Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka toimit vakavassa auto-onnettomuudessa?

Vierailija
29.06.2024 |

Itse ensin katsoin, että toimiiko kädet ja jalat. Seuraavaksi etsin autosta kaiken pelastettavan. Vasta sitten kävin katsomassa, miten minuun törmänneet kuskit voi. Jos olisin nähnyt vuotavia avohaavoja, niin varmaan olisin jotenkin yrittänyt tukkia.

Seuraavaksi menin jututtamaan risteyksessä seissyttä miestä. Kyselin, näkikö hän tilanteen. Oli soittanut hätäkeskukseen, koska tilanne näytti siltä, että nyt tulee ruumiita.

Lopulta poliisit ehtivät paikalle ennen paloautoa ja ambulanssia. Kerroin poliisille tilannekuva. Kuka törmäsi kenenkin ja kuka ajoi ja keitä oli kyydissä.

Todennäköisesti olin shokissa, mutten ilmeisesti mennyt toimintakyvyttömäksi.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvaisin koko jutun ja lataisin nettiin. En osaa/halua auttaa

Samoin, en halua syytettä jos jokin menee pieleen 

JOS olette ekana paikalla ettekä tee mitään...saa kyllä syytteen, etsikää tietoa!

Parempi tehdä jotain, soittaa edes 112!

PS eniten huutava tarvitsee vähiten apua!

Vierailija
42/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi autoa meni lunastukseen.

AP

SIIS OIKEESTI!

Ekana keräsit rojut ja sitten vasta menit latsomaan kuinka kävi. Tulipalossakin pelastat ekana television ja hääkuvan!

"Hätäilmoitus

Hätäilmoitus tehdään heti, kun todetaan tai epäillään, että auttamistilanteessa tarvitaan ammattiapua. Hätäilmoitus tehdään yleiseen hätänumeroon 112. Matkapuhelimesta soitettaessa ei tarvitse valita suuntanumeroita. Mikäli sinulla on puhelimessasi 112 -sovellus, soita sen kautta. Hätäkeskus saa välittömästi sijaintitietosi. Arvion ja päätöksen lisäavusta ja avun laadusta tekee hätäkeskuksen päivystäjä." https://www.terveyskirjasto.fi/spr00004

Ensiapu on kansalaistaito, jonka jokainen voi oppia. Tutustu Punaisen Ristin ensiapuohjeisiin ja vahvista osaamistasi ensiapuk

En minä mitään huutanut! Nämä asiat pitää olla selkärangassa jos ja kun jotakin tapahtuu, eikä ekana etsitä tavaroita pelastettavaksi! ihmiset ensin!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tottakai olet maailman hienoin ihminen joka ei tee koskaan virheitä"

Oletpa ilkeä, muista tämä kun ketään ei näy apua antamaan! "en mä, mä vaan kuvaan nettiin"

Vierailija
44/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten toimisin.

Olen ollut yhdessä vakavammassa tilanteessa työhöni liittyen. Silloin oli onneksi annettu työn puolesta hyvät ohjeet, jotka muistin ulkoa, ja jotka eivät jättäneet mitään tulkinnanvaraa siitä mitä tehdä, niin että osasin toimia niitten mukaan vaikka olin ihan paniikissa.

Auto-onnettomuudessa jos on itse osallisena täytyy varmasti tehdä paljon enemmän valintoja siitä miten toimii. Luulen oman kokemukseni perusteella että olen henkilö joka tekisi jonkun valinnan, etten jäätyisi kokonaan, mutta tiedän myös oman kokemukseni perusteella että sellaisessa tilanteessa en osaisi tehdä normaaleja järkeviä päätöksiä siitä mitä alkaa tekemään.

Vierailija
45/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti loukkaannun. Vähintäänkin.

Vierailija
46/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut neljässä kolarissa, riippuu tilanteesta miten toimia. Pitää toimia rauhallisesti mutta viivyttelemättä, aikaa ei aina ole paljon.

Omalla kohdalla kaikki sattuivat teinivuosina, olin näitä kuskeja joista usein luetaan Iltalehden etusivuilta. Ainoastaan autoja meni romuksi, ei henkilövahinkoja pieniä ruhjeita lukuunottamatta. Osa autoista meni aivan romuksi.

Nykyisin ajan vain hyvin kiltisti ja huomaavaisesti.

Vierailija
47/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ollut mukana peräänajossa, mun perään törmättiin ja vaikka autot meni molemmat lunastukseen, ei onneksi henkilövahinkoja tullut. Lievään shokkiin menin mitä varmasti kyllä edesauttoi, että keli oli aivan karsea lumimyrsky ja jouduin olemaan töiden takia liikenteessä. Shokki reaktion huomasi pienistä asioista, hätävilkun päälle laittoon jouduin pyytää apua paikalle pysähtyneeltä laupiaalta samarialaiselta ja toiselta ihmiseltä kyselin useamman kerran sijaintiamme vaikka periaatteessa tiesinkin sen. Suu kuivui myös saharaksi. Pystyin kyllä soittamaan hätäkeskukseen ja kertomaan asioista muuten loogisesti.

Vierailija
48/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen voi olla aivan sekaisin, jos on hetki sitten luullut kuolevansa ja sen jälkeen on tarkastanut jalkojen ja käsien toimintakyvyn.

Vierailija
49/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin aivan kuin käskyt, mitä pitää tehdä. Olipas outo tilanne. Ensimmäinen käsky oli nousta ulos autosta. Se ei ollut helppoa. Auto oli kyljellään ja ovea piti pitää pystyssä, että pääsi kömpimään ulos.

Vierailija
50/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele onnettomuudessa ollutta daamia, joka etsii käsilaukkuaan.

Ihmettelen, miksei risteyksessä seissyt mies mennyt katsomaan toista autoa, vaan onnettomuuden uhri.

Vierailija
51/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele onnettomuudessa ollutta daamia, joka etsii käsilaukkuaan.

Ihmettelen, miksei risteyksessä seissyt mies mennyt katsomaan toista autoa, vaan onnettomuuden uhri.

Naisen käsilaukussa on koko elämä, kuten myös kodin avaimet. Milläs menet kotiin ilman avaimia.

Vierailija
52/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. On verikammo. En muutenkaan siedä nähdä pahasti loukkaantunutta 

Vierailija
53/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen paikkaamiseen ei välttämättä löytyisi edes tarvikkeita. Kai pahinta vuotoa voisi estää vaikka pitämällä kättä vuotokohdan päällä.

Vierailija
54/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommalla pääsee kun ajaa ohitse.

Vierailija
55/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen paikkaamiseen ei välttämättä löytyisi edes tarvikkeita. Kai pahinta vuotoa voisi estää vaikka pitämällä kättä vuotokohdan päällä.

Ihan sama millä estät vuotoa. Paina kohtaa vaikka bensakanisterilla. Mikä tahansa on parempi kuin katsoa vuotavan kuiviin.

Vierailija
56/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton pysähdyttyä hetkellinen kelaaminen siitä, että on edelleen hengissä (vai onko)?, kukaan ei ole vahingoittunut vakavasti ja toteamus, että auto on lunastuskunnossa.

Kokemuksen mukaan se verran shokissa, että tajuan kyllä varoituskolmion tiellä laittamisen merkityksen kurvikohdassa, lisäonnettomuuksien estämiseksi, mutten nähnyt yhtäkään takakontissa olleista kolmesta kolmiosta. Paikalle saapunut autoilija sitten kaivoi kolmion esiin ja soitti puolestani läheiselle, että nyt taitaa olla hitusen shokkia liikenteessä. Olisin varmaan pystynyt itsekin soittamaan, mutta puhelin oli auton uumenissa.

Muutoin onnettomuustilanteissa, kun en ole itse osallisena, olen suht tyyni. Toki tilanne olisi todennäköisesti toinen, jos kyseessä olisi läheinen.

Vierailija
57/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tosiaan etukäteen tiedä, miten shokissa toimii. 

Olen kuullut eräältä pelastajaksi opiskelevalta, että hän ei menisi koskemaan kolarissa olleeseen sähköautoon ennen kuin jännitteet on mitattu. Eli ei edes avaisi ovea pelastaakseen ihmisiä, jos ei ole ensin varmistettu, ettei vaurioituneen auton korissa ole sähköiskun vaaraa. Mitä mieltä olette tästä?

Ja tämä ei nyt tosiaan ollut minun mielipiteeni, vaan kuulin tämän toiselta. En osaa itse ottaa asiaan kantaa. 

Vierailija
58/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvaisin koko jutun ja lataisin nettiin. En osaa/halua auttaa

Samoin, en halua syytettä jos jokin menee pieleen 

Sen verran olen jyvällä, ettei kannata siirtää, jos epäilee jotain kaularangan tai selkärangan murtumaa, mutta avohaavat on syytä pyrkiä tyrehdyttämään.

Ei kannata siirtää ellei ole pakko, epäilipä jotain vammaa tai ei.

Ja se pakko on kahdessa tapauksessa. Uhri makaa ajoradalla ja voi jäädä auton alle, jos ei siirrä. Onnettomuusajoneuvo on syttymässä tuleen. Silloin on otettava riski ja siirrettävä.

Vierailija
59/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaisi tehdä paljon onnettomuuspaikalla.

Joku haavan tukkiminen saattaisi onnistua ja katsoisin, että saa happea.

Vierailija
60/66 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama millä estät vuotoa. Paina kohtaa vaikka bensakanisterilla. Mikä tahansa on parempi kuin katsoa vuotavan kuiviin.

Jos sattuisi löytymään muovipussi, niin siitähän saisi hyvän siteen.