Eläkeläiset ovat tämän ajan kultalusikka sukupolvi
Pelkkää rauhaa nähneet. Suojatyöpaikan saaneet nuorena ja koko elämänsä samalla työnantajalla ilman nykyään vaadittavaa koulusta, halukkaat ylenneet. Työ tahti oli rauhallista, nykyään multitaskataan eli yksi työntekijä joutuu tekemään kolmen työt.
Elintaso oli aivan eri, kaikki pystyivät rakentamaan omakotitalon ja pitämään kesämökkiä ja siihen päälle vielä se peritty 60ha metsä.
Nyt ajellaan tuliterällä quasqailla ja vikistään ettei eläkkeisiin saa koskea.
Kommentit (1055)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta osittain, mutta oli tämän eläkeläissukupolven asennekin ihan hemmetin toista luokkaa kuin nykypolven. Sitä tehtiin työtä kuin työtä, vaikka ei silloinkaan paskatöistä hyvin maksettu. Siellä oltiin mopinvarressa, tiskattiin suurkeittiöllä astioita, pyyhittiin vanhusten perseitä, tehtiin hommia lapio kädessä jne. Nykypolvi elää ennemmin tuilla, jos vaihtoehtona on epämiellyttävä työ. Nuo paskahommat tekee nykyään sitten aasialaiset, baltialaiset, puolalaiset sun muut, kun omaa nuorempaa väestöä ei kiinnosta. Jeesustellaan ja selitellään mitä tahansa, mutta tämä on asian suhteen pääsääntöinen totuus.
Kerro millä hemmetillä nuo "paskaduunarit" ennen ostivat ne omakotitalot jne. jos palkat olivat muka huonoja! Nykyään et saa mitään lainoja tms. edes jos satut olemaan matalapalkka alalla! Se on tuomio ikuiseen vuokralaisuuteen valtion tukemana!&nb
Noh kyllä duunaritkin sen omakotitalon saa jos ostaa sen muualta kuin pk-seudulta. Ainakin itse olen lainan saanut ja talon ostanut puolisoni kanssa.
Kun näitä kateutta ja lähes vihaa pursuavia mieliteitä lukee täältä viikottain niin kertokaa miten karmeat vanhemmat teillä on ollut/on ?
Onko teitä hakattu, pidetty komerossa,nälässä, piesty, hyväksi käytetty , mitä ?
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä kateutta ja lähes vihaa pursuavia mieliteitä lukee täältä viikottain niin kertokaa miten karmeat vanhemmat teillä on ollut/on ?
Onko teitä hakattu, pidetty komerossa,nälässä, piesty, hyväksi käytetty , mitä ?
Vanhemmat, jotka ovat opettaneet vain saamaan. Kaikkensa antaneet vastikkeettomasti.
Työssäkäyvä ei saanut sossusta mitään, meilläkin miehen olisi pitänyt myydä auto ruokarahoiksi vaikka työmatkat oli 50km suuntaansa eikä julkisia voinut käyttää. Miten hän olisi lomautuksen jälkeen palannyt töihin?? Sen auto
Juuri tuossa selitin ettei meillä ollut varaa vuokraan! Kaupungin asunnoissa oli tulorajat ja siihen aikaan niin alhaiset ettei 2 työssäkäyvää duunaria sellaista saanut. Myös levottomuus vuokrataloissa pelotti kun oli lapsia.
Asuntolainan saimme mutta maksoimme vain korot - rivari, kohtuuhintainen eikä mikään luksus! Sentään katto pään päällä.
Ei niitä tukia saanut niin helposti kuin nyt
Mitä aktuaalista sontaa minä juuri luin?! Elätkö ihan todellisissa muistikuvissa vai oletko kenties jo sairastunut dementiaan?
Ei ollut varaa vuokraan, mutta asuntolainaan ja suuriin korkoihin oli? Ne asuntolainan korot muuten sai vähentää verotuksessa toisin kuin nykyään! Ja te huudatte miten olette pärjänneet ilman tukia! Jos maksoitte pelkkiä korkoja asunnostanne, niin käytännössä valtio maksoi teidän asumisenne kokonaan! Nykyään asumistuki on vain 80% vuokrasta! Oliko vuokra-asuminen ennen siis niin paljon kalliimpaa kuin omistusasuminen? Olivatko todellakin 80-90-luvulla kaikki ok. toimeentulevat siis pakotettuja ostamaan oma talo? Kuinkahan sitten kaikenlaisia perheitä asui myös vuokralla? Perhetuttu pariskunta Insinööri+sairaanhoitaja asuivat ihan vuokralla jne. Saivatko hekin siis niin huonoa palkkaa, että "saivat" vuokra-asunnon!?
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä eläkeläisiä kadehtivia riittää vai onko kyseessä aina sama aloittaja. Siinä ikäluokassa ei todellakaan mitään kadehdittavaa ole. Moni on ankeista oloista lähtöisin eikä mahdollisuutta opiskeluun ollut, jos perheessä ei ollut rahaa. Lisäksi monilapsisia perheitä, että jos jotain perintöjä oli, niin jakautui monelle tai sitten joku sai esim. sukupolvenvaihdoksena muita enemmän. Jokaisessa sukupolvessa on rikkaita ja köyhiä, mutta yleinen elintaso on noussut koko ajan.
Mun vanhemmilla ei todellakaan ollut rahaa mutta he opiskelivat silti pitkälle, opinnot maksettiin lainalla. Minua odottaessaan äiti jakoi huoneen toisen opiskelijatytön kanssa - vaikka oli jo naimisissa. Työelämässä pääsivät kyllä helpolla ja ovat saaneet kerättyä ihan ok omaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vääristelty totuus teidän buumereiden toimesta saa monen verenpaineen nousemaan tappiin! Pysykää totuudessa ja faktoissa, niin kommentitkin ovat sen mukaisia.
No minkäs eläkeläiset sille mahtavat että heidän aikanaan asiat ovat olleet paremmin? Tuskin Aune 70v kiikkustuolistaan käsi pysty takomaan järkeä päähän hallitukselle joka heittää rahaa molemmin käsin oikealle ja vasemmalle, samalla kurjistaen nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Isot tehtaat on ajettu ulkomaille kovan verotuksen avulla, uusia ei tule syntymään kun tulevaisuus on liian epävarmaa ja ihmisillä ei edes ole rahaa mitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat, jotka ovat opettaneet vain saamaan. Kaikkensa antaneet vastikkeettomasti.
Ekaks opetetaan miten haetaan avustuksia, sitten miten valitetaan kielteisistä päätöksistä.
Miten voit välttyä karenssilta!
Kuinka maksimoit tukien määrän!
Kerro millä hemmetillä nuo "paskaduunarit" ennen ostivat ne omakotitalot jne. jos palkat olivat muka huonoja! Nykyään et saa mitään lainoja tms. edes jos satut olemaan matalapalkka alalla! Se on tuomio ikuiseen vuokralaisuuteen valtion tukemana!&nb
Noh kyllä duunaritkin sen omakotitalon saa jos ostaa sen muualta kuin pk-seudulta. Ainakin itse olen lainan saanut ja talon ostanut puolisoni kanssa.
Noin 2010 luvun alkuun saikin, nykyään et saisi enää senttiäkään kun ehdot ovat kiristyneet ja pitää olla säästössäkin jo 10% koko talon hinnasta!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työeläkkeiden maksu on täysin irrotettu budjettitaloudesta ja sen hoitavat täysin työeläkeyhtiöt. Työeläkemaksut sekä työntekijän, että työnantajan tilitetään suoraan työeläkeyhtiöille ja valtiolla ei siinä ole mitään osuutta. Työeläkeyhtiöt maksavat sitten eläkkeet sekä näiden maksujen, että rahastotuottojen avulla.
Vain kansan- ja takuueläkkeitä maksetaan verorahoilla ja niitäkin osittain, kun myös kansaneläkerahastosta saadaan tuottoja, joilla osittain näitä eläkkeitä maksetaan.
Jos et tuon vertaa tiedä, kannattaa jättää kommentoimatta.
Voi pyhä jysäys tuollaista tyhmyyttä! Osaatko käyttää edes googlea? Katso nyt helkutti faktat sieltä, niin ei tarvitse tehdä itsestään naurunalaista. No tyhmä, ei edes tajua olevansa naurettava. Valtio maksaa eläkkeitä verovaroista 36 miljardia! Mihin eläkkeisiin ne rahat valtion budjetista menee, jos ei eläkeläisille? Valehte
Ei taida Ovakon rautalankatuotanto riittää, että asia sinulle avautuisi. Olet yksinkertaisesti absoluuttisen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
No minkäs eläkeläiset sille mahtavat että heidän aikanaan asiat ovat olleet paremmin? Tuskin Aune 70v kiikkustuolistaan käsi pysty takomaan järkeä päähän hallitukselle joka heittää rahaa molemmin käsin oikealle ja vasemmalle, samalla kurjistaen nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Isot tehtaat on ajettu ulkomaille kovan verotuksen avulla, uusia ei tule syntymään kun tulevaisuus on liian epävarmaa ja ihmisillä ei edes ole rahaa mitä käyttää.
Aune 70-vuotiaan pitää silloin todellakin ymmärtää pitää päänsä kiinni ihmisten saamista tuista jne. Eikä huudella keskustelupalstoilla miten nykynuoriso jne. ovat laiskoja loisia jne.!
Vierailija kirjoitti:
Olen rikas eläkeläinen ja tyytyväinen tilanteeseeni. Suosittelen lämpimästi kaikkia teitä nuoria tavoittelemaan tätä samaa. Tehkää paljon töitä älkääkä ostako mitään turhaa. Velaksi ei muuta kuin kiinteää omaisuutta. Näin "helppoa" se on.
Kylla sita juuri teenkin taalla ulkomailla. Olen sairaanhoitaja mutta en pala suomeen teita hoitamaan
Vierailija kirjoitti:
Noin 2010 luvun alkuun saikin, nykyään et saisi enää senttiäkään kun ehdot ovat kiristyneet ja pitää olla säästössäkin jo 10% koko talon hinnasta!
Lainasta ja talon ostosta ei ole montaa vuotta.
Ei ehkä ensi asunnoksi saakaan ellei ole säästöjä.
Suksi sinä suolle kateellinen lusmu.... Et taida tietää mitään tämän päivän eläkeläisten raskaasta elämästä.... Huhhuh...eipä voi arvostaa teikäläisiä jos noin älyttömiä aivopieruja, kateellisia jorinoita pääsee ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
Suksi sinä suolle kateellinen lusmu.... Et taida tietää mitään tämän päivän eläkeläisten raskaasta elämästä.... Huhhuh...eipä voi arvostaa teikäläisiä jos noin älyttömiä aivopieruja, kateellisia jorinoita pääsee ilmoille.
Vähän vaikea puhua ryhmästä "eläkeläiset", kun se sisältää täysin eri tuloisia ja varaisia ihmisiä. Joillakin on asiat erittäin hyvin ja joillakin huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on käynyt mielessä. Kuitenkin luulen, että tällaiset vihaketjut ovat "trollien" alullepanemia. Yritetään lietsoa vihaa ja eripuraa milloin minkäkin ihmisrymän kesken, ja usein näyttää onnistuvankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400 brutto palkalla ei saa asuntolainaa ilman isoja säästöjä tai takaajia.
Asumistukea ei saa jos on niitä säästöjä jatkossa, jos ei saa vakituista kokoaikatyötä heti valmistumisen jälkeen, tosin irtisanomissuoja heikkenee.
Ei meidän nuoruudessa ollut vielä keksittykään mitään asumis- ym, tukia.
Me vaan kuljettiin töissä ja säästettiin.
Kyllä ne jo 1990 ja 1980-luvulla oli.
Lue sosiaaliturvan historia.
Minä ainakin olin 20-vuotias 60-luvun puolessa välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, koskee erityisesti näitä ns. Suomen suuria ikäluokkia. Elämä ollut helppoa ja lokoisaa aina ja joukkovoimalla päättävät edelleen.
Suuret ikäluokat ovat teidän isänne ja äitinne. Mistä te tiedätte miten helppoa heidän elämänsä on ollut?
Toki muistan ja tiedän, kuinka he ovat eläneet ja palkan ja asuntojen hinnat ja lainat. Tietysti.
Omat vanhempani syntyneet 1951 kumpikin. Ostivat uuden rivitalokolmion ja uuden auton ja käytiin Kreikassa lomilla kun olin lapsi. Nykyrahoiksi muunnettuna rivari maksoi 138 000€. Vuonna 2024 samanlainen, uudiskohde rivitaloasunto samassa kunnassa maksaa 100 000€ enemmän. Vähintään.
Vanhempani olivat ammatiltaan apuhoitaja ja elektroniikka-asentaja.
Lama ei koskettanut kumpaakaan millään tavalla.
Mökillä kävivät kummankin vanhemman mökeillä, oli varaa mistä valita eikä maksanut mitään. (Oma jälkikasvu ei ole tervetullut mökkielämää pilaamaan, vaan kuulemma jokainen hankkii omansa. Mitä nyt itse perivät mökin).
Töitä tekivät kovasti, kuten vanhempani. Isäni sairastui kovasta työnteosta. Nykyajan nuoret läskit mussuttavat hampurilaista ja pizzaa ja ulisevat kun meni kynsi poikki. Haaveammattina on only fans-tähteys ja tubettaminen.
Olen rikas eläkeläinen ja tyytyväinen tilanteeseeni. Suosittelen lämpimästi kaikkia teitä nuoria tavoittelemaan tätä samaa. Tehkää paljon töitä älkääkä ostako mitään turhaa. Velaksi ei muuta kuin kiinteää omaisuutta. Näin "helppoa" se on.