Eläkeläiset ovat tämän ajan kultalusikka sukupolvi
Pelkkää rauhaa nähneet. Suojatyöpaikan saaneet nuorena ja koko elämänsä samalla työnantajalla ilman nykyään vaadittavaa koulusta, halukkaat ylenneet. Työ tahti oli rauhallista, nykyään multitaskataan eli yksi työntekijä joutuu tekemään kolmen työt.
Elintaso oli aivan eri, kaikki pystyivät rakentamaan omakotitalon ja pitämään kesämökkiä ja siihen päälle vielä se peritty 60ha metsä.
Nyt ajellaan tuliterällä quasqailla ja vikistään ettei eläkkeisiin saa koskea.
Kommentit (1055)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400 brutto palkalla ei saa asuntolainaa ilman isoja säästöjä tai takaajia.
Asumistukea ei saa jos on niitä säästöjä jatkossa, jos ei saa vakituista kokoaikatyötä heti valmistumisen jälkeen, tosin irtisanomissuoja heikkenee.
Vali vali. Voit säästää instrumentteihin joita kela ei näe.
Kyllä kela näkee, se tekee yhteistyötä toisten viranomaisten kanssa.
Höpö höpö, ostat kryptoja tai 10k€ taulun seinälle. Sitten uutta 10k€ pottia säästämään jos onnistuu. Jos ei onnistu niin turhaa valitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö sitten ruveta säästämään ja laittaa välit kuntoon vanhempiesi kanssa.
Tai tehdä jotain sen eteen että saisi isomman bruttopalkan ja ei - se ei ole helppoa. Eikä tarvitse ollakaan, voi tehdä vaikka on vaikeaa. Mahdotonta se ei ole.
Hallitus leikkaa ansiosidonnaisen. Työmarkkinatuki 595 ei riitä ihmisille, paikallisen sopimisen myötä voi saada töitä alle tes-palkan.
Vakituisten irtisanomissuojaa heikennetään.
Kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea eli pitää tarjoutua töihin alle tes-palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea ei saa jos on niitä säästöjä jatkossa, jos ei saa vakituista kokoaikatyötä heti valmistumisen jälkeen, tosin irtisanomissuoja heikkenee.
Vali vali. Voit säästää instrumentteihin joita kela ei näe.
Kyllä kela näkee, se tekee yhteistyötä toisten viranomaisten kanssa.
Höpö höpö, ostat kryptoja tai 10k€ taulun seinälle. Sitten uutta 10k€ pottia säästämään jos onnistuu. Jos ei onnistu niin turhaa valitusta.
Höpö höpö itte.
Sun pitää toimittaa kelaan koko perheen tiliotteet ja kaikki 2 edeltävältä kuukaudelta.
Koska silloin ei kulutettu samalla tavoin sitä rahaa kuin nykyään. Nykypolvi on niin tottunut kuluttamaan, etteivät he edes ymmärrä, että mistä kaikesta ennen tingittiin. Minä olen viettänyt lapsuuttani 70 -ja 80-luvuilla ja äiti teki itse minulle vaatteita, jotta rahaa riitti asunnon maksamiseen ja vanhemmat sanoivat, ettei niinkään arkipäiväistä asiaa kuin vaikkapa juustoa raskittu kovinkaan säännöllisesti ostaa. Asuntoon ja auton ylläpitämiseen laitettiin kaikki liikenevä ja muusta tingittiin.
Nykypäivänä sen voisi suhteuttaa varmaan kutakuinkin siten, että ajatellaan pienituloinen pariskunta, jonka nettotulot ovat vaikkapa 3200€/kk, eli molemmilla 1600 euron nettopalkka. Tuosta summasta laitetaan ehkä noin 1800 euroa kuukaudessa asuntolainaan ja lopuilla 1400 eurolla on pärjättävä muiden menojen suhteen. Ei siinä käydä pizzalla tai shoppailla vaatteita tms. Suurten ikäluokkien sukupolvi eli todella kitsaasti ja tinkivät rajusti mukavuudestaan, ja tämän myötä heille kertyi vuosikymmenien aikana omaisuutta. Se kaikki on saatu hammasta purren ja "vettumaista elämää" elämällä, varsinkin pienempipalkkaisten osalta.
Nykyään menee sama %-osuus tuloista kotitalouksissa asumiseen kuin 80-luvulla. Kaikki muu on sitten suhteessa tuloihin paljon halvempaa. Reaalitulot ovat 1,5 kertaa sen mitä 80-luvulla. Suuremmissa tuloluokissa vielä enemmän. Turhaa valitusta kultalusikka perseessä syntyneiltä zoomereilta.
Kyllä työeläkkeiden maksu on täysin irrotettu budjettitaloudesta ja sen hoitavat täysin työeläkeyhtiöt. Työeläkemaksut sekä työntekijän, että työnantajan tilitetään suoraan työeläkeyhtiöille ja valtiolla ei siinä ole mitään osuutta. Työeläkeyhtiöt maksavat sitten eläkkeet sekä näiden maksujen, että rahastotuottojen avulla.
Vain kansan- ja takuueläkkeitä maksetaan verorahoilla ja niitäkin osittain, kun myös kansaneläkerahastosta saadaan tuottoja, joilla osittain näitä eläkkeitä maksetaan.
Jos et tuon vertaa tiedä, kannattaa jättää kommentoimatta.
Voi pyhä jysäys tuollaista tyhmyyttä! Osaatko käyttää edes googlea? Katso nyt helkutti faktat sieltä, niin ei tarvitse tehdä itsestään naurunalaista. No tyhmä, ei edes tajua olevansa naurettava. Valtio maksaa eläkkeitä verovaroista 36 miljardia! Mihin eläkkeisiin ne rahat valtion budjetista menee, jos ei eläkeläisille? Valehteleeko valtion budjetti? Työeläke yhtiöt maksavat vain osan eläkkeistä! Ne olisivat typötyhjät, jos kaikki eläkkeet maksettaisiin niistä tollo!
Höpö höpö itte.
Sun pitää toimittaa kelaan koko perheen tiliotteet ja kaikki 2 edeltävältä kuukaudelta.
Mitä sitten? Bitcoinisi näkyvät tiliotteella ja seinällä komeilevat taulut kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän nuoruudessa ollut vielä keksittykään mitään asumis- ym, tukia.
Me vaan kuljettiin töissä ja säästettiin.
Ja asuttiin vuokralla jonkun omakotitalon yläkerran hellahuoneessa
alkeellisissa oloissa. Pienestä palkasta säästettiin eikä ruikutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne jo 1990 ja 1980-luvulla oli.
Lue sosiaaliturvan historia.
Ei 70- luvulla kun me eläkeläiset asuntoja ostettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me vaan kuljettiin
Boomerien nuoruus oli 50- ja 60-luvulla, hyvä kaikkitietävä.
Vierailija kirjoitti:
Olisit päästänyt ulosottoon, muuttanut vuokralle ja ostanut niillä korkorahoilla perheellesi ruokaa! Asumistukea sai kyllä silloin vuokra asuntoon ja sosiaalihuollosta sai rahaa, ihan niin kuin itsekin sitä "alennuit" joskus hakemaan. Joten turha valittaa ja kerjätä sääliä, jos ei halunnut apua jota oli silloinkin tarjolla, yhtälaill
Ei herranjumala mikä ajatusmalli!!??Millä rahalla olisin maksanut vuokran? Ei mun nettopalkka olisi riittänyt lähellekään vuokrakämppään?? Eikä se asumistuki ollut automatiikka.
Ulosotto ja sossu oli häpeä - ja on edelleenkin ellei ole kuolemanhädässä. Ihmiset vain loisivat ahneuttaan ja laiskuuttaan!
Työssäkäyvä ei saanut sossusta mitään, meilläkin miehen olisi pitänyt myydä auto ruokarahoiksi vaikka työmatkat oli 50km suuntaansa eikä julkisia voinut käyttää. Miten hän olisi lomautuksen jälkeen palannyt töihin?? Sen auto
Juuri tuossa selitin ettei meillä ollut varaa vuokraan! Kaupungin asunnoissa oli tulorajat ja siihen aikaan niin alhaiset ettei 2 työssäkäyvää duunaria sellaista saanut. Myös levottomuus vuokrataloissa pelotti kun oli lapsia.
Asuntolainan saimme mutta maksoimme vain korot - rivari, kohtuuhintainen eikä mikään luksus! Sentään katto pään päällä.
Ei niitä tukia saanut niin helposti kuin nyt
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö itte.
Mitä sitten? Bitcoinisi näkyvät tiliotteella ja seinällä komeilevat taulut kanssa?
Kaiken lisäksi bitcoin on arpapeliä ja taulut on usein väärennöksiä.
No ei varmaan saa töitä ja toimeentuloa, jos ainoa työ on tubettaja mitä suostuu tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 70- luvulla kun me eläkeläiset asuntoja ostettiin.
Eikä ollut yleistä opintotukeakaan ja kun opintotuki lanseerattiin se oli 100% lainaa. Zoomerit vinkuu turhasta.
Koska silloin ei kulutettu samalla tavoin sitä rahaa kuin nykyään. Nykypolvi on niin tottunut kuluttamaan, etteivät he edes ymmärrä, että mistä kaikesta ennen tingittiin. Minä olen viettänyt lapsuuttani 70 -ja 80-luvuilla ja äiti teki itse minulle vaatteita, jotta rahaa riitti asunnon maksamiseen ja vanhemmat sanoivat, ettei niinkään arkipäiväistä asiaa kuin vaikkapa juustoa raskittu kovinkaan säännöllisesti ostaa. Asuntoon ja auton ylläpitämiseen laitettiin kaikki liikenevä ja muusta tingittiin.
Nykypäivänä sen voisi suhteuttaa varmaan kutakuinkin siten, että ajatellaan pienituloinen pariskunta, jonka nettotulot ovat vaikkapa 3200€/kk, eli molemmilla 1600 euron nettopalkka. Tuosta summasta laitetaan ehkä noin 1800 euroa kuukaudessa asuntolainaan ja lopuilla 1400 eurolla on pärjättävä muiden menojen suhteen. Ei siinä käydä pizzalla tai shoppailla vaatteita tms. Suurten ikäluokkien sukupolvi eli todella kitsaasti ja tinkivät rajusti mukavuudestaan, ja tämän myötä heille kertyi vuosikymmenien aikana omaisuutta. Se kaikki on saatu hammasta purren ja "vettumaista elämää" elämällä, varsinkin pienempipalkkaisten osalta.
Mitäpä luulet matalapalkka aloilla työskentelevien nykyään tekevän? Kuvitteletko sinä, että he eivät joudu tinkimään elämässään, kun palkka ei riitä tinkimisestä huolimatta edes välttämättömyyksiin ilman valtion tukia?! Missä maassa sinä oikein elät? Nuo matalapalkaiset ihmiset eivät koskaan tule saamaan omakotitaloja jne. mitä suuret ikäluokat saivat hanttihommillaan ostettua!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työeläkkeiden maksu on täysin irrotettu budjettitaloudesta ja sen hoitavat täysin työeläkeyhtiöt. Työeläkemaksut sekä työntekijän, että työnantajan tilitetään suoraan työeläkeyhtiöille ja valtiolla ei siinä ole mitään osuutta. Työeläkeyhtiöt maksavat sitten eläkkeet sekä näiden maksujen, että rahastotuottojen avulla.
Vain kansan- ja takuueläkkeitä maksetaan verorahoilla ja niitäkin osittain, kun myös kansaneläkerahastosta saadaan tuottoja, joilla osittain näitä eläkkeitä maksetaan.
Jos et tuon vertaa tiedä, kannattaa jättää kommentoimatta.
Voi pyhä jysäys tuollaista tyhmyyttä! Osaatko käyttää edes googlea? Katso nyt helkutti faktat sieltä, niin ei tarvitse tehdä itsestään naurunalaista. No tyhmä, ei edes tajua olevansa naurettava. Valtio maksaa eläkkeitä verovaroista 36 miljardia! Mihin eläkkeisiin ne rahat valtion budjetista menee, jos ei eläkeläisille? Valehte
Onpa siellä koulut käyty, ja harvinaisen fiksu ja viisas ihminen. Osaa oikein tyhmäksi ja naurettavaksi muita haukukkua. Ou jee, miten moukkamainen ja sivistymätön. Tykitätkö tollsi myäs feis tu feis, heh.
Eniten mua huolestuttaa tällä hetkellä nykypäivän vastakkainasettelu, jota lietsotaan eri ryhmien välille myös ihan tuolla valtiojohdon tasollakin. Pistetään eri ryhmät repimään toisensa kappaleiksi. Ja juuri nyt elämme maailmantilanteessa, jossa olisi tärkeää vetää yhtä köyttä, jotta saadaan pidettyä Suomi turvallisena ja käännettyä taloustilanne nousuun.
Vai ei ole töitä. Hoitoalakin on täynnä jotain aasialaisia, kun ei suomalaisia kiinnosta. Miksi he tekevät niitä töitä, jos niillä palkoilla kuolee nälkään? Ihan yhtä paljon heille eläminen Suomessa maksaa ja hengissä näyttävät pysyvän.
Minä olin ensimmäinen meidän viidestä lapsesta joka sai lapsilisiä.
Isäni meni töihin 13 vuotiaana. Vähän oli erilaista.
No nyt olen kyllä eri mieltä. Äitini on sairas ja köyhä eläkeläinen. Terveytensä uhrannut fyysisessä työssä pienellä palkalla.
Paljon paremmin minulla taloudellisesti menee kuin äidilläni.