Kuinka toimit vakavassa auto-onnettomuudessa?
Itse ensin katsoin, että toimiiko kädet ja jalat. Seuraavaksi etsin autosta kaiken pelastettavan. Vasta sitten kävin katsomassa, miten minuun törmänneet kuskit voi. Jos olisin nähnyt vuotavia avohaavoja, niin varmaan olisin jotenkin yrittänyt tukkia.
Seuraavaksi menin jututtamaan risteyksessä seissyttä miestä. Kyselin, näkikö hän tilanteen. Oli soittanut hätäkeskukseen, koska tilanne näytti siltä, että nyt tulee ruumiita.
Lopulta poliisit ehtivät paikalle ennen paloautoa ja ambulanssia. Kerroin poliisille tilannekuva. Kuka törmäsi kenenkin ja kuka ajoi ja keitä oli kyydissä.
Todennäköisesti olin shokissa, mutten ilmeisesti mennyt toimintakyvyttömäksi.
Kommentit (66)
Enpä tiedä kun ei ole sattunut kohdalle koskaan. En edes onnettomuuspaikalle ole sattunut. Hieman ihme kyllä kun ajoin autoa kymmenen vuotta työksenikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsit omasta autostasi kaiken pelastettavan, eli tavarat, ennen kuin menit auttamaan vastapuolta?
Hienoa toimintaa tosiaan.Kuinka itse olet toiminut shokissa? Täysin rationaalisesti?
Kyllä, onnettomuustilanteissa olen toiminut rationaalisesti. En tosin tiedä, voiko silloin edes sanoa, että on mennyt shokkiin, ehkä ei. Siinä mielessä ehkä kyllä, että en muista kaikkea kunnolla, vaikka olenkin osannut toimia oikein. Tavarat on olleet viimeisenä mielessä, ja päällimmäisenä on ollut ihmisten henki ja terveys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi autoa meni lunastukseen.
APSIIS OIKEESTI!
Ekana keräsit rojut ja sitten vasta menit latsomaan kuinka kävi. Tulipalossakin pelastat ekana television ja hääkuvan!
"Hätäilmoitus
Hätäilmoitus tehdään heti, kun todetaan tai epäillään, että auttamistilanteessa tarvitaan ammattiapua. Hätäilmoitus tehdään yleiseen hätänumeroon 112. Matkapuhelimesta soitettaessa ei tarvitse valita suuntanumeroita. Mikäli sinulla on puhelimessasi 112 -sovellus, soita sen kautta. Hätäkeskus saa välittömästi sijaintitietosi. Arvion ja päätöksen lisäavusta ja avun laadusta tekee hätäkeskuksen päivystäjä." https://www.terveyskirjasto.fi/spr00004
Ensiapu on kansalaistaito, jonka jokainen voi oppia. Tutustu Punaisen Ristin ensiapuohjeisiin ja vahvista osaamistasi ensiapukurssilla. https://www.punainenristi.fi/ensiapu/e
Ihan turhaan huudat. Paniikissa oleva kolarissa osallisena oleva hätääntynyt ihminen ei välttämättä toimi järkevästi. Vai menitkö itse jo aloitusta lukiessasi niin paniikkin, ettet ymmärtänyt lukemaasi?
Jos on katolleen mennyt auto, luultavasti soittaisin ensin 112,n vasta sitten menisin huutelemaan auton viereen onko elossa tms..en uskaltaisi edes avata ovea, etten pahentasi tilannetta, ellei sisällä olija olisi aika toimintakykyinen. Jos taas on jo auton ulkopuolella, koettaisin saade kyljelleen ja rauhoittumaan, muuta en osaisi. Autossani on tyyny ja viltti, jos on talvi, koettaisin peitellä. Avohaavaa voisi ehkä tyrhdyttää vaikka kaulahuivilla, muuta en osaisi. Toivottavasti paikalla olisi joku joka ohjaisi liikennettä jne..
Tosin asun kaupungissa joten avun tulo tuskin kestäisi 5-10 min kauempaa. Maaseudulla??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsit omasta autostasi kaiken pelastettavan, eli tavarat, ennen kuin menit auttamaan vastapuolta?
Hienoa toimintaa tosiaan.Kuinka itse olet toiminut shokissa? Täysin rationaalisesti?
Kyllä, onnettomuustilanteissa olen toiminut rationaalisesti. En tosin tiedä, voiko silloin edes sanoa, että on mennyt shokkiin, ehkä ei. Siinä mielessä ehkä kyllä, että en muista kaikkea kunnolla, vaikka olenkin osannut toimia oikein. Tavarat on olleet viimeisenä mielessä, ja päällimmäisenä on ollut ihmisten henki ja terveys.
Tottakai olet maailman hienoin ihminen joka ei tee koskaan virheitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APSIIS OIKEESTI!
Ekana keräsit rojut ja sitten vasta menit latsomaan kuinka kävi. Tulipalossakin pelastat ekana television ja hääkuvan!
"Hätäilmoitus
Hätäilmoitus tehdään heti, kun todetaan tai epäillään, että auttamistilanteessa tarvitaan ammattiapua. Hätäilmoitus tehdään yleiseen hätänumeroon 112. Matkapuhelimesta soitettaessa ei tarvitse valita suuntanumeroita. Mikäli sinulla on puhelimessasi 112 -sovellus, soita sen kautta. Hätäkeskus saa välittömästi sijaintitietosi. Arvion ja päätöksen lisäavusta ja avun laadusta tekee hätäkeskuksen päivystäjä." https://www.terveyskirjasto.fi/spr00004
Ensiapu on kansalaistaito, jonka jokainen voi oppia. Tutustu Punaisen Ristin ensiapuohjeisiin ja vahvista osaamistasi ensiapukurssilla. https://www.punainenristi.fi/ensiapu/e
Eiköhän ne omat syvimmät arvot paljastu shokissakin, vai mitä mieltä olette? Vaikea kuvitella, että ap olisi kerännyt tavaroitaan, jos oma lapsi makaa loukkaantuneena vieressä. Sen sijaan hän keräsi tavaroitaan, kun hänelle vieraat ihmiset olivat mahdollisesti pahastikin loukkaantuneina omassa autossaan.
En toimi mitenkään. Aivot totaalisen pois päältä, ainakin yhden rysäyksen kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiapukurssi ainakin tuo ihmiselle varmuutta toimia. Suosittelen lämpimästi kaikille.
Harvoin joutuu ääritilanteeseen. Niihin on vaikea valmistautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, toisille se on luontaisempaa kuin toisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaisin koko jutun ja lataisin nettiin. En osaa/halua auttaa
Samoin, en halua syytettä jos jokin menee pieleen
Sen verran olen jyvällä, ettei kannata siirtää, jos epäilee jotain kaularangan tai selkärangan murtumaa, mutta avohaavat on syytä pyrkiä tyrehdyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa se, joka kuvaa eikä auta on se, joka sen syytteen saa. Suomessa on velvollisuus auttaa liikenneonnettomuudessa, jos vain pystyy. Jos olet ainut paikalla, etkä tee mitään auttaaksesi, voit saada syytteen vaikka heitteillejätöstä. Yläasteikäinen lapsikin osaa soittaa hätäkeskukseen ja kuunnella sieltä annettuja ohjeita jatkotoimista!
Toivoisin että olisin järjissäni ja muistaisin edes suunnilleen miten toimia. Soittaisin 112, katsoisin muiden henkilöiden voinnin ja auttaisin tarpeen ja hätäkeskuksen ohjeiden mukaan. Pitäisi myös viedä varoituskolmio että muut osaavat varoa.
Voi toki olla etten osaisi tehdä yhtään mitään ja tyyliin tärisisin paikallani. Teoriassa osaan ensiavun noin suurinpiirtein, osaan elvyttää ja sitoa haavoja, tiedän miten ihmiset siirretään mahdollisimman turvallisesti autosta pois jos on pakko (ei siirretä ellei auto esim. pala tai ole muuten pakottavaa tarvetta). Tajuissaan ja jaloillaan olevat yrittäisin pitää turvassa tien sivussa. Pyytäisin apua muilta mahdollisesti siihen kykeneviltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APSIIS OIKEESTI!
"Hätäilmoitus
Ensiapu on kansalaistaito, jonka jokainen voi oppia. Tutustu Punaisen Ristin ensiapuohjeisiin ja vahvista osaamistasi ensiapuk
Varmasti olisi mennyt vaikka tuulilasin kautta auttamaan lastaan. Kai tilanne on eri, jos olet itse uhri ja sinua vastaan on toimittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa se, joka kuvaa eikä auta on se, joka sen syytteen saa. Suomessa on velvollisuus auttaa liikenneonnettomuudessa, jos vain pystyy. Jos olet ainut paikalla, etkä tee mitään auttaaksesi, voit saada syytteen vaikka heitteillejätöstä. Yläasteikäinen lapsikin osaa soittaa hätäkeskukseen ja kuunnella sieltä annettuja ohjeita jatkotoimista!
Teoriassa, ketään vaan ei ole koskaan tuosta syytetty eli jätän auttamisen väliin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulkaa vain hakemaan ja syyttämään. En silti auttaisi onnettomuustilanteessa millään tavalla. Erityisesti auto-onnettomuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran olen jyvällä, ettei kannata siirtää, jos epäilee jotain kaularangan tai selkärangan murtumaa, mutta avohaavat on syytä pyrkiä tyrehdyttämään.
Ei kannata siirtää ellei ole pakko, epäilipä jotain vammaa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulkaa vain hakemaan ja syyttämään. En silti auttaisi onnettomuustilanteessa millään tavalla. Erityisesti auto-onnettomuudessa.
Toivottavasti ja sinä läheisesi kuolette onnettomuudessa kun muita ei kiinnosta auttaa.