Miksi nuoret eivät nykyään käy kesätöissä?
Kyselin tuossa vähän aikaa sitten yhden sukulaisteinin kesätyökuviosta ja ei kuulemma ole menossa MIHINKÄÄN töihin koko kesänä. On se nyt kumma kun ei työ maistu, vaikka ikää on jo 15 vuotta. Minä olin ollut joka kesä mansikkapelloilla 12-vuotiaasta lähtien. Todella laiskaa tämä nykynuoriso, kaikki pitää saada ilmaiseksi eikä mitään tehdä itse
Kommentit (105)
Ite olin jo 2 vuotiaana töissä. Raksalla painettiin pitkää päivää.
Sukulainen ei ole töissä = kukaan ei ole töissä?
Suurin osa menisi, jos sattuu löytämään töitä
Mun sukulaisnuorista (n. 10kpl) kaksi sai töitä, vaikka kaikki hakivat.
Mistä pahvilaatikosta sinä heräsit?
Nykyisenlaisessa palkkatyöjärjestelmässä on pakko vaatia vuosikausien koulutus sellaisiinkin hommiin, jotka todellisuudessa oppisi parissa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
EI OLE TÖITÄ
Suomessahan on työvoimapula. Kyllä tekevälle töitä riittää
Teini, luokkansa paras, haki moneen paikkaan, jopa vapaaehtoistöihin. Ei päässyt.
Mitä ihmettä sulle kuuluu jonkun vieraan ihmisen työkuviot paskan vertaa?
Tänä kesänä tosi harva nuori sai kesätöitä, ei ole helpot ajat. Mitään työvoimapulaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko ap, että kaikki halukkaat onnistuvat saamaan kesätöitä
Takuulla pääsee. Mutta öhmmm.uuuh.kööööhh-teinit ei viitsi vaivautua.
Varmaan hiukka vaikea hakeakin työtä, kun ei osaa puhua eikä kirjoittaa, puhelimessa puhuminen ahdistaa, jos saa ohjeita ja määräyksiä joutuu turvattomaan tilaan.
Eli ei pysty. Eikä ole tarviskaan: mamma, pappa ja yhteiskunta kyllä elättävät.
Vierailija kirjoitti:
Teini, luokkansa paras, haki moneen paikkaan, jopa vapaaehtoistöihin. Ei päässyt.
Kesätöitä on oikeasti vähän alle 18 vuotiaile, monessa hommassa täytyy olla täysi-ikäinen.
Kesätöihin ei oteta tuonikäisiä. Kesäsetelillä voi päästä, eikä sekään ole niin sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Millä mittarilla mitattuna paras?
Johtuisko vaikka siitä ettei työpaikkoja enää ole? Maailmastahan häviää kohta kokonaan keskiluokka ja laadukas teollisuus. Sitten aletaan sotimaan taas kunnolla kuten on tehty jo 300000 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä pahvilaatikosta sinä heräsit?
Luultavasti jostain huoneesta, missä on marmoria ja kultaa, sekä timantteja
Loma on tarkoitettu lomailtavaksi, ei työntekoon.
Kaikki tuntemani nuoret käyvät kesätöissä
Luuletko ap, että kaikki halukkaat onnistuvat saamaan kesätöitä