Omistatko puukengät?
Just tilasin itselle uudet talven työkengiksi :) Viimeksi 90-luvulla olen koikkaloinut vastaavissa :)
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli lapsena oranssit, joissa oli valkoisia palloja. Välillä kaipaan niitä.
Ei taida vastaavia enää löytää kuin tuurilla kirppikseltä. Minulla oli punaiset, joissa valkoisia palloja. Kunpa olisivat tallessa ja mahtuisivat edelleen.
Tuo oli tosiaan 80-luvulla ja olivat serkun vanhat 70-l kengät. Toiset serkun vanhat kengät olivat siniset huopikkaat, joissa oli pirun liukas pohja, ne oli kai itse tehdyt ja tarkoitettu pidettäväksi vain lumisissa olosuhteissa.
Jossain komeron perällä on Espritin puukengät. Vuosiin en ole käyttänyt.
Löysin torikauppiaalta ruotsalaiset, mokkapintaiset puukengät .
Vanhoina hyvinä aikoina piti puukenkien pohja hioa asfaltilla sileäksi niin, että laitettiin puukengät jalkaan ja ajettiin mopolla jalat asfalttia pitkin vetäen niin kauan kuin lopputulos miellytty. Ihan hullu idea sekin, mutta kuului tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Josssin vaiheessa puukkarit oli kielletty työkenkinä
Ei varmaan saa kaikissa työtehtävissä kyllä käyttää nykyäänkään. Kaupassa olin aikanaan töissä ja siellä työkenkinä puukengät. Mielestäni ne on nykyään kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen omistanut ja tykkäisin niistä nytkin mutta en tiedä mistä saa oikeita aitoja puukenkiä?
Ensimmäiset minulla oli varhaisteininä, suutari silloin teki mittojen uluien mukaan ja voi että ne oli mieleiset ja kivat! Pohjat kului olemattomiin, niin paljon käytin. Muutin Tanskaan ja siellä kaikki käytti puukenkiä. Nyt asun keski-Euroopassa enkä tiedä mistä sellaiset saisin, kaupoissa myytävissä on pohja jotain muuta ainetta kuin puuta.
Pitänee kysyä suuteilta taas. Aivan parhaat kengät kun niillä oppii oikein kävelemään.
Talla -merkkiset puukengät on ihan parhaat, luottokopottimet. Tehdään ilmeisesti yhä käsityönä Suomessa. Verkkokaupasta saa varmaan tilattua Suomen ulkopuolellekin.
Tallat todellakin tehdään käsityönä Myrskylän tehtaalla. Verkkokauppa: https://www.talla.fi/fi/tuoteryhma/289373-tuotteet
Neljät löytyy ja käytän joka päivä. Talveksi pari numeroa isommat, niin mahtuu villasukka.
Omistan puumulkun jonka ostin juuri Skotlannista
70-luvulla lapsena kaikilla oli puukengät, nyt varmaan kaatuisin niillä.
Myydäänkö noita Tallan valmistamien kenkiä muualla, kuin niiden verkkokaupassa?
Minulla on puukengät,ovat kokonaan puusta.ostettu 70 luvulla hollannista,ei voi kävellä.oli mulla toki mokkanahkaiset jayhdet valkeat 70 luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan saa kaikissa työtehtävissä kyllä käyttää nykyäänkään. Kaupassa olin aikanaan töissä ja siellä työkenkinä puukengät. Mielestäni ne on nykyään kielletty.
Mies lupasi joskus antaa vitsaa, jos vielä ajan autoa puukengät jalassa, mutta ei ole vitsaa näkynyt..
Teillä näyttää menevän sekaisin puukengät ja aidot hollannikkaat. Hollannissa perinteiset hollannikkaat ovat kokonaan puuta. Siis muotoiltu ja kaiverrettu käsin yhdestä puupökkelöstä. Minulla on turistiversio noista aidoista hollannikkaista eli lakattu ulkopuolelta ja tuulimylly kauniine kuvioineen jalkapöydän päällä. Ostettu Hollannista 70-luvulla. Ovat hyvät jalkaan vieläkin.
Puukengät tulivat Suomeen Ruotsista ja niissä oli puuta vain pohja ja nahkainen päälliosa niitattu pohjaan kiinni molemmilta puolilta. Tämäkin 70-luvun muotia. Hyvä olivat käyttää. Kiva, jos niitä alkaa saamaan jostakin vielä. Ostan heti.
Omistan ruskeat mokkanahkaiset ja mustat tavalliset. Mustat ikivanhat, joihin laitettu suutarilla uuden kumit pohjaan kaksi kertaa,
Mulla oli lapsena punaiset. Ne oli ihanat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli lapsena oranssit, joissa oli valkoisia palloja. Välillä kaipaan niitä.
Ei taida vastaavia enää löytää kuin tuurilla kirppikseltä. Minulla oli punaiset, joissa valkoisia palloja. Kunpa olisivat tallessa ja mahtuisivat edelleen.
Tuo oli tosiaan 80-luvulla ja olivat serkun vanhat 70-l kengät. Toiset serkun vanhat kengät olivat siniset huopikkaat, joissa oli pirun liukas pohja, ne oli kai itse tehdyt ja tarkoitettu pidettäväksi vain lumisissa olosuhteissa.
Täällä 70-luvulla huopikkaita käyttänyt. Niillä oli suuri suosio nuorten keskuudessa. Toisissa oli pohjassa kumista tehdyt liukuesteet, jotka piti tietty heti uutena saada liukkaiksi. Niillä huristeltiin porukalla mäkiä alas ja olisi ollut erittäin noloa joutua viimeiseksi. Kivaa oli ja jalat pysyivät lämpiminä vaikka välillä syvään upposi ja huopikkaat olivat täynnä lunta. Se kopisteltiin nopeasti pois ja taas matka jatkui kuivin jaloin.
Ei ole. Mulla oli puukengät 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Teillä näyttää menevän sekaisin puukengät ja aidot hollannikkaat. Hollannissa perinteiset hollannikkaat ovat kokonaan puuta. Siis muotoiltu ja kaiverrettu käsin yhdestä puupökkelöstä. Minulla on turistiversio noista aidoista hollannikkaista eli lakattu ulkopuolelta ja tuulimylly kauniine kuvioineen jalkapöydän päällä. Ostettu Hollannista 70-luvulla. Ovat hyvät jalkaan vieläkin.
Puukengät tulivat Suomeen Ruotsista ja niissä oli puuta vain pohja ja nahkainen päälliosa niitattu pohjaan kiinni molemmilta puolilta. Tämäkin 70-luvun muotia. Hyvä olivat käyttää. Kiva, jos niitä alkaa saamaan jostakin vielä. Ostan heti.
Ainakin 70-luvulla ja myöhemminkin noista puupohjaisista nahkaisen päällisosan omaavista kengistä puhuttiin hollannikkaina. Kukaan ei puhunut puukengistä.
Vierailija kirjoitti:
Hollantilaiset puukengät ovat puukengät ja ruotsalaiset ovat hollannikkaat. Sellaiset aidot puukengät eivät ole jalkaan kyllä mitenkään hyvät. Päivän verran olen sellaisissa kulkenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies lupasi joskus antaa vitsaa, jos vielä ajan autoa puukengät jalassa, mutta ei ole vitsaa näkynyt..
Minä kokeilisin onneani uudelleen.
Mulla on kahdet puukengät, toiset etu- ja toiset takapihalle. Etupihan puukengillä käyn hakemassa postin ja vien roskat ja takapihan kengät laitan silloin, kun menen kukkia kastelemaan. Molemmat on n. 10 vuotta vanhat. Olen tykännyt lapsesta asti puukengistä, mutta en mä niitä käytä kaupunki- tai kauppakenkinä.