đ·Punkki puri viittĂ€ ihmistĂ€ Meri-Lapissa. Kaikki joutuivat sairaalaan. MikĂ€ siinĂ€ punkkirokotteen ottamisessa on niin VAIKEAA?? đ·đ·đđ
puutiaisaivokuume on pahimmillaan vaarallinen tauti, joka voi johtaa tehohoitoon ja yksittÀisissÀ tapauksissa jopa kuolemaan.
Nuokin sairaalahoitoa vaativat tartunnat ja kuolemat olisi voitu estÀÀ rokotuksella. MikÀ siinÀ punkkirokotteen ottamisessa on niin vaikeaa, ettÀ rokotteen sijaan otetaan turha riski??
Kommentit (99)
Ei kai siinÀ rokottautumisessa mitÀÀn vaikeaa ole, tÀnÀÀnkin nÀytti joku rokotusauto olevan marketin edessÀ. Mutta esim. tuttavan lemmikki sai rokotteesta pahan reaktion, niin tiedÀ sitten onko aikuiselle jatkuvasti tarpeen vastaavat. Toki, elÀin on eri asia mutta en ota kausirokotteitakaan koska pidÀn huolta itsestÀni ja vastutuskyvystÀ. EhkÀ jos terveys heikkenee, voin ottaa joskus jonkun rokotteen mutta perusterveenÀ en nÀe tarpeen, viimeksikin punkin heitin pois kun yritti kiipeillÀ pitkin...
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tutuilla niin hurjia sairauskertomuksia punkkien purennasta ettÀ meillÀ on koko perheellÀ rokotukset ja varotaan punkkeja. Just hain lisÀrokotukset kun oli menossa vanhaksi.
Halpa se on jos vertaa mitÀ voi tulla loppuelÀmÀksi.
Itse asun punkkialueella ja on surkea katsoa miten moni on invalidisoitunut TBE:stÀ. Nuoret ja vanhat, naiset ja miehet.
Tehohoitojakso ja jopa kuolema tulee halvemmaksi kuin rokotukset???? WTF!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinta (40 e kertaa 3?) ja se, ettÀ pitÀÀ itse hankkia.
"Puutiaisen levinneisyysalue kattaa Meri-Lapissa Simon kunnan ja Kemin kaupungin etelÀiset osat. NÀillÀ alueilla on tarjolla ilmainen rokotesarja puutiaisaivokuumetta vastaan."
Rokotteen saa noilla riskialueilla ilmaiseksi joten sen hankkimisen estÀÀ ainoastaan puupÀisyys.
Ei sitÀ saa ilmaiseksi jos matkailee alueelle. EikÀ esim. helsingissÀ asuvana ole tullut otettua tuotakaan rokotusta ja ei olisi tullut mieleenkÀÀn ettÀ sitÀ tarvitsee muuallakin kuin saaristossa ja lÀnsirannikon etelÀosissa. LisÀksi rokotuskerrat on aika pitkin vÀliajoin eli ei tuota ennen viikonloppureissua saa otettua.
Jopa HelsingissÀ on alueita, joiden asukkaille rokotusta suositellaan: https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6487911. Itse asun yhdellÀ nÀistÀ alueista ja ensimmÀisen rokotuksen hankin jo ennen suositusta, sillÀ olen nÀhnyt punkkeja jo siitÀ saakka kun muutin alueelle lÀhes kymmenen vuotta sitten. Reseptin sai helposti ilman lÀÀkÀrissÀkÀyntiÀ laittamalla viestiÀ omalle terveysasemalle.
EnsimmÀinen tehoste perussarjan jÀlkeen on kolmen vuoden kohdalla, mutta sen jÀlkeen omassa ikÀluokassani riittÀÀ tehoste 10 vuoden pÀÀstÀ.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole varaa ottaa rokotetta niin tehohoito tai kuolema ovat vaihtoehtoja. EikÀ suomessa saa eutanasiaa vaikka haluaisi. Moni köyhÀ haluaa pois kÀrsimÀstÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole varaa ottaa rokotetta niin tehohoito tai kuolema ovat vaihtoehtoja. EikÀ suomessa saa eutanasiaa vaikka haluaisi. Moni köyhÀ haluaa pois kÀrsimÀstÀ.
Yksi rokotus maksaa vÀhemmÀn kuin vuorokausi sairaalassa - ainakin tÀÀllÀ meillÀpÀin hoitopÀivÀmaksu on reilu 54 euroa.
Encepur maksaa 33,54 euroa sisÀltÀen apteekin toimitusmaksun ja jos hakee kaksi kerrallaan sÀÀstÀÀ yhden toimitusmaksun. Tuon reilun 60 euron alkusatsauksen jÀlkeen onkin sitten vuosi aikaa sÀÀstÀÀ rahat tehosteeseen.
Vierailija kirjoitti:
No minÀ mökkeilen riskialueella ja olen ottanut ihan kaikki rokotukset. Silti jouduin punkinpuremasta tiputukseen, vaikka irrotin punkin heti, hakeuduin lÀÀkÀriin heti ja aloitin antibiootit heti.
SÀ oot sitten saanut borrelioosin jos siihen on mÀÀrÀtty antibiootit. Puutiaisaivokuumeeseen ei nimittÀin ole lÀÀkettÀ, paitsi tuo rokote ja se taas ei suojaa borrelioosilta. EttÀ aika heikkoa on tuo sunkin tietÀmys siitÀ, minkÀ rokotteen olet ottanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Puutiaisen levinneisyysalue kattaa Meri-Lapissa Simon kunnan ja Kemin kaupungin etelÀiset osat. NÀillÀ alueilla on tarjolla ilmainen rokotesarja puutiaisaivokuumetta vastaan."
Rokotteen saa noilla riskialueilla ilmaiseksi joten sen hankkimisen estÀÀ ainoastaan puupÀisyys.
Ei sitÀ saa ilmaiseksi jos matkailee alueelle. EikÀ esim. helsingissÀ asuvana ole tullut otettua tuotakaan rokotusta ja ei olisi tullut mieleenkÀÀn ettÀ sitÀ tarvitsee muuallakin kuin saaristossa ja lÀnsirannikon etelÀosissa. LisÀksi rokotuskerrat on aika pitkin vÀliajoin eli ei tuota ennen viikonloppureissua saa otettua.
Jopa HelsingissÀ on alueita, joiden asukkaille rokotusta suositellaan:
Ei ole rokotetta jossa 10v vÀli riittÀÀ. Se on yli 50 vuotiailla 3v ja muilla 5v
Onneksi se oli vain punkki joka puri. Punikin puremasta olisi saanut varmasti vesikauhun.
Ei ole rokotetta jossa 10v vÀli riittÀÀ. Se on yli 50 vuotiailla 3v ja muilla 5v
THL:n ohjeistus (poikkeaa rokotevalmistajan ohjeista):
Tehosteannokset
Tehosteannokset eivÀt kuulu rokotusohjelmaan. Jos altistumisriski jatkuu, henkilö maksaa rokotteen itse. TietyissÀ tilanteissa suoja tehostetaan työterveyshuollosta.
Suosittelemme, ettÀ ensimmÀinen tehosteannos annetaan 3 vuoden kuluttua. TÀmÀn jÀlkeen, jos altistuminen TBE-virukselle edelleen jatkuu, tehostetaan seuraavasti:
alle 50-vuotiaana tehosteen saaneelle seuraava tehoste 10 vuoden kuluttua
5060-vuotiaana tehosteen saaneelle annetaan tehosteet 5 vuoden vÀlein
yli 60-vuotiaana tehosteen saaneelle annetaan seuraavat tehosteet 3 vuoden vÀlein
henkilöille, joiden immuunijÀrjestelmÀ on heikentynyt hoidon tai sairauden vuoksi, annetaan tehoste 3 vuoden vÀlein.
Esimerkiksi 53-vuotias henkilö, joka on saanut tehosteen edellisen kerran 48-vuotiaana, saa seuraavan tehosteensa 58-vuotiaana.
THL:n ohjeistus alle 50-vuotiaiden tehosteannosten aikavÀleistÀ koskee molempia rokotevalmisteita (Encepur ja Ticovac) ja poikkeaa valmisteyhteenvedoissa olevista ohjeista.
https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/tbe-roâŠ
Lapsi kuoli punkin puremaan Ruotsissa oli tÀysin rokotettu
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lapsi-kuoli-punkin-puremaan-ruotsisâŠ
Vierailija kirjoitti:
Mua mietityttÀÀ myös tuo punkkiasia siltÀ kantilta, ettÀ sitÀ olisi levitetty tahalleen "aseena". 90-luvulla punkkeja ei tarvinnut varoa kuin muutamissa paikoissa, eikÀ siellÀkÀÀn koskaan niitÀ kÀytÀnnössÀ nÀkynyt. Nyt niitÀ on joka paikassa.
Sen sijaan, ettÀ mietitte tÀÀllÀ miksi kaikki ei ota rokotetta, voisitte miettiÀ miksi niitÀ on nykyÀÀn joka paikassa niin paljon.
Ilmastonmuutos, ja ihmiset tappavat tahallaan kyyt, sekÀ muut kÀÀrmeet, mitkÀ pitÀisivÀt myyrÀ- /hiirikannat kurissa, jotka levittÀvÀt punkkeja kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua mietityttÀÀ myös tuo punkkiasia siltÀ kantilta, ettÀ sitÀ olisi levitetty tahalleen "aseena". 90-luvulla punkkeja ei tarvinnut varoa kuin muutamissa paikoissa, eikÀ siellÀkÀÀn koskaan niitÀ kÀytÀnnössÀ nÀkynyt. Nyt niitÀ on joka paikassa.
Sen sijaan, ettÀ mietitte tÀÀllÀ miksi kaikki ei ota rokotetta, voisitte miettiÀ miksi niitÀ on nykyÀÀn joka paikassa niin paljon.
Ilmastonmuutos, ja ihmiset tappavat tahallaan kyyt, sekÀ muut kÀÀrmeet, mitkÀ pitÀisivÀt myyrÀ- /hiirikannat kurissa, jotka levittÀvÀt punkkeja kovasti.
LisÀksi valkohÀntÀpeurakanta on kasvanut kovasti 90-luvulta, ja peurat liikkuvat myös kaupungeissa.
Aivan ÀlytöntÀ hysterianlietsontaa. BisnestÀ nuo rokotteet. KetkÀ asuvat punkkialueilla, ovat kaikki sairastaneet sen aivokuumeen jo lapsena. Suurimmalla osalla oireet muistuttavat lievÀÀ flunssaa. Immuniteetti on elinikÀinen.
Olen entinen Teddy-boy. Ei puhettakaan, ettÀ ottaisin mitÀÀn punkkirokotetta. Vai pitÀisikö juuri siksi ottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei muuten saa. Saa ilmaiseksi aloitussetin, ei tehosteita. Saa naapurikadulla, mutta ei sillÀ viereisellÀ. Punkit kun ovat niin fiksuja tyyppejÀ nÀhtÀvÀsti, ettÀ tarttuvat vaan tietyllÀ kadulla asuviin, ei ohikulkeviin.
Koko rokote ilmaiseksi kaikille. Bussit kiertÀmÀÀn ja rokotuspisteet ulos katoksiin kauppojen pihoille. Samalla jÀmpti suunnitelma, mikÀ on tehosteen rytmitys. Nyt yksi taho sanoo yhtÀ, toinen toista.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni saataisiin rokotettua yhden tehohoitojakson, kuntoutuksen ja loppuelÀmÀn tukitarpeiden mÀÀrÀllÀ? Aika hemmetin moni. Miksi ei toimita?
"Ei ole rokotetta jossa 10v vÀli riittÀÀ. Se on yli 50 vuotiailla 3v ja muilla 5v"
Ja vasta kevÀÀllÀ tarkastin THL: n sivuilta. SiellÀ luki 10v.
Olen harkinnut punkkirokotteen ottamista kyllÀ tÀÀllÀ EtelÀ-Suomessa. Maksaa 63 euroa kappale ja kolmen sarja pitÀisi ottaa. Ja sitten tietysti uusia ne myöhemmin. En tÀksi kesÀksi ottanut koska Àitiyslomalla rahat todella vÀhissÀ ja lapsen tarpeet menevÀt edelle.
Kolmilapsiselta perheeltĂ€ 750âŹ. Ukko ottaa saunakaljan, kumpikaan ei polta. Molemmat kĂ€yvĂ€t työssĂ€ ja silti on iso meno taloudessa, kun sitĂ€ rahaa menee mm niihin jatkuvasti nouseviin elinkustannuksiin enemmĂ€n, kuin kaksi ihmistĂ€ ehtii tienata. Yksinhuoltajat ja työttömĂ€t, joita juuri niihin risusavotoihin ja muihin metsĂ€n antimien kerĂ€ilyyn kovasti painostetaan, joutuvat aika monta mustikkaĂ€mpĂ€rillistĂ€ kerÀÀmÀÀn ja myymÀÀn, ettĂ€ saa punkkirokotteet maksettua. Toinen vaihtoehto on sitten jĂ€ttÀÀ rokottamatta ja huonolla tuurilla maata teho-osastolla 3 tonnin/vrk hoidossa keskituloisten veronmaksajien ja pienituloisia vĂ€heksyvien, "parempien ihmisten" piikkiin.