🕷Punkki puri viittä ihmistä Meri-Lapissa. Kaikki joutuivat sairaalaan. Mikä siinä punkkirokotteen ottamisessa on niin VAIKEAA?? 🕷🕷💉💉
puutiaisaivokuume on pahimmillaan vaarallinen tauti, joka voi johtaa tehohoitoon ja yksittäisissä tapauksissa jopa kuolemaan.
Nuokin sairaalahoitoa vaativat tartunnat ja kuolemat olisi voitu estää rokotuksella. Mikä siinä punkkirokotteen ottamisessa on niin vaikeaa, että rokotteen sijaan otetaan turha riski??
Kommentit (101)
Ei kai siinä rokottautumisessa mitään vaikeaa ole, tänäänkin näytti joku rokotusauto olevan marketin edessä. Mutta esim. tuttavan lemmikki sai rokotteesta pahan reaktion, niin tiedä sitten onko aikuiselle jatkuvasti tarpeen vastaavat. Toki, eläin on eri asia mutta en ota kausirokotteitakaan koska pidän huolta itsestäni ja vastutuskyvystä. Ehkä jos terveys heikkenee, voin ottaa joskus jonkun rokotteen mutta perusterveenä en näe tarpeen, viimeksikin punkin heitin pois kun yritti kiipeillä pitkin...
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tutuilla niin hurjia sairauskertomuksia punkkien purennasta että meillä on koko perheellä rokotukset ja varotaan punkkeja. Just hain lisärokotukset kun oli menossa vanhaksi.
Halpa se on jos vertaa mitä voi tulla loppuelämäksi.
Itse asun punkkialueella ja on surkea katsoa miten moni on invalidisoitunut TBE:stä. Nuoret ja vanhat, naiset ja miehet.
Tehohoitojakso ja jopa kuolema tulee halvemmaksi kuin rokotukset???? WTF!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinta (40 e kertaa 3?) ja se, että pitää itse hankkia.
"Puutiaisen levinneisyysalue kattaa Meri-Lapissa Simon kunnan ja Kemin kaupungin eteläiset osat. Näillä alueilla on tarjolla ilmainen rokotesarja puutiaisaivokuumetta vastaan."
Rokotteen saa noilla riskialueilla ilmaiseksi joten sen hankkimisen estää ainoastaan puupäisyys.
Ei sitä saa ilmaiseksi jos matkailee alueelle. Eikä esim. helsingissä asuvana ole tullut otettua tuotakaan rokotusta ja ei olisi tullut mieleenkään että sitä tarvitsee muuallakin kuin saaristossa ja länsirannikon eteläosissa. Lisäksi rokotuskerrat on aika pitkin väliajoin eli ei tuota ennen viikonloppureissua saa otettua.
Jopa Helsingissä on alueita, joiden asukkaille rokotusta suositellaan: https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6487911. Itse asun yhdellä näistä alueista ja ensimmäisen rokotuksen hankin jo ennen suositusta, sillä olen nähnyt punkkeja jo siitä saakka kun muutin alueelle lähes kymmenen vuotta sitten. Reseptin sai helposti ilman lääkärissäkäyntiä laittamalla viestiä omalle terveysasemalle.
Ensimmäinen tehoste perussarjan jälkeen on kolmen vuoden kohdalla, mutta sen jälkeen omassa ikäluokassani riittää tehoste 10 vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole varaa ottaa rokotetta niin tehohoito tai kuolema ovat vaihtoehtoja. Eikä suomessa saa eutanasiaa vaikka haluaisi. Moni köyhä haluaa pois kärsimästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole varaa ottaa rokotetta niin tehohoito tai kuolema ovat vaihtoehtoja. Eikä suomessa saa eutanasiaa vaikka haluaisi. Moni köyhä haluaa pois kärsimästä.
Yksi rokotus maksaa vähemmän kuin vuorokausi sairaalassa - ainakin täällä meilläpäin hoitopäivämaksu on reilu 54 euroa.
Encepur maksaa 33,54 euroa sisältäen apteekin toimitusmaksun ja jos hakee kaksi kerrallaan säästää yhden toimitusmaksun. Tuon reilun 60 euron alkusatsauksen jälkeen onkin sitten vuosi aikaa säästää rahat tehosteeseen.
Vierailija kirjoitti:
No minä mökkeilen riskialueella ja olen ottanut ihan kaikki rokotukset. Silti jouduin punkinpuremasta tiputukseen, vaikka irrotin punkin heti, hakeuduin lääkäriin heti ja aloitin antibiootit heti.
Sä oot sitten saanut borrelioosin jos siihen on määrätty antibiootit. Puutiaisaivokuumeeseen ei nimittäin ole lääkettä, paitsi tuo rokote ja se taas ei suojaa borrelioosilta. Että aika heikkoa on tuo sunkin tietämys siitä, minkä rokotteen olet ottanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Puutiaisen levinneisyysalue kattaa Meri-Lapissa Simon kunnan ja Kemin kaupungin eteläiset osat. Näillä alueilla on tarjolla ilmainen rokotesarja puutiaisaivokuumetta vastaan."
Rokotteen saa noilla riskialueilla ilmaiseksi joten sen hankkimisen estää ainoastaan puupäisyys.
Ei sitä saa ilmaiseksi jos matkailee alueelle. Eikä esim. helsingissä asuvana ole tullut otettua tuotakaan rokotusta ja ei olisi tullut mieleenkään että sitä tarvitsee muuallakin kuin saaristossa ja länsirannikon eteläosissa. Lisäksi rokotuskerrat on aika pitkin väliajoin eli ei tuota ennen viikonloppureissua saa otettua.
Jopa Helsingissä on alueita, joiden asukkaille rokotusta suositellaan:
Ei ole rokotetta jossa 10v väli riittää. Se on yli 50 vuotiailla 3v ja muilla 5v
Onneksi se oli vain punkki joka puri. Punikin puremasta olisi saanut varmasti vesikauhun.
Ei ole rokotetta jossa 10v väli riittää. Se on yli 50 vuotiailla 3v ja muilla 5v
THL:n ohjeistus (poikkeaa rokotevalmistajan ohjeista):
Tehosteannokset
Tehosteannokset eivät kuulu rokotusohjelmaan. Jos altistumisriski jatkuu, henkilö maksaa rokotteen itse. Tietyissä tilanteissa suoja tehostetaan työterveyshuollosta.
Suosittelemme, että ensimmäinen tehosteannos annetaan 3 vuoden kuluttua. Tämän jälkeen, jos altistuminen TBE-virukselle edelleen jatkuu, tehostetaan seuraavasti:
alle 50-vuotiaana tehosteen saaneelle seuraava tehoste 10 vuoden kuluttua
5060-vuotiaana tehosteen saaneelle annetaan tehosteet 5 vuoden välein
yli 60-vuotiaana tehosteen saaneelle annetaan seuraavat tehosteet 3 vuoden välein
henkilöille, joiden immuunijärjestelmä on heikentynyt hoidon tai sairauden vuoksi, annetaan tehoste 3 vuoden välein.
Esimerkiksi 53-vuotias henkilö, joka on saanut tehosteen edellisen kerran 48-vuotiaana, saa seuraavan tehosteensa 58-vuotiaana.
THL:n ohjeistus alle 50-vuotiaiden tehosteannosten aikaväleistä koskee molempia rokotevalmisteita (Encepur ja Ticovac) ja poikkeaa valmisteyhteenvedoissa olevista ohjeista.
https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/tbe-ro…
Lapsi kuoli punkin puremaan Ruotsissa oli täysin rokotettu
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lapsi-kuoli-punkin-puremaan-ruotsis…
Vierailija kirjoitti:
Mua mietityttää myös tuo punkkiasia siltä kantilta, että sitä olisi levitetty tahalleen "aseena". 90-luvulla punkkeja ei tarvinnut varoa kuin muutamissa paikoissa, eikä sielläkään koskaan niitä käytännössä näkynyt. Nyt niitä on joka paikassa.
Sen sijaan, että mietitte täällä miksi kaikki ei ota rokotetta, voisitte miettiä miksi niitä on nykyään joka paikassa niin paljon.
Ilmastonmuutos, ja ihmiset tappavat tahallaan kyyt, sekä muut käärmeet, mitkä pitäisivät myyrä- /hiirikannat kurissa, jotka levittävät punkkeja kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua mietityttää myös tuo punkkiasia siltä kantilta, että sitä olisi levitetty tahalleen "aseena". 90-luvulla punkkeja ei tarvinnut varoa kuin muutamissa paikoissa, eikä sielläkään koskaan niitä käytännössä näkynyt. Nyt niitä on joka paikassa.
Sen sijaan, että mietitte täällä miksi kaikki ei ota rokotetta, voisitte miettiä miksi niitä on nykyään joka paikassa niin paljon.
Ilmastonmuutos, ja ihmiset tappavat tahallaan kyyt, sekä muut käärmeet, mitkä pitäisivät myyrä- /hiirikannat kurissa, jotka levittävät punkkeja kovasti.
Lisäksi valkohäntäpeurakanta on kasvanut kovasti 90-luvulta, ja peurat liikkuvat myös kaupungeissa.
Aivan älytöntä hysterianlietsontaa. Bisnestä nuo rokotteet. Ketkä asuvat punkkialueilla, ovat kaikki sairastaneet sen aivokuumeen jo lapsena. Suurimmalla osalla oireet muistuttavat lievää flunssaa. Immuniteetti on elinikäinen.
Olen entinen Teddy-boy. Ei puhettakaan, että ottaisin mitään punkkirokotetta. Vai pitäisikö juuri siksi ottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei muuten saa. Saa ilmaiseksi aloitussetin, ei tehosteita. Saa naapurikadulla, mutta ei sillä viereisellä. Punkit kun ovat niin fiksuja tyyppejä nähtävästi, että tarttuvat vaan tietyllä kadulla asuviin, ei ohikulkeviin.
Koko rokote ilmaiseksi kaikille. Bussit kiertämään ja rokotuspisteet ulos katoksiin kauppojen pihoille. Samalla jämpti suunnitelma, mikä on tehosteen rytmitys. Nyt yksi taho sanoo yhtä, toinen toista.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni saataisiin rokotettua yhden tehohoitojakson, kuntoutuksen ja loppuelämän tukitarpeiden määrällä? Aika hemmetin moni. Miksi ei toimita?
"Ei ole rokotetta jossa 10v väli riittää. Se on yli 50 vuotiailla 3v ja muilla 5v"
Ja vasta keväällä tarkastin THL: n sivuilta. Siellä luki 10v.
Olen harkinnut punkkirokotteen ottamista kyllä täällä Etelä-Suomessa. Maksaa 63 euroa kappale ja kolmen sarja pitäisi ottaa. Ja sitten tietysti uusia ne myöhemmin. En täksi kesäksi ottanut koska äitiyslomalla rahat todella vähissä ja lapsen tarpeet menevät edelle.
Kolmilapsiselta perheeltä 750€. Ukko ottaa saunakaljan, kumpikaan ei polta. Molemmat käyvät työssä ja silti on iso meno taloudessa, kun sitä rahaa menee mm niihin jatkuvasti nouseviin elinkustannuksiin enemmän, kuin kaksi ihmistä ehtii tienata. Yksinhuoltajat ja työttömät, joita juuri niihin risusavotoihin ja muihin metsän antimien keräilyyn kovasti painostetaan, joutuvat aika monta mustikkaämpärillistä keräämään ja myymään, että saa punkkirokotteet maksettua. Toinen vaihtoehto on sitten jättää rokottamatta ja huonolla tuurilla maata teho-osastolla 3 tonnin/vrk hoidossa keskituloisten veronmaksajien ja pienituloisia väheksyvien, "parempien ihmisten" piikkiin.