Sini sai lapsena vapaan kasvatuksen nyt hänellä on tärkeä viesti kaikille nuorille
Sini Merikallion ei ollut lapsena pakko tehdä mitään. Jos ei huvittanut lähteä kouluun, äiti antoi hänen jäädä kotiin. Hänestä tuli poissaolotilastojen ykkönen ja vakiokasvo jälki-istunnossa. Aikuisena Merikallio on saanut opiskelu- ja työpaikkoja, joista useimmat voivat vain haaveilla. Mikä on hänen salaisuutensa?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata pelätä vääriä valintoja. Hmm. Mitähän toi ihan tarkkaan ottaen tarkoittaa, koska jos tekee väärän valinnan astronauttina, niin seuraukset voivat olla katastrofaalisia koko ryhmälle. Eläinlääkärinä väärä valinta voi olla eläimen kuolema.
Ei eläimen kuolema haittaa yhtään mitään.
Tämä on yksittäistapaus. Onneksi hän oli innokas ja motivoitunut, mutta uskon, ettei tämä vapaa kasvatus sovi kuin muutamalle. Isommalla todennäköisyydellä menee elämä ihan raiteiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen Sinin etäisesti ja on varmaan älykkäin tuntemani ihminen vaikka ensitapaamisella voi tuntua... no, vaikeasti määriteltävältä henkilöltä.
Onko hänellä fasepookissa statuksena Vaikeasti selitettävässä suhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No urasta päätellen hän on mm. matemaattisesti lahjakas. Hieman lahjattomampi lintsari olisi voinut päätyä aivan toisenlaiselle polulle.
Mistä päättelet, että on lahjakas, eikä vaan utelias ja ahkera?
No ei ihan kaikki kirjoita ällää pitkästä matikasta ja fysiikasta vaikka kuinka olisi utelias ja ahkera, pitää olla hieman lahjojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen Sinin etäisesti ja on varmaan älykkäin tuntemani ihminen vaikka ensitapaamisella voi tuntua... no, vaikeasti määriteltävältä henkilöltä.
Onko hänellä fasepookissa statuksena Vaikeasti selitettävässä suhteessa?
Miten ihmeessä suhdestatus liittyy tähän? Ja eikö noita suhdestatuksia laita lähinnä ne joilla ei oikein ole mitään muuta sisältöä elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tuttuni vapaan kasvatuksen hedelmä ei ole kiinnostunut muusta kuin tietokonepelaamisesta. Ei saa aikaiseksi siivota, ei osaa tehdä ruokaa eikä tykkääkään oikein mistään. Ei osaa ottaa muita huomioon, oma nenä tärkein.
Jep, näitä tapauksia minäkin näen päivittäin. Tuollaiset Sini-tyypit ovat äärimmäisen harvinaisia lintsaajia.
Ei vapaakasvatus ole tämän päivän ilmiö, vaan se oli yleisimmillään 60-70-luvulla, jopa 50-luvulla ja sen tulokset jo näkyvät, kun moni on tehnyt hyvän elämän ja pitkän työuran ja vanhemmat vapaakasvatuksen saaneet ovat jo eläkeikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tuttuni vapaan kasvatuksen hedelmä ei ole kiinnostunut muusta kuin tietokonepelaamisesta. Ei saa aikaiseksi siivota, ei osaa tehdä ruokaa eikä tykkääkään oikein mistään. Ei osaa ottaa muita huomioon, oma nenä tärkein.
Kiinnostunut, vai koukussa siihen? Ovat nimittäin koukuttavaa roinaa. Ja niin kuin muissakin addiktioissa, toissijaiset asiat jää helposti hoitamatta.
Tästä syystä vapaa kasvatus ei enää toimi kuten lehtijutun tapauksessa. Tai ainakin ne ruutulaitteet pitäisi jättää hankkimatta. Mutoin lapsesta tulee ruutuaddikti. Näitähän tosin on paljon. Kai se sitten on sitä nykypäivän vapaakasvatusta.
"Hieman" romantisoitu tarina..
99% Sinin kaltaisista tarina ei ole yhtä ihana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostunut, vai koukussa siihen? Ovat nimittäin koukuttavaa roinaa. Ja niin kuin muissakin addiktioissa, toissijaiset asiat jää helposti hoitamatta.
Tästä syystä vapaa kasvatus ei enää toimi kuten lehtijutun tapauksessa. Tai ainakin ne ruutulaitteet pitäisi jättää hankkimatta. Mutoin lapsesta tulee ruutuaddikti. Näitähän tosin on paljon. Kai se sitten on sitä nykypäivän vapaakasvatusta.
Mites nämä Suomen kauttaaikojen suurimmat veronmaksajat, Supercellin Ilkka Paananen, Mikko Kodisoja, Lassi Leppinen jne. jotka ovat lapsesta lähtien tuijottanut ruutulaitteita. Ja maksaneet niin henkilökohtsisesti kuin yrityksen kautta veroja miljardeja euroja Suomen valtiolle ja tahti jatkuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, näitä tapauksia minäkin näen päivittäin. Tuollaiset Sini-tyypit ovat äärimmäisen harvinaisia lintsaajia.
Ei vapaakasvatus ole tämän päivän ilmiö, vaan se oli yleisimmillään 60-70-luvulla, jopa 50-luvulla ja sen tulokset jo näkyvät, kun moni on tehnyt hyvän elämän ja pitkän työuran ja vanhemmat vapaakasvatuksen saaneet ovat jo eläkeikäisiä.
Totta, se oli 60-70-luvun hippivanhempien suosiossa. Omat vanhemmat eivät olleen hippejä, mutta silti "edistyksellisiä" eli minua pidettiin aikusen asemassa lapsesta asti.
Matkalla Aaronin kanssa niminen kirja kuvaa hyvin ideaa. Olisiko kirjoittaja Cecilia Lönnqvist, en muista varmuudella.
t. Lapsuudestaan ketjussa kerronut
Cecilia Lindqvist oli kirjailija, muistin melkein oikein.
olen itsekin kasvattanut lapseni samaan tyyliin mutta en jättänyt teininä yksin. Lopputulos erinomainen.
Muiden huomioiminen, hyvät käytöstavat ja empatia voivat kehittyä vain, jos lapsi itse on tullut kohdatuksi monenlaisena ja omanlaisenaan arvokkaana jo pikkulapsesta asti.
Ehkäpä Sinin vanhemmilla oli sama kasvatustyyli kuin muillakin edistyksellisillä vanhemmilla noihin aikoihin (tai en tiedämä minkä ikäinen hän on, itse olen 50+).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites nämä Suomen kauttaaikojen suurimmat veronmaksajat, Supercellin Ilkka Paananen,
Äärimmäisen harvinaisia tapauksia hekin.
Haluaisin kuulla, miten te vapaan kasvatuksen hehkuttajat ratkaisisitte sen, että valtaosan ihmisistä pitää kuitenkin oppia aikuisikään mennessä esimerkiksi noudattamaan aikatauluja ja ohjeita, ja tiimityöskentelyä? Ja valtaosahan lapsista ei ole mitenkään itseohjautuvia.
En tiedä oliko minun äitini sitten jokin harvinainen timantti äidiksi, kun jostain syystä hänen kasvattamanaan minä opin sekä seuraamaan omia kiinnostuksenkohteitani ja luovuuttani että käymään tunnollisesti koulussa. En ikinä kokenut, että minussa olisi tapettu mitään luovuutta tai erikoislaatuisuutta, vaan niihin aktiivisesti kannustettiin.
En hehkuta mitään, eniten ihmisen menestymiseen vaikuttavat geenit ja persoonallisuus eikä kasvatus. Lapsena kasvatuksen vaikutus näkyy eniten, aikuisena vain hyvin vähän (kiintymyssuhdemalli on eri asiaa).
vapaa kasvatus syntyi vastaliikkeenä autoritääriselle kasvatukselle, mutta sisälsi omassakin kasvatuksessani myösmpiirteitä siitä eli yksin jätettiin liiannnuorena.
Ei minulla ole ikinä ollut vaikeuksia noudattaa aikatauluja tai työskennellä tiimissä. Ei lapsena eikä muulloinkaan. Koulu oli liian helppoa ja siksi tylsää.
Mihin muuten elämässäsi olet kokenut tarpeelliseksi "opetella noudattamaan ohjeita"? Vaikka itselläni on mm pitkä klassisen musiikin koulutus, en ymmärrä tuollaista tarvetta, se on varmaankin asia, joka vapaassa kasvatukswssa hylätään. Sillä oppiminen on oivaltamista, ei ohjeiden noudattamista. Jopa kokkaamisessa parhaat kokit soveltavat.
Vierailija kirjoitti:
Mihin muuten elämässäsi olet kokenut tarpeelliseksi "opetella noudattamaan ohjeita"? Vaikka itselläni on mm pitkä klassisen musiikin koulutus, en ymmärrä tuollaista tarvetta, se on varmaankin asia, joka vapaassa kasvatukswssa hylätään. Sillä oppiminen on oivaltamista, ei ohjeiden noudattamista. Jopa kokkaamisessa parhaat kokit soveltavat.
Valtaosasta meistä ei tule viulisteja ja huippukokkeja. Kirurgin pitää kärsivällisesti opetella, miten sydämen ohitusleikkaus tehdään, ja siivoojan pitää opetella siivouksen perusrutiinit. Ja kyllä sen huippukokinkin uran alkutaipaleella on opeteltu valtavasti perusasioita ennen kuin on alettu soveltamaan ja luomaan omia reseptejä.
Ei ole kyse siitä, etteikö oppimisen pitäisi sisältää oivaltamista. Mutta koulusta lintsaaminen nyt ei ole oppimista sen enempää kuin oivaltamistakaan. Tämä Sini onnistui elämässään lintsaamisesta huolimatta, ei sen takia.
Sini ei saanut vapaata kasvatusta, Siniä ei kasvatettu. Vissi ero.
Vierailija kirjoitti:
Liikennesääntöt noin esimerkiksi. Ja vaikka ihan käytösnormit. Jonottaminen, oman vuoron odottaminen ja muut käytöstavat. Sosiaaliset normit. Ja ruuanlaitto on kemiaa ja kun sen perusteet hanskaa niin voi soveltaa.
Mutta kiva että sait meille kertoa klassisen musiikin koulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosasta meistä ei tule viulisteja ja huippukokkeja. Kirurgin pitää kärsivällisesti opetella, miten sydämen ohitusleikkaushdään, ja siivoojan pitää opetella siivouksen perusrutiinit. Ja kyllä sen huippukokinkin uran alkutaipaleella on opeteltu valtavasti perusasioita ennen kuin on alettu soveltamaan ja luomaan omia reseptejä.
Ei ole kyse siitä, etteikö oppimisen pitäisi sisältää oivaltamista. Mutta koulusta lintsaaminen nyt ei ole oppimista sen enempää kuin oivaltamistakaan. Tämä Sini onnistui elämässään
Et näemmä ymmärtänyt kysymystäni. Kysyin mihin ohjeiden noudattamisen opettelua oikein tarvitaan?
En puhunut mitään huippuviulisteista enkä huippukokeista, vaan lisäsit tuollaiset määreet eteen aivan itse. Tarkoitin aivan tavallisia kokkeja, joiden ruokia olen maistanut ja viulisteja, pianisteja ja laulajia, jotka ovat opetelleet tekniikan. Kirurginkaan ei tarvitse opetella noudattamaan ohjeita. Ohjeiden tietäminen ja niiden noudattaminen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Sini ei saanut vapaata kasvatusta, Siniä ei kasvatettu. Vissi ero.
Sitä emme kyllä jutun perusteella tiedä. Kasvatuksen isoimmat asiat ovat näkymättömiä ja usein tiedostamattomiakin, kuten tässä, kun korostetaan sitä miten ohjeita pitää opetella noudattamaan. Se kuulostaa tottelevaisuuden vaatimukselta ja on autoritäärisen kasvatuksen ytimessä.
Elämässä pärjääminen ei edellytä tottelevaisuutta, vaan tottelevaisuusuudella voi olla hankaloittava vaikutus.
Toki koulupinnauksellakin usein on.
Liittyy tähän keskusteluun...miten?