Työkokeiluun pakottaminen?
Onko kellään kokemuksia työkokeiluun pakottamisesta? Olen keski-ikäinen, työkykyinen työnhakija ja riesanani on nykyisin yli-innokas kuntakokeilun virkailija.
Minulla on elämän varrelta työkokemusta eri aloilta, tutkintoja ja lisäkoulutuksia. Lisäksi takana on myös riittävästi palkatonta työntekoa mm. rekrykoulutusten, työharjoitteluiden ja työssäoppimisen muodossa.
Nyt ei vaan näin vanhana kiinnosta enää lähteä tekemään ilmaistöitä yhdellekään firmalle, jos en kelpaa palkatuksi. En ole kuullut kenestäkään, joka olisi työllistynyt työkokeilun seurauksena.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset.
Minusta on hyvä, että ihmiset luopuvat autosta ja hakevat kaikki päivätyötä.
Auton voi ostaa, jos saa vakituisen kokoaikatyön.
Ei tarvitse mennä tuuraamaan laitoshuoltajien kesälomia.
Sairaalat on täynnä eläkeläisiä. Niitä vain siivotaan vähemmän.
Eikä kenenkään tarvitse olla lauantaina baarissa töissä, ei kulje linja-autoa kotiin yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paljon kokemusta työttömyydestä ja työkkärin asiakkuudesta. Ei, työkokeilua ei ole pakko sisällyttää omaan suunnitelmaansa, mutta jos sen siihen hyväksyy, sitä pitää sitten noudattaa. Ja kun suunnitelmaa tehdään, jos ei halua työkokeilua, siihen pitää keksiä jotain muuta täytteeksi, mitä tekee työllistymisensä edistämiseksi. Ei se suunnitelma nykyään voi olla enää pelkkä "haen töitä ja toivon parasta".
Olen itse työskennellyt 10 vuotta työttömien parissa, joten tiedän kyllä siltäkin kantilta nämä asiat.
Minulla oli pelkästään työn haku. Lisänä oli, että "katson" sopivia koulutuksia, muttei edes niihin hakeminen ollut pakko, koska joskushan koulutuksia on vain mm. hitsaaja tms.
Jos on työnhakija, niin kyllä silloin työn haun pitää riittää.
Jos on vahingossa mennyt hyväksymään sen työkokeilun suunnitelmaan, niin sitten mahdollisimman lyhyt, eli kuukausi, neljä tuntia päivä ja ehkä kerran-kaksi viikossa. Siinä näkee ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain rikkaat voi olla vuorotyössä jatkossa, heillä mies ostaa auton ja maksaa sen kulut. He voi mennä ravintoloihin töihin ja kauppaan ja siivoamaan.
Ei tarvitse mennä tuuraamaan laitoshuoltajien kesälomia.
Sairaalat on täynnä eläkeläisiä. Niitä vain siivotaan vähemmän.
Eikä kenenkään tarvitse olla lauantaina baarissa töissä, ei kulje linja-autoa kotiin yöllä.
Ja seuraavassa suunnitelmassa työkokeilu pois, sanoen, että sai väärän käsityksen siitä, että se olisi pakollinen.
Sotessa suunnitellaan, että omaiset hoitavat eläkeläisiä tulevaisuudessa.
Ei hoideta.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaista ja laitettiin auto pois.
Anopin luo on 60 km ja puoliso on ainoa lapsi. Ei sinne kulje linja-autoa.
Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen. Menin pikakomennuksella sijaiseksi sellaiseen työhön, josta minulla ei rehellisesti sanoen ollut mitään käsitystä. Olin kuukauden työharjoittelijana /-kokeilijana tai mitä sitten virallisesti olinkaan sen aikaa, kun edellinen työntekijä oli vielä töissä ja perehdytti minua. Nyt olen ollut vakityössä. Ikää 60+ ja työ asiantuntijatyötä, vaikka palkka vain vähän yli 3000€/kk.
Vaadi ehdottomasti, että se virkailija järjestää sinulle sellaisen paikan, jossa oikeasti pääsisit jatkamaan pitempään, ehkä vakituisena.
Sori, etten ihan heti usko näitä epämääräisiä tarinoita, joissa ei edes alaa voida kertoa. Mikä on sellainen asiantuntijatyö, josta aikuisella ihmisellä ei ole "mitään käsitystä", mutta kuukauden jälkeen hän tekee sitä jo vakituisena, muttei voinut saada samaa hommaa ilman työkokeilua?
Nykyään moneen palkkatukipaikkaankin on ensin puolen vuoden työkokeilu.
Puolen vuoden! Ja palkkana työttömyysetuus.
Puoli vuotta pitäisi käydä töissä palkatta :D ei ole mitään muuta kuin riistoa ja huonompiosaisten hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoi
Miksi sinun pitäisi saada loisia vastikkeetta, kun muutkin tekevät työtä elämisensä eteen?
Miksi hänen pitäisi tehdä töitä palkatta kun muutkin saavat työstä palkkaa?
Eli nyt pitäisi sotekokouksessa miettiä, että työttömät ei osallistu eläkkeellä olevien vanhempien hoitoon, koska kokoomus vei heiltä auton.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa eikä riitä auton pitoon.
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt pitäisi sotekokouksessa miettiä, että työttömät ei osallistu eläkkeellä olevien vanhempien hoitoon, koska kokoomus vei heiltä auton.
Työttömät on kaiken vapaa-ajan kotona ja käyvät korkeintaan ruokakaupassa lähellä.
Eli jonkun pitää hoitaa työttömien eläkkeellä olevat vanhemmat ja anopit.
Mutta sua varmaan kiinnostaa kuitenkin tukien nosto ja tukien varassa eläminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät on kaiken vapaa-ajan kotona ja käyvät korkeintaan ruokakaupassa lähellä.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaista ja otti autot pois.
Tai ehkä pitää laittaa linja-auto liikenne nyt kuntoon.
Sitten pääsee baareista, kun on töissä jokaiselle asuinalueelle läpi yön kerran tunnissa.
Ja maaseudulle menee monta linja-autoa päivässä ja valtio maksaa linja-auto matkat, jos käy anopin luona. Linja-autot kiertävät kaikki maalaiskylät taas.
Vierailija kirjoitti:
Ei noihin ole pakko mennä mutta leikkaavat rahoista, ja tai potkivat työkkärin kirjoilta ulos ja leikkaavat rahoja. Riippuu myös mitä siihen aktivointi suunnitelmaan on kirjattu, sitäkään ei vissiin lain mukaan tarvitse allekirjoittaa (ei varmaa tietoa). Voithan tehdä "töitä" niinkuin ilmais työntekijä, käsi taskussa ja kieli keskellä suutaja mahdollisimman paljon tuhoa aiheuttaen. Oli miten oli toivotan sinulle paljon voimia ja tsemppiä sekä oikeudenmukaista kohtelua.
Jos täysin tervettä ja työkykyistä yritetään pakottaa noihin, siitä pitää ja voi kannella. Ennen tätä vaadi työttömän terveystarkastus ja työkyvyn selvitys, joihin työttömällä on lakysääteinen oikeus.
Kuntouttava työtoiminta ja työkokeilu ovat vajaakuntoisille.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sua varmaan kiinnostaa kuitenkin tukien nosto ja tukien varassa eläminen?
Ja sua yritystukien nosto ja iphonen ja auton laittaminen yrityksen nimiin ja verovähennyksen hakeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pääsee baareista, kun on töissä jokaiselle asuinalueelle läpi yön kerran tunnissa.
Ja maaseudulle menee monta linja-autoa päivässä ja valtio maksaa linja-auto matkat, jos
Ja työttömän linja-auto matkat pitää maksaa, jos käy auttamassa eläkkeellä olevaa vanhempaa tai anoppia. Ei niitä linja-auto matkoja työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa makseta.
Valtio joutuu maksamaan kotihoitajille palkan, kun hoitavat anoppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja maaseudulle menee monta linja-autoa
Hallitus joutuu palkkaamaan monta kotihoitajaa, koska pelasi omaiset pois eläkeläisten hoidosta.
No, kun sairaalan sosiaaliohjaaja soittaa, että täytyisi pitää palaveri eläkeläisen hoidosta niin me sanotaan että ei voida osallistua, kun hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja vei auton.
En haluaisi olla sairaalan sosiaaliohjaaja joka joutuu järjestämään eläkeläisten hoidon. Hallitus pelasi omaiset pois.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Et ole ilmeisesti ymmärtänyt sanan tuki merkitystä. Asumistuen saajien tulee olla vähävaraisia. Omistusasunnon omistaja ei ole oikeasti vähä varhainen.