Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imatralainen Birgitta Hoffrén, 62, sai potkut Stora Ensolta yli 30 vuoden jälkeen, edes lähtökahveja ei juotu

Vierailija
29.06.2024 |

Laboratoriossa työskennellyt Birgitta Hoffrén koki nöyryyttävänä sen, että työvelvoite päättyi välittömästi. Hoffrénia mietityttää nyt, miten hän pärjää taloudellisesti: Tämä irtisanominen on mielessä koko ajan.

https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/6878157?utm_term=Autofeed&utm_me…

Kommentit (290)

Vierailija
141/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Mä olen aiemmin tehnyt paljon lyhyitä sijaisuuksia ja siinäkin on paljon vaihtelua, että miten sijaisia kohdellaan kun työsoppari päättyy. Joskus on annettu jotain löksiäislahjaa, esim. Kynttilä ja kortti ja joskus taasen ei edes kiitoksen sanaa, on vain sanottu, että jätä sitten avain mun työpöydälle kun lähdet.

Itse irtisanouduin, olin ollut talossa 24 vuotta. Ei tullut korttia, ei kukkasia, ei mitään, vai tuo että jätä avaimet pöydälle.

Itse jäin vanhuuseläkkeelle,työnantaja unohti tyystin kahvit ym. Mitäpä sitä turhaan,vanhalle kohta entiselle työntekijälle.

Vierailija
142/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä me tavoiteltiin ja tätä me saatiin.

t.hallitus

Vihreä siirtymä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuokin valittaa? Hyvällä rahalla ennenaikaiselle eläkkeelle. 6kk palkka kotiin ja sitten 400 päivää ansiosidonnaista 2000€/kk. 

Siitä on kuitenkin vielä monta vuotta ennen varsinaiselle eläkkeelle jäämiseen, ja ennenaikainen eläke nakertaa työeläkettä.

Ansiosidonnainen kerryttää eläkettä ja sitä saa vajaan pari vuotta. Työhistoria vaikuttaa olevan suht ok, joten uskoisin että ei nyt ihan Kelan tuille joudu. Ja voihan hänellä olla omaisuuttakin. Asuminen taas ei tuolla maksa mitään.

Eläkkeelle pääsee viimeistään 65 v ja anssi yltää melkein sinne asti ja OVE kannattaa nostaa heti, ennen kuin hallitus haluaa sen

Pienentää lopullista eläkettä 0,4% joka kuukaudelta. Eli saat aika paljon vähemmän eläkettä sinne hamaan tappiin saakka. Kannattaa laskea tarkkaan kannattaako sitä Ove:a nostaa.

Vierailija
144/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, mitä tämä ruikuttaa lehtien palstoilla. UPM:llä tuota on tehty aina ja pahenee koko ajan. Kymillä on täysin sekomeininkiä. Tehtaanjohtaja on narsisti!

Vierailija
145/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuokin valittaa? Hyvällä rahalla ennenaikaiselle eläkkeelle. 6kk palkka kotiin ja sitten 400 päivää ansiosidonnaista 2000€/kk. 

Voi vi*un valotaulu, leikkuri leikkaa syksyllä ansiosidonnaisen jo parin kk jälkeen...etkö sä uutisia seuraa?!

Jossain vaiheessa uutisoitiin, että leikkaukset eivät koskisi ennen syksyä tehtyjä päivärahapäätöksiä. Mutta en ole varma pitääkö se paikkaansa. Näin vain yhden sellaisen uutisen, enkä ole löytänyt muuta tietoa aiheesta.

Olet oikeasssa, 01.09. ja sen jälkeen alkavia ansiosidonnaisia se vain koskee.

Mutta tällä rouvalla ansiosidonnainen alkaa melko varmaan tuon päivämäärän jälkeen. Jos nyt kesällä on irtisanottu niin ansiosidonnainen alkaa puolen vuoden päästä kun palkanmaksu loppuu.

Kanattaa laskea ja miettiä ottaisko vielä itse lopputilin...

Vierailija
146/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä on kuitenkin vielä monta vuotta ennen varsinaiselle eläkkeelle jäämiseen, ja ennenaikainen eläke nakertaa työeläkettä.

Ansiosidonnainen kerryttää eläkettä ja sitä saa vajaan pari vuotta. Työhistoria vaikuttaa olevan suht ok, joten uskoisin että ei nyt ihan Kelan tuille joudu. Ja voihan hänellä olla omaisuuttakin. Asuminen taas ei tuolla maksa mitään.

Eläkkeelle pääsee viimeistään 65 v ja anssi yltää melkein sinne asti ja OVE k

Rahaa et saa arkkuun. Kun on elossa ja terve, rahat kannattaa käyttää. 

Vierailija
147/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeelle pääsee viimeistään 65 v ja anssi yltää melkein sinne asti ja OVE k

Pienentää lopullista eläkettä 0,4% joka kuukaudelta. Eli saat aika paljon vähemmän eläkettä sinne hamaan tappiin saakka. Kannattaa laskea tarkkaan kannattaako sitä Ove:a nostaa.

Kaveri laski olevansa 76v ennenkuin alkaa jäämään tappiolle. Käynyt jo 55 vuotiaana ohitusleikkauksissa, niin epäili olevansa jo montussa tuossa vaiheessa.

Vierailija
148/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin saa mitään ansiosidonnaista, kun tuo ikäpolvi kuvittelee olevansa koko ikänsä yhdessä duunissa ilman pelkoa irtisanomisista sun muista.

Peruspäivärahalle tippuminen voi hetken kirpaista, mutta kyllä se Birgitta siitä iloksi muuttuu :)

Vierailija
149/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ulkomaisen omistajan firmassa ja siellä harrastetaan juuri tuota, että kutsutaan tyyppi palaveriin, annetaan potkut ja käsketään lähteä välittömästi, suljetaan sähköposti, viedään läppäri jne. Ja siis tapauksissa joissa vaan halutaan vähentää väkeä, eikä niin, että kyseinen henkilö olisi tehnyt jotain väärin, vakoillut tms.

Ihan kyllä niin hanurista tällainen ihmisiä halveksuva käytäntö, että katselen itsekin muita töitä, vaikka potkuja ei ole vielä itselle tullut.

Meillä on ihan sama meininki. Alkoi jo edellisen hallituksen aikana. Kaikki vanhemmat potkitaan pois. Yhdessä toisesta maasta kuulin, että olipa joku alta 50-vuotiaskin laitettu "eläkeelle" . Nyt uskon, että "eläkeelle" tullaan laittamaan isompi joukko suomalaisia. On edullisempaa palkata nuoria halvemman palkkatason maahan. Osaamisella ei ole merkitystä, koska kustannukset halutaan alas.

Vierailija
150/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu oli toimistotöissä vuosikymmenet. Uransa alusta, alle 20v. johonkin viiden kympin kieppeille. Saneerattiin ulos. Häneltä jäi saamatta firman lahja, jonka ansaitsi palvelusvuosien mukaan. 

Puuttui sellaiset 3 kk.

Vierailija
151/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla ilman tyött korvausta tuossa iässä? Jos elää omillaan eläkeikään asti? Jos siis ei halua enää töihin. 

Vierailija
152/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rohkea Birgitta! Antanut nykyisin yleistyvästä asiasta haastattelun.

Saman kokenut n. 50 vuotiaana. Työpaikalla oli YT:t ja satunnaisia tiimejä pienennettiin. Osa esimiehistä piti alaistensa puolia ja vaikka olisi tullut loppu tietystä työstä, pyrittiin sijoittamaan muuhun paikkaan isossa yrityksessä. Tosin jälkikäteen on selkiintynyt, kaikille tuli vain määräaikaisia paikkoja. Irtisanottua ei koskaan oteta vaikituiseksi takaisin (yksi työnohjauskonsultti kerran sanoi minulle, että hänen kokemuksensa on sellainen.)

Kovaa on nykyään työelämä. Tuossa yrityksessä olisi ollut paljon nuoria melko kokemattomia henkilöitä, silti irtisanotut olivat vanhammasta päästä. Säälitti siloin n. 60-vuotiaat, jotkut merkittäviä työsuorituksia tehneet henkilöt. Meille tarjottiin työnhaun konsultointia. Heille konsultti kehoitti selvittämään "eläkeputkeen" siirtymistä. Keskusteltiin keskenämme, miten aikoinaan vanhempien ihmisten on

No jos pitää valita nuoren ja kuusikymppisen väliltä, niin ihan oikein, että nuoret saa jäädä! Liki eläkeikäisellä on jo aikuiset lapset, asunto maksettu, muutakin omaisuutta ja varmasti jotain sukanvarressakin, jos on fiksu ollut. Nuorella tuo kaikki on vasta edessä.

En ymmärrä näitä jo eläkkeelle halutessaan pääseviä, jotka roikkuu kynsin hampain työpaikoissaan kiinni. Eikö voisi jo hellittää, kun terveyttäkin vielä on tehdä jotain muutakin kuin työtä? Antaa ne työt niitä tarvitseville nuorille.

Ei pitäisi tuntea itseään niin korvaamattomaksi, ei kukaan ole. Ja sitä hiljaista tietoa voisi jakaa jo aiemminkin muille, eikä vasta sitten, kun aamukampa on viritetty. Toki jotkut tekevät itsestään korvaamattomia juuri tällä, että panttaavat tarkoituksella viimeiseen asti... 

Vierailija
153/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu jälleen kerran maksumuurin takana, mutta nuo siteeratut kohdat jo kertovat, että tuokin vanha patu oli mädäntynyt töissä 30 vuotta oppimatta mltään työelämän käytännöistä. Tietysti työvelvoite päättyy heti, ja tietysti silloin lopetetaan asiat seinään, työnantaja päätelköön itse, mitä siellä oli työpisteellä tapahtumassa. Jotenkin vajavainen ymmärrys tällä ihmisellä.

Vierailija
154/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi esim tietokoneita käyttöä on vanhemmille kuusikymppisille hankalaa

Vierailija
155/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette harhaisia jos kuvittelette että työ on mitään muuta kuin työ. Ymmärrän sen harhan kyllä. Olen itsekin sortunut joskus kuvittelemaan liikoja. Työ voi alkaa tuntumaan lähes kodilta. Mutta sitten kun on lähtenyt niin tajuaa ettei siinä ikinä ollutkaan mitään ihmeellistä.

Hyvin sanottu. 

Vierailija
156/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä me tavoiteltiin ja tätä me saatiin.

t.hallitus

Mitä horiset. Itse kävin läpi samoin yt-neuvottelut ja sain potkut. Vuosi oli 2016. 12 vuotta olin työssä ollut ja varmasti hyvä olin työssäni, mutta liian vanha. Näin kätevästi päästään vanhimmista työntekijöistä eroon, ei tarvitse saikku- eikä eläkemaksuja maksaa. 

Mutta hox hox, ei ollut Orpon syytä se. Näin on tehty jo vuosikymmeniä, naiset potkitaan pihalle, kun ei enää miellytä ukkojen silmää vanha akka.  Turha nykyistä hallitusta syyttää urpo!  Mutta en jäänyt asiaa märehtimään, sain uuden työpaikan ja siellä on kehuttu.

Ex esimies kuoli yllättäen kohta potkujeni jälkeen, varmaan ryyppäsi itsensä hengiltä. Ei surettanut hänen lähtönsä. 

Vierailija
157/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttu jälleen kerran maksumuurin takana, mutta nuo siteeratut kohdat jo kertovat, että tuokin vanha patu oli mädäntynyt töissä 30 vuotta oppimatta mltään työelämän käytännöistä. Tietysti työvelvoite päättyy heti, ja tietysti silloin lopetetaan asiat seinään, työnantaja päätelköön itse, mitä siellä oli työpisteellä tapahtumassa. Jotenkin vajavainen ymmärrys tällä ihmisellä.

Itsestään paha...jne. 

Tuollaisen irtisanomisen luulisi olevan laitonta tai sillä rajoilla. Tietysti hihasta voidaan vetää "tuotannollisia ja taloudellisia" syitä, mutta onko ne oikeita vai keksittyjä?

Vierailija
158/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin huutaa mielisairas ministeri

Punaliput liehuu, menkää töihin, menkää töihin... huutaa äm mä joka ei ole koskaan töitä tehnyt.

Vierailija
159/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 v. tienannut on saanut mahdollisuuden säästää. Nykynuorille tarjotaan kyykytystä ja paxaa ja ulkomaisia palvotaan.

xl

Vierailija
160/290 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi esim tietokoneita käyttöä on vanhemmille kuusikymppisille hankalaa

Älä yleistä. Olen suunnitellut tietokoneita vuodesta 1982. Uskallan väittää, että tiedän niistä helvetin paljon enemmän kuin sinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi