Haluaisitko olla suomenruotsalainen ?
Oletko kateellinen heille. Tiedän tämä on kielletty aihe täällä...Mutta silti.
Kommentit (70)
Suomenruotsalaiset on kovaa kamaa työmarkkinoilla ja todella haluttuja työntekijöitä...juuri kielitaitonsa vuoksi..
Minä sain potkut kun firma himoitsinnaita suomenruotsalaisia joita siellä kumarrettiin ja suomalaiset sai vain paskaa niskaan.
Ainoa asiallinen vähemmistö suomessa.
Vastaajalle 17. Minä olen kateellinen sinun kaltaisillesi ihmisille, joiden aivot jo sikiövaiheessa muokkautuvat oppimaan helposti useampia kieliä, koska kuulevat niitä jo kohdussa. Itse olen valitettavasti saanut aivan onnettoman kielipään, enkä ole oppinut mitään vierasta kieltä kunnolla. Sellaisille ihmisille sen sijaan, jotka asuvat Suomessa, eivätkä syystä tai toisesta osaa suomea, en ole tippaakaan kateellinen.
En ole mikään yhteisöllinen tyyppi. Ahdistuisin ankkalammikossa.
Olen suomenruotsalainen ja harkinnut vakavasti ruotsiin muuttoa.
Syytä tuskin tarvitsee kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa asiallinen vähemmistö suomessa.
Jaajaa että sellanen rasisti.... väitätkö ettei s4hlämit ja kűűkerit ole asiallisia????
Ei ole mahdollista muuttua suomenruotsalaiseksi ilmoittumalla. Se vaatii paljon muutakin.
Eikä nuo erityisen ruotsalaisiakaan enää ole. Ihme kiintiö.
Rkp ja suomenruotsalaiset haluavat korvata suomenkieliset suomalaiset mas sa maah anmuu tolla. Ei ole kovin hyvä kuva tästä vähemmistöstä, joka haluaa hävittää minun kulttuurini ja minut.
Muutamia kokemuksia suomenruotsalaisista: ylimielisiä, omahyväisiä, itsekeskeisiä, epäkohteliaita, tylyjä...listaa voisi jatkaa loputtomiin. Eli lähinnä säälittää. Tai no ei.
Eräs sukulaiseni on naimisissa suomenruotsalaisen naisen kanssa. Arvonsa tunteva tärkeilijä. Luotaantyöntävä.
Jaa, vähemmistö, joka puhuu ruotsia ja vielä aika huonosti. Aika muuttaa takaisin Ruotsiin. Emme jää kaipaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen suomenruotsalainen ja harkinnut vakavasti ruotsiin muuttoa.
Syytä tuskin tarvitsee kertoa.
Ymmärrän että sinulla ei ole isänmaata ja olet ulkopuolinen molemmissa maissa. Siksi en haluaisi olla suomenruotsalainen.
Terve menoa ja hyvää matkaa!
Vierailija kirjoitti:
Rkp ja suomenruotsalaiset haluavat korvata suomenkieliset suomalaiset mas sa maah anmuu tolla. Ei ole kovin hyvä kuva tästä vähemmistöstä, joka haluaa hävittää minun kulttuurini ja minut.
Suomenkieliset pikemminkin hävittävät suomenruotsalaiset naimalla näitä. Suomenruotsalaisten määrä vähenee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalaiset on kovaa kamaa työmarkkinoilla ja todella haluttuja työntekijöitä...juuri kielitaitonsa vuoksi..
Minä sain potkut kun firma himoitsinnaita suomenruotsalaisia joita siellä kumarrettiin ja suomalaiset sai vain paskaa niskaan.
Suomenruotsalaiset pääsevät huonommilla papereilla opiskelemaan korkeakouluihin ja siksi ovat etuoikeutettuja. Tämä perustuu suomalaisten syrjintään.
Pakkoruotsi laskee palkkoja mutta pakkosuomi nostaa palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen suomenruotsalainen. Äitini kotikieli on ruotsi, isäni on suomenkielinen. Olen kotoisin kaksikieliseltä paikkakunnalta ja kouluni kävin ruotsinkielisessä peruskoulussa. Puhun silti sujuvaa suomea.
Pitäisikö sitä jonkun sitten jollain tavalla tai jotenkin kadehtia? Itse kyllä viihdyn omissa nahoissani ihan hyvin..
Omituinen aloitus... mitä tällä haet?
No kyllä minä vähän kadehdin sitä, että joku on oppinut kaksi kieltä noin vain. Itse puhun äidinkielenä vain suomea. Englannin, ruotsin ja saksan olen kovalla työllä joutunut opiskelemaan. Eikä ruotsi ja saksa vieläkään ole niin hyviä kuin toivoisin niiden olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen suomenruotsalainen. Äitini kotikieli on ruotsi, isäni on suomenkielinen. Olen kotoisin kaksikieliseltä paikkakunnalta ja kouluni kävin ruotsinkielisessä peruskoulussa. Puhun silti sujuvaa suomea.
Pitäisikö sitä jonkun sitten jollain tavalla tai jotenkin kadehtia? Itse kyllä viihdyn omissa nahoissani ihan hyvin..
Omituinen aloitus... mitä tällä haet?
No kyllä minä vähän kadehdin sitä, että joku on oppinut kaksi kieltä noin vain. Itse puhun äidinkielenä vain suomea. Englannin, ruotsin ja saksan olen kovalla työllä joutunut opiskelemaan. Eikä ruotsi ja saksa vieläkään ole niin hyviä kuin toivoisin niiden olevan.
Ei ne hurritkaan hyvää ruotsia puhu.
Olisihan se kiva olla etuoikeutettu ja päästä nöy ryyttämään suo menkielisiä. En kuitenkaan haluaisi puhua ruotsia. Ruot sin kieli kuulostaa niin tyhmältä.
Olipas paljon kiellettyjä sanoja tuossa edellisessä. Taitaa olla modet suomenruotsalaisia.
Aloitin melko vastikään työt suomenruotsalaisessa firmassa, ja kyllähän tuo lähinnä positiivisena ominaisuutena on minulle nyt näyttäytynyt, kun olen työkavereihini tutustunut. Tosin yksikielinen suomenruotsalainen en haluaisi olla, koska tottakai äidinkielen kannattaa olla maan valtakieli, ja lisäksi suomi on niin hauska ja erikoinen kieli, etten sitä kokonaan pois vaihtaisi.