Haluaisitko olla suomenruotsalainen ?
Oletko kateellinen heille. Tiedän tämä on kielletty aihe täällä...Mutta silti.
Kommentit (70)
Nuorempana tuntemani suomenruotsalaiset olivat taitavia smaltalkissa, hyväntuulisia ja pitivät hyviä juhlia joissa laulettiin juomalauluja.
Tulen itse suomalaisesta uskovaisesta suvusta joten tuollainen sosiaalinen taitavuus, hyvät käytöstavat, kevyt keskustelutyyli ja hyväntuulisuus tuntui hyvältä. Nautin myös juhlista ja laulusta.
Minulle jäi oikein positiivinen kuva suomenruotsalaisesta tapakulttuurista. Ei mitään negatiivista.
En ole kateellinen. Mielestäni Suomessa tarvitaan myös suomenruotsalaisia. Ilman heitä Suomi on synkempi ja värittömämpi.
En myöskään ole yhtään harmissani että jouduin koulussa lukemaan ruotsia vaikkei se suosikkiaineeni ollutkaan. On siitä ollut iloakin.
En ole kateellinen kenellekään, olen etelä-karjalainen.
Lähinnä kateellinen siitä että osaavat ruotsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurustelin aikoinaan suomenruotsalaisen kanssa ja ihan tavallisia ihmisiä ovat. En ole tippaakaan kateellinen heille.
Itseasiassa minä tunsin itseni näyttelyesineeksi. Mies halusi kierrättää minua näytillä milloin missäkin.
Mulla sama kokemus :D
En haluaisi. Tykkään olla kuka olen. Tosin haluaisin, että ruotsinkielisten epäreilut etuoikeudet heti kitketään Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
En ole kateellinen. Tykkään heistä ja ovathan he todellakin Bättre folket. Niin se vaan on 💓
No nyt oli todella omituinen kommentti. Suomenruotsalaiset eivät ole mitään bättre folkkia. Heillä on alhaisempi älykkyysosamäärä kuin suomenkielisillä, lisäksi ovat r asistisia suomenkielisiä kohtaan, ja alistavat heitä kuin amerikassa mustia orjuuden aikaan.
Niin se vain on. Ja sinä ihailet tällaista?
Kaksikielinen suomenruotsalainen ehkä, esim. tällainen Stubbin tyylinen. Kaksikieliset ovat tietyllä tavalla etuoikeutettuja, kun ovat oppineet kaksi kieltä "ilmaiseksi" jo kotona, ja kaksikielisyys auttaa oppimaan paremmin vieraita kieliä.
Sen sijaan pelkkää ruotsia puhuva suomenruotsalainen en haluaisi olla. Kyllä Suomessa pitää osata suomea.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä kateellinen siitä että osaavat ruotsia
Miksi äidinkielestä kannattaisi olla kateellinen? Kannattaako esim. saksalaisille tai ranskalaisille olla kateellisia siitä, että he osaavat saksaa ja ranskaa?
En haluaisi olla. Kumppanini myötä olen joutunut suomenruotsalaisiin piireihin. Mielestäni kaikki tuo seurustelu- ja juhlakulttuuri on pinnallista. Ehkä jonkun mielestä hauskaa, mutta en ole näissä merkeissä vuosienkaan jälkeen oppinut lainkaan tuntemaan yhtään ketään. Keskitytään keveään small talkiin, laulamiseen ja oikeaan skoolausjärjestykseen. Mielestäni nämä piirit ovat myös erittäin sisäänpäinlämpiäviä ja tavallaan suljettuja. Kaipaan enemmän täysin rentoa ja rehellisesti juntimpaa hauskanpitoa joskus.
En ole kateellinen. Tykkään heistä ja ovathan he todellakin Bättre folket. Niin se vaan on 💓