Äiti ei suostu opettelemaan tietokoneen käyttöä
Äitini jäi leskeksi pari vuotta sitten ja eläkkeelle muutama kuukausi sitten. Hän on tehnyt työuransa duunarihommissa, missä ei tarvita tietokoneita ja älypuhelimia. Isäni hoiti kaikki sellaiset asiat, joihin äiti olisi noita tarvinnut. No, isä menehtyi äkillisesti ja siitä lähtien äiti on roikkunut minussa. Joka päivä on jotain asiaa mitä minun pitäisi googlettaa ja mitä minun pitäisi hänen puolestaan tehdä mm. sähköpostien lähettämistä ja laskujen maksamista. Ainoa mitä hän osaa jotenkin käyttää on whatsapp.
Olen suuttunut hänelle monta kertaa ja patistanut häntä kansalaisopiston tietokonekurssille. Ei suostu menemään koska olenhan minäkin olemassa. En enää tiedä miten jaksan tätä, en voi kieltäytyäkään hänen auttamisestaan.
Onko muillakin tällaista? Äitini on 65 v, minä 35...
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä jo harvinaista. 65-vuotias ei ole mikään osaamaton vanhus.
Joko hän opettelee tietokoneen käytön tai järjestää laskunmaksunsa muulla tavoin.
Samaa oon minäkin miettinyt ja kadehdin ystävieni vanhempia. Osa on jo kasikymppisiä, ovat somessakin aktiivisia ja Facetimettavat lastenlastensa kanssa. Äitini on aina kokenut tietotekniikan vastenmielisenä.
- ap
Ole tiukkana tuon suhteen. Jos äitisi ei suostu opettelemaan, joudut olemaan tietokoneapuna jotain 20-30 vuotta. Äitisi joko opettelee tai itkee ja opettelee.
Minun -46 syntynyt äitini oli ihan samanlainen. Mulla meni sitten hermot kun en kerta kaikkiaan ehtinyt aina hänen laskujaan maksaa jne ja suutuin. Meillä meni välit kokonaan poikki noin kuukaudeksi jona aikana äitini oli kuin olikin saanut aikaiseksi mennä op:n konttoriin, varata neuvonnan ja siellä konttorilla pankin täti kädestä pitäen opetti nettipankin käytön. Tästä on aikaa jo kymmenisen vuotta mutta op näkyy edelleen tarjoavan näitä opastuksia.
Etsi työväenopiston tarjonnasta, kun ne kohta syksyllä julkaistaan sopiva tietokonekurssi aloittelijalle ja saata äitisi kädestä pitäen ekalle tunnille. Sanot, että on pakko mennä, koska et ala seuraavia 20-30 vuotta kaikkia äitisi asioita hoitamaan. Sulla on oma elämä ja äidilläsi oma. Et ole mikään äitisi jatke.
Olet alkanut jo hommaan, joten hankalaa. Sinun pitää vain kylmästi kieltäytyä etkä auta missään. Todennäköisesti äitisi osaa, mutta on epävarma ja pelkää, että painaa väärää nappia ja kone menee rikki.
Eli kun mielikuvitus äitis synnytti sua 30 vuotiaana vuonna 1989 kun tietokoneita tulvi Suomeenkin ovista ja ikkunoista hän ei niihin sekaantunut. Myöskään alle 40 vuotiaana 90-luvulla kun internet yleistyi ja lähes joka torppaan tuli tietokoneet ei hän vieläkään edes vahingossa näihin koskenut. 2000-luvulla alle 50 vuotiaana laajakaistan ja älypuhelimien piti tiukasti kiinni periaatteestaan ettei koske tietsikoihin. Työelämän ehtoolla 2010-luvulla kun joka ikisessä paskaduunissakin piti vähintään tunnit kirjata tietokoneella jonnekin ja pankkiasiointi oli jo melko mahdotonta ilman tietsikkaa hän ehdoin tahdoin pysyin kaukana nykyajasta.
Moisen saavutuksen jälkeen uskot että hän näin eläkkeellä sitten koskisi tietsikkaan?
Kerrot hänelle, että opetat hänelle peruskäytön ja tarvittaessa hiukan neuvot lisää. Jos kieltäytyy, niin sanot, että hommaa oppinsa itse tai on sitten käyttämättä, mutta sinä et hänen puolestaan enää asioita hoida.
Jos äiti on jo 65 vuotias, niin voi olla että uuden asian opetteleminen voi olla vaikeaa. Riippuu tietenkin henkilöstä, miten vaikeaa uuden asian oppiminen on. Toiset oppii helposti uusia asioita, toisilla se ei onnistu vaikka malli vuoltaisi tikusta.
Mutta jos hänellä on halua oppia, niin sinne kurssille vaan.
84-vuotias äitini osaa käyttää nettiä ja hoitaa asioita sitä kautta. Isäni joka on vähän vanhempi ei taas taida muuta kuin katsoa yle areenaa. Mutta mielestäni he, jotka eivät ole tietokoneita koskaan työssään joutuneet käyttämään ovat olleet aika sinnikkäitä oppimaan. Pelkästään qwerty voi olla hankalaa hahmottaa. En minä oppisi käyttämään ihan äkkiseltään kaikkia niitä työkoneita, mitä isäni työssään käytti.
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti on jo 65 vuotias, niin voi olla että uuden asian opetteleminen voi olla vaikeaa. Riippuu tietenkin henkilöstä, miten vaikeaa uuden asian oppiminen on. Toiset oppii helposti uusia asioita, toisilla se ei onnistu vaikka malli vuoltaisi tikusta.
Mutta jos hänellä on halua oppia, niin sinne kurssille vaan.
Tuntuu jotenki absurdilta kun oma äitini opiskeli töiden ohessa ohjelmointia konekielellä 80-luvun alkupuolella. Itse opin IT hommat näistä hänen oppikirjoistaan sitten pari vuotta myöhemmin kun opin lukemaan. Mun iso vanhemmat opetteli tietokoneiden käytön 2000-luvun alussa ollessaan jo eläkeläisiä ja hyvin hoitivat pankki ja muut asiat omalla läppärillään kuolemaansa asti.
Kirjastoissa on digikursseja senioreille.
Ole tyytyväinen, ei joudu ainakaan nettihuijatuksi. Just tässä luin juttua täältä, olisitko huolissasi jos
Äidille älypuhelin ja siihen pankin sovellus. Aikaa menee yksi ilta. Kaikki mahdolliset laskut sähköisinä.
Vierailija kirjoitti:
Eli kun mielikuvitus äitis synnytti sua 30 vuotiaana vuonna 1989 kun tietokoneita tulvi Suomeenkin ovista ja ikkunoista hän ei niihin sekaantunut. Myöskään alle 40 vuotiaana 90-luvulla kun internet yleistyi ja lähes joka torppaan tuli tietokoneet ei hän vieläkään edes vahingossa näihin koskenut. 2000-luvulla alle 50 vuotiaana laajakaistan ja älypuhelimien piti tiukasti kiinni periaatteestaan ettei koske tietsikoihin. Työelämän ehtoolla 2010-luvulla kun joka ikisessä paskaduunissakin piti vähintään tunnit kirjata tietokoneella jonnekin ja pankkiasiointi oli jo melko mahdotonta ilman tietsikkaa hän ehdoin tahdoin pysyin kaukana nykyajasta.
Moisen saavutuksen jälkeen uskot että hän näin eläkkeellä sitten koskisi tietsikkaan?
Kyllä näitä ummikkoja vielä löytyy vaikka se on harvinaista. Ja vaikka työelämässä olisi säästynyt tietokoneilta, niin eläkeläisenä on alettu oikein innolla opettelemaan.
Vielä 10-20 vuotta sitten paperilehdetkin olivat voimissaan, sieltä ja tv-uutisista sai lukea/kuulla uutiset. Samaten pankit ja Kelat löytyivät jokaiselta vähintään 10k asukkaan paikkakunnalta: täten oli itseasiassa helpompi olla ummikko kaupungissa.
Vaikea kuvitella, että 65 ei osaisi asioitaan hoitaa nykyaikaisin apuvälinein. Mun 85-vuotias mummo osaa maksaa laskut, facetimettaa ja päivittää instastooreja. Sinun pitää lopettaa äitisi auttaminen noissa asioissa ja pysyt tiukkana. Mitä enemmän hoidat hänen puolestaan asioita, sitä syvempää kuoppaa kaivat itsellesi.
Oppikoulun käyneet omaksui melko hyvin mutta kansakoulussa ei kirjoituskone käyttöä ja jollei myöhemmin ollut tarvetta käyttää niin omaksuminen ollut sitten vaikeaa.
Täällä on tullutkin jo vinkkejä digikursseista. Sanot äidillesi, että apua heruu tämän vuoden loppuun asti. Siihen mennessä on opeteltava itse hoitamaan perusasiat tietokoneella. Poikkeustilanteessa, tyyliin muutaman kerran vuodessa, voit auttaa. Muuten äidin tulee pärjätä itsenäisesti ja mennä vaikkapa juuri kirjastoon pyytämään apua. Esim. Helsingissä on kirjastoissa ihan digitalkkareitakin.
Niin, ja sinun Ap pitää opetella laittamaan rajat. "En voi kieltäytyäkään hänen auttamisestaan". Kyllä voit!
Kuulostaa isältäni. Hän hankki kännykän kolmevitosena ja tietokoneen alle 50-vuotiaana ja kumpaakin osaa käyttää hädin tuskin kun "ei vanha koira uusia temppuja opi". Jotkut ihmiset nyt vaan on tuollaisia änkyröitä, jotka uskottelevat itselleen, että heillä taito oppia uutta on muumioitunut jo ennen kuin pitäisi. Ei siinä muu auta kuin kieltäytyä antamasta apua ja käskeä äiti menemään jollekin seniorien ATK-kurssille
Toi on kyllä jo harvinaista. 65-vuotias ei ole mikään osaamaton vanhus.
Joko hän opettelee tietokoneen käytön tai järjestää laskunmaksunsa muulla tavoin.