Miksi vielä jotkut ottavat aurinkoa, vaikka ihosyövästä on varoiteltu uosikymmeniä?
Luulevatko he, ettei heille tule ihosyöpää? Eivätkö välitä siitä että aurinko vanhentaa ihoa?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Atooppinen ihottuma lievenee aina kesällä kun rintakehän ja säärien iho saa aurinkoa. Sama syy psoriaatikoilla ottaa aurinkoa. Suojakerrointa minäkin käytän ja siitä huolimatta ihottuma paranee olemattomiin aurinkoisina kesinä.
D3-vitamiinia syön 100 ug päivässä suurimman osan vuotta ja 50 ug päivässä kesällä jos on kovin aurinkoista.
Ja kun sitä aurinkoa alkaa ottamaan maltillisesti vähän kerrallaan, niin ei se iho mihinkään Suomessa pala, jos on yhtään ruskettuvaa tyyppiä.
... mutta kun luomia on nyt vanhempana ihossa luokkaa useita satoja minulla niin melanooman riski on reilusti suurempi auringonoton yliannostelusta.
Duodecim aiheesta vuonna 2002:
Luomet, aurinko ja melanoomariski
On ihmisiä joille auringonoton aiheuttama jälkitunne on niin ihana että ovat addiktoituneet siihen. Nämä poltetut jotka paistavat itseään jopa koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa vaan aurinkoa kunhan käytätte suojakerrointa 50. Kyllä silläkin ruskettuu.
Rusketus ei ole mikään suojakeino auringon oton haittoja vastaan vaan merkki siitä että iho on jo vaurioitunut. Ei se aurinkorasva auta mitään jos sitä käyttää niin vähän tai pitkään että sen läpi ruskettuu.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ota aurinkoa juurikin siksi, koska pelkään ihosyöpää ja ryppyjä, mutta jotain hyvää auringossa kuitenkin on. Esim Australiassa, jossa lähes kaikki saavat sen ihosyövän, he paranevat ja elävät aika vanhoiksi. Australialaisten elinikä on useamman vuoden korkeampi kuin suomalaisten.
Odotettavissa oleva elinikä Australiassa 84 vuotta, Suomessa 83 vuotta. Ei ole useita vuosia korkeampi australialaisten elinikä.
Käyttäähän jotkut alkoholiakin ja valvoo puolille öin. Alkoholi on solumyrkky ja ihminen tarvitsee 8 tuntia unta + säännöllisen vuorokausirytmin voidakseen hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäähän jotkut alkoholiakin ja valvoo puolille öin. Alkoholi on solumyrkky ja ihminen tarvitsee 8 tuntia unta + säännöllisen vuorokausirytmin voidakseen hyvin.
Voi nukkua silti 8h vaikka valvoisi puolilleöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin nukun 8 tuntia, vaikka käyn nukkumaan vasta kolmen neljän aikaan aamuyöstä, on säännöllinen vuorokausirytmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin nukun 8 tuntia, vaikka käyn nukkumaan vasta kolmen neljän aikaan aamuyöstä, on säännöllinen vuorokausirytmi.
Jostakin syystä johtuen palsta rauhoittui paljon siinä vaiheessa kun sen käyttö estettiin klo 2300 jälkeen. Liekö yhteydessä niiihin syihin jotka miehillä tuota myöhästynyttä vuorokausirytmiä aiheuttavat.
Yökukkuminen vähentää auringon UV-valolle altistumista. Sen tietävät kaikki vampyyrit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostakin syystä johtuen palsta rauhoittui paljon siinä vaiheessa kun sen käyttö estettiin klo 2300 jälkeen. Liekö yhteydessä niiihin syihin jotka miehillä tuota myöhästynyttä vuorokausirytmiä aiheuttavat.
Yökukkuminen vähentää auringon UV-valolle altistumista. Sen tietävät kaikki vampyyrit.
Käy nukkumaan. Jutut ovat aika sekavia.
Minä pidän auringon lämmöstä iholla. Syön myös sokeria, karkkia, pullaa ja vaaleaa leipää, joskus poltan ja juon alkoholia, kuljen autolla pyörän sijaan, juon kahvia, harvakseltaan syön makkaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hän ei käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hän ei käy töissä.
Miksei käy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinkoa ottaneet naiset näyttävät vanhemmalta kuin sisällä olevat naiset. M28
Mulla on hyvin sileä ja kaunis iho vaikka annan ihoni päivettyä. Myös decolte ja kaula sileät. Ikä on tuonut muutaman rypyn nyt 64v
2
On se kumma että tosielämässä ei ole yhtään rypytöntä 64-vuotiasta, eikä varsinkaan aurinkoa palvovia sellaisia. AaVeellä heitä on kuitenkin joka ketjuun :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Atooppinen ihottuma lievenee aina kesällä kun rintakehän ja säärien iho saa aurinkoa. Sama syy psoriaatikoilla ottaa aurinkoa. Suojakerrointa minäkin käytän ja siitä huolimatta ihottuma paranee olemattomiin aurinkoisina kesinä.
D3-vitamiinia syön 100 ug päivässä suurimman osan vuotta ja 50 ug päivässä kesällä jos on kovin aurinkoista.
Ja kun sitä aurinkoa alkaa ottamaan maltillisesti vähän kerrallaan, niin ei se iho mihinkään Suomessa pala, jos on yhtään ruskettuvaa tyyppiä.
Miten tämä harhaluulo elää yhä sitkeästi? Aurinkoon ei voi tottua mitenkään. Ja se rusketus on jo auringon aiheuttama vaurio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hän ei käy töissä.
Työt alkavat klo.9.00. hyvästi ehtii nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hän ei käy töissä.
Tuo on tyypillinen syy (miesten) myöhästyneelle vuorokausirytmille ja aiheuttaa myös yliaktiivisuutta nettipalstoilla. Siitä on omaakin kokemusta useiden vuosien ajalta. Nyt kun taas itse työelämässä niin yökukkuminen ei yksinkertaisesti onnistu kun aamulla oltava töissä. Näin kesälomalla onnistuisi, mutta turha pilata päiväänsä nukkumalla puoleen päivään asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hän ei käy töissä.
Tuo on tyypillinen syy (miesten) myöhästyneelle vuorokausirytmille ja aiheuttaa myös yliaktiivisuutta nettipalstoilla. Siitä on omaakin kokemusta useiden vuosien ajalta. Nyt kun taas itse työelämässä niin yökukkuminen ei yksinkertaisesti onnistu kun aamulla oltava töissä. Näin kesälomalla onnistuisi, mutta turha pilata päiväänsä nukkumalla puoleen päivään asti.
Minä olen eläkkeellä oleva nainen ja nukun puoleen päivään. Töissä ollessa se ei ollut mahdollista, koska työt alkoivat 7.30, mutta uni tuli vasta noin kolmen aikaan. Lyhyeksi jäi unet silloin. Aurinkoa en ole ottanut koskaan ja silti sairastuin nuorena ihosyöpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en "ota aurinkoa" mutta vietän täällä etelässä n 12h päivässä ulkona esim pihatöitä tehden joten olen hyvin ruskea. Ei tältä välty mitenkään. Nautin lämpimänsävyisestä ihostani, talvella kun on kammottavan harmaa.
Aurinkosuojat ja vaatteet on keksitty.
Joo ja käytänkin mutta ei edtä ruskettumista. Täällä etelässä vaan yli 30 asteessa ei viitsi pitää pitkähihaista päällä. Ohut, hihatin, liehuva puuvillamekko on mukavin
Auringosta saa D-vitamiinia ja saan auringosta muutenkin energiaa. Mitään ihosyöpiä en pelkää. Nämä on näitä samanlaisia pelotteluja kuin että voita ei pidä syödä vaan margariinia, minä käytän aina voita. Tupakoin, en pelkää keuhkosyöpää, juon punaviiniä enkä pelkää maksakirroosia. Jumala on olemassa, hänellä on voima varjella omiansa. Pelko on saatanasta.
Just. Mulla on tuttu, joka on sitä mieltä että alkoholin riskirajat on niin matalat, että nehän ylittyy väkisinkin jos elää normaalia elämää.