Äiti ei suostu opettelemaan tietokoneen käyttöä
Äitini jäi leskeksi pari vuotta sitten ja eläkkeelle muutama kuukausi sitten. Hän on tehnyt työuransa duunarihommissa, missä ei tarvita tietokoneita ja älypuhelimia. Isäni hoiti kaikki sellaiset asiat, joihin äiti olisi noita tarvinnut. No, isä menehtyi äkillisesti ja siitä lähtien äiti on roikkunut minussa. Joka päivä on jotain asiaa mitä minun pitäisi googlettaa ja mitä minun pitäisi hänen puolestaan tehdä mm. sähköpostien lähettämistä ja laskujen maksamista. Ainoa mitä hän osaa jotenkin käyttää on whatsapp.
Olen suuttunut hänelle monta kertaa ja patistanut häntä kansalaisopiston tietokonekurssille. Ei suostu menemään koska olenhan minäkin olemassa. En enää tiedä miten jaksan tätä, en voi kieltäytyäkään hänen auttamisestaan.
Onko muillakin tällaista? Äitini on 65 v, minä 35...
Kommentit (71)
Anna toisen sukulaisen auttaa. Onko hänellä sisko, serkku, kaveri, sun kummi tms. Miksi suutut vanhemmalle koko ajan, eikö se satuta äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Eli kun mielikuvitus äitis synnytti sua 30 vuotiaana vuonna 1989 kun tietokoneita tulvi Suomeenkin ovista ja ikkunoista hän ei niihin sekaantunut. Myöskään alle 40 vuotiaana 90-luvulla kun internet yleistyi ja lähes joka torppaan tuli tietokoneet ei hän vieläkään edes vahingossa näihin koskenut. 2000-luvulla alle 50 vuotiaana laajakaistan ja älypuhelimien piti tiukasti kiinni periaatteestaan ettei koske tietsikoihin. Työelämän ehtoolla 2010-luvulla kun joka ikisessä paskaduunissakin piti vähintään tunnit kirjata tietokoneella jonnekin ja pankkiasiointi oli jo melko mahdotonta ilman tietsikkaa hän ehdoin tahdoin pysyin kaukana nykyajasta.
Moisen saavutuksen jälkeen uskot että hän näin eläkkeellä sitten koskisi tietsikkaan?
Mikä työelämän ehtoo 65-vuotiailla on ollut 2010-luvulla? Et tiedä mistä puhut.
Mutta on totta että edellinen, ennen sotia syntynyt sukupolvi, jonnejen isoäitien ja isoisien sukupolvi, piti kiinni lankapuhelimista ja paperilehdistä, hoiti pankkiasiat konttorissa ja kuvitteli että digitalisaatio oli vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Älypuhelin kosketusnäytöllä voi olla helpompikin omaksua kuin tietokone, jos tuohon ikään asti on selvinnyt ilman tietokonetaitoja. Kaiken tarpeellisen saa kuitenkin sillä hoidettua. Työväenopisto auttaa. Minunkin isoäitini opetteli yli 80v sähköpostin, tekstinkäsittelyn ja laskujen hoitamisen koneella juuri noin.
Entäs tietoturva ja nykyään yleistyneet kyberuhat, kalastelu ja hakkerointi?
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä jo harvinaista. 65-vuotias ei ole mikään osaamaton vanhus.
Joko hän opettelee tietokoneen käytön tai järjestää laskunmaksunsa muulla tavoin.
Toistuvat laskuthan voi laittaa suoraveloitukseen. Miksi ap ei neuvo äitään.
Satunnaisia laskuja tulee vähemmän, vain esim. jotkin lehtitatrjouslaskut, sairaalan poliklinikkamaksut ja muut tilapäiset maksut.
Onhan sekin ymmärtettävää, jos ei koskaan ole tietokineeseen tottunut, ei sitä käyttänyt, niin pelottaa valtavasti, että oppiiko ollenkaan.
On epävarma itsestään. Ja vaikeas se on vanhemman ihmisen yksin pärjätä tietokoneen kanssa. Sitähän pitää päivittää toisinaan, on on huolehdittava tietoturvasta.
Ja jos kone menee tilttiin, ei osaa tehdä mitään.
Lisäksi on muistettava tietyt salasanat.
Jo hiiren käytön oppimisessa on täysin tottumattomalle oma hommansa. Ja pankkiasiat on opeteltava tosi kädestä pitäen.
Ja osattava sulkea sen sivut oikein. Muutoin voi käydä huonosti.
On ilkeää ap:lta haukkua vanhenevaa äitiään asiasta, jolla ei ole minkäänlaista tuntumaa tietokoneeseen. Ap voi itse opettaa ädille tietokoneen alkeet, että äiti uskaltaisi mennä kurssille.
Tabletti ois äidille parempi ratkaisu, kuin pöytäkone tai kannettava. Kun hän osaa jo älypuhelinta käyttää, hän oppii tablettia käyttämään varmasti helpommin.
Aloitus on kuitenkin trolli.
Sama aloitus ollut täällä jo ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Duunari töissä minäkin olin ja opin tietokoneen käytön. En hyvin mutta osaan hoitaa pankki ym jutut ihan sujuvasti. Olen 68 ,mutta mies ei halua opetella kun minä osaan. Olen opettanut mutta hidasta on. Osaa kyllä lehdet lukea ym ei niin tärkeät. Olisiko äidilläsikin niin että kun joku muu tekee niin itse ei tarvitse opetella .
Miehesi on opeteltava. Jos hän jää leskeksi tai sinä jätät hänet, hän on kusessa. Kaikki asiat hoidetaan sähköisesti: verot, vakuutukset, liittymät, sopimukset. Ettei käy niin kuin anopilleni kun appiukko kuoli: ei tiennyt miten vastike maksetaan, koska appiukko oli pitänyt kaikki raha-asiat omana tietonaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tässä olisi hyvä sauma opiskelijoille tienata vähän taskurahaa kun käy opettamassa senioreille tietoteknisiä taitoja? Itse aikoinaan kiersin talosta taloon opettamassa lapsukaisille pianonsoittoa, niin tuli vaan mieleen..
Kyllähän niitä tuntemattomia neuvojia voi jostain löytyä, mutta antaisitko sinä omat laitteesi vieraan ihmisen käsiin? Ei voi tietää mitä sinne mahdollisesti ujutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Provon huutelijat:
Tässä keississä taustalla voi todellakin olla alkava muistisairaus.
Sama tuli mieleen. Tuntemani vanhat duunarit ovat ihan vapaaehtoisesti ottaneet tietotekniikan haltuun viimeistään 2010-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa isältäni. Hän hankki kännykän kolmevitosena ja tietokoneen alle 50-vuotiaana ja kumpaakin osaa käyttää hädin tuskin kun "ei vanha koira uusia temppuja opi". Jotkut ihmiset nyt vaan on tuollaisia änkyröitä, jotka uskottelevat itselleen, että heillä taito oppia uutta on muumioitunut jo ennen kuin pitäisi. Ei siinä muu auta kuin kieltäytyä antamasta apua ja käskeä äiti menemään jollekin seniorien ATK-kurssille
Melkoinen muumio olet itsekin. ATK:sta ei ole puhuttu vuosikausiin, se on IT nykyään. Toivottavasti kun itse olet vanha, sinuun suhtaudutaan yhtä vihamielisesti.
Tuo asenne, että ei puhuta ATK:sta vaan IT:sta, on kyllä aika vihamielinen vastaus. Monet meistä vanhemmista ovat omaksuneet termin ATK, mikä on kuitenkin suomea. Jos muuten osaa hoitaa asiat verkossa, pankki yms ja on some-aktiivinen, niin onko täysin tollo, kun käyttää termiä ATK? Hieman armoa meille senioreille.
Äitini on syntynyt 1949. ei osaa käyttää tietokonetta, eikä halua opetella. Kännykän kanssa osaa just soittaa ja vastata puhelimeen. Meillä poistui lankaliittymä kotoa, mutta hommattiin "tavallinen" pöytäpuhelin sim-kortilla.
Laskut aiemmin hoitanut semmoisella maksupalvelukuorella. Nyt kun laskuttajat laskuttavat paperilaskuista ihan hirmuisia summia, niin hommattiin mulle tilinkäyttöoikeus äidin tileihin. Sitä mukaa kun laskuja tulee, maksan ne nettipankissa ja siirrän e-laskuiksi. Itse sitten tarkistaa tiliotteilta, että ovat menneet.
En halua pakottaa muoria mihinkään tietokonekurssille, ei mene paljon aikaa hoitaa ne sen laskut. Isälle (synt. 1950) olen puhunut samasta aiheesta ja se onkin joskus aiemmin sanonut, että tarvis hommata mulle käyttöoikeus.
Mielelläni hoidan niiden asiat, niin ei tarvii stressata niiden titotekniikan kanssa. Kumpikaan ei ole esim. työelämässä joutunut käyttämään.
Äitilläni ei ollut edes pankkikorttia 78 vuotiaana kun kuoli, jääräpäisesti vastusti kaikkea nykymaailman tekniikkaa tai pikemmiten oli niin ylpeä, että ei kehdannut apua pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti on jo 65 vuotias, niin voi olla että uuden asian opetteleminen voi olla vaikeaa. Riippuu tietenkin henkilöstä, miten vaikeaa uuden asian oppiminen on. Toiset oppii helposti uusia asioita, toisilla se ei onnistu vaikka malli vuoltaisi tikusta.
Mutta jos hänellä on halua oppia, niin sinne kurssille vaan.Tuntuu jotenki absurdilta kun oma äitini opiskeli töiden ohessa ohjelmointia konekielellä 80-luvun alkupuolella. Itse opin IT hommat näistä hänen oppikirjoistaan sitten pari vuotta myöhemmin kun opin lukemaan. Mun iso vanhemmat opetteli tietokoneiden käytön 2000-luvun alussa ollessaan jo eläkeläisiä ja hyvin hoitivat pankki ja muut asiat omalla läppärillään kuolemaansa asti.
Iso vanhemmat? Voi hyvänen aika, miten voit kirjoittaa noin typerästi?
Vierailija kirjoitti:
Äitini on syntynyt 1949. ei osaa käyttää tietokonetta, eikä halua opetella. Kännykän kanssa osaa just soittaa ja vastata puhelimeen. Meillä poistui lankaliittymä kotoa, mutta hommattiin "tavallinen" pöytäpuhelin sim-kortilla.
Laskut aiemmin hoitanut semmoisella maksupalvelukuorella. Nyt kun laskuttajat laskuttavat paperilaskuista ihan hirmuisia summia, niin hommattiin mulle tilinkäyttöoikeus äidin tileihin. Sitä mukaa kun laskuja tulee, maksan ne nettipankissa ja siirrän e-laskuiksi. Itse sitten tarkistaa tiliotteilta, että ovat menneet.
En halua pakottaa muoria mihinkään tietokonekurssille, ei mene paljon aikaa hoitaa ne sen laskut. Isälle (synt. 1950) olen puhunut samasta aiheesta ja se onkin joskus aiemmin sanonut, että tarvis hommata mulle käyttöoikeus.
Mielelläni hoidan niiden asiat, niin ei tarvii stressata niiden titotekniikan kanssa. Kumpikaan ei ole esim. työelämässä joutunut käyttämään.
Vuonna 1949 syntynyt äitisi on jo 75, mutta ap:n äiti on vasta 65, ja 65-vuotiaat ovat vielä työelämässä. Tahallasi annat äitisi pudota kelkasta.
"En enää tiedä miten jaksan tätä, en voi kieltäytyäkään hänen auttamisestaan."
Kyllä Sinä voit vallan hyvin kieltäytyä äidin auttamisesta! Kirjoituksesi perusteella äitisi pompottaa ja käyttää Sinua röyhkeästi hyväksi. Opettele hyvä ihminen kieltäytymään ja sanomaan EI!
Äiti voi mennä opettelemaan tietokoneen käyttöä vaikkapa kirjastoon vanhusten kurssille. Äiti voi laittaa laskunsa pankin maksupalveluun maksettavaksi. Sinun ei tarvitse tehdä mitään äitisi hyväksi.
Laita myös äidin tapaaminen ja yhteydenpito puhelimitse tauolle vähäksi aikaa. Olet aikuinen ihminen - ota kunnon irtiotto äidistäsi!
Vierailija kirjoitti:
Äitilläni ei ollut edes pankkikorttia 78 vuotiaana kun kuoli, jääräpäisesti vastusti kaikkea nykymaailman tekniikkaa tai pikemmiten oli niin ylpeä, että ei kehdannut apua pyytää.
Katsoiko hän kuitenkin televisiota ja kuunteli radiota? Oliko hänellä lankapuhelin? Nekin olivat aikanaan huipputeknologiaa jota vanhukset vastustivat.
Vierailija kirjoitti:
"En enää tiedä miten jaksan tätä, en voi kieltäytyäkään hänen auttamisestaan."
Kyllä Sinä voit vallan hyvin kieltäytyä äidin auttamisesta! Kirjoituksesi perusteella äitisi pompottaa ja käyttää Sinua röyhkeästi hyväksi. Opettele hyvä ihminen kieltäytymään ja sanomaan EI!
Äiti voi mennä opettelemaan tietokoneen käyttöä vaikkapa kirjastoon vanhusten kurssille. Äiti voi laittaa laskunsa pankin maksupalveluun maksettavaksi. Sinun ei tarvitse tehdä mitään äitisi hyväksi.
Laita myös äidin tapaaminen ja yhteydenpito puhelimitse tauolle vähäksi aikaa. Olet aikuinen ihminen - ota kunnon irtiotto äidistäsi!
65-vuotias ei ole vanhus!
Tekisin näin: äiti hankkisi ipadin ja asentaisin siihen kaikki tarvittavat sovellukset. Ipad on helppokäyttöisempi kuin tietokone. Sen jälkeen varaisin kalenterista 1h/vko aikaa opastaa äitiä. En tekisi ollenkaan puolesta, vaan äiti joutuisi siinä opettelemaan ihan itse.
Mietin onko äidilläsi muukin syy pyytää apua? Onko hän yksinäinen isäsi kuoleman jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa isältäni. Hän hankki kännykän kolmevitosena ja tietokoneen alle 50-vuotiaana ja kumpaakin osaa käyttää hädin tuskin kun "ei vanha koira uusia temppuja opi". Jotkut ihmiset nyt vaan on tuollaisia änkyröitä, jotka uskottelevat itselleen, että heillä taito oppia uutta on muumioitunut jo ennen kuin pitäisi. Ei siinä muu auta kuin kieltäytyä antamasta apua ja käskeä äiti menemään jollekin seniorien ATK-kurssille
Melkoinen muumio olet itsekin. ATK:sta ei ole puhuttu vuosikausiin, se on IT nykyään. Toivottavasti kun itse olet vanha, sinuun suhtaudutaan yhtä vihamielisesti.
Tuo asenne, että ei puhuta ATK:sta vaan IT:sta, on kyllä aika vihamielinen vastaus. Monet meistä vanhemmista ovat omaksuneet termin ATK, mikä on kuitenkin suomea. Jos muuten osaa hoitaa asiat verkossa, pankki yms
Mitä sekoilet? Tuo vastaus oli miehelle, joka haukkui iäkästä isäänsä osaamattomuudesta. On ihan sama mitä termiä käytetään, mutta silloin ei kannata häpäistä muita, jos ei nuorena osaa nykytermejä.
Vm 1967
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on samanlainen kuin ap:lla ja ikää 69 v. Jos ei työssään ole tarvinnut tietokoneita ym. härpäkkeitä ja mies/puoliso on koko ajan auttamassa, niin slubailu on näissä asioissa on ollut yllättävän helppoa tuon polven ihmiselle. Siinä voi olla mukana myös alkavaa muistisairautta tai henkistä kypsymättömyyttä. Äitini on todella avuton ja aina kiinni isässä.
Olen tuntenut naisen, jolla oli sen ajan yliopistotutkinto ja joka oli muuten osaava ihminen. Loistava yleissivistys, kun hän oli lukenut paljon ja heillä kotona aina keskusteltiin ajankohtaisista asioista, kulttuurista, historiasta jne. Mutta kun vanhemmat olivat jo kuolleet ja elossaoleva sisarus kuoli, nainen havahtui siihen, ettei osannut hoitaa laskujen maksamista. Siinä perheessä kotona olevat henkilöt kävivät pankissa päivällä, kun pankkikonttori oli auki. Ennen myös maksettiin usein laskuja ihan paikan päällä sähkölaitoksella ym. Joten tämä nainen joutui opettelemaan sellaiset asiat vasta iäkkäänä. Jossain vaiheessa häntä neuvottiin panemaan tavalliset laskut maksupalveluun, niin ei ollut huolta niistä. En uskalla edes ajatella, että hänen olisi pitänyt hoitaa pankkiasiointia netissä tai älypuhelimella. Hän ei ymmärtänyt edes sitä, että tilinumeron JA allekirjoituksen joutuminen vieraisiin käsiin on vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä jo harvinaista. 65-vuotias ei ole mikään osaamaton vanhus.
Joko hän opettelee tietokoneen käytön tai järjestää laskunmaksunsa muulla tavoin.
Jos tuohon ikänä ei ole tietokoneiden käyttöä opetellut niin hemmetin vaikeaa se on enää opetellakaan. Jos tietokoneita ei ole käyttänyt niin muunkin tietotekniikan hallinta on yleensä huonolla tolalla.
Kuulostaa aika erikoiselta, että tuon ikäinen ei käytä tietokonetta. Mun äiti on 64v ja hän maksaa kyllä itse laskunsa läppärillä ja on myös älypuhelin.