đ·Punkki puri viittĂ€ ihmistĂ€ Meri-Lapissa. Kaikki joutuivat sairaalaan. MikĂ€ siinĂ€ punkkirokotteen ottamisessa on niin VAIKEAA?? đ·đ·đđ
puutiaisaivokuume on pahimmillaan vaarallinen tauti, joka voi johtaa tehohoitoon ja yksittÀisissÀ tapauksissa jopa kuolemaan.
Nuokin sairaalahoitoa vaativat tartunnat ja kuolemat olisi voitu estÀÀ rokotuksella. MikÀ siinÀ punkkirokotteen ottamisessa on niin vaikeaa, ettÀ rokotteen sijaan otetaan turha riski??
Kommentit (99)
Tuskinpa oli sama punkki, joka kaikkia puri.
Hinta (40 e kertaa 3?) ja se, ettÀ pitÀÀ itse hankkia.
Tuo Simo taitaa olla pohjoisemman rannikon ainoita paikkoja, missÀ on puutiaisaivokuumetta, muuten ne alueet rajoittuvat pitkÀlti etelÀmmÀksi. Simon alueella asuville tai siellÀ aikaa viettÀville on kÀsittÀÀkseni jo vuosia suositeltu puutiaisaivokuumerokotetta, muuten PerÀmeren pohjukassa saa olla aika rauhassa puutiaisaivokuumeelta. Borrelioosita toki on kaikkialla ja siihenhÀn ei rokotuksia olekaan.
kaverini tytÀr kuoli puutiaisaivokuumeeseen hoitovirheen takia, Kotka ei kuulunut alueeseen joosa edes olisi punkkeja lÀÀkÀrin mukaan. TÀmÀ tytÀr sai saaressa pureman ja sitÀ ei lekuri uskonut, vaikka vuosikausia on Kotkan seutu olut punkkialuetta.TÀstÀ on jo kohta 15v. aikaa.
TörkeÀÀ lekurin toimintaa
Vierailija kirjoitti:
"Puutiaisen levinneisyysalue kattaa Meri-Lapissa Simon kunnan ja Kemin kaupungin etelÀiset osat. NÀillÀ alueilla on tarjolla ilmainen rokotesarja puutiaisaivokuumetta vastaan."
Rokotteen saa noilla riskialueilla ilmaiseksi joten sen hankkimisen estÀÀ ainoastaan puupÀisyys.
Osalla on rokotteet jo. Ja siksi ovat liian huolettomasti nurmikolla ja puskissa? Vanhempien vastuulla. MitÀ lie se rokotekin sisÀltÀÀ. Ainoa keino on vÀlttÀÀ punkkipaikkoja ja pysyÀ sisÀllÀ, pitkÀt housut jossa paksuutta tai pysyy kÀvelytiellÀ. Saappaat? Koirista ei tietoa, siinÀkin ohjeet. MistÀ ne punkit levinneet, sehÀn on kuin biologinen ase.
Vierailija kirjoitti:
se pitÀÀ myös uusia 3v. vÀlein
mutta ei tuo hinta mikÀÀn este ole
Pohjanmaalainen tunnettu rokotevastainen vastustaa myös punkkirokoitetta ja naureskelee ottajia. hÀn ei ole punkkeja nÀhnyt. En tarkoita sitÀ Lindaa vaan i-piikin sisarta.
Mua mietityttÀÀ myös tuo punkkiasia siltÀ kantilta, ettÀ sitÀ olisi levitetty tahalleen "aseena". 90-luvulla punkkeja ei tarvinnut varoa kuin muutamissa paikoissa, eikÀ siellÀkÀÀn koskaan niitÀ kÀytÀnnössÀ nÀkynyt. Nyt niitÀ on joka paikassa.
Sen sijaan, ettÀ mietitte tÀÀllÀ miksi kaikki ei ota rokotetta, voisitte miettiÀ miksi niitÀ on nykyÀÀn joka paikassa niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
vielÀpÀ noi halpakin on ja silti moni ei ota. röökiin, alkoon, tupakkaan, roskaruokaan ja rahapeleihin kyllÀ riittÀÀ rahaa.. ja vuokralla asumiseen. mutta heti kun kyse on terveyden hoitamisesta niin ei ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Puutiaisen levinneisyysalue kattaa Meri-Lapissa Simon kunnan ja Kemin kaupungin etelÀiset osat. NÀillÀ alueilla on tarjolla ilmainen rokotesarja puutiaisaivokuumetta vastaan."
Rokotteen saa noilla riskialueilla ilmaiseksi joten sen hankkimisen estÀÀ ainoastaan puupÀisyys.
Ei sitÀ saa ilmaiseksi jos matkailee alueelle. EikÀ esim. helsingissÀ asuvana ole tullut otettua tuotakaan rokotusta ja ei olisi tullut mieleenkÀÀn ettÀ sitÀ tarvitsee muuallakin kuin saaristossa ja lÀnsirannikon etelÀosissa. LisÀksi rokotuskerrat on aika pitkin vÀliajoin eli ei tuota ennen viikonloppureissua saa otettua.
Vierailija kirjoitti:
Mua mietityttÀÀ myös tuo punkkiasia siltÀ kantilta, ettÀ sitÀ olisi levitetty tahalleen "aseena". 90-luvulla punkkeja ei tarvinnut varoa kuin muutamissa paikoissa, eikÀ siellÀkÀÀn koskaan niitÀ kÀytÀnnössÀ nÀkynyt. Nyt niitÀ on joka paikassa.
Sen sijaan, ettÀ mietitte tÀÀllÀ miksi kaikki ei ota rokotetta, voisitte miettiÀ miksi niitÀ on nykyÀÀn joka paikassa niin paljon.
Ovat lisÀÀntyneet peurakannan lisÀÀntymisen myötÀ.
Ajatteletteko todella noin? Onko 40 euroa liikaa, jos vaihtoehtona mahdollinen aivosairaus tai jopa kuolema?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllÀ totta, ettÀ ei niitÀ ennen ollut. Kaikki kesÀt oltiin ulkona. Pelloilla, metsissÀ, rannoilla, heinikoissa...
Muistan koko lapsuuteni ja nuoruuteni ajalta kaksi punkkia ihmisessÀ ja muutaman kissassa. SiinÀ kaikki.
NykyÀÀn jos katsoo heinikkoon pÀin, on punkkeja kimpussa.
EnkÀ tiedÀ "aseesta", mutta jostain syystÀ ne leviÀÀ ja tuskin se rokote on se, millÀ ainoastaan asiaan pitÀisi reagoida. ItsellÀ kyllÀ rokotekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vielÀpÀ noi halpakin on ja silti moni ei ota. röökiin, alkoon, tupakkaan, roskaruokaan ja rahapeleihin kyllÀ riittÀÀ rahaa.. ja vuokralla asumiseen. mutta heti kun kyse on terveyden hoitamisesta niin ei ei...
Halpa kenelle? Yhdelle? NiinpÀ.
Kun kuusihenkinen perhe asuu kÀÀntyvÀllÀ kadulla niin, ettÀ se viereinen katu saa ilmaisen rokotteen, mutta oma ei, niin kumpi tulee halvemmaksi, puhkaista uusi postilaatikonpaikka takapihalle ja kÀÀntÀÀ osoite siihen vai maksaa kuuden ihmisen rokotteet...?
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka asuvat pahalla punkki-alueella ja yleensÀ liikkuvat luonnossa, saavat useissa paikoissa ilmaiset rokotteet.
Mun puoliso joutui maksamaan itse, kun se ilmaisen raja oli 20 metriÀ meidÀn asunnosta, ja hÀn liikkuu paljon luonnossa marjastamassa ja muutenkin punkkipaikoissa.
Ruotsissa oli tyttö kuollut syksyllÀ TBE:hen, kun eivÀt tunnistaneet tautia enseimmÀiselllÀ kerralla, kun hÀnet vietiin sairaalaan.
No minÀ mökkeilen riskialueella ja olen ottanut ihan kaikki rokotukset. Silti jouduin punkinpuremasta tiputukseen, vaikka irrotin punkin heti, hakeuduin lÀÀkÀriin heti ja aloitin antibiootit heti.
Ei ollut punkit yhtÀ saastaisia ennen. Sen sijaan ettÀ mietitÀÀn miksi niitÀ on nykyÀÀn niin paljon pitÀisi ihmetellÀ miksi ne ovat nykyÀÀn niin tÀynnÀ vaarallisia viruksia ja bakteereja.
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletteko todella noin? Onko 40 euroa liikaa, jos vaihtoehtona mahdollinen aivosairaus tai jopa kuolema?
Tuohon pitÀÀ laskea lisÀksi 3 kpl edestakaisia matkoja kotoa rokotuspisteeseen sekÀ mahdollisesti poissaolosta johtuva palkanvÀhennys. MeillÀ ei punkkirokotetta saa lÀhiterveysasemalle, pitÀÀ mennÀ 52 km pÀÀhÀn, bussi ei tietenkÀÀn ole mahdollinen kulkuvÀline, joten laskennallisesti maksan 40 e rokotteesta ja lisÀksi 312 km x 0,3 e (93,6 e) ja parkkimaksun noin 15 e tuohon pÀÀlle. NÀin rokotuksen hinnaksi tulee melkein 150 e.
aika harvinainen tauti. tiedÀn vain kaksi tutua jolla on ollut puutiaisen aivokuume. molemmat olivat sairaalassa ja toinen sai pysyvÀt vammat aivoihin.