Eläkeläiset ovat tämän ajan kultalusikka sukupolvi
Pelkkää rauhaa nähneet. Suojatyöpaikan saaneet nuorena ja koko elämänsä samalla työnantajalla ilman nykyään vaadittavaa koulusta, halukkaat ylenneet. Työ tahti oli rauhallista, nykyään multitaskataan eli yksi työntekijä joutuu tekemään kolmen työt.
Elintaso oli aivan eri, kaikki pystyivät rakentamaan omakotitalon ja pitämään kesämökkiä ja siihen päälle vielä se peritty 60ha metsä.
Nyt ajellaan tuliterällä quasqailla ja vikistään ettei eläkkeisiin saa koskea.
Kommentit (1055)
Vierailija kirjoitti:
Aloitus täyttää kaikki vihapuheen peruskriteerit!
Niin täyttää, mutta yp ei poista, ei sitten millään!
"Ensi vuonna irtisanotaan tuhansia virkamiehiä."
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkeläisten lapsi ja pakko sanoa, että olet aivan pihalla. Omat vanhemmat tekivät kaikkia mahdollisia paskahommia pitkälle aikuisuuteen, sellaisia mihin päin sinä et vilkaisisikaan ja jotka ei olisi nykyään varmaan edes laillisia. Sitten saivat aivan perustason siistit sisätyöt joissa jaksoivat vuosikymmenet, ilman kehittymis- tai etenemismahdollisuuksia, grindasivat menemään jotta saivat laskut maksettua.
Eivät haihatelleet merkityksellisen työn tai vapaa-ajan perään, kun se nyt vaan ei ollut siihen aikaan agendalla. Nöyriä, ahkeria, tunnollisia ihmisiä koko elämänsä. Ja sitten tulet sinä vaatimuksinesi ja syytöksinesi.. hohhoijaa.
Sama mun vanhemmat. Pyörittivät vielä jossain vaiheessa pientä perheyritystä, jossa tehtiin kirjaimellisesti paskahommia, jotta tultiin juuri ja juuri toimeen. Myös me lapset tehtiin kaikki kesälomat ja viikonloput töitä siellä. Pääsin vesipuistoonkin vasta ekan kerran aikuisena! Nyt vanhempani nauttivat hyvin ansaittua eläkettä, joka on siis se pieni kansaneläke, mitä kaikki saa, jos ei ole työeläkettä + isä saa jotain työeläkettä vähän muutamalta vuodelta vieraalla tehdystä työstä. Eivät maksaneet yrittäjinä itselleen mitään eläkkeitä, koska kaikki rahat meni perheen eli meidän lasten elättämiseen. Asuttiin vanhassa talossa, jota isä korjaili itse, vaikkei ollut edes mikään kirvesmies, joten aika röttelö talo oli ja on edelleen. Ulkomailla käytiin Ruotsissa ja Virossa joskus, nyt eivät käy missään. Kummallakaan vanhemmallani ei ollut käytynä kuin ammattikoulua, mutta olivat ahkeria ja pitkälti itseoppineita. Autoja oli, mutta ne ajettiin loppuun. Muu omaisuus oli ja on se oma koti. Terveyteen eivät raaskita satsata, edes uusia hampaita tai kuulolaitteita ei osteta, vaikka tarvetta olisi.
He eivät siis ole niitä onnekkaita eläkeläisiä.
Mutta heitäkin näen usein työssäni ja vapaa-ajalla. Heillä on varaa ostaa isot kärrylliset kalleinta ruokaa, kulkea uusissa merkkivaatteissa, ajaa uusimmilla sähköautoilla, kulkea mökin ja oman talon ja Espanjan väliä (ja vielä valittaa siitä). Ovat olleet hyväpalkkaisissa duuneissa yksityisellä, valtiolla tai kunnalla, ja saavat nyt enemmän eläkettä kuin me nykyduunarit palkkaa. Työ on ollut niin kevyttä ja helppoa, että ovat vielä nyt vanhoinakin paremmassa kuosissa kuin me keski-ikäiset, jotka painamme 2-3 ihmisen hommat heihin verrattuina. Ymmärrän, että heitä kadehditaan. Mutta siis muistutan vaan, että kaikki eläkeläiset eivät ole näitä tuhkimotarinan sankareita.
Kyllä työnantajat on aina osanneet irtisanoa!
"Paikallisen sopimisen uudistus etenee."
Työlainsäädännöstä poistettaisiin paikallisen sopimisen kiellot, jotka koskevat järjestäytymättömiä, yleissitovaa työehtosopimusta noudattavia yrityksiä."
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/paikallisen-sopimisen-uudistus-ete…
Joku tietämätön tollo niputtaa yhteen kaikki eläkeläiset. Ei minulla ole kultalusikkaa suussa eikä perseessäkään, eikä yksikään eläkeläinen edusta kaikkia eläkkeellä olevia sukupolvia, kas kun vanhuuseläkkeellä on sekä 1920-luvulla syntyneitä että nuorimpana ikäluokkana vuonna 1960 syntyneet.
"Hallitus leikkaa sairaslomarahoja 60 miljoonaa euroa, laskentaperuste muuttuu."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/19001c52-131e-47e0-b43b-fe892643e…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus täyttää kaikki vihapuheen peruskriteerit!
Niin täyttää, mutta yp ei poista, ei sitten millään!
On tehty vaikeaksi ilmiantaminen. Täällä on yksi viesti jossa vihjataan että osoite on helppo selvittää ja tapa ittes. Kaikenlaisia sekopäitä. Laitoin ilmiannon mutta en saanut lähtemään. Onpa monimutkaista. Ennen oli simppeli. No ainakin yritin.🤔
"Hallitus leikkaa seuraavaksi työkyvyttömiltä."
https://www.sak.fi/ajankohtaista/blogi/hallitus-leikkaa-seuraavaksi-tyo…
"Hallitus leikkaa lisää asumistukea, varallisuusraja."
"Palkaton sairaslomapäivä on tulossa"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/995fe309-64fe-4f9b-85db-e05e672fda4a
"Yhä useampi työskentelee ilman työehtosopimusta."
Vierailija kirjoitti:
"Yhä useampi työskentelee ilman työehtosopimusta."
Eli noi ei voi sopia sairaslomapalkasta syksyllä, kun ei ole työehtosopimusta esim. kauneudenhoitoala. Eli ensimmäinen sairaslomapäivä on heillä palkaton ensi vuonna.
Eli, jos sairastuu syöpään niin sairaslomarahat on leikattu eikä omistusasuntoon saa asumistukea enää ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla taas tuollainen päivä, joopa joo. Minä voin antaa omastani pois, jos jotakuta harmittaa. Tosin elän vuokra-asunnossa kädestä suuhun, mutta jos se on jonkun mielestä liikaa.
Niin, mitä historiaani tulee, 14,5 vuotta opiskelua, 42 työvuotta, ei ulkomaan matkoja, ei kesämökkejä eikä veneitä, mutta ihanat itse kasvattamani lapset ja bonuksena ihanat lastenlapset. Ulkona syömiset, teatterit, jalkahoitajat yms saan lapsiltani. He tietävät, mitä olen elämässäni tehnyt ja arvostavat sitä.
Noin juuri. Elämä on elämistä varten ja nykyhetkestä resurssien mukaan nauttien.
Aina se ei kenelläkään ole pelkkää nautintoa joten kannattaa silloin hyödyntää nekin kun milloin niitä tarjolla ja mahdollista.
Ap on oikeassa. Saan eläkettä nettona käteen 3400 euroa, säästöjä on n. 300 000 ja jos muu irtain ja kiinteä omaisuus lasketaan niin on varmasti yli miljoona. Eläkepäivät menee talvisin Espanjassa. Tai siellä on asunto tukikohtana, matkusteltua tulee paljon ympäri maailmaa. Kesällä olen usein Suomessa jos etelässä on liian kuuma. Kaiken tämän olen saanut työtä tekemällä sekä täysin kohtuuttomat verot ja elkäkevakuutusmaksut maksamalla. Ei ole ollut helppoa eikä mukavaa mutta elämässä pitää tehdä vaikeitakin asioita. Se on ap:n aloituksessa paskapuhetta, että ennen olisi ollut helpompaa. Ennen -90 lukua ei ollut tietokoneita eikä matkapuhelimia eikä muitakaan vastaavia teknisiä apuvälineitä eikä todellakaan ollut työtahti hitaampi. Huolellisemmin tehtiin kyllä koska virheiden korjaaminen paperilla on vaikeampaa kuin näyttöruudulla. Opetti keskittymään.
Kultalusikka on suussa ja kultapossu karsinassa, olen aivan helvetin tyytyväinen ja suosittelen muillekin! Kannattaa käydä koulut kunnolla ja tehdä jotain muutakin kuin räplätä älynäyttöjä ja somea, ne ei pääsääntöisesti edesauta yhtään mitään.
"Hallitus vie osalta yölisät leipomoalalla."
"245 kuntaa pakotetaan nostamaan kiinteistöveroaan."
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkaa. Ihmiset ei halua tehdä lapsia köyhyyteen, kohta irtisanotaan opettajia urakalla, kun syntyvyys vähenee entisestään.
Työt on pätkätyötä ja osa-aikatyötä, hallitus leikkasi ansiosidonnaiset, sovitellut päivärahat ja asumistuet.
Ilmastomuutoksen takia tänne alkaa tulvimaan muualta ihmisiä. Ei tämä maa tyhjene jos jotkut ihmiset haluaa elää lapsettomana. Helkutin hyvä kun ei ole mitään pakko lisääntymistä ja antaa ihmisille vapauden valita. Lisääntymisen sijaan on paljon muutakin harrastusta jolla täyttää ja saa sisältöä elämäänsä. Onnensa voi saada ihan muustakin kuin lisääntymisestä.
Onneksi julkisella olevat saa kohta helposti irtisanoa.
Hyvä