Onko 10-11 vuotiaan normaalia miettiä omaa seksuaalista suuntautumistaan?
Onko normaalia että lapsi vaikka katsottuaan jotain pride-teemaista ohjelmaa kertoo olevansa jotain muuta kuin hetero?
Kommentit (64)
Tuossa iässä vielä "inhotaan" vastakkaista sukupuolta, eikä kuvitella että kiinnostaako seksi heidän kanssaan.
On normaalia. Seksuaalinen suuntautuminen on synnynnäinen ominaisuus ja monelle se selkiytyy juuri murrosiän alkaessa.
Tuon ikäinen on siinä kynnyksellä jolloin alkaa kehittyä aikuiseksi päin eli varhaismurkku on. On ihan normaalia ajatella asioita. Todennäköisesti nuo ajatukset tulee toisten puheista.
En ole ns alan asiantuntija, mutta 10-11 vuotiaan ei mielestäni kuulu miettiä omaa seksuaalista suuntautumistaan. Jos lapsi ei koe olevansa hetero; mitä hän sitten kokee olevansa?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia. Ei seksiaalisuus oli vielä kehittynyt tuossa iässä, hän on vasta lapsi.
No ei. Jo lapsena voi esim kokea ihastumista.
En miettinyt itse ainakaan sen kummemmin, tyttöjen perässä juoksin jo
En usko että hän ajatteli mitään seksuaalisia juttuja tämän kertoessaan. Kertoi että hän taitaa olla tämmöinen panseksuaali joka tykkää kaikista sukupuolista. Miten minun pitäisi tuohon suhtautua? En halua tehdä tästä mitään numeroa, sanoin että kaikki saavat olla mitä haluavat, mutta hän on vielä niin nuori ettei hänen tarvitse vielä määritellä itseään miksikään tietynlaiseksi. On kasvanut heteroydinperheessä eikä lähipiirissä ole seksuaalivähemmistöjä. En tiedä mistä tämä ajatus yhtäkkiä tuli.
On normaalia miettiä. Tuossa iässähän alkaa olla ihastumisia. Ei se tarkoita, että seksiä oltaisiin harrastamassa.
Olen vähän huolissani, miten te toimisitte tässä tilanteessa? Ap
Vierailija kirjoitti:
En miettinyt itse ainakaan sen kummemmin, tyttöjen perässä juoksin jo
Eli tiesit miettimättä olevasi hetero. Eli sinulla oli seksuaalinen suuntautuminen. Niin on myös muilla kuin heteroilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla huolissaan eikä tarvitse toimia mitenkään.
Mammapalstan lukemista voisit vähentää, jospa se helpottaisi noita turhia huolia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia. Ei seksiaalisuus oli vielä kehittynyt tuossa iässä, hän on vasta lapsi.
Voisko se olla sitä kehitystä, että sitä miettii?
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Antaa lapsen kasvaa rauhassa.
Pride-teemaiset ohjelmat, nehän ovat K-18
ovathan?
Anna hänen miettiä rauhassa. Jos hän pohtii ääneen, juttele asiasta. Ei tarvitse tietää vielä mitään, eikä identifioitua miksikään vielä. Sano hänelle, että aikaa on selvitellä asiaa ihan rauhassa. Älä tyrmää hänen ajatuksiaan, sillä tavoin pidät linjat auki jatkossakin. Ole iloinen siitä, että hän luotti sinuun niin paljon että pohti tuota sinulle!
Terv. seksuaalineuvoja
No onhan tämä pride ollut vahvasti esillä ihan uutisissakin. Mutta miten te olisitte vastanneet lapselle tuohon asiaan? Ap