Miten toimitte, jos joudutte olemaan kutsuvieraina useamman päivän nälässä?
Asia tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta, jossa kysyttiin, että onko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa. Mutta miten toimia silloin, jos sinut on kutsuttu kylään tai vaikkapa mökille useammaksi päiväksi ja joudut olemaan nälissäsi? Minut ja vaimoni oli pyydetty taannoin tuttavapariskunnan kesämökille kolmeksi päiväksi. Heti ensimmäisestä ruokailusta selvisi, että nyt tulee nälkäiset kolme päivää olemaan. Esimerkiksi perunoita oli neljälle aikuiselle keitetty kahdeksan kappaletta, ja minä yksinään syön kotioloissa jo yleisesti ottaen vähintään viisi perunaa aterialla. Nythän ei tietty kahta enempää kehdannut ottaa.
Mutta kysymys kuuluukin, että miten tuollaisessa kyläpaikassa voi korrektisti toimia? Isäntäväkeä kohtaanhan se on todella epäkohteliasta osoittaa, että lähdette muualle syömään kun ruoka ei riitä. Tuollaisissa mökkioloissa se on varsinkin hankalaa, kun ruokapaikat vielä ovat varsin kaukana. Piti olla mukava mökkireissu, mutta nälän takia meni lähinnä kolme päivää kesälomasta hukkaan.
Kommentit (134)
Ottaisin asioista selvää,jos mökki vaikka on sellaisessa saaressa,josta pääsee pois vasta kun seuraava lautta lähtee. Muuten kyllä osaan tarttua rattiin ja lähteä kauppaan, enkä oleskele mökillä vankina kolmea päivää. Saatan lähteä vaikka tunnin päästä,jos asioiden oikea laita selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaksi keskikokoista perunaa on henkilöä kohti on
aivan sopiva määrä. Itse syön vain yhden, lisänä keitettyä kukka- tai parsakaalia. Haluan pysyä normaalipainoisena.
Mutta jos on isoruokainen niin voi sitten varautua ja ottaa omia eväitä mukaan.
On kyllä nykyään ihmeellistä "ruokanuukuutta", ettei edes pottuja keitetä tarpeeksi. Vieraita KUTSUTAAN, mutta ei osata heille sitten tarpeeksi ruokaa laittaa pöytään. Aivan ääliömäiseksi mennyt. Ennen tarjottiin kenelle vaan istuinpaikka pöytään jos sattui ruoka-aikaan taloon tulemaan, aina sai lautasellisen keittoa ja leipää tai puuroa ja väskynäsoppaa. On mennyt köyhäksi todellakin suomalaisen elämä.
Täysin samaa mieltä. Suomalaiset eivät ole tippaakaan vieraanvaraisia, mitään ei tarjota vaikka pyydetään kylään. Olen ollut itsekin nälkäinen kyläpaikassa, enkä enää mene kylään kyseiseen taloon. Pitäisi ottaa etelän maista mallia, siellä tarjotaan aina ruuat kaikille jotka vaan paikalle sattuvat. Ruokaa on runsaasti ja se on myös maukasta. Ja lisää tarjotaan kun on lautanen tyhjä eikä puhettakaan että voisi kieltäytyä. Miksi näin ei ole Suomessa, mikä meitä vaivaa?
Kannattaa aina jos menee varsinkin joittenkin mökille tai paikkaan, missä on pitempään, niin ottaa mukaan omaa syötävää kassiin ja syödä kun on yksin. Itse ottaisin esim. ison pussin banaaneja, leipää, juustoa, keksejä jne. Niin ettei tartte olla nälissään jos tarjottavat ovat niukemmat kuin mihin itse on tottunut. En näyttäisi isäntäperheelle naposteltaviani, omassa kassissa pitäisin. 8 perunaa neljälle hengelle on todella vähän. Minä syön itse kerralla 6-8 perunaa, olen 60 v nainen. Kannattaa aina varautua ja laittaa omaan kassiin syötävää. Ei ne kassissa mikskään mene.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa aina jos menee varsinkin joittenkin mökille tai paikkaan, missä on pitempään, niin ottaa mukaan omaa syötävää kassiin ja syödä kun on yksin. Itse ottaisin esim. ison pussin banaaneja, leipää, juustoa, keksejä jne. Niin ettei tartte olla nälissään jos tarjottavat ovat niukemmat kuin mihin itse on tottunut. En näyttäisi isäntäperheelle naposteltaviani, omassa kassissa pitäisin. 8 perunaa neljälle hengelle on todella vähän. Minä syön itse kerralla 6-8 perunaa, olen 60 v nainen. Kannattaa aina varautua ja laittaa omaan kassiin syötävää. Ei ne kassissa mikskään mene.
Ei kukaan syö 8 perunaa kerralla. Toi on jo sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä syön, pieniä varhaisperunoita.
Jos on kutsuttu mökille niin kyllä isäntäperheen pitää varata ruokaa tarpeeksi kun kerran kutsuvat. Vieraat voivat viedä jotain viemisiä, esim grillattavaa, salaattia tms. Pikkutarkka perunan ja muun laskeminen on nuukaa. Ei silloin kannattaisi kutsua. Ja jos vie kassin ruokaa mennessään niin ei niitä ruokia sen jälkeen välttämättä pöydässä näy. Ottaisin mukaan omaan kassiin syötävää, en näyttäisi isäntäperheelle, söisin silloin kun olen yksin.
Aina kylään mennessä varmistan mitä on tarjolla, mitä voin tuota yhteiseksi, otanko omat eväät jne. Jos isäntäperhe syö pastaa, tuon gluteenittomana omat riisinuudelit. Jos he aikovat tarjota vain kahvia klo 14, otan välipalan mukaan koska minulla on siihen aikaan välipalan nälkä. Puhumattomuus on tyhmää jos on kyse ihan perustarpeesta.
Vierailija kirjoitti:
Isä kuoli ollessani 14 v. Meitä jäi kuusi alaikäistä lasta. Mökiltä oli 2 km kauppaan. Äiti autoton yksinhuoltaja. Kun muutimme omillemme, hän opetti jo nuorena meile, että tuokaa mökille tullessa omat ruuat mukananne. Miten hän olisi useamman ihmisen ruuat jaksanut kantaa ja rahoittaa, kun kotona oli vielä neljä alaikäistä. En ymmärrä ollenkaan, että aikuiset ihmiset menee kahta kättä heiluttaen toisten mökille useaksi vuorokaudeksi, vaikka olisikin kutsuttu vieras. Voihan myös kysyä isäntäväeltä, että miten ruokahuolto järjestetään, mitä voimme tuoda tullessamme.
Minut on ainakin kutsutta opastuksena ettei tarvi tuoda mitään. Jos en veisi ruokia juomia olisin ollut nälkäinen ja janoinen koko vierailun ajan.
Olen erittäin introvertti ja minua on vaikea saada mihinkään yökylään. Kun on sitten tullut mentyä aika köyhää on ollut. Ei tarvitse tuoda mitään, meiltä ei koskaan vieraat lähde nälkäisinä, sanottu. Ja p....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä syön, pieniä varhaisperunoita.
Niin, järjetöntä keskustella perunoiden lukumääristä, kun ne ovat niin erikokoisia, ensimmäiset varhaisperunat vs. täysikokoiset rosamundat. Köyhässä lapsuuden kodissa nakit ja vastaavat laskettiin, mutta perunoita keitettiin aina niin paljon, että taatusti riitti kaikille. Ylijääneille perunoille joku käyttö keksittiin, eivät ne hukkaan menneet. Sen takia lapsena oli outoa, kun sukulaisperheessä tultiin kysymään, montako perunaa aion syödä. Mistä minä tiesin montako, kun enhän tiennyt tädin perunoiden kokoa. Erityisesti kesäisin keitän tarkoituksella liikaa perunoita, niistä saa vaikka salaatin grillimakkaran kylkeen. Samaa suosittelen muillekin, erityisesti silloin, kun on vieraita eikä tiedä, kuinka nälkä heillä on.
Mää syön aina liha annoksen jos tulee juhlia ja lähden vetään omaan tahtiin, koska minä olen absolutisti ja muut alkaa oleen kännissä että vittuakos minä sitä siedän.
Sain aikoinaan kutsun poikaystäväni veljen mökille, jonne tuli myös veljen puoliso ja hänen veli puolisoineen. Kysyin, että mitä voisin viedä mökille tuomisina ja mitä pitää ottaa mukaan. Ei kuulemma mitään. Otin sitten varalta makuupussin ja vein kassin kesäherkkuja, jotka söin lopulta itse nälkääni. Näille tosiaan tuli käyttöä, koska minulle ei tietenkään ollut varattu sänkyä, eikä ruokaa. Poikaystäväni söi veljensä ruokia. En vielä tällöin uskonut, että suhde on siinä, vaan odotin vielä seuraavaan jouluun kokien lisää suvun vieraanvaraisuutta. 🤣
Pari tölkkii nötköttiä mukaan auttaa paljonkin kun alkaa hiukomaan
Paljonkos sitä maksettavaa tuli henkilöä kohden? 300g kanaa ja kaksi porkkanaa.