Milloin lihaa 2 kertaa päivässä?
Eli milloin vauvalle pitää antaa lihaa kaksi kertaa päivässä? Itselläni on sellainen käsitys, että 8 kk iässä lisätään mukaan toinen liha-ateria... Kertokaa te parempi muistiset oliko se näin!!!
Kommentit (4)
Siis lapsen ekan elinvuoden aikana sopiva päivittäinen liha-annos on noin yksi teelusikallinen. On ihan vanhemman omaa valintaa antaako tän yhdellä vai kahdella aterialla. Siis jos annat vauvalle yhden tukevan liha-aterian, niin toinen ateria on pelkkä kasvis. Siinä mielessä siis neuvolantätisi on oikeassa. Liikaa proteiinia vauvan elimistö ei kykene käsittelemään. Tarkemmin aiheesta löytyy STM:n imeväisikäisen ravintoa käsittelevässä julkaisussa, jonka ainakin itse sain neuvolasta. Löytyy myös netistä.
Täällä palstalla oli taannoin keskustelua aiheesta, ja johtopäätös taisi olla että kaupan lihasoossit on niin " laihoja" että niitä voi antaa kaksikin kertaa päivässä. Mutta jos taas teet itse soseet 1tl/ateria reseptin mukaan, niin kerta päivässä lihaa riittää.
- Pyjamabansku
ja ekan vuoden riittää 1-1½rkl/ateria. Pikaisesti katsottuna en kyllä löytänyt tuosta julkaisusta mainintaa, koska toinen liha-ateria pitäisi lisätä. jostakin mullekin jäänyt mieleen 8kk.
http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2005/05/pr1115975364476…
että toinen liha-ateria lisätään sitten kun vauva sen tarvii... Eli ei kai olis pakko antaa ollenkaan, jos vauva olisi tyytyväinen yhdellä liha-aterialla ja toisella kasvisaterialla.
Meillä syödään kaupan soseita ja poika nyt 10kk ja viikon, ni nyt olen viikon verran antanut toisen liha-aterian, kun tuntui että päivällisen ja iltapuuron välissä alettiin juoda yks ylimääräinen huikka maitoa. Nyt tuolla toisella liha-aterialla jaksetaan sitten kivasti puuroon asti. :)
M ja poika 10kk
Kiitos vastauksesta! Täältä saa selkeämmän vastauksen kuin neuvolan tätiltä. Häneltä asiaa kysyin, niin vastaus oli että ei sitä lihaa enää lisätä... Vähän asiaa ihmettelinkin, mutta taisi täti ymmärtää kysymykseni väärin.