Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten halvalla voi omakotitalossa asua? Siis halvimmillaan

Vierailija
02.07.2024 |

Kertokaa kokemuksia ja summia

Kommentit (262)

Vierailija
241/262 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sulakekoko on normaali 3x25, mitä käytetään yleisesti vertailuissa, kun puhutaan tavallisista asuinrakennuksista."

Ei kukaan kiellä sinua tämänlaista sähkönsiirtoa ostamasta. Totuus kuitenkin on, että on olemassa myös muita vaihtoehtoja. Jos haluaa pienitehoisen sähköliittymän alhaisella kuukausimaksulla niin sellainen on myös mahdollinen. Yleisesti käytössä esimerkiksi kesämökin sähköliittymänä. Kun ei tarvita sähkölämmitystä vaan vaikka parit kattolamput, vesipumppu ja pieni hella.

Riippuu kyllä sähköyhtiöstä. 

Esim. vakituisen asuntoni  ja mökkini alueilla operoivien sähköliittymän pienin koko on 3*25A. Pienempää ei uudiskohteeseen vaikka kuinka anelet ja perustelee, että sähköä menee vähän. Tätä on täällä mökki yhteisessä moni yrittänyt. Saat rakentaa sähkösin1 vaiheisena, mutta mittarille tulee 3 vaihetta ja perusmaksu ei siitä tipu. Perustelu on, että seuraava asukas haluaa kuitenkin 3 vaiheliittymän ja verkko ja liittymät rakennetaan sen mukaan.

Jossain vanhassa mummonmökissä saattaa löytyä 1 vaihe liittymä.  Samoin vanhoissa kerrostaloasunnossa.

Ja kuukausimaksu (perusmaksu) on vakituisessa asunnossa jotain 6 €, mökillä 35€. Siihen sähköstä lisäksi vitosen perusmksu molemmissa.

Vierailija
242/262 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanan vaihto ei ole putkiremontti ja siitä nyt on hullua maksaa kellekään mitään.

Tämä. Jos ei sen vertaa osaa, että hanan vaihtaa, on paree pysyä kerrostalossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/262 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ajattelit talvella lämmittää?

Entäs ruuanlaitto, valaistus, peseytymiset, pyykäys ja lämmin vesi?

Puulämmitys. Puulämmitteinen hella on vanhimpia keksintöjä maailmassa. Peseytyminen myös. Ihmiskunta ei ole aloittanut hygieniastaan huolehtimista vasta suihkulliseen kerrostaloon muuton jälkeen. Taidat olla kirjaimellisesti uusavuton. Kesällä saa vettä kaivosta/joesta/järvestä, talvella sitä saa sulattamalla lumesta ja jäästä.

Itse en ole uusavuton mutta asun puulämmitteisessä talossa ja eikä halkoja tänne itsestään lennä. Tiedätkö paljon yksi motti puuhalkoja kustantaa? Ellet ymmärrä niin ei kannata sellaisesta haaveilla, puulla lämmittäminen on kallista hommaa vaikka omistaisit omaa metsää.

Meillä on takka, leivinuuni, puuhella ja puilla lämpiävä kiuas. Talvella nuo kaikki lämpiävät lähes päivittäin. Ollaan asuttu tässä talossa yli 20v eikä ole tarvittu euroakaan halkoihin. Metsää meillä ei ole, mutta naapurilla on ja he ovat iloisia kun siivoamme heidän metsiään. Metsänhoitoyhdistyksiltä voi kysellä henkilöitä, joiden metsistä saa hakea "roskat pois".

P.S. Vinkki ei ole laiskoille. 

Vierailija
244/262 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puulämmitys. Puulämmitteinen hella on vanhimpia keksintöjä maailmassa. Peseytyminen myös. Ihmiskunta ei ole aloittanut hygieniastaan huolehtimista vasta suihkulliseen kerrostaloon muuton jälkeen. Taidat olla kirjaimellisesti uusavuton. Kesällä saa vettä kaivosta/joesta/järvestä, talvella sitä saa sulattamalla lumesta ja jäästä.

Itse en ole uusavuton mutta asun puulämmitteisessä talossa ja eikä halkoja tänne itsestään lennä. Tiedätkö paljon yksi motti puuhalkoja kustantaa? Ellet ymmärrä niin ei kannata sellaisesta haaveilla, puulla lämmittäminen on kallista hommaa vaikka omistaisit omaa metsää.

Meillä on takk

Kävellenkö ne puut tuotte ja karatella katkotte sieltä naapurista? Voisin ostaa teiltä niitä ilmaisia puita 20€ motti.

Vierailija
245/262 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kaikki kulut 120€/kk, halpaa on

Vierailija
246/262 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanan vaihto ei ole putkiremontti ja siitä nyt on hullua maksaa kellekään mitään.

Ei ollut kyse hanan vaihdosta vaan vedettiin vedet sisälle. Putkimies laittoi putket ja johdot paikalleen ja hana oli sivuseikka siinä. Jos vesien vetämisen olisi tehnyt itse ja tulisi vuoto, arvaa korvaisiko vakuutus?

Pointti nyt kuitenkin, että ei se että on okt, tarkoita mitään kymmenien tuhansien putkiremontteja.

Vierailija
247/262 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut kyse hanan vaihdosta vaan vedettiin vedet sisälle. Putkimies laittoi putket ja johdot paikalleen ja hana oli sivuseikka siinä. Jos vesien vetämisen olisi tehnyt itse ja tulisi vuoto, arvaa korvaisiko vakuutus?

Pointti nyt kuitenkin, että ei se että on okt, tarkoita mitään kymmenien tuhansien putkiremontteja.

Putkityöt eivät ole luvanvaraisia töitä ja ne saa tehdä kuka osaa. Vakuutusyhtiö ei voi sillä verukkeella olla korjaamatta, ettei ollut firma tekemässä. Firmoilla tietysti on vastuuvakuutus, jos se itse möhlii asennuksen.

Vakuutus ei korvaa, jos itse olet mennyt tekemään putkitöitä

Vierailija
248/262 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Paitsi työt joutuu tekemään itse esim. kesällä kerran viikossa nurmikon leikkaus, talvella lumityöt, tien auraus, pihanhoito. Asun rintamiestalossa ja lannoitteisiin, kukkiin, multaan 1000€ on pieni raha, sen lisäksi tarvitaan jos jonkunlaista haravaa, lapiota ja konetta. Joku ruohonleikkuri perusmalli 500€."

Piha on sulle harrastus. Omalla kohdalla nurmikko leikataan noin kolmen viikon välein (nyt meni tasan kuukausi), multaan ja lannotteisiin menee 0€ ja se ruohonleikkuri perusmallisena 170€. Haravaakaan en tarvitse, kun ei ole lehtipuita näkösällä ja oman pihan puolelle saavat lehdet jäädä ihan rauhassa. Entinen asukas on tehnyt kukkapenkin ja siihen nousee joka vuosi kukkia ihan itsekseen.

Ihmiset kyllä käyttää ihan hurjia rahamääriä pihansa laittoon. Minäkin pidän puutarhanhoitoa harrastuksenani, mutta jään kyllä kauas tuol

Eipä niitä leikkureita ja haravoitakaan yleensä joka syksy roskiin heitetä, niin ei niitä voi laskea juokseviksi kuluiksi. Todellisuudessa ruohonleikkurin hinta pitää jakaa niillä kuukausilla, jotka se on hankinnan jälkeen ollut talossa. 

Esimerkiksi ajoleikkuri tarjouksesta 1000 euroa jaettuna kymmenellä vuodella10x12 kk on 120 kk jaettuna 1000euroa on yhteensä 8.333€ kuukausi ja matka jatkuu tai 300€ tavallinen työnnettävä leikkuri 120 kk jaettuna 300€ 2.5€/ kuukausi 

Vierailija
249/262 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putkityöt eivät ole luvanvaraisia töitä ja ne saa tehdä kuka osaa. Vakuutusyhtiö ei voi sillä verukkeella olla korjaamatta, ettei ollut firma tekemässä. Firmoilla tietysti on vastuuvakuutus, jos se itse möhlii asennuksen.

Melko törkeää puhua tällaista paskaa.

Vierailija
250/262 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vero, jätemaksu, nuohous, sakokaivon tyhjennys ja sähköt oli viime vuonna 185 euroa kuussa. Vakuutusta ei ole vanhassa talossa. Puulämmitys ja ilppi laudoilla keleillä. Viilennän myös. Päälle tulee vielä pihanhoitokulut. Puut teen itse lavoista ja muusta ilmaisesta.

Jos on kompostikäymälä ja harmaavesijärjestelmä, niin mitään sakokaivoja ei tarvita. Meillä ihan sisävessana kompostkäymälä( ekolet). En tunne muuten ketään kuka ei hoitele itse pihaansa, paitsi tosi rikkaat, jotka eivät tähän halvalla asumisketjuun kirjoittele.🙄

Pihanhoidossa maksavat itse tehtynäkin tarvikkeet, kasvit, laitteet ja niiden korjaus sekä polttoaineet. Vanhuksilla saattaa olla ostopalveluna ainakin pihatien auraus ja mahdollisesti myös nurmikon ja pensasaidan leikkaus, jos omat voimat eivät riitä. Jos kotipihaan on matkaa päätieltä vähän pitempi matka, nuoremmatkaan eivät auraa itse, jos ei ole omaa traktoria. 

Vierailija
251/262 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tuo on. Saa ja kannattaa ostaa työkalut ja opetella tekemään jos on yhtään mitään isompaa tiedossa. Putkihommien työkalut maksaa satasia, mutta tarvitsee ostaa vain kerran elämässä ja maksaa joka tapauksessa vähemmän kuin se, että putkiukko tulee enemmän kuin pariksi tunniksi paikalle. Johonkin hanan tai pöntön vaihtoon nyt ei tarvitse meisseliä ja jakoavainta enempää. Luonnollisesti jos on ensimmäistä kertaa tekemässä paineellisia vetoja, niin kannattaa olla suunnitelma mitä tehdään, jos homma syystä tai toisesta jää kesken, eli ainakin tehdä sellaiseen aikaan, että puuttuvat osat myyvä kauppa on auki. Ja varsinkin silloin puhdasta vettä on jossain varalla.

Vakuutusyhtiö ei vetäydy korvauksista, jos käytetyt osat on hyväksyttyjä (kotimaisissa kaupoissa ei muuta myydäkään, ulkomailta tilatessa asia on syytä ainakin tiedostaa) ja liitokset on tehty tarvittavalla ammattitaidolla, joka ei ole mitään salatiedettä. On tietysti helppo myös tehdä väärin, mutta yleensä asia on havaittavissa välittömästi tai korkeintaan tunneissa siitä kun pääsulun vääntää takaisin auki. Sillä tavalla sitä oppii, jos ei muuten.

Vierailija
252/262 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattais jos ei itkettäis, että täällä "asiantuntijat" neuvoo vetämään vedet omakotitaloon itse vaan. Että vaikka ennen ei vesijohtoa ole talossa ollut ollenkaan ja kaikki tehdään alusta lähtien niin ei haittaa, siitä vaan itse kokeilemaan! Ja vakuutus kyllä korvaa jos menee pieleen! 🙄

Vierailija
253/262 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattais jos ei itkettäis, että täällä "asiantuntijat" neuvoo vetämään vedet omakotitaloon itse vaan. Että vaikka ennen ei vesijohtoa ole talossa ollut ollenkaan ja kaikki tehdään alusta lähtien niin ei haittaa, siitä vaan itse kokeilemaan! Ja vakuutus kyllä korvaa jos menee pieleen! 🙄

Edelleen ketjun aihe on miten selvitä halvimmalla. Tosin silloin ei ole vakuutuksiakaan, mutta oli tai ei niin omalla kiinteistöillä omien putkien kanssa saa pelkällä omalla luvalla tehdä ihan mitä lystää, kunhan ei tislaa pontikkaa (Alkoholilaki) tai rakenna höyrykattilaa (Painelaitelaki). Vakuutus korvaa, jos materiaalit pettää ja aiheuttaa ennalta-arvaamattoman vahingon. Ei väliä kuka on asentanut kunhan on asentanut oikein ja oikeilla osilla.

Halvalla omakotiasumisen ytimessä on se, että tehdään itse kaikki mahdollinen (ja luvallinen) työ, jonka teettämisestä, kilpailutuksesta, valvonnasta ja hallinnoimisesta joutuu maksamaan silloin kun asuu taloyhtiön omistamassa kämpässä. Työ on se mikä maksaa, oli se sitten polttopuiden teko, pihanhoito, remontointi, siivous tai vaikka nyt putkityöt. Itse olen sitä mieltä, että omakotitaloon ei kannata muuttaa jos joko ei ole kiinnostusta opetella tekemään asioita tai sitten niin paksu lompakko, että ei tunnu missään palkata kiinteistönhoitajaa ja hänelle hyväksyntäoikeus kaikille laskuille ja oma Amex.

Jokainen kai arvioi itse minkä verran haluaa opetella, mutta kannustan opettelemaan kaiken, mikä vähääkään kiinnostaa. Jos ei ole kirurgi tai palkattu ison yhtiön toimitusjohtaja niin on halvempaa ottaa vaikka palkatonta lomaa kuin käydä töissä tienaamassa se toiselle maksettava raha ja sittenpä ainakin tietää miten on tehty ja saa olla tyytyväinen itseensä.

Itse en ollut tehnyt mitään putkihommia kun muutin omaan taloon. Nykyään teen kaikki ja todellakaan ei ole rakettitiedettä. Lisäksi on mielenrauha siitä, että jos jotain hajoaa, niin minun ei tarvitse alkaa etsiä putkimiestä, miettiä tuleeko se koskaan, saako se homman hoidettua yhdellä reissulla, myykö se jotain tarpeetonta, tekeekö se työnsä kunnolla, jne. Aina on nopeampaa ja halvempaa hoitaa asia itse.

Vierailija
254/262 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia on noin, että putkityö ei ole luvanvaraista, kuten sähkötyö tai kylmätyö. Putket saa vetää kuka hyvänsä ja putkifirman saa perustaa kuka hyvänsä.

Vierailija
255/262 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein tarkasti lakia luetaan, niin itselleen omaan käyttöön saa tehdä myöskin sähkötyöt. Kukaan ei voi pakottaa ostamaan oikeastaan mitään työtä. Suomi on kuitenkin vapaa länsimaa, jossa perustuslaki takaa laajalti oikeuksia, vaikka niitä jollain asetuksilla koitetaan kiertää. 

Vierailija
256/262 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puut, sähkö, vesi, kiinteistövero ja jätemaksu ovat pakolliset menoerät. Minulla ne tekevät vuodessa noin 3000 euroa. Kuukaudessa siis 250 euroa. Tuolla summalla ei taida kummoista vuokrakämppää löytyä.

Vierailija
257/262 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Joko ap:lle selvisi tästä keskustelusta kuinka halvalla omakotitalossa voi asua?

Vierailija
258/262 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 140 neliön kaukolämmitteinen talo keskustassa kaikilla mukavuuksilla. 450e/kk menee keskimäärin sisältäen ihan kaiken, pari sataa siitä on asuntolainan lyhennystä. Lämmitys koko vuodelta keskimäärin 170e/kk, kesällä kymppejä, talvella 200-300. Seuraavaksi suurimmat kulut sähkön siirto, vesi, kotivakuutus, kiinteistövero, sähkö, netti, jätemaksu. Halpaa on.

Missä ihmeen keskustassa on omakotitaloja? 😂

Asut jollain kylällä. 

KAIKISSA keskustoissa on omakotitaloja, ehkä jotain Helsinkiä lukuunottamatta.

Vierailija
259/262 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea vaan tuohon yritykseen, yhden talven jälkeen palaat kaupunkiin kerrostaloon ja vihaaat ok-taloa.

Olen eri mutta asuin kymmenisen vuotta noin. Ulkohuussi oli tietenkin. Nautin kaikesta, muutama vuosi sitten tuli tilanne että oli pakko muuttaa, en olisi halunnut. Tosin nytkin asun puulämmitteisessä omakotitalossa mutta kunnan vesi tulee sisälle, suihku, Wc ja sähköt on. Ruoan valmistan kuitenkin puuhellalla ja leivinuunissa. Ja olen siis nainen.

Vierailija
260/262 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porakaivosta ei vettä nouse ilman sähköä. Eli jos ei ole sähköliittymää niin joku aggregaatti kuitenkin on oltava. Myös saattolämmitys on oltava. Rengaskaivosta voi saada ämpärillä vettä käsin nostamalla talvellakin, tai lähteestä tai kirveellä hakatusta avannosta.

Mistä tämä käsitys että porakaivo vaatii sähköä? Minulla on porakaivo, käsikäyttöinen ja hienosti sieltä nousee vettä kolmenkymmenen asteen pakkasillakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän