Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi juuri perunasta tuli sellainen perusruoka, jota syödään kaiken kanssa, eikä esim. lantuista tai porkkanoista?

Vierailija
27.06.2024 |

Selittäkää!

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen se olikin lanttu täällä. Sitten tuli peruna. Peruna oli uutuustuote! Uutuustuote perunaa Perusta alettiin syömään ja sen viljely onnistui hyvin.

Ei ollut lanttu. Se oli nauris. Ennen viljeltiin naurista, hernettä ja ohraa. Kaskinauriita paistettiin pehmeiksi hiillokseen upotettuina, ja herneestä tehtiin rokkaa ja ohrasta huttua. 

Vierailija
42/46 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isotäti sanoi, että ennen syötiin keväällä aina maa-artisokkaa. Se jätettiin talven yli peltoon ja nostettiin vasta keväällä kun perunat alkoi olla varastosta loppu. Kaali säilyi talven yli parhaiten hapankaalina. Mutta nämä ei ole mitään 1500-luvun juttuja vaan 1900-luvun alkupuolelta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se jo miedomman makunsa takia sopii useampaan käyttöön kuin lanttu tai porkkana.

Vierailija
44/46 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on satoisin, helppo kasvattaa ja hybinnsäilyvä. Neutraalimpi kuin moni muu ja siksi käy maultaan monen lisukkeeksi. 

Vierailija
45/46 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen perunaa kuulemma nauris oli se perusruoka. Maistoin naurista kerran ja ymmärsin heti, miksi peruna syrjäytti sen.

Vierailija
46/46 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkään rinnalla sinnittelivät chilena, argentiinana ja brasiliana, mutta lopulta peruna vei voiton.

Itse viljelen takapihalla columbianaa. Se kestää ydintalvetkin. Kunhan tulee kolmas maailmansota, muut saa syödä silloin säteileviä ja hohtavia perunoita, itse vedän makoisia columbianoita..