Muistatko vielä kesän 1990? Mitä puuhasit tuolloin?
Heräsitkö katsomaan auringonpimennystä?
Olitko mökillä perheen kanssa vai kenties kesätöissä?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Pääsin peruskoulusta, oltiin kaverin kanssa HK:lla makkaroita pakkaamassa kesätöissä, ja muutin syksyllä Helsinkiin ja aloitin opiskelut siellä. Kesätyöpaikkoja oli satoja mistä valita, ihan oikeasti. 15-vuotiaana sai valita vapaasti, me valitsimme paikan palkan perusteella, se oli kaksivuorotyötä ja palkka oli siihen aikaan nuorelle älyttömän hyvä eli 50mk/h.
Tuo 50mk/h, joka siis ilmeisesti oli peruspalkka, oli tuohon aikaan vakityöntekijällekin kohtuuhyvä palkka. Mulla oli koulutustani vastaavassa vastuullisessa työssä pienempi perustuntipalkka 2000, kun aloitin vakituisen työurani.
Luin Kemissä oikiksen pääsykoekirjoja. Muistaakseni joitakin vanhoja kirjoja, sillä ei tainnut vielä olla julkaistu niitä, jotka olivat sitten lopulliset pääsykoekirjat.
Aloitin opiskelut sitten seuraavana vuonna.
Esikoinen syntyi toukokuun lopussa, joten valvoin kesän huonounisen vauvan kanssa. Yritin imettää suunnilleen hampaat irvessä, vuorokaudesta meni puolet siihen. Telkkarista ei tullut kuin jalkapalloa, joten katsoin sitä ja rupesin jopa tykkäämään. Olin ihan hirveän masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Olin päässyt ekaluokalta ja vietin kesän mummolassa maalla serkkujen kanssa.
Minä olin menossa syksyllä ekalle, ja vietin kesän mummolassa maalla serkkujen kanssa :D
Kesäkuun olin vakituisessa työpaikassani päiväkodissa töissä, heinäkuussa kaksi viikkoa päivystävässä päiväkodissa, joka oli järkyttävä paikka: hoitajat ja lapset vieraita toisilleen. Pyöräretki avomiehen kanssa Ahvenanmaalle. Mies kiukutteli koko reissun, kun häntä ärsytti parempi kuntoni. Menin tuon miehen kanssa naimisiin neljän vuoden päästä, ja edelleen hänelle oli iso ongelma, jos pärjäsin jossakin asiassa paremmin kuin hän. Nuorena hölmönä en kuunnellut sisäistä ääntäni.
Opettelin varmaan kävelemään ja juoksemaan.
Menin töihin. Olin raskaana, ja ensimmäiset 4 kuukautta voin äärettömän huonosti. Keittiössä työskentely ei auttanut asiaa.
Kesä -90.
Minua jännitti kovasti saanko opiskelupaikan ja olin vanhempien kanssa mökillä, kun hyväksymiskirje tuli postilaatikkoon. Sitä sitten ihmettelin ja täyttelin kaavakkeita optintotuen, asunnon ja opiskelupaikan varmistamiseksi.
Itäblokissa rytisi ja paukkui, kylmä sota julistettiin loppuneeksi ja radiossa soi uutena kanavana Radiomafia.
Loppukesä meni ikkunoita pestessä ja lattioita vahatessa töiden merkeissä.
Aurinko paistoi ja säät olivat upeat, tai ainakin muistan niin.
Lapset oli pieniä ja heidän kanssaan olin kotona.
Olin toipilaana selkäleikkauksen jälkeen.
Menin naimisiin, mies on sama edelleen. Ostin polkupyörän, jolla vieläkin ajan.
Opettelin kävelemään. Ei tosin ole omia muistikuvia asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Olin silloisen avomieheni kanssa. Äiti heitti pihalle ja jossain 17v piti asua.
Minäkin olin 17v, loppuvuodesta täysi-ikäinen.
T. Se raskaana ollut.
Muistan. Oli Italiassa futiksen mm- kisat ja aikaa meni katseluun, pelasin itsekin vapaa-ajat vain futista tai tein vaikka mitä askareita että sain rahaa ja ostettua keräilykortteja (olin 7 v). Olinkin maailman onnelisin kun sain Maradonan kortin:)
Vierailija kirjoitti:
pelattiin ulkona jalkapalloa, tennistä, pesäpalloa. käytiin uimassa. silloin urheilu kuului nuorten normaaliin elämään. eipä kuulu enää. joka kesä oltiin saaristossa kolmisen viikkoa. kyllä ennen oli paljon paremmin, ja ihmiset voivat silloin paremmin. nykyään kaikki on hyvin itsekeskeisiä vailla mitään sosiaalisia taitoja. kiitos kuuluu somelle. some onkin vammaisia ja vähemmistöjä varten suunniteltu ulinakanava. ja vammaisilla tarkoitan kaikkia somettajia ja somevaikuttajia, jotka eivät vaikuta mihinkään. hyvää loppukesää kaikille normaalin lapsuuden viettäneille.
:D
Täydellinen auringonpimennys oli joskus 90-luvun puolivälissä. Sitä katseltiin hitsarin laseilla, isällä oli sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Olin äidin vatsassa silloin.
Niin olit, kulta.
Rakensin ensimmäistä omaa taloani, ikää oli 22 vuotta.
Ei ole kamalasti muistikuvia, olin tuolloin 14, syksyllä täyttämässä 15. Kesätöissä olin osan kesää, mutta muuten varmaan vietin tavallisesti kavereiden kanssa ja perheenkin kanssa. Varmaan käytiin joku kotimaan lomareissukin.