Miksi tietokoneissa ei ole nykyään CD-levy asemaa?
Olisi kätevää jos niissä koneissa olisi se asema niin ei tarvitsisi aina ulkoista asemaa käyttää.
Kommentit (86)
Yhdelle 20e muistitikulle mahtuu näppärästi 350 CD-levyn sisältö.
Joo ja kun tikku hajoaa hyvästi musiiki aarteeni,itsellä sipannut kaksi tikkua,en tiedä miksi ne ei vaan enää toimi,50 Gikaa bittitaivaaseen eikä koskaan takaisin.Totta on se että kyllä ne levyt on jo vanhanaikaisia,mutta tikuille ja ulkoisille kovalevyille pitäisi välillä tehdä ne varmuuskopiot.
Itse käytän kotona pöytäkonetta ja olen omani yli 20 vuotta itse rakentanut.
Edelleen toki asennan bluray-aseman, koska minulla on dvd-elokuvia ja omia cd/dvd-tallenteita, joita on turha siirtää muistia viemään tietokoneelle.
Kaikki "ei enää 2024" kitisijät voisivat samalla luopua polttomoottoriautoista ja kaukolämmöstä ja ja jne jne
Vierailija kirjoitti:
Yhdelle 20e muistitikulle mahtuu näppärästi 350 CD-levyn sisältö.
Joo ja kun tikku hajoaa hyvästi musiiki aarteeni,itsellä sipannut kaksi tikkua,en tiedä miksi ne ei vaan enää toimi,50 Gikaa bittitaivaaseen eikä koskaan takaisin.Totta on se että kyllä ne levyt on jo vanhanaikaisia,mutta tikuille ja ulkoisille kovalevyille pitäisi välillä tehdä ne varmuuskopiot.
Tämä, minulla on mennyt tosi monta tikkua rikki, enemmistö tikuista mitkä omistan on rikkinäisiä, mutta CD:t ovat toimineet hyvin. Samoin jos tikulla olisi tuhansia kappaleita, eihän sitä muista missä järjestyksessä ne on, CD:lle mahtuva 20 kappaletta on ihan sopiva määrä ja muistaa missä kohassa mitkä laulut.
Vierailija kirjoitti:
Miten katselen aikanani CD levylle tallettamiani valokuvia. Ei niitä netissä ole.
No siirrät ne jollekin nykyaikaiselle alustalle. Ei se CD muutenkaan kestä ikuisesti.
Omaan läppäriin ei saa enää edes muistitikkua kiinni, kun mitään usb-c liitintä suurempaa ei koneesta löydy. Niin se kehitys kehittyy, kaikki vaan pilveen ja takaisin, jos meinaa siirtääkin tiedostoja.
N. 25 vuotiaassa koneessani on. säp
CD aseman levyille CD levylle mahtuu 400 megaa tiedostoja..eli ei paljon mitään
Vierailija kirjoitti:
Kustannustekijä.
Mutta se ei ole mikään cd-asema vaan multitoimintoasema, koska peruskäyttö on dvd, mutta myös bluray-levyille.
Tervetuloa 2020-luvulle.
Kaikki nykyajan jutut eivät ole pelkästään hyviä. Vanhoissakin oli hyviä puolia. Nyt ei saa mistään TV-laitetta, jossa on kuulokeliitäntä. Haluan katsella ohjelmia tai DVD-tä illalla, mutta se voi kuulua naapuriin.Tai yöllä, jos herään hellekaudella. Onko jonkun mielestä hyvä asia, että ei voi käyttää kuulokkeita?
Ostin juuri uuden tulostimen. Sen mukana tuli asennus cd, mutta oli myös qr-koodi, jonka avulla saisi ladattua asennusohjelman (hauskaa, koska tietokoneessa ei ole qr-koodinlukijaa, mutta tätä tulostinta pystyy käyttämään myös puhelimella ja puhelimen tietenkin voi sitten yhdistää tietokoneeseen :P). Tulostimessa oli myös virtajohto, mutta ei kaapelia, jolla sen voisi yhdistää tietokoneeseen, koska tulostin toimii langattomastikin. Paperilla fiksua, että ei tehdä turhaan turhia johtoja, mutta käytännössä nää ei aina toimi niin kuin paperilla.
Yritin ensin asentaa netin kautta: automaattinen asennusohjelma ei toiminut (win10 versio käytössä). Manuaalisesti sitten latasin asennusohjelman, se asentui, mutta ei löytänyt tulostinta. ulkoista cd-asemaa minulla ei ollut, eikä uudessa tietokoneessakaan dvd-asemaa. kun ostin uutta, yritin löytää sellaisen, mutta silloin oli sirupula ja ihmiset olivat siirtyneet etätöihin, niin oli laitepulakin, joten valinnanvaraa ei juuri ollut. Netsitä tilaamalla olisi saanut, mutta niissä toimitusaika laatua viikon.
No... muistin olevani näiden elektronisten kojeiden johtojen ja vipstaakien suhteen hamsteri, joten muistin, että jossain minulla on vanhan tulostimen johto. löysinkin sellaisen. Yhdistin tulostimen johdolla koneeseen ja johan alkoi asennuskin onnistua ja samalla maagisesti koneet löysivät myös toisensa wifiyhteyden kautta.
oikeasti hankalaksi on tehty nykyajan koneiden toiminta. monessa asiassa toki voi säästää, mutta harva ihminen sitten ajattelee hamsterin lailla vanhaa toimimatonta konetta pois heittäessään, että kannattaa säästää kaikki irroitettavat johdot ja liittimet, koska niitä voi joskus tarvita. Puhumattakaan siitä, että ei kaikki osaa ajatella, tai edes tiedä, että jos automaattinen asennus ei toimi, niin sen voi itse tehdä manuaalisesti, saatika, että miten nuo ajurit löytää netistä.
Sama juttu uuden puhelimeni kanssa. Ei tullut lataukseen muuta kuin usb-kaapeli puhelimen mukana. Onneksi olin säästänyt entisten puhelimien latausvermeitä, niin saan nyt sitten pistorasiastakin ladattua puhelimen pikalatauksella.
onhan näitä.. .nykyajan pulmia...
No siirrät ne jollekin nykyaikaiselle alustalle. Ei se CD muutenkaan kestä ikuisesti.
Ei varmaan ikuisesti mutta kymmeniä vuosia kuitenkin,itsellä 30 vuotta sitten poltettuja cd levyjä hyvin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan ikuisesti mutta kymmeniä vuosia kuitenkin,itsellä 30 vuotta sitten poltettuja cd levyjä hyvin toimii.
No tuohan on paljon parempi kesto kun nykyaikaisilla alustoilla, muistitikut minulla kestää korkeintaan vuoden, cd levyt kymmeniä vuosia. Cd:t kestää myös paljon pitempään kuin esimerkiksi kovalevyt.
Läppärissä ei ole kovalevyasemaakaan eikä puhaltimia. Tässä on varmaan vaan joku muisitikku, kun on ihan mykkä. Tässä lukee HP ja Intel Pentium Silver. Citymarketista ostettu 15,6" ja maksoi 390e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 syytä:
1. Optiset asemat ovat hinnakkaita komponentteja.2. Oletetaan että minkä tahansa CD:n sisältö on nykyään helpoiten ladattavissa netin kautta.
CD:t/DVD:t olivat hyödyllinen väline aikoinaan kun nettiyhteydet olivat turhan hitaita satojen megatavujen siirtoon, mutta nykyään on toisin.
Minä esimerkiksi poltan musiikkia CD-levyille jotta voin autossa kuunnella, eli kyllä ovat vielä hyödyllisiä.
Mulla on tuota varten vanha pöytäkone ja Neropolttoa varten. Olen polttanut paljon levyjä ja nyt alkoi ottamaan nuppiin. Mies osti uuden auton jossa ei ole cd-soitinta ja muutenkin todella huono äänentoisto radiosysteemissä.
Mersu lähtee kohta vaihtoon. Edellinen auto ostettiin nimenomaan laadukkaiden steroiden vuoksi😰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 syytä:
1. Optiset asemat ovat hinnakkaita komponentteja.2. Oletetaan että minkä tahansa CD:n sisältö on nykyään helpoiten ladattavissa netin kautta.
CD:t/DVD:t olivat hyödyllinen väline aikoinaan kun nettiyhteydet olivat turhan hitaita satojen megatavujen siirtoon, mutta nykyään on toisin.
Minä esimerkiksi poltan musiikkia CD-levyille jotta voin autossa kuunnella, eli kyllä ovat vielä hyödyllisiä.
Vieläkö nykyautoissa tulee CD-levyasema vakiona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kustannustekijä.
Mutta se ei ole mikään cd-asema vaan multitoimintoasema, koska peruskäyttö on dvd, mutta myös bluray-levyille.
Tervetuloa 2020-luvulle.
Kaikki nykyajan jutut eivät ole pelkästään hyviä. Vanhoissakin oli hyviä puolia. Nyt ei saa mistään TV-laitetta, jossa on kuulokeliitäntä. Haluan katsella ohjelmia tai DVD-tä illalla, mutta se voi kuulua naapuriin.Tai yöllä, jos herään hellekaudella. Onko jonkun mielestä hyvä asia, että ei voi käyttää kuulokkeita?
Tietenkin voi käyttää. Jos et osaa hankkia tarvitsemiasi laitteita, niin se on ihan sinun ongelmasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten katselen aikanani CD levylle tallettamiani valokuvia. Ei niitä netissä ole.
Mikä on ikuisesti. Mulla vanhimmat cd-levyt ovat 80-luvun alusta. Silloin ei kaupoissa ollut kuin muutamia tallenteita.🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kustannustekijä.
Tervetuloa 2020-luvulle.
Ja silloinkin kun löytyy kuulokeliitäntä, niin yritäpä löytää kuulokkeet joissa on 5 metrin johto, että voi katsella telkkaria sohvalta. On tämä nykyaika vaikeaa. Mine en periaatteesta mitään bluetoothia käytä, kun tykkään olla änkyrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kustannustekijä.
Tervetuloa 2020-luvulle.
Mekin luultiin ettei saa, mutta bluetooth kuulokkeet löytyy.
Eihän nykyautoissakaan ole cd-asemaa enää