Onko mahdollista olla kehitysvammainen jos ÄO on yli 120
Psykologin tutkimuksissa todettu ÄO mutta arjen taidoissa ja sosiaalisissa tilanteissa ongelmia.
Kommentit (56)
Kehitysvamman raja taitaa olla jossakin alle 80 tienoilla, joten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs espanjalainen down-mies kävi yliopiston. Hänellä on siis kehitysvamma, mutta älykkyys toimii.
Perustele alapeukku.
Tuolla miehellä ei ole kehitysvammaa. Täysin poikkeuksellista koska on ainoa tunnettu down ihminen, jolle syndrooma ei ole aiheuttanut kehitysvammaa.
No, sovitaan, että olet kehitysvammainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CP-vamma ei välttämättä vaikuta älykkyyteen.
Ei mulla ole CP-vammaa.
No sulla on sitten varmaan joku autismin, apergrenin tms tyylinen poikkeama. Eli et ole kehitysvammainen.
Autismi on mut se ei selitä näitä ongelmia.
-ap
No eikös se juuri selitä noita vaikeuksiasi.
Ei.
Miksi ei selitä? Perustele.
Vierailija kirjoitti:
Aattele, etkä yhäkään saa pesää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs espanjalainen down-mies kävi yliopiston. Hänellä on siis kehitysvamma, mutta älykkyys toimii.
Hänellä EI ole kehitysvammaa vaikka on down syndrooma. Poikkeuksellinen tapaus.
Tuossa syndroomassa on valtava älyllinen ym. hajonta, mutta se on silti kehitysvamma.
Tuolla miehellä ei ole kehitysvammaa. Sehän onkin erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole CP-vammaa.
No sulla on sitten varmaan joku autismin, apergrenin tms tyylinen poikkeama. Eli et ole kehitysvammainen.
-ap
Ei.
Ei normaalisti aspergerilla ole ongelmia normaaleissa asioissa.
Kehitysvammaisen älykyys on kehitysvammaisen tasolla.Kun ÄO on yli 120,ja homma ei "toimi",niin diagnoosi on jotain muuta.Lohdutuksen sanana voin vain todeta että maailma on tehty keskinkertaisuuksille.
Vierailija kirjoitti:
Ei kehitysvammainen, muuten vaan vammainen joka haluaa selittää huonon käytöksen sillä että on kehitysvammainen
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammaisen älykyys on kehitysvammaisen tasolla.Kun ÄO on yli 120,ja homma ei "toimi",niin diagnoosi on jotain muuta.Lohdutuksen sanana voin vain todeta että maailma on tehty keskinkertaisuuksille.
Mikä se diagnoosi sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole CP-vammaa.
-ap
Ei.
Juurikin näin
Voisitteko määritellä kehoitysvamman niin että tyhmempikin ymmärtää? Juupaseipäs väittely ei paljon vastauksia anna.
Sulla joku muu diagnoosi joka selittää sen josset saa mitään aikaiseksi. Mutta ei kehitysvamma
Https://verneri.net/yleis/onko-mbd-sama-kuin-adhd
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole CP-vammaa.
-ap
Ei.
Kyllä todellakin voi olla. Mistä olet saanut päähäsi, ettei voisi olla?
Asperger voi ihan hyvin olla esim. ydinfysiikan professori, joka ei saa tiskejään pestyä ja laskujaan maksettua jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole CP-vammaa.
-ap
Ei.
Eikö nimen omaan tiukka rutiineista kiinni pitäminen aiheuta ongelmia arjesta selvitessä silloin kun vaadittaisiin joustavuutta? Tai Ylen määräinen kuormittuminen kun totutusta tai sovitusta poiketaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole CP-vammaa.
-ap
Ei.
Onhan. Meille on aika tyypillistä hyvin epätasainen kykyprofiili, eli joissain asioissa voidaan olla hyvinkin lahjakkaita, ja sitten joku ihan yksinkertainen asia voi olla meille ylitsepääsemättömän hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole CP-vammaa.
-ap
Sosiaaliset vaikeudet hyvin todennäköisesti selittää. En tiedä minkälaisia arjen vaikeuksia sulla on, mutta toiminnanohjauksen haasteet, jotka usein liittyy autismiin, voivat hyvinkin selittää. Tai voi olla lisäksi esim oppimisvaikeuksia.
"Olen sanonut, että ihanaa olla akateeminen kehitysvammainen."
https://www.kaleva.fi/olenko-oikeasti-tyhma-mietti-oululainen-jaana-wun…
Olenko oikeasti tyhmä, mietti oululainen Jaana Wunsch, kun edes tiskikonetta ei osannut täyttää hahmotushäiriödiagnoosi oli helpotus: "Ei tarvitse enää leikkiä fiksua"
- -
Adhd-diagnoosin yhteydessä täytenä yllätyksenä tuli kuitenkin myös visuaalinen hahmotushäiriö. Se selitti monet ongelmat.
Neurologi sanoi myöhemmin, että hän olisi esimerkiksi antanut minulle vapautuksen käsitöistä.
Parkkihallista autoa ei löytäisi ikinä
Visuaalisen hahmotushäiriön takia Wunsch ei osaa nähdä asioita kolmiulotteisesti. Esimerkiksi kerran hän kokosi naulakon, ja siitä jäi aika paljon varaosia. Tiskikoneen täyttämisessä ongelmana on, ettei hän hahmota, missä ropeli pyörii ja miten päin astioiden pitäisi olla.
Kerran olen tiskikoneen täyttänyt, ja se kolina kuului ulos asti.
Hahmotushäiriö tuo monenlaista haastetta arkeen. Wunsch eksyy helposti, jollei reitillä ole tuttuja maanmerkkejä. Marjametsään hän ei lähde. Eikä hän mene esimerkiksi parkkihalliin, koska ei löytäisi autoaan sieltä ikinä.
Ajan auton aina Finlandia-pitserian parkkipaikalle Hallituskadulle ja kävelen sieltä vaikka minne saakka.
Lidl on hänestä hyvä kauppa. Sen konsepti on aina samanlainen ja valikoimaa vähän, eli tuotteet eivät mene sekaisin. Hedelmiä ei tarvitse itse punnita, eikä yrittää etsiä vaaasta samalta näyttäviä numeroita.
Wunschilla menee myös paljon aikaa siihen, että hän oppii, miten verkkosivuilta siirrytään toiselle. Matkalippuja hän ei koskaan edes yritä tilata netistä.
Matkatoimistossa täti varaa liput ja alleviivaa niissä lähtö- ja paluuajat.
Verkkopankissa Wunsch on joskus maksanut laskun toisen laskun viitenumerolla, ja ihmetellyt, mitä oikein tapahtui.
Ja kerran aloin leipoa yhdellä ohjeella, mutta vahingossa jatkoin viereisellä sivulla olevan ohjeen mukaan. Meinasin nakata munat seinään.
Excelissä numerot ja nimet vaihtoivat paikkaa
Wunschin työhön suomen kielen kouluttajana kuuluu myös tietojen kerääminen Exceliin ja sieltä toiseen dokumenttiin. Ennen diagnoosia hän yritti parhaansa, värjäsi, suurensi ja alleviivasi tietoja. Nyhräykseen saattoi mennä viisikin tuntia.
Siitä huolimatta taulukossa numerot ja nimet vaihtoivat paikkaa. Esimies korjaili raportit joka kuukausi.
Wunsch kiittelee työnantajansa hienoa suhtautumista diagnoosiin. Nykyään hän kerää vain minimaaliset tiedot, ja alan ammattilainen Helsingissä muotoilee asiat laskutettavaan muotoon.
Neurologi sanoi, ettei minulle edes saisi antaa tuollaisia raportteja, kun en kuitenkaan saa niitä tehdyksi.
Jaana Wunschille diagnoosin saaminen oli vapauttavaa. Ei tarvitse enää pinnistellä ja leikkiä fiksua.
Ennen diagnoosia Wunsch mietti, miten hän onkaan niin onneton tapaus. Olenko oikeasti sellainen, ettei mikään etene? Olenko oikeasti niin tyhmä?
Diagnoosi oli Wunschille suuri helpotus. Enää ei tarvinnut sinnitellä ja pinnistellä, leikkiä fiksua.
Olen sanonut, että ihanaa olla akateeminen kehitysvammainen.
Tuossa syndroomassa on valtava älyllinen ym. hajonta, mutta se on silti kehitysvamma.