Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos en saa kutsua työhaastattelua, voiko johtua suosittelijoiden puuttumisesta?

Vierailija
04.07.2024 |

Yhdessä työhakemuslomakkeessa pyydetään ilmoittamaan mahdolliset suosittelijat. Jos näitä ei ole, voiko vaikutta siihen, ettei saa ollenkaan kutsua haastatteluun? 

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kirjoitan aina susittelijat kohtaan että ilmoitetaan mikäli rekry jatkuu kohdallani. Saatan sanoa mistä yrityksistä suosittelivat ovat mutten enempää.

Kun ilmoitetaan suosittelijat, kerrotaanko heidän nykyinen ammattinsa? Näin veikkaisin. 

Vierailija
42/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä sitten olet siitä, että voisivatko entiset työkaverini Islannista suostua suosittelijoikseni? Jos sinulla olisi joku ulkomailla asuva kaveri, joka pyytäisi sinua suosittelijaksi, suostuisitko ottamaan puhelun vastaan ulkomailta? 

Tottakai suostuvat, (jollet sitten ole ollut katastrofaalisen hirveä työkaveri). Itse olen ollut monestikin suosittelijana ulkomailla töitä hakeville kollegoille, entisilöle alaisille ja kavereillekin (tietenkin vain sellaisille, joiden alaan ja työhön on joku kosketus). Toki olen töissä kansainvälisellä alalla, jossa kv liikkuvuus on jatkuvaa.

Eli, jos saan islantilaiset työkaverini suosittelijoiksi, miten mainitsen heidät?

Esim. Hildur Svensson, arkkitehti, p. 1234567

Keksin tuon nimen ja ammatin vain esimerkkinä. Eli käsittäisin, että nykyinen laitetaan ammatti, vaikka ei olisikaan enää samalla alalla kuin yhdessä työskennellessämme? Ja johonkin kohtaan pitäusi myös kirjoittaa Islanti, ehkä nimen perään vai mihin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä sitten olet siitä, että voisivatko entiset työkaverini Islannista suostua suosittelijoikseni? Jos sinulla olisi joku ulkomailla asuva kaveri, joka pyytäisi sinua suosittelijaksi, suostuisitko ottamaan puhelun vastaan ulkomailta? 

Tottakai suostuvat, (jollet sitten ole ollut katastrofaalisen hirveä työkaveri). Itse olen ollut monestikin suosittelijana ulkomailla töitä hakeville kollegoille, entisilöle alaisille ja kavereillekin (tietenkin vain sellaisille, joiden alaan ja työhön on joku kosketus). Toki olen töissä kansainvälisellä alalla, jossa kv liikkuvuus on jatkuvaa.

Eli, jos saan islantilaiset työkaverini suosittelijoiksi, miten mainitsen heidät?

Keksin tuon nimen ja ammatin

Tai ehkä Islanti parempi mainita ammatin jälkeen? 

Vierailija
44/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä kysytä suosittelijoita kaikissa rekryissä Varsinais-Suomessa, eikä muuallakaan. Ihme valheen levittelyä.

Ihan naurettaviin paikkoihin vaaditaan nykyään suosittelijoita ja psykologisia testejä jätskikioskin myyjästä lähtien mutta ylemmillä toimihenkilöillä ja johtajilla ne ovat käytännössä pakollisia.

Minä olen duunia hakiessani ilmoittanut että suosittelijat ovat kahden aiemman työpaikan toimitusjohtajia joiden sihteeri ei ohjaa puheluita läpi ellen ole ensin sopinut asiasta ja tämä tapahtuu vasta siinä vaiheessa kun ollaan edetty prosessissa niin pitkälle että työsopimuksen solmiminen voisi tulla kyseeseen.

Nämä herrat eivät käytä aikaansa HR:n tätien kanssa jaaritteluun screening-vaiheessa

Vierailija
45/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykö mainita, että ovat entisiä kollegoitani?

Vierailija
46/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita hakemus menemään äläkä välitä enempää. Työn hakeminen on kuin arvan ostamista

Jos haluat varman työpaikan, niin hae esim. jakelutyötä, puhelinmyyntiä, jne.

Muutenkin olisi outoa kysyä suosittelijoita jo siinä vaiheessa, kun ei edes haastatteluun ole tullut kutsua. Sitten myöhemmin nolona kertoisi heille, kun kysyisivät, ettei päässyt haastatteluun eli turhaan edes kysynyt suosittelijoita. Sitä vain miettii, työpaikkailmoituksessa kerrotaan, että tietyn järjestelmän osaaminen katsotaan eduksi eikä minulla ole siitä kokemusta ja samaten puuttuvat suosittelijat eli on tavallaan kaksi ei-kohtaa hakemuksessa :/

Katsotaan eduksi ei ole välttämätön, mutta joku muu saattaa sen toki osata. 

Ei suosittelijat ole välttämättömiä pl. eräät akateemiset tehtävät tai fellowshipit tms., jossa suosittelija on tyyliin oman oppiaineen professori ja gradun ohjaaja. Myös ekaa oman alan työpaikkaa hakiessa voi olla hyötyä suosittelijoista ts. se gradu/opinnäytetyön ohjaaja ja kesätöiden esimies tms.

Harva oikeissa töissä oleva haluaa kertoa pomolleen, että hakee muuta työtä. Itse olen ollut 10 vuotta samassa firmassa ja ei mun entinen esimies osaa sanoa mitään, mun nykytilanteesta. Ehkä joillain aloilla voi pyytää asiakasta, sidosryhmäläistä tai kollegaa suosittelijaksi?

Vierailija
47/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää laittaa hakemus tänään. En voi jäädä odottamaan vastausta ex-kollegoilta etenkin, kun työpaikkailmoituksessa kehotetaan lähettämään hakemus mahdollisimman pian, sillä tekevät päätöksiä jo rekryaikana. 

Vierailija
48/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Hain joskus puhelinasiakaspalvelutyöhön rekryfirman kautta. Soittivat mulle, etteivät voi haastatella mua, koska ei ollut suosittelijoita.

Olipas paskavammaisin syy minkä olen kuullut.

Vierailija
49/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootti pyytää haastatteluun suosittelijoiden nimien ja määrän perusteella.

Vain hölmö palkkaa ketään pelkästöön sillä perusteella, mitä tämä itse väittää kyvyistään ja ominaisuuksistaan.  Fiksu rekrytoija yrittää varmistaa nuo väitteet mahdollisimman monilla eri tavoilla - joista suosittelijoiden kanssa keskusteleminen on yksi.

Sinä puhut palkkaamisesta, me muut haastatteluun pääsystä.

Ja haastattelussa on aina mahdollisuus löytää se mahdollinen suosittelijakin.

Suosittelijaako palkkaatte! 

Miksi kukaan haaskaisi aikaa haastattelemalla jotakuta, jota ei ajattele voivansa palk

SUa ei tarvi haastatella huomatakseen, että et lue. Tässä puhuttiin suosittelijoiden merkityksestä silloin kun on kaksi muuten samantasoista hakijaa.

Vierailija
50/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi. Hain joskus puhelinasiakaspalvelutyöhön rekryfirman kautta. Soittivat mulle, etteivät voi haastatella mua, koska ei ollut suosittelijoita.

Olipas paskavammaisin syy minkä olen kuullut.

Oli kyllä tökeröä. Miksi edes soittivat kun kuitenkin peruivat haastattelukutsun? 

Vierailija
51/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää laittaa hakemus tänään. En voi jäädä odottamaan vastausta ex-kollegoilta etenkin, kun työpaikkailmoituksessa kehotetaan lähettämään hakemus mahdollisimman pian, sillä tekevät päätöksiä jo rekryaikana. 

no älä jää odottelemaan, laita hakemus tänään. Mutta sen sun edellisen viestin perusteella olisit kyllä voinut olla asiasta vähän aktiivisempi. Sinä et siis ole vielä lainkaan suoraan kysynyt, että voitko mainita kolleegasi suosittelijana - olet vaan jäänyt odottamaan jotain epämääräistä vastausta siihen, että sulla ei ole suositteijoita. Hieman proaktiivisuutta kehiin nyt: kysy suoraan! Ei muuten voi toinen tietää, mitä haluaisit! Ja kn kello on nyt kaksi, niin sulla on vielä monta tuntia aikaa tehdä tämä, vaikka/jos jätät hakemuksen tänään. Hopihopi!

Vierailija
52/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keksin tuon nimen ja ammatin

RIippuu siitä, miten niitä kysytään ja mille siinä kohdassa on tilaa. Joskus jossain lomakkeissa ei ole tilaa kuin nimelle ja puhelinnumerolle/sähköpostiosoitteelle. SIlloin titteli laitetaan nimen jälkeen.

Toisissa lomakkeissa taas kysytään erikseen erilaisia tietoja (esim asemaa suhteessa hakijaan), ja silloin laitetaan ne tiedot, mitä kysytään.

Jos laitat nämä itse vapaamuotoiseen hakemukseen (tai vaikka VC:n osaksi) laitttaisin Nimen, Työyhteystiedon josta käy ilmi myös nykyinen työnantaja, puhelinnumeron/sähköpostiosoitteen JA jonkun puolen lauseen luennoehdinnan siitä, mikä oma suhde tähän hlöön on ollut (Entinen esimieheni, kolleegani asiakaani tms.)

Tieto siitä, missä maassa suosittelijat ovat on aika irrelevantti, ja näkyy myös yhteystiedosta, joten sitä en välttämättä yrittäisi erikseen mahduttaa mihinkään -  jollet sitten hae työtä ulkomaasta ja nämä suosittelijat ole sieltä. Silloin siitä kannattaa mainita.

Vierailija
53/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku seuraavista tai jopa kaikki: ikäsi, painosi, sukupuolesi, ihonvärisi, äidinkielesi, nimesi, koulutuksesi, työkokemuksesi, asuinpaikkasi tai pärstäkertoimesi ovat rekrytoijan mielestä väärät, ei tule haastattelukutsua. Suosittelijoista viis.

Nimenomaan. Lisäksi asiaan vaikuttaa, onko mm. muiden hakijoiden joukossa samaa ikäryhmää, miel. samasta oppilaitoksesta kuin hakemusten 30v alkuseuloja jne. jne.

Osaamisellahan ei ole tässä vaiheessa juuri väliä.  Paperillahan sitä on suurimmalla osalla, mutta koska sen selvittäminen on kallista haastatteluineen testeineen, sitä ei tehdä kuin muutamalle, jotka jäävät jäljelle kun suurin osa on huiskittu roskikseen

Vierailija
54/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no älä jää odottelemaan, laita hakemus tänään. Mutta sen sun edellisen viestin perusteella olisit kyllä voinut olla asiasta vähän aktiivisempi. Sinä et siis ole vielä lainkaan suoraan kysynyt, että voitko mainita kolleegasi suosittelijana - olet vaan jäänyt odottamaan jotain epämääräistä vastausta siihen, että sulla ei ole suositteijoita. Hieman proaktiivisuutta kehiin nyt: kysy suoraan! Ei muuten voi toinen tietää, mitä haluaisit! Ja kn kello on nyt kaksi, niin sulla on vielä monta tuntia aikaa tehdä tämä, vaikka/jos jätät hakemuksen tänään. Hopihopi!

Laitoin nyt suoran kysymyksen heille. Eivät kovin aktiivisia messengerissä tai instassa, mutta saa nähdä mitä vastaavat. 

Vierailija
55/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Hildur Svensson, arkkiteht

Eli esim: Hildur Svensson, pankkiiri yrityksessä Islands bank, pankkiiri, entinen työkaveri Starbucksilta, p. 1234567

Olisiko näin hyvä? 

Vierailija
56/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli, jos saan islantilaiset työkaverini suosittelijoiksi, miten mainitsen

Tuohon tuli vahingossa kaksi kertaa pankkiiri. 

Vierailija
57/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli, jos saan islantilaiset työkaverini suosittelijoiksi, miten mainitsen

joo hyvä . Jos työsähköpostiosoite mahtuu johonkin, se on myös hyvä laittaa, koska joku voi tykätä ottaa mieluummin yhteyttä siihen.

Vierailija
58/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä korjaus äskeiseen, kun huomasin taas virheen.

Eli:

Hildur Svensson, pankkiiri, Islandsbank, p. 1234567, entinen työkaveri Starbuksilta

Laitoin sijamuodon kanssa, koska näyttäisi oudolta kirjoittaa 'entinen työkaveri Starbucks' . Tai sitten pitäisi kirjoittaa 'entinen työkaveri kahvilasta Starbucks' . 

Vierailija
59/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet niin kuin kaikki muutkin tekee, että kusetat niin paljon kuin jaksat ja kehtaat. Suosittelijalista täyteen entisiä "kollegoita", ja näiden sähköpostit siinä liitteenä. Jos työnantaja näihin laittaa viestiä, niin kehut itsesi taivaisiin. Ja jos joku moralisti lähtee tähän vinkumaan, niin elämä ei ole joukkuelaji vaan yksilösuoritus, se ei omaa vatsaa täytä kun näkee toisen syömässä

Vierailija
60/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

firman suorityskyky ja tietoturva on heikko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi