Imatralainen Birgitta Hoffrén, 62, sai potkut Stora Ensolta yli 30 vuoden jälkeen, edes lähtökahveja ei juotu
Laboratoriossa työskennellyt Birgitta Hoffrén koki nöyryyttävänä sen, että työvelvoite päättyi välittömästi. Hoffrénia mietityttää nyt, miten hän pärjää taloudellisesti: Tämä irtisanominen on mielessä koko ajan.
https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/6878157?utm_term=Autofeed&utm_me…
Kommentit (290)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuokin valittaa? Hyvällä rahalla ennenaikaiselle eläkkeelle. 6kk palkka kotiin ja sitten 400 päivää ansiosidonnaista 2000€/kk.
Koko työuransa tehnyt töitä samassa firmassa, joten kyllä varmasti ihan jokainen odottaisi niin merkittävää työpanosta kunnioitettavan siten, että työstä saisi jäädä normaalisti eläkkeelle, mieluusti vielä niiden yhdessä työkavereiden kanssa nautittujen kakkukahvien kera.
Äärimmäisen tylyä ja tökeröä toimintaa työnantajalta.
Eihän tämä ole mitään uutta. Tällaistahan on tapahtunut monta kymmentä vuotta. Paljon ollut tehtaiden supistuksia ja porukkaa vähennetty tai lopetettu kokonaan. Niin, millaiseltahan se on tuntunut. Ihmetellään kuin uutta asiaa. Jokaisen on pitänyt vaan hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuokin valittaa? Hyvällä rahalla ennenaikaiselle eläkkeelle. 6kk palkka kotiin ja sitten 400 päivää ansiosidonnaista 2000€/kk.
Siitä on kuitenkin vielä monta vuotta ennen varsinaiselle eläkkeelle jäämiseen, ja ennenaikainen eläke nakertaa työeläkettä.
Ansiosidonnainen kerryttää eläkettä ja sitä saa vajaan pari vuotta. Työhistoria vaikuttaa olevan suht ok, joten uskoisin että ei nyt ihan Kelan tuille joudu. Ja voihan hänellä olla omaisuuttakin. Asuminen taas ei tuolla maksa mitään.
Eläkkeelle pääsee viimeistään 65 v ja anssi yltää melkein sinne asti ja OVE kannattaa nostaa heti, ennen kuin hallitus haluaa senkin poistaa.
OVE on kustannusneutraali,itse saan 62-vuotiaana alkaa nostamaan,ja sen teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vasemmistoa kannattaisi äänestää ja liittotoimintaa tukea. Ammattiliitot ja kovat lakot on ainoa keino millä kapitalismista saadaan kohtuullinen. Nyt on annettu liikaa valtaa.
Vasemmistoa en äänestä, koska J. Yrttiaho on mielipiteiltään liian paljon ristiriidassa omien näkemysteni kanssa.
Oletko jokaisen persun tai kokoomuslaisen kanssa samaa mieltä asioista? Yrttiaho on erotettu kotikaupunkinsa vasemmiston valtuustoryhmästä. Ei edusta puolueen linjaa näkemyksineen.
Kummallista,kuitenkin muiden puolueiden edustajien tekemiset edustaa koko puoluetta,Yrtti nousee taas edustajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko työuransa tehnyt töitä samassa firmassa, joten kyllä varmasti ihan jokainen odottaisi niin merkittävää työpanosta kunnioitettavan siten, että työstä saisi jäädä normaalisti eläkkeelle, mieluusti vielä niiden yhdessä työkavereiden kanssa nautittujen kakkukahvien kera.
Äärimmäisen tylyä ja tökeröä toimintaa työnantajalta.
Itse voi kakkukahvinsa tarjota,ei siinä muita tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vi*un valotaulu, leikkuri leikkaa syksyllä ansiosidonnaisen jo parin kk jälkeen...etkö sä uutisia seuraa?!
Jossain vaiheessa uutisoitiin, että leikkaukset eivät koskisi ennen syksyä tehtyjä päivärahapäätöksiä. Mutta en ole varma pitääkö se paikkaansa. Näin vain yhden sellaisen uutisen, enkä ole löytänyt muuta tietoa aiheesta.
Syksyyn ei ole kauaa. Päivärahapäätös tehdään kuukausi kerrallaan, joten pian se leikkautuu. Ei tässä ole ole kuin 2 kk ennen syyskuuta
ei leikkaudu,koska alkaa ennen lakimuutosta
En minä haluaisi jäädä mitään kahveja juomaan jos noin petettäisiin.
Työkaverit sitten erikseen. Heidän kanssa voi käydä kahvilla työajan ulkopuolellakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ulkomaisen omistajan firmassa ja siellä harrastetaan juuri tuota, että kutsutaan tyyppi palaveriin, annetaan potkut ja käsketään lähteä välittömästi, suljetaan sähköposti, viedään läppäri jne. Ja siis tapauksissa joissa vaan halutaan vähentää väkeä, eikä niin, että kyseinen henkilö olisi tehnyt jotain väärin, vakoillut tms.
Ihan kyllä niin hanurista tällainen ihmisiä halveksuva käytäntö, että katselen itsekin muita töitä, vaikka potkuja ei ole vielä itselle tullut.
Meillä sama systeemi jenkkifirmassa. Aina on YT:t päällä ja lupa potkia muutama kymmenen ihmistä ulos. Mutta ei niitä heti potkaista, pikku hiljaa kuukausien kuluessa. Koska tahansa voi tulla lähtö eikä liiton juristitkaan voi kuin levitellä käsiään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Birgitta ei mene töihin ?
Mitäköhän luulet?
Oletko kuullut sellaisesta, kuin ikäsyrjintä?
Itselle kävi samoin, ja nyt olen pitkäaikaistyötön, ja olin hänestä 7 vuotta nuorempi, kun sain potkut.
Oisko Birgittakin niin monen palstamamman tavoin viihtynyt enemmän netissä surffailemassa kuin työnsä ääressä? Työnantajalla tuli sitten mitta täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on kuitenkin vielä monta vuotta ennen varsinaiselle eläkkeelle jäämiseen, ja ennenaikainen eläke nakertaa työeläkettä.
Eikä hän saa kuin pari kuukautta 2000 €, sen jälkeen laskee ansiosidonnaisen hallituksen päätöksen mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kuka jaksaa vuosikymmeniä sorvata saman kioskin palveluksessa, mahtaa olla tylsää.
Mä olin reilu 20 vuotta. Ei tylsää kuitenkaan. Samaa työtä tein aiemmin eri firmassa
Vierailija kirjoitti:
En jaksa häntä sääliä kovin. Tosiaan hänhän saa 6kk palkkaa nyt kotiin tekemättä mitään ja suoraan siitä sitten eläkeputkeen eli ansiosidonnaiselle ja eläkkeelle myöhemmin. Eläkekin on kohtuullinen eli mitään isoa tipahdusta hänelle ei tule. Ymmärrän toki tunnepuolen, mutta tämmöinen 62v., pitkän uran tehnyt ei ole mitenkään väliinputoaja.
Toista olisi, jos tämä Birgitta olisi vaikka 58-vuotias. Siitä ei olekaan enää "putkea" eläkkeelle ja työllistymismahdollisuudet olemattomat. Sellaisten kohdalla tilanne voi olla todella kohtuuton ja eläkekin leikkaantuu ikävän paljon verrattuna Birgittaan.
Nämä birgitat joita ei leikkaukset koske elää ihan omassa idylissään saajapuolella. Tottuneesti rohmuaa kaiken hyvinvoinnin ja kokee maailmantuskaa kun suomalainen koittaa saada työpaikkoja vaikka birgitasta ne kuuluu halpatyövoimalle. Näitä näkee leipäjonossa kukkahatuissaan voivottelee kun kantakaupungin isoassa asunnossa on kallis putkiremppa. Väärys tässä on ettei kaikilta leikata vaan ainoastaan niiltä joita muutenkin on vuosia potkittu päähän. Kaikille pitäisi alkuunsa olla sama työttömyyskorvaus 590 euroa, niinkuin se osalle on.
Siinä on se, irtisanotut ei jää kiukuttelemaan. Eikä ehkä sabotoimaan hommia.
90- luvun lamassa samoin olin porukassa jonka ei tarvinnut töitä tehdä irtisanomisen saatuaan. Kotiin maksettiin palkka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on on jo työntekijälle iso myönnytys kun ei ole työssäolovelvoitetta vaan irtisanomisajan palkan saa kotona oleilusta. Paljastaa toisaalta sen ettei työntekijän työpanosta todellakaan tarvita. Luultavasti ei ainoa irtisanottu mutta tämä uhriutui. Häviää eläkekertymässä mutta hyväpalkkainen työ ollut vuosikymmeniä ja jollei ole säästöjä ja muutoinkin elämä kunnossa voi katsoa vain peiliin.
Ei hän taida uhriutua on vaan shokissa huomattuaan miten ei ole ollut minkään arvoinen työntekijä. Jokainen olisi jos kuka tahansa luotettu pitkän aikaa elämässä mukana ollut kohtelisi noin tylysti.
On varmaan ollut työlleen omistautunut ja joustava yhtiöön sitoutunut työntekijä. Suorastaan rakastunut työhönsä. Kunnes pörssiyhtiö kääntää kylmän selkänsä ja työntekijä huomaa olleensa vain hyödyllinen idiootti.
Mikä perustelu sille että vanhemmalle polvelle on paremmat työttömyysetuudet ja hyvät eläkkeet ja eri eläkeikä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä turhaan valittaa. Ilmeisesti työt loppui tuotannollisista syistä niin joutui irtisanotuksi. Irtisamisajan palkka kotiin, siis ei tarvitse tehdä enää työtä sen eteen.
Itse jouduin aikoinaan kärvistelemäön irtisanottuna vielä puoli vuotta töissä. Arvatkaa oliko motivaatiota sitten enää työntekoon, mutta kaikkensa piti vielä yrittää, että sai kiitettävät arvostelut työtodistukseen. Työt jaettiin sitten muille. Kova ruljanssi oli hakea uusi työ ja olin 10 vuotta nuorempi. Noin vanhana olisi ollut ihan sama. Kyllä tukia tulee eläkeikään saakka vaikkei uutta työtä saakkaan.
Olisit voinut pyytää työtodistuksen heti kun kuulit tästä! 6kk odotus ei tunnut mitään lisää
Oliko ei toivottu-työkaveri, josta vihdoinkin päästiin eroon. 30 vuotta piti sietää...
500 päivää