Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä maksaa häät vanhemmille?

Vierailija
29.06.2024 |

Vanhin tytär on ilmoitti että häät ovat syyskuussa. Toki tuo oli odotettavissa. Ongelma on että kenelläkään ei oikein ole rahaa. Minulla ei ole rahaa, ex-puoliso on maksanut elarit kyllä ajallaan, mutta on nyt työtön eikä hänelläkään rahavaroja ole. Miehen suku on rikasta yrittäjäsukua, mutta onko niin että morsiamen suvun oletetaan maksavat ainakin osan häämenoista?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpari maksaa itse häänsä 

Vierailija
2/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpari ne useimmiten nykyisin maksaa ihan itse. Poikkeus olisi se että morsiamen vanhemmat maksavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en maksanut mitään tyttäreni häistä. Isänsä maksoi sen hääpuvun ja minä annoin rahaa häämatkaan. Nuoret maksoivat itse juhlat.

Vierailija
4/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on taakse jäänyttä että morsiamen suku maksaa. Jokainen maksaa ite.

Vierailija
5/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestetään sellaiset häät, mihin häiden järjestäjillä on varaa.

Vierailija
6/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus viime vuosituhannella oli  noin, mutta nykyisin yhä useammin hääpari kustantaa itse häät.

Vierailija
7/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksoimme noin 5000 e, morsiuspari loput 20 000 e. Häät oli pienet, meitä oli suunnilleen 50 juhlistamassa tätä liittoa, joten kulut pysyivät maltillisina. Käytännössä maksoimme tyttäremme hääpuvun, hunnun ja kengät sekä hääpaikan koristelun.

Vierailija
8/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos järjestät juhlat, maksat juhlat.

Vierailija
9/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus muinoin oli tapana että morsiamen perhe maksaa häät. Tämä johtui siitä että morsian muutti appivanhempiensa taloon/maille. Ei tällä käytännöllä ole mitään todellisuuspohjaa nykypäivänä.

Vierailija
10/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiin voi mennä ilman juhlia.  Minusta romanttisinta olisi käydä kahvilla todistajien kanssa jossain Esson baarissa. Pienesti. Varojensa mukaan naimisiin.

Vierailija
11/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus muinoin oli tapana että morsiamen perhe maksaa häät. Tämä johtui siitä että morsian muutti appivanhempiensa taloon/maille. Ei tällä käytännöllä ole mitään todellisuuspohjaa nykypäivänä.

Tämä oli käytäntönä kyllä ihan kaupunkihäissäkin vielä 80-luvulla, jolloin menin nuorena opiskelijana naimisiin. Sulhasen äiti tosin sanoi että he voivat maksaa puolet ja kutsui häihini omia sukulaisiaan sata ja määräili kaikesta, mutta sitten kun tuli laskun aika, hän sanoi ettei ollut tosissaan. Eli minun vanhempani maksoivat. Jäi niin, niin paskan maku suuhun niistä häistä.

Vierailija
12/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naimisiin voi mennä ilman juhlia.  Minusta romanttisinta olisi käydä kahvilla todistajien kanssa jossain Esson baarissa. Pienesti. Varojensa mukaan naimisiin.

Mitä vttua. Lue aloitus. Nyt ei ole kysymys sinun häistäsi.

Vierailija
13/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kyllä hääpari maksaa häänsä.

Vierailija
14/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään velvollisuus ei ole nykyisin enää morsiammen vanhemmilla kustantaa häitä. Yleensä häät maksaa hääpari. Ilmoitat tyttärellesi, että rahaa ei ole ja hän sopii tulevan miehen kanssa loput. 

Vierailija
15/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos morsiuspari on jo 30+ ja työelämässä, he järjestävät häänsä itse ja myös maksavat ne. Silloin vanhemmat tulevat häihin kutsuttuina vieraina.

Vierailija
16/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat maksoivat kukat ja rehearsal illallisen pari päivää ennen häitä, appivanhemmat kuittasivat baarilaskun häiden jatkoilla. Kaiken muun maksoimme itse ja budjetointiin häämme sen mukaan.

Aikuiset ihmiset maksavat  häänsä itse ja vanhemmat voivat osallistua sen verran kuin tahtovat mutta ei sitä enää nykypäivänä kenenkään pitäisi odottaa.

Vierailija
17/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samat mietteet kuin AP:llä. Minä päätin kyllä mieheni kanssa että otamme 5000€ lainan jos saamme, olemme molemmat työttömänä ja autamme nuoren parin avioon. Maksetaan lainaa sitten vuosien myötä pois. Hääpari ei ole kysynyt maksamista mutta haluamme kyllä osamme häistä kantaa,

Vierailija
18/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on yhtä totta kuin raamattu. 

Vierailija
19/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on yhtä totta kuin raamattu. 

Näköjään suomessakin on suuria ymmärryseroja eri kansankerrosten välillä, ei edes yritetä ymmärtää tilannetta. Osa ei ole koskaan kärsinyt köyhyyttä eikä osaa kuvitella miten hankalaa arjesta selviytyminen on. Olen iloinen että tämäkin aloitus uskallettiin tehdä, meilläkään ei säästöjä ole, viimeiset hupeni lasten ajokortteihin. Onneksi vasta yksi kolmesta seurustelee, mutta rahareikiä on varmasti vielä tulossa.

Vierailija
20/37 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksettiin mini häät nuorena 19&20v. Terveisin 23-vuotta yhdessä