Te jotka olette muuttaneet ulkomaille: miksi lähditte Suomesta?
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia. Itse en asu Suomessa, ja mietin paluuta perheen ja ystävien vuoksi. Mutta en vaan koe, että Suomi maana on itselleni sopiva paikka asua. Olen ollut tyytyväisempi elämääni muualla.
Kommentit (152)
Suomessa oli lama, puoliso sai työpaikan ulkomailta, ja sillä tiellä ollaan.
Muutin heti lukion jälkeen Norjaan. Vuotta vanhempi ystäväni oli muuttanut, kalatehtaalle töihin. 2 v asuttiin, säästettiinlähes kaikki rahat. Kaikki oli älyttömän kallista. Ilmainen asuminen ja 3 ruokaa päivässä.
2 vuoden päästä mentiin opiskelemaan, päivät töissä, illat koulussa. Päästiin kumpikin pankkiin töihin, muutettiin Osloon. Tutustuttiin kaveuksiin, työskentelevät öljyalalla. Eipä siinä sen kummempaa. Suomessa mieheni tienaisi 10% mitä nyt. Vieläkään en osaa käyttää rahaa täällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjän uhka sai minut lähtemään ulkomaille opiskelemaan. Diabeetikkona en pärjää hetkeäkään ilman lääkitystä, joten sota-aikana olisin sekä taakka muille että todennäköisesti en lopulta selviäisi. Opintoja on vielä vuosi jäljellä, joten on aikaa miettiä, mitä tehdä seuraavaksi.
Sotaa ajatellen Suomi on nyt NATO-aikana yksi maailman turvallisimmista maista.
Nato-aikana Suomi on nyt lähempänä sotaa kuin koskaan sitten toisen maailmansodan. Stubbiko se siellä kehuu taas? Eikös se Ruotsi ollutkaan enää maailman turvallisin? Sori siitä!
Ei johdu Natoon liittymisestä vaan Venäjän (taas kerran esille tulleesta totaalisesta) vihamielisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina sama juttu, ettei vahingossakaan kerrota, mihin on muuttanut. Se vie uskottavuuden jutuilta.
Paitsi tuo, joka useissa ketjuissa kertoo asuvansa Italiassa.
Kirjoitin tähän ketjuun mutta en maininnut missä maassa asun. Veikkaan että mainitsetpa minkä maan tahansa niin aina joku tulee veetuilemaan ja mollaamaan kyseistä maata. Suomen lehdistö on kirjoittanut jonkun verran asuinmaani epäkohdista (joka maalla on omat epäkohtansa). Itse en kuitenkaan ole kokenut näitä epäkohtia eivätkä ne todellakaan kosketa koko maata ja koko kansaa. En halunnut että oma kommenttini aloittaa tietyn maan kritisoinnin. Luulen että siksi muutkaan kirjoittajat eivät mainitse täällä asuinmaataan.
Ymmärrän pointin, silti se tekee keskustelusta jossain määrin turhauttavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjän uhka sai minut lähtemään ulkomaille opiskelemaan. Diabeetikkona en pärjää hetkeäkään ilman lääkitystä, joten sota-aikana olisin sekä taakka muille että todennäköisesti en lopulta selviäisi. Opintoja on vielä vuosi jäljellä, joten on aikaa miettiä, mitä tehdä seuraavaksi.
Sotaa ajatellen Suomi on nyt NATO-aikana yksi maailman turvallisimmista maista.
Nato-aikana Suomi on nyt lähempänä sotaa kuin koskaan sitten toisen maailmansodan. Stubbiko se siellä kehuu taas? Eikös se Ruotsi ollutkaan enää maailman turvallisin? Sori siitä!
Ruotsin armeijan vahvuus on n. 30 000miestä. Tykistöä ei käytännössä lainkaan. 5 sukellusvenettä Itämerellä tai vajaat 100 Jas Gripeniä eivät vielä pitkälle riitä. Suomi toki auttaa Euroopan suu
Joku taho on onnessaan tuollaisista kommenteista riippumatta niiden todenperäisyydestä.
Arvatkaa, mikä taho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M a m u n a on niin kiva olla.
On tää vähän eri olla expat omalla rahalla tai halveksittuna sossupummelina
Ekspattina olo on eri asia kuin ulkomaille muuttanut
?? Useimmat tarvitsevat työpaikan voidakseen asua ulkomailla. Niitähän expatit ovat. Minä olen työeläkkeellä ja elän näillä rahoillani.
Ei nyt kukaan normaali ilman rahaa/säästöjä/tuloja mihinkään muuta!
Paitsi monet muualta Eurooppaan muuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Huimasti paremmat työmahdollisuudet ja moninkertainen palkka (it-ala), paremmat yhteiskunnan palvelut (etenkin terveydenhuolto, julkinen liikenne), parempi sijainti matkustelun kannalta, huomattavasti parempi ilmasto (en voi sietää talvea ja kylmää).
Alankomaat
Tuosta ilmastosta voi olla montaa mieltä.
Olen aikanaan asunut Amsterdamissa, ja talvet olivat järkyttäviä : kovaa myrskytuulta ja alijäähtynyttä vettä suoraan naamaan kovalla paineella jne..
Mielummin Suomen talvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huimasti paremmat työmahdollisuudet ja moninkertainen palkka (it-ala), paremmat yhteiskunnan palvelut (etenkin terveydenhuolto, julkinen liikenne), parempi sijainti matkustelun kannalta, huomattavasti parempi ilmasto (en voi sietää talvea ja kylmää).
Alankomaat
Tuosta ilmastosta voi olla montaa mieltä.
Olen aikanaan asunut Amsterdamissa, ja talvet olivat järkyttäviä : kovaa myrskytuulta ja alijäähtynyttä vettä suoraan naamaan kovalla paineella jne..
Mielummin Suomen talvi.
Heh, samaa mieltä.
Myös Tanskassa tuulee kovemmin ja sataa Suomea enemmän, ja ilmasto siellä on sillä tavalla "huonompi", vaikka toisin voisi luulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M a m u n a on niin kiva olla.
On tää vähän eri olla expat omalla rahalla tai halveksittuna sossupummelina
Ekspattina olo on eri asia kuin ulkomaille muuttanut
?? Useimmat tarvitsevat työpaikan voidakseen asua ulkomailla. Niitähän expatit ovat. Minä olen työeläkkeellä ja elän näillä rahoillani.
Ei nyt kukaan normaali ilman rahaa/säästöjä/tuloja mihinkään muuta!
Paitsi monet muualta Eurooppaan muuttavat.
Paino sanalla "normaali" työn perässä muuttava.
Nuo muut tulijat makoilevat Suomessakin ilmaiseksi, paremmat oltavat kuin suomalaisrlla duunarilla! Sekin yksi syy lähteä pois!
Itse päätin jättää konkka suomen kun päivä päivältä huonompia uutisia ,viimeinen pisara oli hallitus nimellä"suut täyteen velkaa,kyllä rahaa on,se bussi vaan vei suoraan seinään.