Avioerosta asiaa!
Pitääkö eron hakeminen aloittaa nyt kokonaan alusta kun aika umpeutui? Haettiin eroa noin vuosi sitten ja ei sitä tokaa vaihetta lopulta ollenkaan. Ollaan yritetty ratkoa ongelmia, mutta tuloksetta. Asutaan eri osoitteissakin jo. Nytkö siis pitää maksaa uudestaan se ekan vaiheen maksu ja sitten alkaa puolen vuoden harkinta-aika jne.
Kommentit (21)
Mitä?! Pitääkö avioerosta maksaa!?
Kyllä pitää maksaa. Kahden vuoden asumiserolla selviää yhdellä maksulla.
Maksetaanko silloinkin kuitenkin joku maksu jos on asunut 2 vuotta erillään? Ja hakee eron.
Vierailija kirjoitti:
Maksetaanko silloinkin kuitenkin joku maksu jos on asunut 2 vuotta erillään? Ja hakee eron.
Kyllä se kakkosvaiheen maksu. Reilu satanen.
Mutta siis itse kysymykseen. Kun eroa hakee uudestaan kun vuosi meni jo niin kaikki maksut sun muut alkaa alusta.? ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis itse kysymykseen. Kun eroa hakee uudestaan kun vuosi meni jo niin kaikki maksut sun muut alkaa alusta.? ap
Kyllä. Hakemus on rauennut. Kaikki alusta uudelleen. Eroa haetaan, kun suhde on selvä. Ei sitten erohakemuksen jälkeen aleta vatvomaan asioita. En ymmärrä koko harkinta-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin, onhan kyse uudesta hakemuksesta.
Kyllä se taitaa niin mennä. Uutta hakemusta vaan vetämään.
Jos haet uudestaan, se maksaa, mutta saat eron nopeammin eli aikaisintaan 6 kk kuluttua. Jos et tee nyt mitään, et saa eroa vuoteen, mutta heti kun 2 vuotta asumuseroa tulee täyteen, saat eron hakemuksesta välittömästi. Jos ei ole kiire erota, niin voit siis odottaa. Voit olla asumuserossa niin kauan kuin tahdot, vaikka et eroaisikaan. Sitten jos haet eroa, kotiin tulee kirje, jossatuomitaan avioeroon
Tuomitaan, kuin olisit rikollinen. Raju sanavalinta oikeudelta, varsinkin jos on eka tuomio.
Kiitos vastauksista! Tuo että kun ollaan asuttu 2 vuotta erillään jossain vaiheessa niin voisi olla myös vaihtoehto mutta liekö siitä sitten tulisi jotain juridisia ongelmia? Ja jos meistä jompikumpi joutuisi vaikka asumistukea hakea niin vaikuttaisiko toisen tulot siihen? ap
Ei kait kuitenkaan maksua tule kuin sille joka eroa haki.
Vierailija kirjoitti:
Maksu tulee sille, joka ensimmäisen vaiheen laittaa vireille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me haettiin eroa yhdessä, ja vaikka minun nimi oli paperissa ensimmäisenä, lasku meni vain exän jonnekin suomi.fi viesteihin tms. ja meinasi jäädä häneltä kokonaan huomaamatta. Sitten kummasti maksukehotus korkoineen tuli kuitenkin minulle, vaikken ollut ensimmäistä laskua saanut alkuunkaan. Vähän oli erikoista tuo laskuttaminen siis.
Vierailija kirjoitti:
Kun olette asuneet kaksi vuotta erillään niin saatte sen samantien
Eli jos muuttaa kirjat nyt eri asuntoihin, niin 2 v päästä saa eron ilman harkinta-aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos muuttaa kirjat nyt eri asuntoihin, niin 2 v päästä saa eron ilman harkinta-aikaa?
Kyllä, mutta miksi joku niin tekisi, kun voi maksaa 100e ja saada eron reilussa puolessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me haettiin eroa yhdessä, ja vaikka minun nimi oli paperissa ensimmäisenä, lasku meni vain exän jonnekin suomi.fi viesteihin tms. ja meinasi jäädä häneltä kokonaan huomaamatta. Sitten kummasti maksukehotus korkoineen tuli kuitenkin minulle, vaikken ollut ensimmäistä laskua saanut alkuunkaan. Vähän oli erikoista tuo laskuttaminen siis.
Onpa outo. Meillä minun nimi oli ensin ja minulle tuli lasku. Ex haki sitten yksin lopullisen eron ja siitäkin tuli minulle lasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Hakemus on rauennut. Kaikki alusta uudelleen. Eroa haetaan, kun suhde on selvä. Ei sitten erohakemuksen jälkeen aleta vatvomaan asioita. En ymmärrä koko harkinta-aikaa.
Tämä. Mikään järki. Jos on päätetty erota, on päätetty erota. Ei sitä ensimmäistäkään hakemusta lähetetä, ellei varmuudella halua erota. Tuo harkinta-aikasysteemi vaan mahdollistaa sen, että henkistä väkivaltaa käyttävät puolisot voivat kiristää kumppaniaan kuormittamalla yhteiskunnan resursseja laittamalla ensimmäisen vaiheen hakemuksen sisään ilman aikomustakaan oikeasti erota.
Siinäpä olisi hallitukselle säästöehdotus poistaa tuo harkinta-aika/kakkosvaihe. Pitäisi olla niin, että jos laitat hakemuksen, eroat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, me haimme 2v asumuseron jälkeen suoraan eroa, piti olla todistaja että parisuhde on loppunut 2v sitten.