Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos en saa kutsua työhaastattelua, voiko johtua suosittelijoiden puuttumisesta?

Vierailija
04.07.2024 |

Yhdessä työhakemuslomakkeessa pyydetään ilmoittamaan mahdolliset suosittelijat. Jos näitä ei ole, voiko vaikutta siihen, ettei saa ollenkaan kutsua haastatteluun? 

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa piti lukea 'jos en saa kutsua työhaastatteluun' 

Vierailija
2/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vaihtoehtoa olisi, mutta he ovat ex-kollegoita ulkomailta enkä tiedä suostuisivatko. Kun miettii, että mahdollinen puhelu heille tulisi Suomesta eikä heidän maastaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

huono suomenkieli taitaa nykyään olla vaan eduksi työhaastattelussa kun porukkaa palkataan.

Vierailija
4/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huono suomenkieli taitaa nykyään olla vaan eduksi työhaastattelussa kun porukkaa palkataan.

Kielipoliisi taas asialla! 

Vierailija
5/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku seuraavista tai jopa kaikki: ikäsi, painosi, sukupuolesi, ihonvärisi, äidinkielesi, nimesi, koulutuksesi, työkokemuksesi, asuinpaikkasi tai pärstäkertoimesi ovat rekrytoijan mielestä väärät, ei tule haastattelukutsua. Suosittelijoista viis.

Vierailija
6/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku sanoa tähän jotain? Stressaa niin paljon koko asia ja haluaisin kerrankin päästä edes haastatteluun :/

Vierailija
7/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsittääkseni suosittelijoihin otetaan yhteyttä haastattelun jälkeen, jos otetaan sittenkään.

Varsinais-Suomessa suosittelijoita kysytään kaikkien rekryjen lomakkeissa. 

En tiedä... Mikä on tosiasiallinen merkitys suosittelijan nimellä... Ositsintietty jos on vaikka joku yliopiston professori suosittelijana... Ja yks suositushan on se sukulaisuussuhde johonkuhun työpaikan merkittävään persoonaan, nimiä ei tarvitse edes mainita. Tai jossakin vanhoillisessa pikku paikkakuntien hallinnossa... hyviä veronmaksajasukuja palkitaan ottamalla suvun edustajia työhön.

Mut kutsutaanko haastatteluun jos ei ole suosittelijaa... No, jos tuolla suosittelijamaininnalla olis noin iso merkitys... Se olis syrjintää.

Siksi toisekseen jos pyrkimys olis anonyymin rekrytointiin, suosittelija olis metkityksetön haastatteluun pääsyn suhteen.

Vierailija
8/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita hakemus menemään äläkä välitä enempää. Työn hakeminen on kuin arvan ostamista

Jos haluat varman työpaikan, niin hae esim. jakelutyötä, puhelinmyyntiä, jne.

Vierailija
9/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Hain joskus puhelinasiakaspalvelutyöhön rekryfirman kautta. Soittivat mulle, etteivät voi haastatella mua, koska ei ollut suosittelijoita.

Vierailija
10/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei johdu. Joskus ehkä. Hakijoita on paljon.

Vierailija
11/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun käsittääkseni suosittelijoihin otetaan yhteyttä haastattelun jälkeen, jos otetaan sittenkään.

Varsinais-Suomessa suosittelijoita kysytään kaikkien rekryjen lomakkeissa. 

En tiedä... Mikä on tosiasiallinen merkitys suosittelijan nimellä... Ositsintietty jos on vaikka joku yliopiston professori suosittelijana... Ja yks suositushan on se sukulaisuussuhde johonkuhun työpaikan merkittävään persoonaan, nimiä ei tarvitse edes mainita. Tai jossakin vanhoillisessa pikku paikkakuntien hallinnossa... hyviä veronmaksajasukuja palkitaan ottamalla suvun edustajia työhön.

Mut kutsutaanko haastatteluun jos ei ole suosittelijaa... No, jos tuolla suosittelijamaininnalla olis noin iso merkitys... Se olis syrjintää.

Siksi toisekseen jos pyrkimys olis anonyymin rekrytointiin, suosittelija olis metkityksetön haastatteluun pääsyn suhteen.

Ihanan ideaalia, että firmat eivät syrjisi. Firmat lähinnä pitkin hampain noudattavat lakia niiltä osin, kuin on pakko, ettei tule syytettä. Mutta jos haluaa esimerkiksi syrjiä äitiä tai ahdistella hyvännäköistä naista, kiertoilmaisut ja -keinot löytyvät. Aina on joku pilipalisyy, millä voi myös hankkiutua eroon epähalutusta työntekijästä, tai vaikka savustaa tämän ulos

Älkää olko niin innoissanne siitä työllistymisestä

Vierailija
12/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekryfirmat karsivat hakemuksia milloin milläkin perusteella. Kun hakemuksia voi olla vaikka 200, rekrytoija alkaa seuloa niitä, esim. ensin pois ne, joilla ikää yli 30 v, sen jälkeen pois ne, joilla ei amk-tutkintoa tai ne, joilla on se korkeakoulututkinto (jos vaikka esimies itse ko. organisaatiossa on merkonomi tai ylioppilas), sitten pois vieraskieliset sukunimet, sen jälkeen vaikka ne suosittelijat. Eli täysin hakuammuntaa ja joku sakki vaan pääsee 5 haastatteluun kutsuttavien joukkoon. Ja firmat maksaa tästä ja kokevat saavansa parhaan osaajan.

Vierailija
13/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus haastattelussa on kysytty suosittelijoita, vaikka olen maininnut heidän yhteystiedot hakemuksessa. Tästä olen päätellyt, että myös sellaisia hakijoita on kutsuttu haastatteluun, joiden hakemuksessa ei ole mainittu suosittelijoiden yhteystietoja.

Vierailija
14/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita hakemus menemään äläkä välitä enempää. Työn hakeminen on kuin arvan ostamista

Jos haluat varman työpaikan, niin hae esim. jakelutyötä, puhelinmyyntiä, jne.

Muutenkin olisi outoa kysyä suosittelijoita jo siinä vaiheessa, kun ei edes haastatteluun ole tullut kutsua. Sitten myöhemmin nolona kertoisi heille, kun kysyisivät, ettei päässyt haastatteluun eli turhaan edes kysynyt suosittelijoita. Sitä vain miettii, työpaikkailmoituksessa kerrotaan, että tietyn järjestelmän osaaminen katsotaan eduksi eikä minulla ole siitä kokemusta ja samaten puuttuvat suosittelijat eli on tavallaan kaksi ei-kohtaa hakemuksessa :/

Vierailija
15/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kysytä suosittelijoita kaikissa rekryissä Varsinais-Suomessa, eikä muuallakaan. Ihme valheen levittelyä.

Vierailija
16/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se voi vaikuttaa, se on yksi tekijä muiden muassa.

Ajattele asiaa näin: jos on vaikka vain kaksi muuten samantasoista hakijaa, mutta toisella puuttuu yksi ominaisuus, niin kumman itse palkkaisit? Sitten kun ajatellaan, että todennäköisesti siellä hakijoiden joukossa on vähintään kymmenen muuten yhtä pätevää, niin millä todennäköisyydellä niiden joukosta kaivettaisiin haastatteluun juuri se, jolta puuttuu jotain?

Tottakai jos joku on selvästi muita parempi hakija, hänet varmasti otetaan haastatteluun ilman suosituksiakin. Mutta kysy nyt rehellisesti itseltäsi, että oletko sinä NIIN paljon muita hyviä hakijoita parempi, vai oletko sittenkin suunnilleen saman tasoinen?

rekrytointi ei ole virheidenlaskemidta, mutta koska siellä kuitenkin aina on niiTä, jotka eivät tee virheitä, ei niitä kannata itsekään tehdä vain sen vuoksi, että ei viitsi tai kehtaa tai periatteessa halua puhua entisille pomoille tai työkavereille tai asiakkaille.

Vierailija
17/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus haastattelussa on kysytty suosittelijoita, vaikka olen maininnut heidän yhteystiedot hakemuksessa. Tästä olen päätellyt, että myös sellaisia hakijoita on kutsuttu haastatteluun, joiden hakemuksessa ei ole mainittu suosittelijoiden yhteystietoja.

On myös mahdollista, että haastattelussa kysytään lupa soittaa edelliselle tai nykyiselle työnantajalle. Vaikket olisi ko paikoista tai ketään muutakaan suosittelijaksi maininnut.

Mulla on kaikki työpaikat, paria nuoren iän kesätyötä lukuun ottamatta, tullut ilman suosittelijoita. Ne nuoren iän jutut sukulaisen avulla. Ja juu, yks jossa tuo edellisen ta:n suuntaan otettu puhelu nostettiin esiin. 

Suosittelijan kannanotto, mihin? Sun persoonaan vai sun työmotivaatioon ja taitoihin?

Se se vasta noloo on, jos suositus oli ratkaiseva mut totuus toinen. 

Vierailija
18/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku sanoa tähän jotain? Stressaa niin paljon koko asia ja haluaisin kerrankin päästä edes haastatteluun :/

Olen päässyt haastatteluun kun ei ole ollut suosittelijoita enkä ole ikääni laittanut. 

Vierailija
19/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voi vaikuttaa, se on yksi tekijä muiden muassa.

Ajattele asiaa näin: jos on vaikka vain kaksi muuten samantasoista hakijaa, mutta toisella puuttuu yksi ominaisuus, niin kumman itse palkkaisit? Sitten kun ajatellaan, että todennäköisesti siellä hakijoiden joukossa on vähintään kymmenen muuten yhtä pätevää, niin millä todennäköisyydellä niiden joukosta kaivettaisiin haastatteluun juuri se, jolta puuttuu jotain?

Tottakai jos joku on selvästi muita parempi hakija, hänet varmasti otetaan haastatteluun ilman suosituksiakin. Mutta kysy nyt rehellisesti itseltäsi, että oletko sinä NIIN paljon muita hyviä hakijoita parempi, vai oletko sittenkin suunnilleen saman tasoinen?

rekrytointi ei ole virheidenlaskemidta, mutta koska siellä kuitenkin aina on niiTä, jotka eivät tee virheitä, ei niitä kannata itsekään tehdä vain sen vuoksi, että ei viitsi tai kehtaa tai periatteessa halua puhua entis

Mitä mieltä sitten olet siitä, että voisivatko entiset työkaverini Islannista suostua suosittelijoikseni? Jos sinulla olisi joku ulkomailla asuva kaveri, joka pyytäisi sinua suosittelijaksi, suostuisitko ottamaan puhelun vastaan ulkomailta? 

Vierailija
20/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös mahdollista, että haastattelussa kysytään lupa soittaa edelliselle tai nykyiselle työnantajalle. Vaikket olisi ko paikoista tai ketään muutakaan suosittelijaksi maininnut.

Mulla on kaikki työpaikat, paria nuoren iän kesätyötä lukuun ottamatta, tullut ilman suosittelijoita. Ne nuoren iän jutut sukulaisen avulla. Ja juu, yks jossa tuo edellisen ta:n suuntaan otettu puhelu nostettiin esiin. 

Suosittelijan kannanotto, mihin? Sun persoonaan vai sun työmotivaatioon ja taitoihin?

Se se vasta noloo on, jos suositus oli ratkaiseva mut totuus toinen. 

Kyllä. Yleensä ainakin toinen suosittelijoista on juuri edellinen työnantaja. Nykyistä työnantajaa ei kannata valita suosittelijaksi, mutta hänelle voidaan kyllä hakijan luvalla soittaa.