Nuorelle kierukka
Onko 16-17-vuotiaan mahdollista saada kierukka yksityiseltä lääkäriasemalta pk-seudulla?
Hoikka tytär ja kammot vuodot 5 päivää kuussa. Julkisella annetaan hemoglobiinin ja ferritiinin vain laskea, jaksaminen hiipuu koko ajan.
Vielä on hyvät arvosanat, mutta huomaan jo tutun aivosumun oireita.
Kommentit (17)
Minikierukan saa, mutta en osaa kertoa mitkä lääkärit niitä laittaa.
En todellakaan antaisi laittaa. Näissä tää on myös melko paljon haittavaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan antaisi laittaa. Näissä tää on myös melko paljon haittavaikutuksia.
Ei ole. Kannattaa kokeilla hormonikierukkaa. Saahan sen pois tarvittaessa.
https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1394&i=BAYER_YASMIN
Nää on ollut mulle hyvät pillerit, kun syö tarkasti ohjeiden mukaan niin vuodot pysyy säännöllisinä ja mulla ainakin myös väheni.
Vierailija kirjoitti:
https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1394&i=BAYER_YASMIN
Nää on ollut mulle hyvät pillerit, kun syö tarkasti ohjeiden mukaan niin vuodot pysyy säännöllisinä ja mulla ainakin myös väheni.
Eikös nämä ole aiheuttaneet halvauksia yms
Jos hemoglobiini on anemian puolella niin pitäisi saada ilmaiseksi julkiselta. Lisäksi useimmat ellei kaikki pk-seudun kunnat tarjoaa ilmaisen hormonikierukan ehkäisyyn eivätkä tietenkään tarkista poikaystävän olemassaoloa mistään. Mutta yksityiselläkin kyllä varmasti laittavat mielellään.
Antaisi? Ei lähes aikuinen siihen mitään mamin lupia tarvitse.
Kierukka asettuu kohtuun ja mulla aiheutti todella runsaat vuodot ja supisteluja vaikka olin synnyttänyt jo kolmesti.
Vuodot olivat epäsäännöllisiä, välillä parin viikon välein ja niitä kesti vuoden verran ennen kuin sai rytmin ja niukkenivat ja lopulta menkat loppui kokonaan.
Mä pyysin julkisella monta kertaa poistoa, mutta aina käskettiin odottaa pidempään ensin puhuttiin että voi kestää 3kk sopeutua, sitten sanottiin että odota 6kk, sen jälkeen sanottiin että odota vielä ja joillakin voi mennä yli vuoden että elimistö sopeutuu.
Kivut olivat välillä niin kovat että mietin päivystykseen menemistä. Myös asennus sattui ja kesti todella kauan.
Kannattaa aina hakea se ehkäisy sanomalla että haluaa sen nimenomaan ehkäisynä, koska se on monesti nuorelle ilmainen. Valinta siitä minkä valmisteen ottaa on kuitenkin henkilökohtainen.
Kierukka ei vaikuta vain paikallisesti. Kyllä sen vaikutukset ainakin itsellä tuntui monin tavoin, rinnatkin kuin tiiliskivet. Pidän pillereitä parempana vaihtoehtona. Kehoitan ensin varmistamaan, ettei syynä ole kohdun polyyppi tms. ylimääräinen juttu.
Eikö ehkäisykapseli ihon alle olisi parempi.
Mulla sattui kierukan laitto ihan ***keleesti. Eikä se yksityinen lääkäri huomioinut sitä mitenkään, ihmetteli vain. Eli kannattaa miettiä tätäkin näkökulmaa.
Kyllä saa. Meidän pikku Lissu otti kierukan jo 11-vuotiaana.
Meidän tytölle laitettiin 16 vuotiaana ehkäisykapseli. On toiminut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tytölle laitettiin 16 vuotiaana ehkäisykapseli. On toiminut hyvin.
Lopettiko vuodot? Entä kivut?
Ja pillereitä en hänelle halua, vaan vuodon tehokkaammin lopettavan ja paikallisesti vaikuttavan kierukan vain.
Pillereiden vaikutukset kun on usein heikot vuotoon, mutta sivuvaikutukset hyvin ikävät.