Lukion aineet ovat ihan turhia suurin osa, miksi tätä systeemiä yhä pidetään yllä!??
Vierailija kirjoitti:
Lukioissa pitäisi olla parempi opinto-ohjaus, että kannattaa oikeasti harkita tunnettua, hyväpalkkaista alaa, vaikka sydän veisi tutkimaan antiikin kreikkaa. Tai yliopistoille enemmän vastuuta, että annetaan realistiset näkymät alasta. Elämä on vaan kivempaa kun on vakaa työpaikka ja silloin voi sitten mennä vaikka avoimeen harrastamaan näitä harvinaisia aiheita.
ongelmana on juuri lukio , jossa tasapäistetään ihmisiä lukemaan ne tietyt perusaineet mitä on vuonna 1952 keksitty, lukion pitäisi ohjata jo johonkin oikeaan ammattiin ja olla yhdistetty ammattikouluun. ei niin että luetaan kirjoja ja tietoa ja sitten saadaan aikaan joku haave siitä että yliopisto on hyvä paikka jatkaa samaa paskaa. Lukion aineista suurin osa haihtuu kuin pieru saharaan. mitä järkeä on opetella kaikkea maantietoa ja biologiaa fysiikka matematiikkaa historiaa ja muuta 3 vuotta ja ulostaa kaikki TIETO ylioppilaskokeisiin. Mitä siitä on apua mihinkään?
Kommentit (70)
just nain fam u tell m bitches ma enn luke mitaan ma juoksen kadut brbrbrbrbah
Vierailija kirjoitti:
Jos fiksuja suomalaisia haluamme, niin filosofiankursseja rutkasti lisää. Samoin yhteiskuntatieteisiin nojaavia kursseja.
Joo. Samoin väitän et lyhyt matematiikka kerta kaikkiaan pois ja lisää resursseja matikan opetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Väitteesi, että lukion pitäisi olla amis, on hassu. Meillä on ammattikoulut nimenomaan sitä varten, että voi suuntautua tietylle alalle jo heti peruskoulun jälkeen.
harmi vaan, että ammattikoulut on täysin pilattu. koronan varjolla sieltä poistettiin kaikki opetus ja nyt siellä vaan lorvaillaan täyttäen jotain turhia etälomakkeita
Ap, sanoisin että mieluummin enemmän lukiomaisuutta ammattikouluun.
olin tässä ala-asteen open sijaisena ja oppilaanohjaajana jonkun aikaa ja tajusin etten osaa enää kertomataulukkoa enkä ylä-asteen matematiikan peruslaskuja itsekään! lol
AP haluaisi, että peruskoulun jälkeen kaikki kävisivät vaan kurssin, jolla opetetaan täyttämään Kelan lomakkeet.
Mitä sitä muuta ihminen tarvii, oikeasti? Joku matikka on ihan turhaa, laskimet on keksitty. Samoin fysiikka, näkeehän sitä nyt silmillään että pallo tulee alas jos sen heittää ilmaan. Kielet ihan turhia, Googlessa on kääntäjä. Maantieto? Joka autossa on navigaattorit nykyään. Biologia on turhaa, koska käsitteet voi keksiä sellaiseksi kun itse haluaa. Psykologia? Onko se syötävää? Kemia on ainakin turhaa. Historia ei kiinnosta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sanoisin että mieluummin enemmän lukiomaisuutta ammattikouluun.
Käypä joskus sijaistamassa niin huomaat miksi tuo on mahdoton ajatus.
Vierailija kirjoitti:
lukiossa pitäisi olla heti linja niille joista tulee lääkäräreitä ja lakimiehiä ja opettajia tai insinöörejä tai sosionomeja
oma linja kielitieteilijöille
ja sitten pummilinja humanisteille loosereille jotka saavat lukea mitä tahansa humpuukia ja päätyä työttömiksi
Vähän rumasti sanottu, mutta pitää sisällään tärkeän asian.
Tietysti jokainen ihminen saa opiskella mitä haluaa, ja on hienoa jos on kiinnostusta paneutua vaikka filosofiaan.
Kuitenkin, jos minulta viisikymppiseltä joku nuori kysyisi neuvoa opintoihin, niin minun neuvoni olisi seuraava: Ennen kuin päätät mitä alat opiskella, niin yritä selvittää millä aloilla on töitä nyt ja tulevaisuudessa. Ja opiskele itsellesi ammatti kohtalaisen nopeasti. Jos on todella kova veto vaikka filosofiaan tai uskontotieteisiin, niin sitten pitää olla hyvin selkeät suunnitelmat kuinka noiden oppialojen tutkinnoilla aiot työllistyä.
Itse opiskelin aikanaan ympäristöekonomiaa, joka oli käytännössä poliittista taloustiedesaivartelua diskurssianalyyseineen. En ole tähän päivään mennessä, siis 30 vuotta myöhemmin, nähnyt yhtään työpaikkailmoitusta, jossa haettaisiin ympäristöekonomistia töihin. Itse on pitänyt työnsä keksiä ja lisäkouluttautumisen ja ajautumisen kautta vakiintua työelämään.
Eli jos et halua, että työelämäsi on vuosikymmeniä kestävä pätkätöiden ja keksimällä keksittyjen projektien huonopalkkainen jatkumo, niin opiskele oikea ammatti. Lääkäri, insinööri, opettaja, asentaja, parturi...mitä tahansa.
Filosofian tohtorin tutkinnon voi suoritella sitten siinä sivussa.
Tekmologia ja "tiede" ovat turhaa nolatutkimusta ja homosaatioita.
T: Perussuomalainen
Jos nuo veneessä häkämyrkytykseen kuolleet olisivat lukeneet fysiikkaa ja kemiaa ja veneen lämmitysohjeet, saattaisivat olla hengissäkin.
Sama koskee RMJ:ssä, teltassaan, häkään kuolleita.
Vierailija kirjoitti:
Harva 16-v.tietää miksi haluaa isona. Lukiossa huomaa mitkä aineet kiinnostaa ja valitsee sen mukaan jatko-opinnot.
Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mahdollisuutta valita mitä haluavat kiinnostuksensa mukaan, vaan menevät sinne minne sattuvat pääsemään
Kieli on kommunikaatioväline. Huono kielitaito rajaa viestintää ja koko elämää todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
olin tässä ala-asteen open sijaisena ja oppilaanohjaajana jonkun aikaa ja tajusin etten osaa enää kertomataulukkoa enkä ylä-asteen matematiikan peruslaskuja itsekään! lol
Ihailtavaa on, että osaat ja pystyt okemaan itsellesi rehellinen, etkä sanaan hengenvetoon ole syyttämässä muita "tietämättömyydestäsi"
Lukion äidinkielentunnit olisivat ainakin olleet sinulle tarpeellisia
ensimmäinen ohje tosiaan lukiolaiselle: ÄLÄ opiskele jotain mikä tuntuu hyvälle tai kiinnostaa esim joku sukupuolentutkimus. tutkijoiksi päätyy ja on lahjoja ehkä 0,5 prosentilla muut jää työttömiksi. OPISKELE ikävääkin alaa jos saat töitä siitä tai mene töihin suoraan raksalle. aja vaikka C kortti
Niin, monen mielestä yleissivistys on turhaa.
Kansa kannattaa pitää tyhmänä ja tietämättömänä. Helpompi hallita.
Kyllä vähempi sivistys riittää sinne lapionvarteen, ei niitten tarvitse osata ajatella. Se on vaarallista jos oppivat!
Oikeasti fiksut ja loistavilla päättelykyvyillä olevien harvemmin tarvitsee nostaa itseään pallille erinomaisuudestaan, koska ymmärtävät että heillä on itsellään vielä paljon opittavaa
Tämä on vähän sama kun alkoholisti selittäisi, että en minä nyt ilman alkoholia näin olisi tehnyt tai että joka sanoisi että ihan läpällä vaan yritin, oikeasti olisin tehnyt paremmin. Todellisuudessa osaaminen ja taito muodostuu monesta eri osa-alueesta, ja sinulla selkeästi on niissä puutteita. Itselleenhän asioita voi aina selitellä missä valossa tahansa, mutta ulkopuolisille osaamisesi taso näkyy heikkona, ja se on todellinen tasosi
Kerropa tarkka esimerkki :D Minä olen aina ollut fiksu ja looginen päättely- ja ajattelukykyni on aina ollut loistava. Lukioon halusin, mutten päässyt keskiarvollani, enkä jaksanut kymppiluokkaa koska tiesin, etten uniongelmineni suoriudu siitä yhtään paremmin. Kyllähän minä hyvä olin koulussa, mutta sairaan väsynyt, ahdistunut ja motivaatio hukassa esim. historian ja maantiedon suhteen. Museoissa kuuntelin aina tarkasti tarinoita, mutta ei minua kiinnostanut pätkän vertaa lukea niitä jostain kirjasta. Minähän olen siinä mielessä erikoinen tapaus, että henkisesti olen lukion käynyt ja sivistynyt, mutta unettomuuden takia olen joutunut valitsemaan erilaisia polkuja ja opinnot ovat myös venyneet ikuisuuden. Mutta tuo nyt on tuollaista turhanpäiväistä jorinaa, että lukion käynyt ymmärtää paremmin jotain syitä ja seurauksia :DDDDDD