Omistatko puukengät?
Just tilasin itselle uudet talven työkengiksi :) Viimeksi 90-luvulla olen koikkaloinut vastaavissa :)
Kommentit (60)
En. Lapsena minulla oli puukengät eli puukkarit, kun ne olivat muotia jossain vaiheessa 80-luvun puolivälin jälkeen. Isosiskoni kanssa haluttiin sellaiset, kun jollain kaverillakin oli.
En pidä puukenkiä tyylikkäinä, vaikka kyllä ne crocsit voittavat.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hollannissa maaseudulla kuljettiin kokonaan puusta tehdyissä hollannikkaissa. Niitä ei oltu käsitelty millään lakalla vaan olivat vaaleat. Minulle ostetut hollannikkaat Hollannissa tietty sovitin ennen ostamista. Niillä on todella hyvä kävellä. Eihän niitä raaskinut paljon käyttää, kun pohjaan tuli kivistä kuoppia.
Muistan kyllä, että ruotsalaisista puukengistä käytettiin virheellisesti nimitystä hollannikkaat. Puukengiksi me niitä nimitettiin ja toiset hollannikaiksi. Oikea nimitys on kuitenkin puukengät. Hollannikkaat on tehty Hollannissa.
Minulla ainakin oli yhden päivän jälkeen jalat ihan muusina ja toisekseen pitivät armotonta kolinaa kävellessä
En tietenkään omista. Näin pienyrittäjänä kävelen leasing-puukengillä, vähentelen verotuksessa ja kävelen veronmaksajien piikkiin kipkopkipkopkipkop...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hollannissa maaseudulla kuljettiin kokonaan puusta tehdyissä hollannikkaissa. Niitä ei oltu käsitelty millään lakalla vaan olivat vaaleat. Minulle ostetut hollannikkaat Hollannissa tietty sovitin ennen ostamista. Niillä on todella hyvä kävellä. Eihän niitä raaskinut paljon käyttää, kun pohjaan tuli kivistä kuoppia.
Muistan kyllä, että ruotsalaisista puukengistä käytettiin virheellisesti nimitystä hollannikkaat. Puukengiksi me niitä nimitettiin ja toiset hollannikaiksi. Oikea nimitys on kuitenkin puukengät. Hollannikkaat on tehty Hollannissa.
Minulla ainakin oli yhden päivän jälkeen jalat ihan muusina ja toisekseen pitivät armotonta kolinaa kävellessä
Tulipas oudosti
Vierailija kirjoitti:
Olen omistanut ja tykkäisin niistä nytkin mutta en tiedä mistä saa oikeita aitoja puukenkiä?
Ensimmäiset minulla oli varhaisteininä, suutari silloin teki mittojen uluien mukaan ja voi että ne oli mieleiset ja kivat! Pohjat kului olemattomiin, niin paljon käytin. Muutin Tanskaan ja siellä kaikki käytti puukenkiä. Nyt asun keski-Euroopassa enkä tiedä mistä sellaiset saisin, kaupoissa myytävissä on pohja jotain muuta ainetta kuin puuta.
Pitänee kysyä suuteilta taas. Aivan parhaat kengät kun niillä oppii oikein kävelemään.
Ruotsalaiset Torpatoffeln -popot mulla. Saa useista verkkokaupoista, melkoiset hintaerot näyttää olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä näyttää menevän sekaisin puukengät ja aidot hollannikkaat. Hollannissa perinteiset hollannikkaat ovat kokonaan puuta. Siis muotoiltu ja kaiverrettu käsin yhdestä puupökkelöstä. Minulla on turistiversio noista aidoista hollannikkaista eli lakattu ulkopuolelta ja tuulimylly kauniine kuvioineen jalkapöydän päällä. Ostettu Hollannista 70-luvulla. Ovat hyvät jalkaan vieläkin.
Puukengät tulivat Suomeen Ruotsista ja niissä oli puuta vain pohja ja nahkainen päälliosa niitattu pohjaan kiinni molemmilta puolilta. Tämäkin 70-luvun muotia. Hyvä olivat käyttää. Kiva, jos niitä alkaa saamaan jostakin vielä. Ostan heti.
Ainakin 70-luvulla ja myöhemminkin noista puupohjaisista nahkaisen päällisosan omaavista kengistä puhuttiin hollannikkaina. Kukaan ei puhunut puukengistä.
Mulla on ruotsalaiset holtsut juuri tuollaiset kuin kuvailit
En omista. Kokeilin joskus, mutta eivät pysyneet edes jalassa. Miten osaatte kävellä niillä?
Miksiköhän puukenkiä ei nykyään myydä oikein missään. Minä enainakaan ole huomannut. Monen olen kuullut sellaisia haikailevan ja täälläkin joskus juttua ollut vanhoista kunnon puukenkuleista.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän puukenkiä ei nykyään myydä oikein missään. Minä enainakaan ole huomannut. Monen olen kuullut sellaisia haikailevan ja täälläkin joskus juttua ollut vanhoista kunnon puukenkuleista.
Nettikaupoissa myydään, mutta missään kivijalkakaupassa en ole ole kyllä tullut vuosiin vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies lupasi joskus antaa vitsaa, jos vielä ajan autoa puukengät jalassa, mutta ei ole vitsaa näkynyt..
Miksi ihmeessä ei heti antanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen omistanut ja tykkäisin niistä nytkin mutta en tiedä mistä saa oikeita aitoja puukenkiä?
Ensimmäiset minulla oli varhaisteininä, suutari silloin teki mittojen uluien mukaan ja voi että ne oli mieleiset ja kivat! Pohjat kului olemattomiin, niin paljon käytin. Muutin Tanskaan ja siellä kaikki käytti puukenkiä. Nyt asun keski-Euroopassa enkä tiedä mistä sellaiset saisin, kaupoissa myytävissä on pohja jotain muuta ainetta kuin puuta.
Pitänee kysyä suuteilta taas. Aivan parhaat kengät kun niillä oppii oikein kävelemään.
Talla -merkkiset puukengät on ihan parhaat, luottokopottimet. Tehdään ilmeisesti yhä käsityönä Suomessa. Verkkokaupasta saa varmaan tilattua Suomen ulkopuolellekin.
Mulla on pinkit Tallat, tosi hyvät jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Löysin torikauppiaalta ruotsalaiset, mokkapintaiset puukengät .
Vanhoina hyvinä aikoina piti puukenkien pohja hioa asfaltilla sileäksi niin, että laitettiin puukengät jalkaan ja ajettiin mopolla jalat asfalttia pitkin vetäen niin kauan kuin lopputulos miellytty. Ihan hullu idea sekin, mutta kuului tyyliin.
Sama juttu, pohjat piti kuluttaa tasaiseksi puulle asti, minkä jälkeen kopisivat asfaltilla ja kovilla lattiolla ihan hirveästi.
Vierailija kirjoitti:
Josssin vaiheessa puukkarit oli kielletty työkenkinä
Miksi olisivat kielletty?
Omistan edelleen. 80-luvulla meillä oli pitkä rivi puukenkiä eteisessä, kun kaikilla oli kahdet puukengät. Meitä oli 3 sisarusta ja vanhemmat. Eli puukenkiä 10 paria.
Vierailija kirjoitti:
En omista. Kokeilin joskus, mutta eivät pysyneet edes jalassa. Miten osaatte kävellä niillä?
Alkuun puukengät tuntuu oudoilta, mutta totuttelun jälkeen ihan parhaat, eikä ilman osaa ollakkaan.
Omistin 80-luvulla puukengät ja toivoin uusia ruotsalaismallia tarkoittaen. Sain aidot hollantilaiset kokopuiset puukengät.
En. Minusta ne vain on ihan hirveän näköiset ja kamalat kävellä. En edes tajua miten niillä voi kävellä taittamatta nilkkojaan.
Vierailija kirjoitti:
Puukkareissa kävelijät kyllä tunnistaa töissä kuka tulossa kaukana nurkan takana.
Mutta et voi arvata, kuka se niistä on.
Onko puukengät oikeasti ihan puuta, vai jotain puujäljitelmää?