Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

đŸ•·Punkki puri viittĂ€ ihmistĂ€ Meri-Lapissa. Kaikki joutuivat sairaalaan. MikĂ€ siinĂ€ punkkirokotteen ottamisessa on niin VAIKEAA?? đŸ•·đŸ•·đŸ’‰đŸ’‰

Vierailija
03.07.2024 |

puutiaisaivokuume on pahimmillaan vaarallinen tauti, joka voi johtaa tehohoitoon ja yksittÀisissÀ tapauksissa jopa kuolemaan.

https://yle.fi/a/74-20097610

Nuokin sairaalahoitoa vaativat tartunnat ja kuolemat olisi voitu estÀÀ rokotuksella. MikÀ siinÀ punkkirokotteen ottamisessa on niin vaikeaa, ettÀ rokotteen sijaan otetaan turha riski??

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua mietityttÀÀ myös tuo punkkiasia siltÀ kantilta, ettÀ sitÀ olisi levitetty tahalleen "aseena". 90-luvulla punkkeja ei tarvinnut varoa kuin muutamissa paikoissa, eikÀ siellÀkÀÀn koskaan niitÀ kÀytÀnnössÀ nÀkynyt. Nyt niitÀ on joka paikassa.

Sen sijaan, ettĂ€ mietitte tÀÀllĂ€ miksi kaikki ei ota rokotetta, voisitte miettiĂ€ miksi niitĂ€ on nykyÀÀn joka paikassa niin paljon. 

Yksi teoria on ollut kulotuksen puute. VielÀ 2000- luvun alussa olen itsekin nÀhnyt kulotettavan peltoja mutten enÀÀ. Myös peurakantojen kasvu vaikuttaa, niiden mukana punkkeja kulkeutuu.

Vierailija
22/99 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Simo taitaa olla pohjoisemman rannikon ainoita paikkoja, missÀ on puutiaisaivokuumetta, muuten ne alueet rajoittuvat pitkÀlti etelÀmmÀksi. Simon alueella asuville tai siellÀ aikaa viettÀville on kÀsittÀÀkseni jo vuosia suositeltu puutiaisaivokuumerokotetta, muuten PerÀmeren pohjukassa saa olla aika rauhassa puutiaisaivokuumeelta. Borrelioosita toki on kaikkialla ja siihenhÀn ei rokotuksia olekaan.

Myös KemissĂ€ tilanne on  vaikeutunut, puutiaisia on enemmĂ€n kuin milloinkaan. PelkkĂ€ Simo on ihan vanhentunutta tietoa

https://yle.fi/a/74-20093784

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko tietoa rokotteen tehosta? Luin aamulla jutun perusterveestÀ 9- vuotiaasta, joka kuoli, vaikka oli saanut punkkirokotukset.

Vierailija
24/99 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua mietityttÀÀ myös tuo punkkiasia siltÀ kantilta, ettÀ sitÀ olisi levitetty tahalleen "aseena". 90-luvulla punkkeja ei tarvinnut varoa kuin muutamissa paikoissa, eikÀ siellÀkÀÀn koskaan niitÀ kÀytÀnnössÀ nÀkynyt. Nyt niitÀ on joka paikassa.

Sen sijaan, ettĂ€ mietitte tÀÀllĂ€ miksi kaikki ei ota rokotetta, voisitte miettiĂ€ miksi niitĂ€ on nykyÀÀn joka paikassa niin paljon. 

TĂ€ssĂ€ on niitĂ€ kivoja juttuja jotka tulevat lĂ€mpenevĂ€n ilmaston myötĂ€: Peurat ja muuta punkkeja kantavat elĂ€imet siirtyvĂ€t pohjoisempaan, ja nĂ€in punkit on saatu ihan Lappiin asti. 

Ilmaston muutosksen kiistÀvÀt tahot eivÀt myönnÀ alkuunkaan ettÀ tÀmmöiset ongelmat ovat ensimmÀisenÀ lisÀÀntymÀssÀ lÀhitulevaisuudessa.

Vierailija
25/99 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko lainkaan seurannut uutisia... Peurat levittÀvÀt punkkeja. Peuroilla ei ole luontaisia vihollisia, sillÀ tulivat vuosikymmeniÀ sitten Pohjois-Amerikasta. KenenkÀÀn intressinÀ ei ole peurojen kaato. Ilmasto on myös muuttunut ja nÀin ollen punkkikausi pidentynyt.

Vierailija
26/99 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletteko todella noin? Onko 40 euroa liikaa, jos vaihtoehtona mahdollinen aivosairaus tai jopa kuolema?

Tuohon pitÀÀ laskea lisÀksi 3 kpl edestakaisia matkoja kotoa rokotuspisteeseen sekÀ mahdollisesti poissaolosta johtuva palkanvÀhennys. MeillÀ ei punkkirokotetta saa lÀhiterveysasemalle, pitÀÀ mennÀ 52 km pÀÀhÀn, bussi ei tietenkÀÀn ole mahdollinen kulkuvÀline, joten laskennallisesti maksan 40 e rokotteesta ja lisÀksi 312 km x 0,3 e (93,6 e) ja parkkimaksun noin 15 e tuohon pÀÀlle. NÀin rokotuksen hinnaksi tulee melkein 150 e.

Onko 150 euroa rahaa tÀrkeÀmpi kuin oma terveys ja jopa elÀmÀ?

Vierailija
27/99 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletteko todella noin? Onko 40 euroa liikaa, jos vaihtoehtona mahdollinen aivosairaus tai jopa kuolema?

Tuohon pitÀÀ laskea lisÀksi 3 kpl edestakaisia matkoja kotoa rokotuspisteeseen sekÀ mahdollisesti poissaolosta johtuva palkanvÀhennys. MeillÀ ei punkkirokotetta saa lÀhiterveysasemalle, pitÀÀ mennÀ 52 km pÀÀhÀn, bussi ei tietenkÀÀn ole mahdollinen kulkuvÀline, joten laskennallisesti maksan 40 e rokotteesta ja lisÀksi 312 km x 0,3 e (93,6 e) ja parkkimaksun noin 15 e tuohon pÀÀlle. NÀin rokotuksen hinnaksi tulee melkein 150 e.

Onko 150 euroa rahaa tÀrkeÀmpi kuin oma terveys ja jopa elÀmÀ?

sil saa bissee ja röökii ja pyörÀytettyÀ pelei

Vierailija
28/99 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jos olet afrikasta ja matkalla apinaruttoalueelle, KELA goldilla maksetaan rokotukset (ja matkat).

Vierailija
29/99 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinta (40 e kertaa 3?) ja se, ettÀ pitÀÀ itse hankkia.

Paljon kalliimpi.

Vierailija
30/99 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Rokote ei tehoa borrelioosiin vain puutiasaivokuumeeseen(jos siihenkÀÀn, kuten siitĂ€ ruotsalaispojasta saimme lukea😱).

Vierailija
31/99 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Hinta.Naapuri saa ilmaiseksi kun asuu toisessa kunnassa.

Vierailija
32/99 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

On jĂ€nnÀÀ miten punkit valikoivat uhrinsa. MĂ€ olin pari viikkoa sitten frisbeetĂ€ heittelemĂ€ssĂ€ hyvin kasvillisessa metsikössĂ€ ja en saanut punkkeja matkaani yhtÀÀn, vaikka lĂ€pi puskien ja heinikoiden piti mennĂ€. 

Vierailija
33/99 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

On se kumma kun jokaisen pitÀisi nyt rynnÀtÀ ottamaan punkkirokote niillÀkin alueilla joissa puutiaisaivokuumetta ei edes ole. Kuinkakohan tutkittu ja turvallinen tÀmÀ rokote sitten on. SitÀ ottaa niin vÀhÀn ihmisiÀ kerrallaan ettei kaikki harvinaisia haittavaikutuksia tastusti tunneta ja vaikka joku tulisikin niin kukaan ei epÀile rokotetta.

Vierailija
34/99 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka asuvat pahalla punkki-alueella ja yleensÀ liikkuvat luonnossa, saavat useissa paikoissa ilmaiset rokotteet.

Mun puoliso joutui maksamaan itse, kun se ilmaisen raja oli 20 metriĂ€ meidĂ€n asunnosta, ja hĂ€n liikkuu paljon luonnossa marjastamassa  ja muutenkin punkkipaikoissa.

Ruotsissa oli tyttö kuollut syksyllÀ TBE:hen, kun eivÀt tunnistaneet tautia enseimmÀiselllÀ kerralla, kun hÀnet vietiin sairaalaan.

MeillĂ€ usean kylĂ€n yhteinen koulu oli ilmaisen rokotteen ja TBEn  mÀÀritellyllĂ€ alueella. Itse asumme yhdessĂ€ nĂ€istĂ€ maksullisten rokotteiden kylĂ€ssĂ€. Lasten liikunta- ja vĂ€litunnit ja koulumatkat siellĂ€ aivokuumepunkkien alueella. Nelihenkisen perheen rokotukset maksoivat 200€, ettĂ€ ei nyt niin hirveĂ€n halpaa, vaikka joku tuolla taas leveilikin omilla rahoillaan. Ilmeisesti sairastumisia on nyt  todettu nĂ€illĂ€ koululaisten kotipaikoilla ja nyt saatiin mekin  ilmaisrokotteet, niille, jotka eivĂ€t vielĂ€ olleet ehtineet itse ostaa. Aika hankalaa tuo alueiden mÀÀrittĂ€minen taitaa olla. Peurat, linnut, rusakot, jyrsijĂ€t, eivĂ€t myöskÀÀn niin tarkkaan katso, kulkevatko tiettyjen rajojen sisĂ€llĂ€.

Vierailija
35/99 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meri-Lappi (tai ainakin osa siitÀ) on riskialuetta ja siellÀ saa ilmaisen rokotteen. Tosin itselleni tuli yllÀtyksenÀ, ettÀ maksuttomuus koskee vain ensimmÀistÀ annosta, tehosteet pitÀÀ maksaa itse. Tottakai myös tehosteiden tulisi olla maksuttomat riskialueilla.

Vierailija
36/99 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinta.Naapuri saa ilmaiseksi kun asuu toisessa kunnassa.

Ei tarvitse asua eri kunnassa. Koulukeskus ison kunnan TBE alueella ja vain sen alueen asukkaat saivat ilmaiset rokotteet, muut joutuivat maksamaan, vaikka saman kunnan asukkaitta ollaan ja samaa koulua kÀydÀÀn.

Vierailija
37/99 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kai tuon uutisen tarkoituksena on juuri saada ottamaan rokote. Aloittajan tyyli ei varsinaisesti kannusta siihen. 

Vierailija
38/99 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mulla on tutuilla niin hurjia sairauskertomuksia punkkien purennasta ettÀ meillÀ on koko perheellÀ rokotukset ja varotaan punkkeja. Just hain lisÀrokotukset kun oli menossa vanhaksi.

Halpa se on jos vertaa mitĂ€ voi tulla loppuelĂ€mĂ€ksi. 

Vierailija
39/99 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, ettÀ se rokote suojaa vain puutiaisaivokuumeelta. Borrelioosiin se ei tehoa ja siksi lÀÀkÀriin pitÀÀ silti mennÀ jos pureman jÀlkeen ilmenee oireita, joko rengasmainen ihottuma tai voimakkaasti leviÀvÀ punertava alue. Mulla ei koskaan tullut rengasmaista jÀlkeÀ ja epÀilin sen takia, voiko edes olla punkin purema, kun mitÀÀn ötökkÀÀ en ollut nÀhnyt. Tuli sen sijaan leviÀvÀ suht tasaisen punainen alue iholle ja vÀlittömÀsti antibioottikuuri.

Vierailija
40/99 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vain ensimmÀinen sarja on tosiaan maksuton, vaikka asuisi riskialueella. Ja jos on jo ottanut sen jo aiemmin omalla kustannuksella, ei saa silti tehosteita maksutta.

Ja viisihenkisellÀ perheellÀ kustannus on jo aika iso!

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: yksi kahdeksan kuusi