Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuoret eivät nykyään käy kesätöissä?

Vierailija
04.07.2024 |

Kyselin tuossa vähän aikaa sitten yhden sukulaisteinin kesätyökuviosta ja ei kuulemma ole menossa MIHINKÄÄN töihin koko kesänä. On se nyt kumma kun ei työ maistu, vaikka ikää on jo 15 vuotta. Minä olin ollut joka kesä mansikkapelloilla 12-vuotiaasta lähtien. Todella laiskaa tämä nykynuoriso, kaikki pitää saada ilmaiseksi eikä mitään tehdä itse

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI OLE TÖITÄ

Eikä 12-vutoias voi mennä työhön nykyaikana. On vaikka mitä rajoituksia ja sääntöjä. Ennen aikaan tytöt olivat usein perheissä hoitamassa lapsia tai tekemässä ruokaa ym ja pojat olivat toimistossa lähettinä tai aputöissä rakennustyömaalla tms.

Nykyään ei juurikaan ole mitään "aputöitä". Ne tekevät koneet tai sitten työntekijä itse esim. asiantuntijoiden työtehtävät ovat tämän takia lisääntyneet.

Vierailija
82/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani nuoret käyvät kesätöissä

Kaikki tuntemani keskiluokkaiset nuoret opiskelevat kesällä vanhempien rahoilla. Saavat etulyöntiaseman yo-kirjoituksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini, luokkansa paras, haki moneen paikkaan, jopa vapaaehtoistöihin. Ei päässyt. 

Millä mittarilla mitattuna paras?

Eikö todistuksia jaeta vielä nykyisinkin? Ehkä sen numeroilla mitattuna. Erään tuttavani lapsilla melkein pelkkiä kymppejä todistus täynnä.

Ne kympit todistuksessa ei tarkoita ettei olisi geeniperimänsä mukaisesti laiska,tyhmä ja saamaton lapamato. Ilman työkokemusta ja työtodistusta en palkkaisi yhtään ketään.

Vierailija
84/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorten ei tarvitse mennä sillä vanhemmat tienaavat nykypäivänä riittävän hyvin että ei tarvitse lasten raataa missään kesätöissä. Ennen oli toinen juttu koska silloin ihmiset ansaitsivat vähemmän ja kaikesta oli tiukkaa. Kyllä meillä ainakin lapsista ja heidän tarpeistaan pidetään itse huolta niinkuin kunnon vanhempien kuuluukin. 

Osa tienaa hyvin ja osalla on tiukkaa. Eriarvoisuus on lisääntynyt.

Vierailija
85/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fakta on, että poislukien oikeanikäiset huippuosaajat ja orjapalkkaan suostuvat ei tässä maassa saa juuri kukaan töitä. 

Etenkään töitä ei saa työtön. Työttömäthän ovat aivan kamalia ihmisiä.

Työttömiä ei haluta myöskään kesätöihin.

Kyllä. TE-Toimiston avoimista työpaikoista sen julkisessa haussa olevan työpaikan saa sellainen, jolla on jo työpaikka. Siis haluaa vaan vaihtaa työpaikkaa.

Itse olen joskus jäänyt työttömäksi ja se takaisin pääseminen on lähes mahdotonta (ilman niitä suhteita).  

Vierailija
86/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini, luokkansa paras, haki moneen paikkaan, jopa vapaaehtoistöihin. Ei päässyt. 

Eikö todistuksia jaeta vielä nykyisinkin? Ehkä sen numeroilla mitattuna. Erään tuttavani lapsilla melkein pelkkiä kymppejä todistus täynnä.

Ne kympit todistuksessa ei tarkoita ettei olisi geeniperimänsä mukaisesti laiska,tyhmä ja saamaton lapamato. Ilman työkokemusta ja työtodistusta en palkkaisi yhtään ketään.

Näissä tapauksissa geeniperimä on tuonut viisauden lisäksi myös ahkeruuden ja aikaansaamisen ominaisuudet.

Vierailija
87/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teette lapsia jos teidän on pakko laittaa ne töihin jo 12 vuotiaina??!

Hitto mitä Qsipäitä te olette! Hävetkää!!

Vierailija
88/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä oli huonosti tarjolla tänä kesänä, etenkin alle 18-vuotiaille.

Palkkaa sinä sukulaisnuori tai naapurin teini vaikka ruohonleikkuuseen, ikkunanpesuun, lastenvahdiksi.

En palkkaa koska työnantajana olisin vastuussa jos lapsi teloo itsensä. Joutuisin ilmoittautumaan verotoimistoon sekä työvoimatoimistoon työnantajaksi ja tarvitsisin y tunnuksen. Ottamaan vakuutukset jne Jne. 

4H-yhdistyksen kautta?

Vierailija
89/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka kesätöitä haluaisi niin ei valitettavasti ole mikään itsestäänselvyys että töitä saisi. Erään ystäväperheen teini ei saanut isosta kaupungista eikä lähikunnista täksi kesäksi kesätöitä vaikka haki todella moneen paikkaan, on suorittanut esim. hygienipassin jne. 

Kyllä monia teinejä kiinnostaa työnteko, ei kotoa yleensä saa sellaisia käyttörahoja mitä esim. kahden kuukauden kesätöistä tienaa. Niin hienoa kuin olisikin se että kaikki teinit, puhumattakaan työkykyisistä aikuisista, saisivat töitä.  Valitettavasti nykypäivän työnhakukin ihan yksinkertaisiin töihin jotka oppii hyvällä perehdytyksellä eikä vaadi vuosikausien opiskeluja tms. on ihan helkkarinmoista surkuhupaisaa sirkusta. 

Vierailija
90/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä tapauksissa geeniperimä on tuonut viisauden lisäksi myös ahkeruuden ja aikaansaamisen ominaisuudet.

Näytä minulle yksi ahkera yh äiti niin minä lupaan näyttää sinulle yhden viisaan vantaalaisen.

Uskallan pelata näin kovilla panoksilla sillä tiedän, että sinä et ikinä tule sellaista löytämään ja minulla on sentään häviävän pieni mahdollisuus.

Vierailija
91/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin te olette hävittäneet ne teininne ansaitsemat lapsilisät? Käyttäneet ahneuksissanne itse? 

Vierailija
92/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI OLE TÖITÄ

Eikä 12-vutoias voi mennä työhön nykyaikana. On vaikka mitä rajoituksia ja sääntöjä. Ennen aikaan tytöt olivat usein perheissä hoitamassa lapsia tai tekemässä ruokaa ym ja pojat olivat toimistossa lähettinä tai aputöissä rakennustyömaalla tms.

paljonkohan näitä toimistolähettejä tänä päivänä enää on? Niinpä

Vierailija
93/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun omat lapseni (17v ja 16v) ovat molemmat töissä tänä kesänä. Toinen on kaupungin puutarhahommissa ja toinen pääsi kotieläinpuistoon hoitamaan eläimiä. Viime kesänä jo olivat samoissa kesätöissä ja heidät haluttiin palkata tänä vuonnakin. Meillä on ilmeisesti käynyt tosi hyvä tuuri kesätöiden suhteen. Omat teinini pitivät itsestään selvänä että etsivät kesätyötä. Myös seurakunnan lastenleireillä ja ripareilla ovat isosina.

Vierailija
94/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, olisiko vaikka keskiarvo. Aika selkeä mittari.

Vierailija
95/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kesätöissä, vaikka olen vanhuuseläkkeellä. N65

Vierailija
96/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki käyvät ketä on sukua johtajille          Se on perus kiertokulku suolen firmoissa.

Vierailija
97/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä lapset ovat päässeet aina kesä ym muihin töihin aina niin halutessaan. Veljeni on ollut hyvin myötämielinen nuoria kohtaan ja palkannut ihan mielellään ja vaikka töitä ei varsinaisesti niin paljoa olekkaan niin aina hän on keksinyt jotakin puuhasteltavaa. Eivät kaikki työnantajat niin huonoja ihmisiä ole vaan ymmärtävät nuorten tarpeet.

Vierailija
98/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea seurakunnan kesätöihin. Se on ainoa paikka, jossa on vielä normaalimaalaisjärjellä olevia ihmisiä antamassa töitä.

Vierailija
99/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorten ei tarvitse mennä sillä vanhemmat tienaavat nykypäivänä riittävän hyvin että ei tarvitse lasten raataa missään kesätöissä. Ennen oli toinen juttu koska silloin ihmiset ansaitsivat vähemmän ja kaikesta oli tiukkaa. Kyllä meillä ainakin lapsista ja heidän tarpeistaan pidetään itse huolta niinkuin kunnon vanhempien kuuluukin. 

Osa tienaa hyvin ja osalla on tiukkaa. Eriarvoisuus on lisääntynyt.

Tuo eriarvoisuus on ihan lasten vanhempien luomaa. Lasten vanhemmat eivät itse käy työssä ja käyttävät sosiaalipalveluja elämiseensä ja valitettavasti tuo ominaisuus siirretään helposti myös omille lapsille ja lapsikin tottuu helppoon elämään. Se on Surullista.

Vierailija
100/105 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairasta jos joutuis kaikki lois päättäjät elättämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme