Missä vika kun liikunta aiheuttaa olon joka vastaa krapulatunnetta?
Missä vika kun liikunta aiheuttaa olon joka vastaa krapulatunnetta?
Kommentit (34)
Geeni. Joillakin ihmisillä on sellainen geeni. Liikunta aiheuttaa pahaa oloa ja krapulaisen olon. Käsittääkseni sitä ei kykene muuttamaan vaan on siedettävä vain.
Liian rankka liikkuminen kuntotasoon nähden. Helpottaa ajan myötä
Jep, nämä kaksi edellistä eli liian rankkaa liikuntaa ja liian vähän nestettä. Liiku matalammalla sykealueella kunnes kuntosi kohoaa. Juo jo ennen liikuntasuoritusta vaikka elektrolyyttijauheella terästettyä vettä, älä vasta sitten kun janottaa. Syö kunnon ruoka liikunnan jälkeen, jotta palaudut.
Mulla oli tätä ja johtui raudanpuutteesta, ihmettelin kun kunto ei ala nousemaan ja jatkuvasti paha krapulainen olo. Useamman kuukauden rautatankkausella koheni, mutta kannattaa ottaa tosiaan huomioon myös nuo nesteet ja suolat, sekä magnesium jotka olivat myös hyviä vinkkejä!
Verikokeita suosittelen ferritiinin ja hb:n mittaukseen.
Lainaan ketjua: mikä olisi hyvä ja oikeasti toimiva rautalisä? Todettu raudanpuute on, en nyt ole melkein vuoteen edes yrittänyt rautalisää ottaa kun kumpikaan tablettimuotoinen mitä ollut, ei sopinut eivätkä ne rauta-arvot sitten edes kauheasti nousseet ja joka ainoa päivä oli vatsa sekaisin monta kuukautta kun lisää söi :(
Itselläni jaksaminen liikunnan ja ihan kaiken muun osalta ollut heikkoa niin mietin voisiko tämäkin olla taustalla. Liikun siis kaikesta huolimatta ja kunto on parempi, jaksaminen ei. Kauheaa pakkopullaa.
Koulussa ihmettelin, miksi olin liikunnan jälkeen aina niin sippi. Myöhemmin selvisi, että on alhainen ferritiini ja kikpirauhasen vajaatoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Nestehukka, suolojen puute. Ei korjaannu juomalla pelkkää vettä. Suola, magnesium, kalium - nesteytysjauhe tai Valmarin voi auttaa. Jälkimmäistä ei saa käyttää jatkuvasti.
no ei tuota perusmamma saa aikaan ikinä. Päinvastoin, juovat liikaa.
Voisin tsekata verenpaineen. Kilpirauhasen vajaatoimintaa on ollut koko elämä. Miten liikunta sitten vaikuttaa verenpaineeseen - eikö se ole vain hyvä asia eli miten pitäisi menetellä? Lakujakin olen syönyt viime aikoina turhan paljon ja ne kuulema nostaa verenpainetta. Stressiäkin on.
Ravinnossa, hivenaineissa tai nesteytyksestä puute. Näin kesällä aina ennen juoksulenkkiä syön välipalaksi riisikakun maapähkinävoilla. Saa suolaa ja energiaa tekemiseen, ja lenkin aikana hörpin vettä. Myös lenkin päälle juon vettä.
Tai sitten raudanpuute. Jokatapauksessa ravinnon kokonaisvaltainen tarkastelu ja parantelu luultavasti korjaa asiaa.
Entäs jäätävä fyysinen ja kognitiivinen väsymys seuraavana päivänä kävelylenkkiä raskaamman liikunnan jälkeen? Alkoi kilpirauhassyöpään sairastumisen jälkeen, enkä ole yli 10 vuodessa palautunut ennalleen.
Vierailija kirjoitti:
Voisin tsekata verenpaineen. Kilpirauhasen vajaatoimintaa on ollut koko elämä. Miten liikunta sitten vaikuttaa verenpaineeseen - eikö se ole vain hyvä asia eli miten pitäisi menetellä? Lakujakin olen syönyt viime aikoina turhan paljon ja ne kuulema nostaa verenpainetta. Stressiäkin on.
Onko sun kilpirauhassairaus hoitotasapainossa? Sieltähän nimittäin se syy löytyy tohon vointiisi. Kokemuksesta tiedän.
Vielä yksi villi veikkaus lisää tähän samaan aihealueeseen.
Heikko peruskunto. Kaikki kävelyä rankempi on liian rankkaa ja kaikki liikunnaksi miellettävä on yksinkertaisesti liian rankkaa. Esimerkkinä voisi olla vaikka pitkähkö kehopositiivinen sänkyperuna.
Huono peruskunto kasvaa parhaiten usein toistuvalla kevyellä liikunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vielä yksi villi veikkaus lisää tähän samaan aihealueeseen.
Heikko peruskunto. Kaikki kävelyä rankempi on liian rankkaa ja kaikki liikunnaksi miellettävä on yksinkertaisesti liian rankkaa. Esimerkkinä voisi olla vaikka pitkähkö kehopositiivinen sänkyperuna.
Huono peruskunto kasvaa parhaiten usein toistuvalla kevyellä liikunnalla.
Kyllä se kilpirauhanen vaan selittää nuo oireet. Usko pois.
Vois kyllä olla joku kilpirauhasongelma. Olin alan erityislääkärillä siis varmaan joskus yli 10 vuotta sitten kun mulla oli kilpirauhasen vajaatoiminta ja lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Tätä yhdistelmää en koskaan ymmärtänyt eikä siihen ainakaan mitään lääkeratkaisua ollut.
Kerran pyysin jotain tavislääkäriä selittämään että mitä tämä on ja se sanoi mulle että kysy apteekista. Kun kysyin apteekista niin sanoivat että kysy lääkäriltä.
Voi tietysti liittyä peruskuntoonkin. Kuinkahan paljon olen istunut ja käynyt vain kävelyllä - ja nyt rupesin harrastamaan vähän muuta ja tuli tämä kamala olo.
Voisi liittyä myös suolistoon ja stressiin - mulla ollut ongelmaa molempien kanssa viime viikkoina. Kun rupeaa pomppimaan niin kyllä se suolistoonkin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vois kyllä olla joku kilpirauhasongelma. Olin alan erityislääkärillä siis varmaan joskus yli 10 vuotta sitten kun mulla oli kilpirauhasen vajaatoiminta ja lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Tätä yhdistelmää en koskaan ymmärtänyt eikä siihen ainakaan mitään lääkeratkaisua ollut.
Kerran pyysin jotain tavislääkäriä selittämään että mitä tämä on ja se sanoi mulle että kysy apteekista. Kun kysyin apteekista niin sanoivat että kysy lääkäriltä.
Voi tietysti liittyä peruskuntoonkin. Kuinkahan paljon olen istunut ja käynyt vain kävelyllä - ja nyt rupesin harrastamaan vähän muuta ja tuli tämä kamala olo.
Voisi liittyä myös suolistoon ja stressiin - mulla ollut ongelmaa molempien kanssa viime viikkoina. Kun rupeaa pomppimaan niin kyllä se suolistoonkin vaikuttaa.
Kilpirauhanen vaikuttaa myös vatsan ja suoliston toimintaan.
Rapakunto. Helpottaa kun kunto nousee ja jonkun ajan päästä alat saamaan sen hyvän olon siitä. Tuohon kiveen moni läski kompastuu eikä enää nouse, kun eivät saa sitä kuuluisaa hyvää oloa ekan kerran jälkeen.
Onko vaikeaa hyväksyä se, etteivät kaikki ihmiset ole samanlaisia?
Useimmat saavat liikunnasta endorfiineja eli sen hyvän olon. Minä myös eikä siihen mitään erityisjuomia tarvita.
Toiset eivät saa.
Jotkut ovat liikunnan jälkeen fyysisesti todella kipeitä, oikeasti. Vain yksi kirjoitti geenien osuudesta asiaan!
Aika moni kilpparivaivainen kärsii huonosta palautumisesta. Se aiheuttaa just sitä huonoa oloa heti liikunnan jälkeen tai vaikka seuraavanakin päivänä. Valitettavasti itselläni ei ole antaa mitään poppakonsteja asiaan kuin perinteiset tankkaus, juominen ja lepo. Olen itse ratkaissut sen niin, että en tee mitään liian rankkoja suorituksia ja pidän riittävästi vapaapäiviä liikuntasuoritusten välillä.
Nestehukka, suolojen puute. Ei korjaannu juomalla pelkkää vettä. Suola, magnesium, kalium - nesteytysjauhe tai Valmarin voi auttaa. Jälkimmäistä ei saa käyttää jatkuvasti.