Miksi vapaaehtoisesti lapsettomia ihmisiä vihataan?
Haukutaan viallisiksi, itsekkäilsi, laiskoiksi, vastuntunnottomiksi jne.
Kommentit (78)
Kuinka moni muka todellisuudessa tietää, kuka on vapaaehtoisesti lapseton.
Tuollaisissa asioissa voi helposti esittää valkoisen valheenkin.
Sitäpaitsi fiksut ihmiset eivät milloinkaan kysele keiltään tuollaista.
Iäkkäät ihmiset sen sijaan ovat suorasukaisempia ja tottuneet että lapsia tehdään. Kukaan ei edes loukkaannu heidän kyselyistään.
Niin, sitä on kyllä vaikea ymmärtää, että miksi niin paljon vihaa. Kai se sitten on jotain pelkoa ja tarvetta määritellä toisten valintoja.
Minun tekee usein mieleni sanoa ääneen, että lapsia ei kannata hankkia, että sitä katuu, mutta enpä sano. Olen aikuinen ja muiden päätökset eivät minua koske. Paitsi toki sillä tavalla, että ylikansoitus toki tuhoaa meidät kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Iäkkäät ihmiset sen sijaan ovat suorasukaisempia ja tottuneet että lapsia tehdään. Kukaan ei edes loukkaannu heidän kyselyistään.
Ja tässä hyvä esimerkki siitä harhasta, että kuvitellaan kaikkien sitten kuitenkin haluavan lapsia. Udella ei tosiaan kannata.
Vierailija kirjoitti:
Elä ja anna muiden olla. Minä olen lapseton mutta ei minua kiinnosta pätkääkään, jos joku haluaa lapsi projektin hankkia. Minä hankin ennemmin jenkkiauto projektin. m38
Niin, että saisit pillua, todella älykästä
Mitä lapsettomien pitäisi sitten tehdä, etteivät he olisi itsekkäitä? Kertokaa nyt suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin epäilen, että kyseessä on kateus. Mitä muuta se nyt voi olla? Eivät kestä katsoa, kun lapsettomat ovat vapaampia kulkemaan, käyttämään rahaa, ei ole jatkuvasti lapsia vinkumassa vieressä, ei jatkuvaa safkan laittoa jne.
Ei, ei ole kateutta. Kyllä se on ihan kokemuksesta syntynyttä. No. Kerron pari esimerkkiä, ehkä ymmärrät.
1. Matkustin lentokoneessa alle 2-vuotiaan lapsen kanssa, joka ei vielä ilmailusääntöjen mukaan saa matkustaa omalla paikalla. Kyseessä kuitenkin monen tunnin lento, joten ihan koko aikaa ei onnistu sylissä pitäminenkään. Lähtöselvityksessä meille annettiin sellainen paikka, jossa oli tyhjä paikka vieressä, jotta voin tarvittaessa laskea lapsen ja hänen tarvikkeet välillä tyhjälle paikalle. Tämä sanottiin lähtöselvityksessä minulle selvästi. Taemmalla penkkirivillä istunut kolmikymppinen vela huomasi tyhjän
Itse olen lapsettomana tarjoutunut monesti junassa vaihtamaan paikkaa, jos äiti/isä ei ole ostanut lippuja ajoissa eikä saanut vierekkäisiä paikkoja itselle ja lapselleen. Ei kaikki ole ajattelemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä hyvä esimerkki siitä harhasta, että kuvitellaan kaikkien sitten kuitenkin haluavan lapsia. Udella ei tosiaan kannata.
Tämä yhteiskunta on niin pilalla, että pitää olla kyllä sadisti, jos tänne tekee lapsen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperhe-elämä on pääsääntöisesti hyvin raskasta, erityisesti naisille. Pitäähän se keksiä sellainen valhe, että vaikeudesta huolimatta se on kuitenkin parasta elämässä. Ja velojen valinta uhkaa tuota sepitettä.
Jokainen tekee omat valintansa, eikä ne kuulu muille. Käsittämätöntä, että kaikkien pitäisi toimia samalla tavalla. Olisiko mukava elää yhteiskunnassa, jossa kukaan ei tekisi lapsia tai kaikkien olisi pakko tehdä lapsia? Ihan yhtä hullua.
Ei tietenkään pidä olla joko-tai, vaan lapsellisuuden lisäksi pitää normalisoida lapsivapaus.
Minua on lapsia tehnyt sukulaiseni varoittanut hankkimasta lapsia. Mutta on varmast sellainen asia, jota kovin moni ei ääneen uskalla sanoa. Kyllä mä veikkaisin, että lapsettomia enemmänkin kunnioitetaan siitä, että tekevät järkeviä valintoja..? Paitsi anoppi joka haluaa lapsenlapsia. :P
Mun kaveriporukassa on yksi lapseton. Olisi kyllä halunnut, mutta mies ei. Siinä mielessä vapaaehtoisesti lapseton, että on päätyänyt pysyä siinä parisuhteessa eikä tee öapsia.. Ei meistä kukaan häntä vihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperhe-elämä on pääsääntöisesti hyvin raskasta, erityisesti naisille. Pitäähän se keksiä sellainen valhe, että vaikeudesta huolimatta se on kuitenkin parasta elämässä. Ja velojen valinta uhkaa tuota sepitettä.
Jokainen tekee omat valintansa, eikä ne kuulu muille. Käsittämätöntä, että kaikkien pitäisi toimia samalla tavalla. Olisiko mukava elää yhteiskunnassa, jossa kukaan ei tekisi lapsia tai kaikkien olisi pakko tehdä lapsia? Ihan yhtä hullua.
Ei tietenkään pidä olla joko-tai, vaan lapsellisuuden lisäksi pitää normalisoida lapsivapaus.
Sitä juuri tarkoitin, että jokaisella pitää olla vapaus päättää lapsentekoasiansa itse. Ne, joiden mielestä lapsia pitää tehdä, tehköön niin paljon, kuin rahkeet kestää ja antakoot lapsettomien olla omassa onnessaan. Vihan voi kumpikin osapuoli kanavoida muihin kohteisiin, kuin toisten elämän henkilökohtaisimpiin päätöksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä itsekäs on se sana, joka kuvaa hyvin. En silti vihaa.
Miksi vela on mielestäsi itsekäs? Itseä varten se sinäkin olet lisääntynyt.
Aivan. Se lastentekohan on sitä itsekkyyttä. Minä haluan lapsen, minun lapseni..
Porsiminen on ihan itsekkyyden huippu. Me velat ajattelemme vähän muutakin maailmaa.
Porsiminen? Kutsutko äitiäsi emakoksi?
Jos lapsettomia halveksitaan, niin kateuttahan se on. Mun mielestä tuo kateus on turhaa, koska lapselliset on niitä jotka röyhkeästi vaativat lapsiinsa vedoten tietyt loma-ajat. Ja useimmiten saavat ne. Esimerkiksi työpaikallani lapselliset saavat etusijassa pitää talvilomansa silloin, kun lapsensa ovat hiihtolomalla. Saavat työaikoihin joustoja lasten takia ym.
Mutta ehkä se kateus syntyy sitten siitä, kun lapsettomien perusarki on tietyllä tavalla rennompaa ja nautittavampaa, kun saa olla ja elää vain itselleen. Esimerkiksi kun väsyneenä palaa töistä kotiin, niin ei ole pakko tehdä yhtään mitään, jos ei jaksa tai huvita. Itsekin saatan vain olla ja kuunnella äänikirjoja omassa rauhassa siihen asti kunnes menen nukkumaan. Ja viikonloput on oikeasti palauttavia, jolloin maanantaina jaksaa mennä töihin levänneellä olotilalla.
Plääh, nyt on päässäsi (ehkä) joku yleistynyt ajatus vihaamisesta. Joku vihaa, joku toinen taas ei. Ihmiset nyt voi vihata ketä vaan ja mistä syystä vaan (oma isäni kuule vihaa mua ja pitää hulluna :D, ei paljon paina mua tämä...). Olennaista on elää omaa hyvää elämäänsä ja antaa muiden vihailla vihaansa niin paljon kuin sielu sietää. Se viha on todellisuudessa heissä itsessään ja heidän omalla vastuullaan, eikä liity sinuun (tai velaan...) mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin epäilen, että kyseessä on kateus. Mitä muuta se nyt voi olla? Eivät kestä katsoa, kun lapsettomat ovat vapaampia kulkemaan, käyttämään rahaa, ei ole jatkuvasti lapsia vinkumassa vieressä, ei jatkuvaa safkan laittoa jne.
Ei, ei ole kateutta. Kyllä se on ihan kokemuksesta syntynyttä. No. Kerron pari esimerkkiä, ehkä ymmärrät.
1. Matkustin lentokoneessa alle 2-vuotiaan lapsen kanssa, joka ei vielä ilmailusääntöjen mukaan saa matkustaa omalla paikalla. Kyseessä kuitenkin monen tunnin lento, joten ihan koko aikaa ei onnistu sylissä pitäminenkään. Lähtöselvityksessä meille annettiin sellainen paikka, jossa oli tyhjä paikka vieressä, jotta voin tarvittaessa laskea lapsen ja hänen tarvikkeet välillä tyhjälle paikalle. Tämä sanottiin lähtöselvityksessä minulle selvästi. Taemmalla penkkirivillä istunut kolmikymppinen vela huomasi tyhjän
Jännää, kummassakin esimerkeissä _molemmat_ osapuolet halusivat itselleen jotakin (käyttää istuinpaikkaa jota ei ole maksettu, käyttää helppoa parkkipaikkaa) mutta leimaat _vain_ lapsettoman itsekkääksi. Eli joku on "itsekäs" kun ei anna _sinulle_ etuoikeuksia, mutta sinä et ole itsekäs kun et anna _muille_ niitä samoja oikeuksia.
Todella jännä juttu...
Ps. Tämän takia itse inhoan vanhempia, aina vaatimassa etuoikeuksia mutta malka nähdään vain muiden silmässä.
Eikös Venäjä aio julistaa lapsettomuuden ääriliikkeeksi eli Putin vihaa vapaaehtoisesti lapsettoa todella paljon.
Kyllä aikuisen pitää jo ottaa vastuu valinnoistaan, näin se on. Eli jos teet lapsia, tiedät mitä teet. Ei lapsettomat ole syyllisiä sinun valintoihisi.
Jännä juttu että velat kuvittelee että heitä vihataan joka suunnalta. Tästäkin ketjusta sen huomaa. Suurinta osaa lapsellisista ei voisi vähempää kiinnostaa. Ja muutenkin vedetään palkoa nenään jos joku uskaltautuu lapsi asiaa kysymään.
Omat tutut oli sitten lapsellisia tai veloja pystyvät puhumaan lapsiin liittyvistä asioista ilman mitään kiihkeitä tunteita. Jokaisen mielipidettä kunnioitetaan ja eletään mukana jokaisen omanlaisissa ongelmissa tai onnen hetkissä.
No lähinnä niitä vihataan tällaisilla keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa, jossa pieni osa ihmisistä purkaa omaa kiukkua milloin mihinkin. Eivät tavalliset ihmiset ole arkielämässä kiinnostuneita siitä hankkiiko naapuri lapsia vai ei ja mistä syystä.
Miten ihmeessä lentokoneessa voi pitää jalkojaan jollain paikalla taaemmalta penkkiriviltä?