Haluatko kysyä jotain toimintaterapeutilta?
Voin vastailla hetken. Työskentelen lasten kanssa tällä hetkellä.
Kommentit (51)
Tunnetko sensorisen integraation häiriötä? Mikä sitä aiheuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko sensorisen integraation häiriötä? Mikä sitä aiheuttaa?
Tunnen tottakai, mutta ei kukaan pysty sanomaan mikä sitä aiheuttaa. Luultavasti jokin aivojen kehitykseen liittyvä asia. Toisaalta jokainen meistä kokee aistitoiminnot omalla tavallaan.
It-alalle lähtenyt lisää konkretiaa:
Toimntaterapeutti ei laita asiakasta tekemään jotain ulkoapäin saneltuja harjoituksia, vaan toimintaterapiaa tehdään asioita aina asiakkaan kiinnostuksenkohteet huomioiden. Terapian alussa saatetaan käyttää erilaisia haastattelulomakkeita, joilla kerätään tietoa esim. asiakkaan mielenkiinnonkohteista. Ja tavoitteet terapialla luodaan myös asiakkaan omien tavoitteiden pohjalta ja sitten terapiassa harjoitellaan tavoitteita tukevia asioita asiakkaalle mieluisen tekemisen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Otatko ahteriin?
Otan mielelläni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi periaatteessa jonkinlainen terapeuttinen työ, mutta olen liian vanha hakemaan psykologiaa opiskelemaan koska sinne on niin vaikea päästä. En halua tuhlata vuosia hakuprosessiin. Ajatellen että olisi myös ihanaa tehdä töitä vaikka äitien ja vauvojen kanssa, mutta kätilöksi musta ei olis eikä neuvolan tädin hommakaan innosta. Onko toimintaterapeutteja esim ensikodeissa tai voisiko toimintaterapeutti auttaa esim synnytyksenjälkeisestä masennuksesta kärsiviä tai heitä, joilla on jollain tavalla haastavaa vauva-arkea? Tai mitä muuta tällä alueella voisi tehdä?
Toi mitä sä kuvailet on enemmän sosionomin hommaa. Heitä on ensikodissa esim, ei siellä toimintaterapeutteja ole.
Okei! En ole oikein harkinnutkaan sosionomiopintoja, koska olen pitänyt sitä jotenkin epämääräisenä tutkintona. Siis siinä mielessä ettei anna niin selkeää konkreettista ammattiosaamista ja kelpoisuutta tiettyihin tehtäviin kuin toimintaterapeutti. Mulla on jo maisterin tutkinto generalistialalta, ja jonkunlaista uraa oon tehny mutta ei kiinnostais enää yhtään tuo ala. Mahdollisen uuden alan pitäisi antaa selkeä ammatti, muuten ei varmaan järkeä. Mutta voi olla että mielikuvani sosionomitutkinnosta on täysin väärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi periaatteessa jonkinlainen terapeuttinen työ, mutta olen liian vanha hakemaan psykologiaa opiskelemaan koska sinne on niin vaikea päästä. En halua tuhlata vuosia hakuprosessiin. Ajatellen että olisi myös ihanaa tehdä töitä vaikka äitien ja vauvojen kanssa, mutta kätilöksi musta ei olis eikä neuvolan tädin hommakaan innosta. Onko toimintaterapeutteja esim ensikodeissa tai voisiko toimintaterapeutti auttaa esim synnytyksenjälkeisestä masennuksesta kärsiviä tai heitä, joilla on jollain tavalla haastavaa vauva-arkea? Tai mitä muuta tällä alueella voisi tehdä?
Toi mitä sä kuvailet on enemmän sosionomin hommaa. Heitä on ensikodissa esim, ei siellä toimintaterapeutteja ole.
Kyllä toimintaterapeutteja on myös ensi- ja turvakodeissa. Tekevät yhteistyötä siellä muiden ammattilaisten, kuten sosionomien kanssa. Toimintaterapeutti voi vaikkapa auttaa varmistamaan että asiakkaan kotiinpaluu on mahdollisimman turvallista.
Nuoren autismi (Asperger) ja ahdistuneisuus. Tarjolla hoidoksi on ns. keskusteluhoitoja ihmiselle, jonka mentalisaatiokyky on hyvin rajallinen, ajatusmallit jäykkiä ja keskeinen ongelma on omien ajatusten ja tunteiden kommunikointi ja yhteyden ymmärryksen löytäminen puhumalla.
Voisiko toimintaterapian keinoista olla apua?
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö toimintaterapeutti siis myös työkyvyn arviointia? Toimiiko heitä työterveyden parissa?
Toimintaterapeutti ei ole työterveyshuollon ammattihenkilö mikä käytännössä tarkoittaa, että työterveyshuollosta heitä ei ole. Mikäli työterveydessä halutaan toimintaterapeutin lausunto, tehdään lähete hyvinvointialueen toimintaterapeutille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei. Olen kärsinyt monta vuotta selkäkivuista, kahdessa alimmassa nikamassa on kulumat. Kävin vuoden kahdellakin eri fysioterapeutilla ja molemmilta sain eri ohjeita, toinen käsi jumppaamaan ja toinen venyttelemään. Tein sitten vuorotellen molempia, kunnes päädyin vaan venyttelemään kun jumpat vaan pahensivat kipua. Sitten alkoivat myös venytykset tuntumaan pahalta, ehkä noin tunnin verran venytyksien jälkeen olo oli ihan ok, mutta sitten kivut vain pahenivat. Töitä pitäisi vielä tehdä noin 5 vuotta, mutta joskus kivut ovat niin pahoja etten pysty kunnolla edes kävelemään. Tuntuu ettei lääkäritkään usko ja passiittavat taas kerran toimintaterapeutille, enkä kyllä jaksa sitä taas uudestaan. Onko mitään tehtävissä?
Tähän on toimintaterapia hyödytöntä. Karkeasti voi sanoa, että toimintaterapeutit tekevät somaattisella puolella töitä yläraajojen parissa (esim. apaattis
It- alalle lähtenyt vetää kyllä mutkat suoriksi. Ei toimintaterapia tänä päivänä pelkkää yläraajakuntoutusta ole. Pitkäaikaisesta kivusta kärsivien asiakkaiden kohdalla pyritään löytämään kivunhallintakeinoja esim. toiminnan tauottamisella tai muokkaamalla työskentelytapoja, esim. työasentoja ja työvaiheita. Polilla arvio tehdään usein vastaanotolla, mutta paras olisi jos pääsisi havainnoimaan toimintaa oikeassa tilanteessa, esim. kotona tai työssä. Pitkäaikaisessa kivussa valitettavasti harvoin löytyy keinoa poistaa kipu, koska usein on kyse kipujärjestelmän herkistymisestä kivulle.
Millä tavalla toimintaterapia voisi auttaa seuraavanlaista lasta: vuorovaikutuksessa haasteita, hieman poissaolevuutta. Oletettavasti kirjolla, mutta näkyy lähinnä erilaisessa vuorovaikutustavassa ja matemaattis-loogisena lahjakkuutena. Mitään käytöshäiriöitä ei ole ja ei fakkiudu rutiineihin, vaan on hyvinkin joustava. Toiminnanohjaus ok, ei ehkä mitään priimaa. Neuvolasta ovat kovasti tyrkyttämässä terapiaan, sillä kyselen.