Kuinka toimit vakavassa auto-onnettomuudessa?
Itse ensin katsoin, että toimiiko kädet ja jalat. Seuraavaksi etsin autosta kaiken pelastettavan. Vasta sitten kävin katsomassa, miten minuun törmänneet kuskit voi. Jos olisin nähnyt vuotavia avohaavoja, niin varmaan olisin jotenkin yrittänyt tukkia.
Seuraavaksi menin jututtamaan risteyksessä seissyttä miestä. Kyselin, näkikö hän tilanteen. Oli soittanut hätäkeskukseen, koska tilanne näytti siltä, että nyt tulee ruumiita.
Lopulta poliisit ehtivät paikalle ennen paloautoa ja ambulanssia. Kerroin poliisille tilannekuva. Kuka törmäsi kenenkin ja kuka ajoi ja keitä oli kyydissä.
Todennäköisesti olin shokissa, mutten ilmeisesti mennyt toimintakyvyttömäksi.
Kommentit (66)
Vaikea sanoa koska käytännössä koskaan ei voi tietää miten reagoi missäkin tilanteessa mutta oletettavasti sitä tekisi yleisen havainnon ja toimisi hädässä ensin tarpeen vaatimalla tavalla ja soittaisi pikimmiten 112.
Shokissakin ihminen pystyy toimimaan jos on tarkoitus.
Paha sanoa, koska kyllähän sitä mieluusti ajattelee olevansa tuollaisessakin tilanteessa se reipas toimija joka ei lamaannu, mutta tosipaikan tullen sitä voi hyvinkin olla se joka ei saa tehdyksi mitään vaan ainoastaan pyörii muiden haittoina.
Menin totaaliseen paniikkiin ja kiskoin turvavyötäni mölisemällä jotain UNNGGGRRRHHH!
Olin siis niin sekaisin etten osannut painaa sitä nappulaa, vaan riiuhdoin vain riuhtomistani ja paniikki sen kuin yltyi.
Jäätiin katolleen, sanoin vänkärille ensimmäisenä "älä avaa turvavyötä" kun huomasin että yrittää. Avasi kumminkin ja tuli pää edellä alas, ei ottanut kädellä vastaan, niska venähti siinä. Muuten selvittiin ilman vammoja, auto meni romuksi.
On fakta, että osa lamaantuu shokissa. Asiaa ei voi tietää etukäteen.
Etsit omasta autostasi kaiken pelastettavan, eli tavarat, ennen kuin menit auttamaan vastapuolta?
Hienoa toimintaa tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Etsit omasta autostasi kaiken pelastettavan, eli tavarat, ennen kuin menit auttamaan vastapuolta?
Toimi itse shokissa.
Joku olisi olisi jäänyt istumaan autoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka itse olet toiminut shokissa? Täysin rationaalisesti?
Vierailija kirjoitti:
Kuvaisin someen.
Kännykkäsi on hajonnut törmäyksessä.
Kuvaisin koko jutun ja lataisin nettiin. En osaa/halua auttaa
Vierailija kirjoitti:
Vuodan kuiviin ja kuolen.
Ei käy. Kuulet äänen takaraivossasi ja se käskee toimia.
ensimmäisenä soitan häkeen ja sitten teen ohjeiden mukaan
jos ei ole puhelinta missään saatavilla, niin sitten ihan yleisten ohjeiden mukaan miten onnettomuuspaikalla tulee toimia
Vierailija kirjoitti:
Kaksi autoa meni lunastukseen.
AP
SIIS OIKEESTI!
Ekana keräsit rojut ja sitten vasta menit latsomaan kuinka kävi. Tulipalossakin pelastat ekana television ja hääkuvan!
"Hätäilmoitus
Hätäilmoitus tehdään heti, kun todetaan tai epäillään, että auttamistilanteessa tarvitaan ammattiapua. Hätäilmoitus tehdään yleiseen hätänumeroon 112. Matkapuhelimesta soitettaessa ei tarvitse valita suuntanumeroita. Mikäli sinulla on puhelimessasi 112 -sovellus, soita sen kautta. Hätäkeskus saa välittömästi sijaintitietosi. Arvion ja päätöksen lisäavusta ja avun laadusta tekee hätäkeskuksen päivystäjä." https://www.terveyskirjasto.fi/spr00004
Ensiapu on kansalaistaito, jonka jokainen voi oppia. Tutustu Punaisen Ristin ensiapuohjeisiin ja vahvista osaamistasi ensiapukurssilla. https://www.punainenristi.fi/ensiapu/ensiapuohjeet/
Joskus voi käydä paskasti, vaikka itse tekisit kaiken oikein.