Miksi monet naiset haluavat ylikalustaa ja ylisisustaa
Ihan ensimmäisenä disclaimer : Kaikki naiset eivät ole tälläisiä, kukaan ei ole väittämässä että ovat ja mielipide perustuu ainoastaan omiin henkilökohtaisiin kokemuksiin.
Eli olen nyt yhä useammin törmännyt tälläiseen tavara ja huonekalupaljouteen ja yrittänyt miettiä mistä se johtuu. Koti voi olla muuten ihan siisti, mutta tavaraa, huonekalua on niin paljon että niitä joutuu jopa väistelemään. Kippoa, kuppia, ties mitä hilavitkutinta, kaapit ja hyllyt pullollaan. Ahtaassa paikoissa 3 erillistä tuolia johon on myös ängetty sohva, ehkä joku hyllykkö tai kukkateline.
Asunnosta tulee ahdas ja kaaosmainen tunnelma, tavallaan katoaa se kodin tarkoitus jossa pitäisi myös mielen rauhoittua. Ja toinen disclaimer, kukaan ei ole myöskään väittämässä että miehet ovat jotain täydellisiä satuolentoja joiden asunto on moitteeton, joten olisi mukava jos ihmiset vastaisivat itse kysymykseen eikä rupeaisi riitelemään asian vierestä.
Kommentit (124)
Itse en ole yhtäkään kippoa ostanut mutta mummot, äiti ja anoppi kiikuttaa mulle niitä kilpaa omista varastoistaan. Tähän kun vielä lisää että mies on tietokone- ja elektroniikkanörtti niin kaikenlaisia koneita laitteita ja johtoja saa aina väistellä. Mitään niistä ei saa siirtää ja mihinkään ei saa koskea niin siivoaminen on todella vaikeaa välillä.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti joku/jotkut yrittävät tehdä tästäkin miesvihaa siten, että miestyylinen tavaran haaliminen on "huonompaa" j "rumempaa" joten naiset parempia.
Kuinka alhaalla täytyy olla itsetunto että tuolla tavalla pitää nostaa?
En kyllä itse näe tällaista. Eikö se ole aina niin, että ne toisen tavarat ja hamstrailut häiritsee eikä omat?
Eli jos nainen keräilee kotiin muumimukeja ja käsityötarvikkeita niin se on miehen mielestä turhaa ja hyödytöntä, ja sitten kun mies keräilee vaikka kitaroita ja LP-levyjä niin se on naisen mielestä turhaa ja hyödytöntä.
Naiset tykkäävät kaluista ja haluavat monta, siksi ylikalustus
Minulla onnistamisaddiktio ja ilmeisesti adhd. Olen materialistinen, vaikka yritän olla muuta. Tuo ylen artikkeli minimalismista pisti kyllä miettimään. Toisaalta voisin ostaa kesämökin ja viedä osan tavaroista sinne?
Tykkään materiasta ihan valtavasti. Kyllähän se tilaa vie haittaavankin paljon, mutta tyhjä ja seesteinen koti ei tunnu niin omalta, kuin maksimalistinen hallittu kaaos. Tiedän että monelle on päinvastoin, mutta minun kotini on omien mieltymysten mukainen. Perittyihin ja lapsena saatuihin tavaroihin on vahva tunneside.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että moni koti on sisutettu niin että siellä voisi kuvitella asuvan ainoastaan nainen tai naisia. Miehen kädenjälki sisutuksessa on usein olematon. Pientä naisille suunnattua krääsää, taide-esinettä tai söpöä yksityiskohtaa löytyy todella paljon mutta oikeastaan koskaan ei sisustuksessa näy miesten mielekiinnon kohteita. Minimalistiset kodit ovat usein unisex mutta etenkin vanhemman väen kodit ovat naisten valtakuntaa. Itse en voi ottaa kovinkaan todesta miestä, joka istuu punaisella plyyssisohvalla virkattujen pitsiliinojen, enkelipatsaiden ja kukkasommitteluiden keskellä.
Monet miehet kyllä tykkäävät samoista sisustusjutuista kuin naiset. Miehellä on kanssani sama tyyli, yhdessä kuolataan huonekaluja ja koristekrääsää. Enoni esitteli viime vierailulla edesmenneen vaimonsa tekemää poppanaliinaa ja kehui kuinka hieno se on. Punaiset plyysisohvat, enkelipatsaat ja virkatut pitsiliinat ei todellakaan ole mikään maailman suosituin sisustus- ja koristelumaku naisilla.
Meillä kotona oli aikoinaan minimalistista, siistiä ja nättiä, ja se on vahvasti periytynyt minulle. Kotona ei ollut varaa ostaa mitään turhaa krääsää, mutta kodin tekstiilit olivat hyvin tärkeässä osassa sisustusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat erilaisia, ja saavat iloa ja rauhaa erilaisista asioista. Itse pidän runsaudesta. Tulisin hulluksi valkoisen minimalistin kotona. Annetaan kaikkien kukkien kukkia.
Outo sanavalinta - miksi minimalistin valkoisuus vaikuttaa asiaan?
En ole kirjoittaja, mutta ehkä se on vain se mielikuva tyhjästä ja valkoisesta, joka tuntuu olevan monen minimalistin suosima tyyli. Olen ainakin itse nähnyt monta minimalistisesti sisustettua valkopainotteista kotia, mutta en yhtään, joka olisi vaikka violetti tai oranssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat erilaisia, ja saavat iloa ja rauhaa erilaisista asioista. Itse pidän runsaudesta. Tulisin hulluksi valkoisen minimalistin kotona. Annetaan kaikkien kukkien kukkia.
Outo sanavalinta - miksi minimalistin valkoisuus vaikuttaa asiaan?
En ole kirjoittaja, mutta ehkä se on vain se mielikuva tyhjästä ja valkoisesta, joka tuntuu olevan monen minimalistin suosima tyyli. Olen ainakin itse nähnyt monta minimalistisesti sisustettua valkopainotteista kotia, mutta en yhtään, joka olisi vaikka violetti tai oranssi.
Näin juuri. Minä kirjoitin tuon, vähän sellainen klisheehän tuo tietysti on. Mutta sellainen vaalea pohjoismainen tai jopa oikeasti ihan valkoinen tyyli ei vain ole minun juttuni. Se saa olla jonkun muun, ihan vapaasti, mutta kirjoitin viestini, koska aloittaja tuntui olettavan, että on joku universaali oikea tyyli, missä ihminen kotonaan voi hyvin. Ja se ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että moni koti on sisutettu niin että siellä voisi kuvitella asuvan ainoastaan nainen tai naisia. Miehen kädenjälki sisutuksessa on usein olematon. Pientä naisille suunnattua krääsää, taide-esinettä tai söpöä yksityiskohtaa löytyy todella paljon mutta oikeastaan koskaan ei sisustuksessa näy miesten mielekiinnon kohteita. Minimalistiset kodit ovat usein unisex mutta etenkin vanhemman väen kodit ovat naisten valtakuntaa. Itse en voi ottaa kovinkaan todesta miestä, joka istuu punaisella plyyssisohvalla virkattujen pitsiliinojen, enkelipatsaiden ja kukkasommitteluiden keskellä.
Monet miehet kyllä tykkäävät samoista sisustusjutuista kuin naiset. Miehellä on kanssani sama tyyli, yhdessä kuolataan huonekaluja ja koristekrääsää. Enoni esitteli viime vierailulla edesmenneen vaimonsa te
Ehkä olet sitten poikkeus mutta harvassa kodin sisustuksessa näkyy miehen tyyli. Usein nimittäin miehen tyyli on yhtä kuin naisen tyyli ja jos mies saakin päähänsä sisustaa asuntoa niin usein nainen tyrmää sen sanomalla ettei sovi heidän kotinsa sisustukseen. Ja tämä siis tarkoittaa ettei se sovi naisen sisustukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet sitten poikkeus mutta harvassa kodin sisustuksessa näkyy miehen tyyli. Usein nimittäin miehen tyyli on yhtä kuin naisen tyyli ja jos mies saakin päähänsä sisustaa asuntoa niin usein nainen tyrmää sen sanomalla ettei sovi heidän kotinsa sisustukseen. Ja tämä siis tarkoittaa ettei se sovi naisen sisustukseen.
Yleensä edelle menee se, mikä on järkevää. Miehellä toinen kriteeri on hinta eli mahdollisimman halpaa, koska hänelle ei ole väliä se, mitä siellä on. Eihän se ole sisustamista, että haalitaan vaan joku halvin huonekalu, jos jotain tarvitaan. Tässä on ihan turha alkaa naisia syyllistämään siitä, että torppaavat miehen ehdotukset. Toisia miehiä ei yksinkertaisesti vaan kiinnosta se mille jokin näyttää. Va pitäisikö sinun mielestä miehen saada yksin päättää sisustuksesta? Kommenttisi nimittäin kuulostaa siltä.
Asutaan poikaystävän kanssa erillään. Hänellä on rivitaloasunto, itse asun kerrostalossa. Mun asunto on kuin mikäkin poikamiesboxi, hassusti sanottuna. Mulla on hyvä ja kallis sänky, telkkari ja pieni ruokapöytä kahdella muovituolilla. Astioina on kaksi syvää ja matalaa lautasta, muutamat haarukat, veitset ja lusikat. Pari juomakuppia ja juomalasia. Vaatteita hyvin vähän ja kodin tekstiileitä on niin, että pesusta tulee suoraan käyttöön.
poikaystävän asunto on viimeisen päälle sisustettu ja hirveästi tavaroita ja kalusteita. En käsitä miten joku voi asua niin, mutta eipä ole mun murheeni kun hän sen siivoaa. Olen sinne ostanut ruokapöydän tuolit, jotka maksoivat 100€/kpl, edelleen odotan rahoja, olen myös vienyt astioita hänelle ja niistäkin odotan rahoja. Näköjään voi hyvin ottaa luotolle ja hukkua roinaan. Toki yrittää, että siivoaisin siellä, mutta joka kerta totean, että kun alkaa ärsyttämään niin lähden kotiin ja kyselen, että koska on siivonnut. Voin sitten palata takaisin. Toisin sanoen, mä en sieltä omista kuin omat vaatteeni ja kosmetiikan ja en siellä siivoa.
Me ollaan ostettu miehen kanssa huonekalut yhdessä ja niin, että kumpikin on ne hyväksynyt. Jotain miehen mielimiä huonekaluja tai tekstiilejä olen torpannnut siksi, että niistä aiheutuu minulle lisävaivaa. En halua kotiin sellaista, joka kerää pölyä ja jota ei voi vesipestä. Tai saati jotain verhoja, joiden silittämiseen menee ikuisuus.
Vierailija kirjoitti:
Asutaan poikaystävän kanssa erillään. Hänellä on rivitaloasunto, itse asun kerrostalossa. Mun asunto on kuin mikäkin poikamiesboxi, hassusti sanottuna. Mulla on hyvä ja kallis sänky, telkkari ja pieni ruokapöytä kahdella muovituolilla. Astioina on kaksi syvää ja matalaa lautasta, muutamat haarukat, veitset ja lusikat. Pari juomakuppia ja juomalasia. Vaatteita hyvin vähän ja kodin tekstiileitä on niin, että pesusta tulee suoraan käyttöön.
poikaystävän asunto on viimeisen päälle sisustettu ja hirveästi tavaroita ja kalusteita. En käsitä miten joku voi asua niin, mutta eipä ole mun murheeni kun hän sen siivoaa. Olen sinne ostanut ruokapöydän tuolit, jotka maksoivat 100€/kpl, edelleen odotan rahoja, olen myös vienyt astioita hänelle ja niistäkin odotan rahoja. Näköjään voi hyvin ottaa luotolle ja hukkua roinaan. Toki yrittää, että siivoaisin siellä, mutta joka kerta totean, että kun alkaa ärsyttämään niin lä
Täh, miksi ostit sinne tuoleja ja astioita? Ja miksi odotat rahoja?
Kaikki vaikuttaa:
Sisustaminen on aina ollut joillekin mielenkiintoista eli se, miten kodista saa omalla tavalla tyylikkään, toimivan kaikissa tilanteissa ympäri vuoden ja vuodesta toiseen. Vain kokeilemalla sen oppii ja aina on uutta hauskaa mielessä, ideathan eivät lopu koskaan.
Elämäntilanne, esimerkiksi jos ollaan paljon kotosalla, tarvitaan paljon myös tekemistä, kun taas opiskeluaikana riitti aivan hyvin pieni pikkiriikkinen huone, kun kaikki muu elämä tapahtuu "ulkona" eli kaupungilla.
Harrastukset, kokkaaminen, puutarha tms., maalaaminen, kirjoittaminen, lukeminen, tiedonetsintä, kaikki tarvitsee tilansa ja kaappinsa ja hyllynsä.
Työ, opiskelu, kirjat, kaikelle on oltava paikkansa.
Liikunta, joskus jopa polkupyörä on kätevä säilyttää sisätiloissa, pakkaaminen retkille on helppoa muiden töiden lomassa eivätkä kylmyys tai sade haittaa jne.
Kierrätys, käsityöt, tuunaaminen, kaikki vaativat paljon materiaaleja ja tilaa.
Pitkä matka kauppaan eli pyrkimys pärjätä mahdollisimman kauan yhdellä kauppakäynnillä (tai paremminkin kotiinkuljetuksella) kuukaudessa, tarvitaan siis myös säilytystiloja, sitten joskus toimitaan vielä varavarastona kavereiden huonekaluille tms.
Syitä, tyylejä, harrastuksia on monenlaisia. Yksi tykkää yhdestä, toinen toisesta tavasta ja toisenlaisesta kodista. Eri elämänvaiheessa kiinnostuksenkohteet voivat muuttua paljon, samoin elämäntavat, harrastuksista puhumattakaan. Mitä aktiivisempi ihminen, sitä enemmän tarvitaan tilaa myös kodissa eri harrastuksille.
Miksi kaikki miehet jaksaa valittaa ja joka asiasta?
Virhe: haluan ja otan yksinomaan ylikalua !!!
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen, tämä on nyt ihan oma veikkaus voisiko olla ns. pesänrakennustarve. Samaten jos on mitään hamstraustaipumusta niin se saattaa kohdistua myös kodinsisustukseen, astioihin jne.
Moni myös keräilee ja harrastaa asioita nimenomaan kotona jolloin kertyy vaikka muumimukeja, huonekasveja, leipomavälineitä/muita keittiötarvikkeita, askartelu/käsityötarvikkeita...
Ja yleisesti ottaen ihmisillä nyt tuntuu vaan olevan loputtomasti rahaa kaikkeen turhaan, tämä koskee molempia sukupuolia.
Aha. Olen nainen ja mulla ei ole koskaan ollut mitään keräilyvimmaa eikä hamstrausvimmaa. Inhoan muumimukeja, huonekasvit keräävät vain hyönteisiä, pölyä ja hometta, en tykkää leipoa enkä tehdä käsitöitä esim. neulominen ja virkkaus on aina ollut yök yök ja tosi tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
poikaystävän asunto on viimeisen päälle sisustettu ja hirveästi tavaroita ja kalusteita. En käsitä miten joku voi asua niin, mutta eipä ole mun murheeni kun hän sen siivoaa. Olen sinne ostanut ruokapöydän tuolit, jotka maksoivat 100€/kpl, edelleen odotan rahoja, olen myös vienyt astioita hänelle ja niistäkin odotan rahoja. Näköjään voi hyvin ottaa luotolle ja hukkua roinaan. Toki yrittää, että siivoaisin siellä, mutta joka ke
Yleensä tuoleja ostetaan jos halutaan istua jossakin. Omat tuolini ovat halvat Ikean tuolit 24 vuoden takaa. Tuskin kukaan niitä haluaa.
niin ja unohdin mainitä, että pleikkarit ja xboxit löytyy kaikissa versioissa. Mistään ei luovuta.