Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkokeiluun pakottaminen?

Vierailija
27.06.2024 |

Onko kellään kokemuksia työkokeiluun pakottamisesta? Olen keski-ikäinen, työkykyinen työnhakija ja riesanani on nykyisin yli-innokas kuntakokeilun virkailija.

Minulla on elämän varrelta työkokemusta eri aloilta, tutkintoja ja lisäkoulutuksia. Lisäksi takana on myös riittävästi palkatonta työntekoa mm. rekrykoulutusten, työharjoitteluiden ja työssäoppimisen muodossa.

Nyt ei vaan näin vanhana kiinnosta enää lähteä tekemään ilmaistöitä yhdellekään firmalle, jos en kelpaa palkatuksi. En ole kuullut kenestäkään, joka olisi työllistynyt työkokeilun seurauksena. 

Kommentit (202)

Vierailija
1/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M E N E   T Ö I H I N

Mene sinä sinne sinulle varatun mt - hoitsun vastaanotolle. 

Vierailija
2/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noihin ole pakko mennä mutta leikkaavat rahoista, ja tai potkivat työkkärin kirjoilta ulos ja leikkaavat rahoja. Riippuu myös mitä siihen aktivointi suunnitelmaan on kirjattu, sitäkään ei vissiin lain mukaan tarvitse allekirjoittaa (ei varmaa tietoa). Voithan tehdä "töitä" niinkuin ilmais työntekijä, käsi taskussa ja kieli keskellä suutaja mahdollisimman paljon tuhoa aiheuttaen. Oli miten oli toivotan sinulle paljon voimia ja tsemppiä sekä oikeudenmukaista kohtelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli ei huvita mutta tukia pitää saada ? Sinne vaan tai jättäydy tukien ulkopuolelle. Minäkin olen ollut 48 vuotiaana työkokeilussa, vaikka töitä olen tehnyt paljon, olin ollut muutaman kuukauden silloin työttömänä 

Vierailija
4/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilun käytännöt  ja säännöt löytyvät kyllä Sinunkin koneellesi luettavaksi. En ole koskaan kuullut että virkailija voisi pakottaa ketään tiettyyn paikkaan työkokeiluun. Kokeilujakso voi olla lyhytkin, menettäisitkö paljon jos kuukauden kokeilet? Kannattaa lukea säännöt lävitse. Löydät sieltä vastaukset kysymykseesi. 

Vierailija
5/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin eli ei huvita mutta tukia pitää saada ? Sinne vaan tai jättäydy tukien ulkopuolelle. Minäkin olen ollut 48 vuotiaana työkokeilussa, vaikka töitä olen tehnyt paljon, olin ollut muutaman kuukauden silloin työttömänä 

Toivottavasti saat jatkossakin tehdä työsi työkokeiluna.

Vierailija
6/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on ollut kolmekin työkaveria jotka ovat tulleet vakkariksi työkokeilun kautta.

hyvin voi sillä työllistyä jos on tosiaan työhön kykenevä.

Vierailija
7/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitäisi saada loisia vastikkeetta, kun muutkin tekevät työtä elämisensä eteen?

Se on kuules sun tarkoitus tehdä töitä että muut voi makoilla sun veroeuroilla, toivottavasti sinunkin työsuhde muuttuu työkokeiluksi lähiaikoina.

t.eri

Vierailija
8/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tavi menna. Kela anta raha ja sipila talo. Sano rasisti ni raha tule.

Vierailija
9/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se vaan menee. Tuttu oli töissä jonkun 40v, tuotannossa ja osin töiden vastaanottajana, eli asiakaspalvelussa. No, firma alkoi nuorentaa väkeä ja palkkasi kyllä kelvottomia papereiden perusteella, myytiin ja lopulta lakkautti koko toimipisteen. No, ei se lähes 60v ruma mies oikeasti saa töitä, vaikka oli todella innokas ja taipunutkin aina yli normin ylitöihin jne.

No, halusi kaupan alalle kun siihen pystyy. Pääsi 9e päivä kokeiluun hyllyttämään 2 kuukaudeksi. Tämän jälkeen sanottiin että saa jäädä hyllyttämään toiset 2 kk, mutta edelleenkään ei makseta kuin se 9e päivä. Samaan aikaan uutisoitiin kuinka ketju valittaa kun ei löydä työntekijöitä. No miksiköhän.

Samoin on kyllä lapseni jollain kokeilurahalla kaupassa nyt kesän töissä.

Tietääkseni kaupoilla nyt ei edes mene ollenkaan huonosti. Miksi ne eivät palkkaa porukkaa oikealla palkalla?

Vierailija
10/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitäisi saada loisia vastikkeetta, kun muutkin tekevät työtä elämisensä eteen?

No jos sitä työtä on niin miksei siitä makseta palkkaa josta kertyy eläkettä ja saa työterveydenhuollon jne? Miksi toiset joutuu tekemään töitä että saavat tukia kun toiset tekee samoja töitä ja saavat siitä palkan kaikkine etuineen?

Vierailija
11/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M E N E   T Ö I H I N

Haista nyt jo vttu tuon vajaan huutelusi kanssa

Vierailija
12/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä motivoi, jos sinne menee sillä asenteella, että itse yrittää hyötyä jotenkin työpaikasta. Kuten jonkinlainen parasiitti.

Vaikka kirppiksellä työntekijänä yrittää katsella itselleen edullisia tuotteita puuhastelun ohessa.

Tämmöisiä on muuten ihan oikeissa palkkatöissäkin.

Vierailija
13/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet hengailemaan ja rohmuat kaiken irtaimen itsellesi. Touhuat ihan hälläväliä tyyliin. Syöt toisten eväät.

Siitä tulee muiden tukien lisäksi huimat 9€/päivä.

Vierailija
14/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut te-toimistossa pitkään aikaan töissä, mutta valitetettavasti taitaa olla niin että laissa on nykyään tämmöinen säätö. Minun aikanani oli niin että kun hakija tipahti työmarkkinatuelle, alkoi tapahtua näitä pakottamisia, pakkohakuja ym. Eli miten kauan olet ollut työttömänä? 

Jotkut perustelut pitää olla, teidän pitää kait yhdessä tehdä suunnitelma sun toimista. Sinun pitää siis se myös hyväksyä. Kieltäytymisen syyksi ei voi riittää, että en enää halua tai jaksa tai ei että ei siitä kuitenkaan mitään hyötyä ole. Et ole ennustaja, että sen argumentin voit unohtaa. Oli niitä semmoisia jääriä jotka vaan kieltäytti kaikista toimista. Niiden kanssa sitten kinattiin vuosia, että mitäs nyt, välillä joku pakkokurssi, monet otti työssäoloehdon loppuiäkseen, sairaslomia ja kaikenlaista.

Pyydä perusteluja, tutustu Laki Työttömyysturvasta, kuntakokeilusta en mitään tiedä mutta jokin laki sitäkin toimintaa ohjaamaan on säädetty. 

Vierailija
15/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistettiin juuri puolison puolesta valitus puutaheinää ja ristiin rastiin puhuvasta virkailijasta. Suomen kielen taito välttävä, ehkä B1-B2 tasoa.

Vierailija
16/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun pitää muka saada palkkaa työstä kun joku voi tehdä sen ilmaiseksikin?

Vierailija
17/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kuule upeaa 🤗

Vierailija
18/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on ollut kolmekin työkaveria jotka ovat tulleet vakkariksi työkokeilun kautta.

hyvin voi sillä työllistyä jos on tosiaan työhön kykenevä.

Ohoh. En ole ikinä kuullut että kukaan näistä oikeasti työllistyy.

Mikä ala ja maksatko sä heille ihan oikeaa palkkaa jolla pärjää vai joutuuko kuitenkin hakemaan tukia?

Vierailija
19/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden kanssa pitää olla tarkkana, koska et ole virkailijalle ihminen, vaan objekti. Puolittaisestakin sanasta he voivat yrittää vääntää, että haluat jonnekin mihin varmasti et ole koskaan toivonut tai sovellu. Olettaen tietysti, että sinulla on takana kunnollinen koulutus ja työkokemusta. Työkokeilu on alunperin tarkoitettu niille, joilla ei ole koulutusta tai pallo muuten hukassa elämänsä kanssa. Useimmille työpaikoille olet kokeilussa myös enemmän rasite kuin hyöty.

Vierailija
20/202 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin yritettiin pakottaa työkokeiluun, mutta mikään firma ei minua huolinut. Ne virkailijat ja työnhakukonsultit auttoivat minua parhaansa mukaan. Luovuttivat lopulta. Oikeisiin töihin olen kyllä sittemmin päässyt, kun olen osaamistani vastaavaa työtä hakenut.