Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet haluavat pitää itselleen sopimattoman värisiä vaatteita?

Vierailija
02.07.2024 |

Eikö ihmisillä ole värisilmää vai halutaanko pitää muotivärejä, vaikkeivat ne sovi itselle?

Itselle sopivat värit pelastavat ja piristävät päivän, tasoittavat ja hehkeyttävät ihon värin ym. ym. On hehkeä olo ilman meikkejä.

Monesti tekisi mieli mennä sanomaan ihan ventovieraillekin, että älä pidä tuota väriä, se ei sovi sinulle!

Kommentit (309)

Vierailija
21/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään ostetamalliltaan epäsopivia vaatteita vaan sellaisia, joissa sekä malli että väri sopivat.

Eikö jokainen halua pienellä vaivalla olla edukseen? Oikean värisistä vaatteista tulee kiva, energinen olo. Piristävät masentuneenkin päivän. Musta vain synkistyttää, ellet ole talvityyppi.

Ap

Jännä tämän kommentin alapeukutus, niin kuin muukin asenne tässä ketjussa. Suomalaiset on ilmeisesti jo syntymässä marinoitu luterilaisella synnintunnolla, että rumat ne vaatteilla koreilee. Kaunis, itselle edullinen pukeutuminen ei edes vaadi paljoa rahaa, se vaatii vaivaa ja ulkopuolisen apua, jos ei itse osaa. Ja useimmat ihmiset ei osaa. Ei valita oikean mallisia tai värisiä vaatteita.

Suomalaisten itsetunto on huono, ja kateellinen perusluonteenlaatu aiheuttaa kyräilyä niitä kohtaan, jotka kieltäytyvät hautautumasta mustaan ankeaan massaan. Joten

No sanot itsekin, että se ei vaadi paljon rahaa, vaan aikaa ja vaivaa. Ihmisillä ei välttämättä ole halua käyttää hirveästi aikaa ja vaivaa johonkin vaatteiden valintaan, kun sitä aikaa voi käyttää johonkin omasta mielestä järkevämpäänkin. Kai sinäkin puhut sujuvaa ruotsia ja muistat koulussa oppimiasi aineet, kun sehän on vaatinut vain hieman vaivaa ja olet saanut siihen ihan ulkopuolistenkin apua? Ilmaistakin se on ollut, joten tekosyitä ei ole.

---

No sitten ei käytä siihen aikaa ja vaivaa. Tarve hyökätä ja irvailla kertoo juuri huonosta itsetunnosta. Jos et halua, niin et halua, ei sinun tarvitse sitä selittää.

Vierailija
22/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska omaa silmää miellyttävä väri voi olla sellainen, joka ei miellytä toisen silmää. Makuasia. Myös se, mikä sopii itse kullekin, on makuasia lopulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoittaa asiallisen aloituksen tai kommentin. Toinen hyökkää heti irvailemaan katkerassa metsäläisangstissaan ja lauma samanlaisia peukuttaa. Ei osata keskustella, ei pukeutua, ei olla eri mieltä fiksusti.

Tämä ketju on kyllä yksi yhteen katukuvan kanssa. Ei suomalaisten ongelma ole pelkästään pukeutuminen. Mutta, whatever.

Vierailija
24/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoittaa asiallisen aloituksen tai kommentin. Toinen hyökkää heti irvailemaan katkerassa metsäläisangstissaan ja lauma samanlaisia peukuttaa. Ei osata keskustella, ei pukeutua, ei olla eri mieltä fiksusti.

Tämä ketju on kyllä yksi yhteen katukuvan kanssa. Ei suomalaisten ongelma ole pelkästään pukeutuminen. Mutta, whatever.

Miksi haukut suomalaisia noin ikävään sävyyn?

Koska se on suomalainen ja me kaikki suomalaiset ollaan heti irvailemassa toisiamme katkerassa metsäläisangstissaan. :D

Vierailija
25/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joutuu ostamaan vaatteensa esimerkiksi jostain halpaliikkeestä, niin ei se värisävyvalikoima kata kaikkia värivuoodenaikoja. Sama jos ostaa kirpparilta, niin ei ihan helposti löydy juuri niitä omia sävyjä. Kuka perustaisi liikkeen, jossa olisi hyvät värivalikoimat ja vaatteet olisi luokiteltu valmiiksi ainakin päävuoodenaikojen mukaan?

Vierailija
26/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan syiden olevan, kuten tässä keskustelussa on jo tullut ilmi, että monia ei vain kiinnosta tai sitten ei ole tietoa sopivista sävyistä.

Mielestäni jokainen voi pukeutua kuten haluaa. Jos aihe kuitenkin kiinnostaa, sopivat sävyt voi oppia huomaamaan itsekin ilman konsultaatiota.

Minulla on "värisilmää" mutta en soveltanut sitä itseeni. Ostin vain jotain huomaamattoman näköistä mutta mukavaa ja materiaaliltaan hyvää. Muuten olin tyytyväinen mutta hiukan pettynyt siihen miltä näytin kuvissa (ihan omiksi muistoiksi jäävissä, en julkaise kuviani).

Perehdyin aiheeseen vähän ja kävi ilmi, että olen suosinut käytännössä täysin vastakkaisia väriominaisuuksia kuin olisi kannattanut. Ostin tummaa, harmaalla taitettua ja kylmää. Minulle kuitenkin sopii kirkkaat, hitusen lämpimät, värit, joissa ei ole lainkaan harmaata mukana ja jotka pääsääntöisesti eivät ole kovin tummia mutta eivät kovin vaaleitakaan. Huomaan eron nyt myös kuvissa. En ollutkaan niin ruma vaan värisävyt olivat väärät.

Pitkälti riittää, että selvittää esimerkiksi kaupassa vertaillen mitkä ominaisuudet sopivat itselle parhaiten ja sitten vain ostaa vaatteita, joiden sävyt osuvat mahdollisimman lähelle näitä ominaisuuksia. (Lämpimät, lievästi lämpimät, lievästi kylmät vai kylmät sävyt. Puhtaat, kirkkaat värit vai hillitymmät harmahtavat, ääripäinä vai siltä väliltä. Vaaleammat, tummemmat vai siltä väliltä.) Mitkään tietyt värit (kuten sininen, keltainen tai punainen) eivät ole poissuljettuja vaan on löydettävä oikean tyyppinen sävy, joka täsmää itselle sopiviin ominaisuuksiin (esimerkiksi kirkas, kylmä, voimakas sininen vai harmahtava vaalea sininen).

Toki läheskään aina kaupan valikoima ei valitettavasti ole huimaava ja voi olla vaikeaa löytää vaatteita, joissa on sekä värisävy, laatu, materiaalit, leikkaus, hinta ja koko kohdillaan.

Vierailija
27/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan syiden olevan, kuten tässä keskustelussa on jo tullut ilmi, että monia ei vain kiinnosta tai sitten ei ole tietoa sopivista sävyistä.

Mielestäni jokainen voi pukeutua kuten haluaa. Jos aihe kuitenkin kiinnostaa, sopivat sävyt voi oppia huomaamaan itsekin ilman konsultaatiota.

Minulla on "värisilmää" mutta en soveltanut sitä itseeni. Ostin vain jotain huomaamattoman näköistä mutta mukavaa ja materiaaliltaan hyvää. Muuten olin tyytyväinen mutta hiukan pettynyt siihen miltä näytin kuvissa (ihan omiksi muistoiksi jäävissä, en julkaise kuviani).

Perehdyin aiheeseen vähän ja kävi ilmi, että olen suosinut käytännössä täysin vastakkaisia väriominaisuuksia kuin olisi kannattanut. Ostin tummaa, harmaalla taitettua ja kylmää. Minulle kuitenkin sopii kirkkaat, hitusen lämpimät, värit, joissa ei ole lainkaan harmaata mukana ja jotka pääsääntöisesti eivät ole kovin tummia mutta eivät kovin vaaleitakaan. Huomaan ero

Minä en kyllä ole oppinut, vaikka olen yrittänyt. En edes osaa sanoa, onko ihoni kylmän vai lämpimän sävyinen.

Vierailija
28/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Siksi, että en tiedä, mitkä värit mulle sopii 😅 

No mutta näkeehän sen peilistäkin! Ap

Jotkut kirkkaat ja voimakkaat värit ehkä näkee. Mutta minä esim. olen kumma tapaus ihan stailaajienkin mielestä; sekä kylmä että lämmin iho kasvoissa, molemmissa sopivia värejä. Ei ole aivan yksiselitteistä mikä sopii. Eikä minulla oikein ole silmääkään väreille, joillain ihmisillä on. 

Vierailija
29/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole eroa kylmissä ja lämpimissä, kullassa ja hopeassa, se tarkoittaa, että molemmat sopivat vähintään riittävän hyvin. Silloin merkitsee enää harmaus vs. kirkkaus (ja joskus tummuustaso). Jos kaupasta löytyy esimerkiksi sekä puhtaan kirkkaansininen että siniharmaa, kumpi näistä toimii paremmin jos niitä vertaa peilin edessä vuoron perään (ei tarvitse pukea päälle).

Minuakin hämäsi se, että en ole selvästi kylmä tai lämmin. Olen lievästi lämmin mutta minulle sopii myös useampi kylmempi sävy jos ne vain ovat puhtaita ja voimakkaita. Selvästi lämpimät taas eivät sovi kovin hyvin.

-se valokuviinsa pettynyt 

Vierailija
30/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on se, että kaupoissa myydään vaatteita vain tietyissä väreissä. Jos haluan istuvan ja mukavan, tiettyä kangasmateriaalia olevan tietynmallisen mekon max x hintaan, niin on lottovoitto löytää se. Väriä ei voi valita, kun todennäköisesti niitä on myynnissä vain yhtä väriä. Se on pakko ottaa.

Ehkä ap pukeutuu niin geneerisesti, että hån kåyttää vain farkkuja ja t-paitoja. Silloin on varmaan mahdollista löytää jostain itselleen sopivanvärisiä t-paitoja.

Vierailija
31/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään ostetamalliltaan epäsopivia vaatteita vaan sellaisia, joissa sekä malli että väri sopivat.

Eikö jokainen halua pienellä vaivalla olla edukseen? Oikean värisistä vaatteista tulee kiva, energinen olo. Piristävät masentuneenkin päivän. Musta vain synkistyttää, ellet ole talvityyppi.

Ap

Ap on aivan oikeassa. Vaatekauppojen myyjät ennenvanhaan osasivat valita oikeat värit ja sävyt asiakkaille, jos itse ei ollut varma asiasta. Nykyään ainoastaan T-paitoja on tarjolla monessa eri värissä, kaikki muut vaatteet ovat tasan sen mukaisia, mikä nyt sattuu olemaan muotia. Sitten vaan tyhjin käsin kotiin. No, säästyivät rahaa ainakin.

Vierailija
32/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa vain kirpparivaatteisiin, ja hyvällä tuurilla löytää jotain kooltaan, malliltaan ja jopa materiaaliltaankin sopivaa, väri on viimeinen kriteeri.

Edullinen pelastus vääränvärisistä vaatteista voisi olla käyttää itselle sopivan värisiä huiveja kasvojen lähellä, ja muu vaatetus olisi suht neutraalin väristä.

Vierailija
33/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmetellyt. Itselle tehty värianalyysi 19-vuotiaana ja siitä asti käyttänyt vain omiin väreihin sopivia värejä. Nyt olen 45.

Ehkä kuvittelevat, että jos vaate on tarpeeksi kallis, sen täytyy näyttää hyvältä. Väärin. 

Iän myötä ihon sävy muuttuu, joten teininä tehty ei välttämättä enää ole se "oikea".

Itse tiedän värit missä on kiva olo, mutta eihän sopivasti istuvaa vaatetta ole juuri siinä sävyssä :D

Tosi outo aloitus, ihan kuin kaikkia vaatteita olisi jokaisessa värissä! 

Vierailija
34/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli ap:tä oikeasti kiinnostaa, niin ihmisillähän on värisokeutta, näköongelmia ja muutenkin ihmiset näkevät värit eri tavoin. 

Äitini tietää migreenikohtauksen tulevan, kun sinisävyiset esineet "irtoavat" taustasta, esim. ihmetteli miksi on tehty niin räikeä kirjan kansi mitä luin (Näkymättömät naiset).

Itsellä migreenissä myös sävyt muuttuvat ja juttelin tästä lääkärin kanssa, joka sanoi, että kaikille terveillekin värisävy on aina se omansa. Se minun todellisuus on toiselle eri. Siispä myös väriyhdistelmät, jotka on minusta ok, on jollekin karsea, eikä siinä ole välttämättä edes kyse eri mieltymyksestä, vaan että näemme sävyt vähän eri tavoin.

Osaa ei oikeasti juuri kiinnosta, kaikki ei ole niin pinnallisia ja kaikkiin värit ei vaikuta, mieheni ei esim. mieti ollenkaan minkä värisen vaatteen ostaa. Itse taas tiedän tarkkaan, että tänään haluan pukeutua metsänvihreään tms. 

Vierailija
35/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmetellyt. Itselle tehty värianalyysi 19-vuotiaana ja siitä asti käyttänyt vain omiin väreihin sopivia värejä. Nyt olen 45.

Ehkä kuvittelevat, että jos vaate on tarpeeksi kallis, sen täytyy näyttää hyvältä. Väärin. 

Olen samaa mieltä. Muodin tai merkin takia luullaan, että jokin on sopivaa ja tyylikästä. Omat värit säästävät hutiostoja, kaikki sopii yhteen ja aina näyttää hyvältä vaikka kulahtaneessa T-paidassa, jos sen väri sopii itselle. Ap

Kyllä. Ja myös oma ruumiinrakenne pitää vaatetta valitessa huomioida. Ei vielä riitä että vaate on oikeaa kokoa ja sävyä. Myös leikkaus ja kuviointi valitaan sen mukaan, mitä ominaisuutta kropastaan haluaa tai ei halua korostaa. Esimerkiksi ylipainoinen ei näytä hyvältä isokukallisessa kukkamekossa, vatsakas voi kiinnittää

Aikauheeta, iso vatsa ja vielä sen lisäksi "näyttävä" eli räväkkä kaulakoru. 

Vierailija
36/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tumman kellertävä iho, tummat (osittain harmaat) hiukset ja jäänsiniset silmät niin suomalaisista kaupoista löytyvät vaihtoehdot on aika vähissä...varsinkin jos ei ole kokoa 40-42.

Vaalea siniharmaa!

Vierailija
37/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vaan jotenkin on nyt seilorihenkinen valko-tummansininen kausi. En ole käynyt värianalyysissä mutta olen olettanut olevani syksy. Ehkä kuitenkin hieman kylmä talveen kallellaan oleva syksy, koska mun tukka on kyllä melkein musta ja ammattilainen on sanonut että sen sävy on kylmä, joten toivottavasti en näytä seilorivaatteissa aivan karmealta. Kyllä mä jotenkin myös uskon, että useimmilla on taipumus mieltyä itseään pukeviin väreihin. Tätä voi tietenkin häiritä vaikka uskomus että musta hoikentaa tai se että haluaa jäljitellä jotakuta muuta.

Tummansinistä kun on kylmää ja lämmintä sävyä. Sinulle sopisi lämmin sininen.

Vierailija
38/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika vaalea ja todennut, että beige, harmaa, sinapinkeltainen ei ainakaan sovi yhtään, katoan olemasta.

Lisäksi en pidä tummanvihreästä tai ruskeasta. Kirkkaat punaiset ja siniset sekä pastellivärit on parhaita.

Vierailija
39/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sopivat vain kirkkaat ja iloiset värit. Mutta jos löydän kaupasta mustan paidan, josta pidän, ja se on vielä halpa, niin en halua jättää sitä ostamatta vain siksi, että kirkkaanpunainen väri sopii minulle paremmin.

Vierailija
40/309 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei löytyny kaatopaikalta sopivan värisiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan