Kuinka toimit vakavassa auto-onnettomuudessa?
Itse ensin katsoin, että toimiiko kädet ja jalat. Seuraavaksi etsin autosta kaiken pelastettavan. Vasta sitten kävin katsomassa, miten minuun törmänneet kuskit voi. Jos olisin nähnyt vuotavia avohaavoja, niin varmaan olisin jotenkin yrittänyt tukkia.
Seuraavaksi menin jututtamaan risteyksessä seissyttä miestä. Kyselin, näkikö hän tilanteen. Oli soittanut hätäkeskukseen, koska tilanne näytti siltä, että nyt tulee ruumiita.
Lopulta poliisit ehtivät paikalle ennen paloautoa ja ambulanssia. Kerroin poliisille tilannekuva. Kuka törmäsi kenenkin ja kuka ajoi ja keitä oli kyydissä.
Todennäköisesti olin shokissa, mutten ilmeisesti mennyt toimintakyvyttömäksi.
Kommentit (66)
Tuskin voin toimia mitenkään jos olen ollut vakavassa auto-onnettomuudessa.
Kokemuksen myötä, en mene toimintakyvyttömäksi. Joskus oikein jälkeenpäin ihmettelen miten esim. edes tajusin "komentaa" huomiotakkisen miehen ohjaamaan liikennettä siksi että hänen takkinsa näkyy kauas, vieressä seisseen mustatakkisen miehen ei näy.
Jotenkin päässä on aina ollut täysin selvää mitä tulee tehdä ja olen toiminut rauhallisesti ja järkevästi. Ja sairaankuljettajille tulee annettua automaattinen raportti loukkaantuneen vammoista, kun tulevat paikalle 😄
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tietää etukäteen.
Shokki voi tulla muutamaa tuntia jälkikäteen, olisi hyvä ettei jäisi yksin.
Kuvaisin videon TikTokkiin