Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti ei suostu opettelemaan tietokoneen käyttöä

Vierailija
30.06.2024 |

Äitini jäi leskeksi pari vuotta sitten ja eläkkeelle muutama kuukausi sitten. Hän on tehnyt työuransa duunarihommissa, missä ei tarvita tietokoneita ja älypuhelimia. Isäni hoiti kaikki sellaiset asiat, joihin äiti olisi noita tarvinnut. No, isä menehtyi äkillisesti ja siitä lähtien äiti on roikkunut minussa. Joka päivä on jotain asiaa mitä minun pitäisi googlettaa ja mitä minun pitäisi hänen puolestaan tehdä mm. sähköpostien lähettämistä ja laskujen maksamista. Ainoa mitä hän osaa jotenkin käyttää on whatsapp.

Olen suuttunut hänelle monta kertaa ja patistanut häntä kansalaisopiston tietokonekurssille. Ei suostu menemään koska olenhan minäkin olemassa. En enää tiedä miten jaksan tätä, en voi kieltäytyäkään hänen auttamisestaan.

Onko muillakin tällaista? Äitini on 65 v, minä 35...

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En enää tiedä miten jaksan tätä, en voi kieltäytyäkään hänen auttamisestaan."

Kyllä Sinä voit vallan hyvin kieltäytyä äidin auttamisesta! Kirjoituksesi perusteella äitisi pompottaa ja käyttää Sinua röyhkeästi hyväksi. Opettele hyvä ihminen kieltäytymään ja sanomaan EI!

Äiti voi mennä opettelemaan tietokoneen käyttöä vaikkapa kirjastoon vanhusten kurssille. Äiti voi laittaa laskunsa pankin maksupalveluun maksettavaksi. Sinun ei tarvitse tehdä mitään äitisi hyväksi.

Laita myös äidin tapaaminen ja yhteydenpito puhelimitse tauolle vähäksi aikaa. Olet aikuinen ihminen - ota kunnon irtiotto äidistäsi!

Siinäpä taas harvinaisen tylyä kohtelua. Leskeksi jäänyt äiti tarvitsee sekä apua että seuraa, ei nyt luulisi kovin vaikeaa olevan auttaa häntä.

Huvittaa, kun täällä mesotaan veloille, ettei kukaan heitä auta vanhana. Näitä juttuja lukiessa ei voi kuin ihmetellä vanhusvihaa - ei se lapsien tekokaan näemmä auta kun on niin itsekäs sukupolvi "auttamassa".

Vierailija
62/71 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli duunari mutta osaa käyttää tietokonetta. Ei ammatti vaikuta. Mä olen duunari ja osaan vaikka mitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitilläni ei ollut edes pankkikorttia 78 vuotiaana kun kuoli, jääräpäisesti vastusti kaikkea nykymaailman tekniikkaa tai pikemmiten oli niin ylpeä, että ei kehdannut apua pyytää.

Katsoiko hän kuitenkin televisiota ja kuunteli radiota? Oliko hänellä lankapuhelin? Nekin olivat aikanaan huipputeknologiaa jota vanhukset vastustivat.

Näitä jutuista muistui mieleen  mukava vanha mies, jolla oli vaikeuksia television kaukosäätimen  ja kanavien valinnan kanssa  2000-luvun alkupuolella. Hänellä oli DVD-laite myös ja TV:n ja sen käyttö ja mitä kaikkea piti kaukosäätimistä painaa, se oli hänelle vaikeaa. Kirjoitin pariin kertaan ohjeet tyyliin kohta 1: tee näin ja kohta 2: tee noin. Se auttoi vähäsen, mutta silti oli usein hankaluuksia.

Vierailija
64/71 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitilläni ei ollut edes pankkikorttia 78 vuotiaana kun kuoli, jääräpäisesti vastusti kaikkea nykymaailman tekniikkaa tai pikemmiten oli niin ylpeä, että ei kehdannut apua pyytää.

Katsoiko hän kuitenkin televisiota ja kuunteli radiota? Oliko hänellä lankapuhelin? Nekin olivat aikanaan huipputeknologiaa jota vanhukset vastustivat.

Näitä jutuista muistui mieleen  mukava vanha mies, jolla oli vaikeuksia television kaukosäätimen  ja kanavien valinnan kanssa  2000-luvun alkupuolella. Hänellä oli DVD-laite myös ja TV:n ja sen käyttö ja mitä kaikkea piti kaukosäätimistä painaa, se oli hänelle vaikeaa. Kirjoitin pariin kertaan ohjeet tyyliin kohta 1: tee näin ja kohta 2: tee noin. Se auttoi vähäsen, mutta silti oli usein hankaluuksia.

Telkkari kuitenkin kelpasi vanhuksille, ja kaukosäädinkin piti opetella. Äitini sai aina digiboksin solmuun, eikä hän ymmärtänyt älylaitteiden kosketusnäytöstä mitään, joten Dorolla mennään. Läppäri hänellä on mutta pankkitunnukset on otettu pois. Huom! Ei ole 65 vaan 87.

Vierailija
65/71 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Duunari töissä minäkin olin ja opin tietokoneen käytön. En hyvin mutta osaan hoitaa pankki ym jutut ihan sujuvasti. Olen 68 ,mutta mies ei halua opetella kun minä osaan. Olen opettanut mutta hidasta on. Osaa kyllä lehdet lukea ym ei niin tärkeät. Olisiko äidilläsikin niin että kun joku muu tekee niin itse ei tarvitse opetella .

Miehesi on opeteltava. Jos hän jää leskeksi tai sinä jätät hänet, hän on kusessa. Kaikki asiat hoidetaan sähköisesti: verot, vakuutukset, liittymät, sopimukset. Ettei käy niin kuin anopilleni kun appiukko kuoli: ei tiennyt miten vastike maksetaan, koska appiukko oli pitänyt kaikki raha-asiat omana tietonaan.

Kyllä minä haluan että hän oppii käyttämään tietokonetta laskuihin ym.mitä mainitsit. Opeteltu on,mutta yksin en häntä vielä koneelle laskuihin päästä . Pikkuhiljaa ja koko ajan.  sama

Vierailija
66/71 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tässä olisi hyvä sauma opiskelijoille tienata vähän taskurahaa kun käy opettamassa senioreille tietoteknisiä taitoja? Itse aikoinaan kiersin talosta taloon opettamassa lapsukaisille pianonsoittoa, niin tuli vaan mieleen..

Kyllähän niitä tuntemattomia neuvojia voi jostain löytyä, mutta antaisitko sinä omat laitteesi vieraan ihmisen käsiin? Ei voi tietää mitä sinne mahdollisesti ujutetaan.

Kyllä.  Pitää olla luotettava ihminen, jonka koneelleen päästää.

Vierailija
67/71 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voi kieltäytyä auttamasta?

Vierailija
68/71 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kohtahan voi vain sanoa ääneen mitä haluaa ja kone avaa ja tekee itse kaiken. Ihan turha opetella jokaista väliaskelmaa sitä odotellessa.

Vierailija
69/71 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

+60 vuotiaista naisista löytyy yllättävän paljon niitä, jotka ovat tottuneet miehensä hoitavan kaikki hurjan vaikeat pankki-, tekniikka, auto- ja vakuutusasiat. Kun mies sairastuu yms, niin ovat aivan pulassa. Oma äiti on -52 syntynyt ja ei edes suostu opettelemaan whatsappia vaikeampaa, kun ei hän sellaisista mitään ymmärrä. 

Vierailija
70/71 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En enää tiedä miten jaksan tätä, en voi kieltäytyäkään hänen auttamisestaan."

Kyllä Sinä voit vallan hyvin kieltäytyä äidin auttamisesta! Kirjoituksesi perusteella äitisi pompottaa ja käyttää Sinua röyhkeästi hyväksi. Opettele hyvä ihminen kieltäytymään ja sanomaan EI!

Äiti voi mennä opettelemaan tietokoneen käyttöä vaikkapa kirjastoon vanhusten kurssille. Äiti voi laittaa laskunsa pankin maksupalveluun maksettavaksi. Sinun ei tarvitse tehdä mitään äitisi hyväksi.

Laita myös äidin tapaaminen ja yhteydenpito puhelimitse tauolle vähäksi aikaa. Olet aikuinen ihminen - ota kunnon irtiotto äidistäsi!

Siinäpä taas harvinaisen tylyä kohtelua. Leskeksi jäänyt äiti tarvitsee sekä apua että seuraa, ei nyt luulisi kovin vaikeaa olevan auttaa häntä.

Huvittaa, kun täällä mesotaan veloille, ettei kukaan heitä auta vanhana. N

Apua on saatavilla kunhan se vanhus ei vain pidä jääräpäisesti kiinni periaatteistaan että minä en opettele tekniikkaa tms, ei minun tarvitse muut saa passata, apu pitää tulla nyt ja heti tai minulle käy vain siihen ja siihen aikaan, muiden on joustettava jotta mun tarpeet tulee täytettyä jne.

Vierailija
71/71 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen väärä henkilö neuvomaan kun koko työurani tappelin tietokoneiden kanssa joten minun on vaikea asettua täysin ummikon asemaan tai sellaisen läheiseksi.

Mutta :

65 v on nuori ja oppii ellei kärsi jostain estävästä sairaudesta. En tiedä  mitä jollain kursseilla opetaan . Nyky laitteet eivät tarvitse mitään erityisosaamista . Paina virta nappulaa, vie hiiri tämän kuvan ( selain chrome tai edge) päälle ja paina hiiren vasenta nappulaa . Jne.

Eihän tarvita muuta kuin se selain ja kirjoitustaito sekä miten tunnistaudutaan pankki tunnuksilla tarvittaessa.Laskut e-laskuiksi ilman erillistä hyväksyntää. 

Pane äitisi hommiin ! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi