Työkokeiluun pakottaminen?
Onko kellään kokemuksia työkokeiluun pakottamisesta? Olen keski-ikäinen, työkykyinen työnhakija ja riesanani on nykyisin yli-innokas kuntakokeilun virkailija.
Minulla on elämän varrelta työkokemusta eri aloilta, tutkintoja ja lisäkoulutuksia. Lisäksi takana on myös riittävästi palkatonta työntekoa mm. rekrykoulutusten, työharjoitteluiden ja työssäoppimisen muodossa.
Nyt ei vaan näin vanhana kiinnosta enää lähteä tekemään ilmaistöitä yhdellekään firmalle, jos en kelpaa palkatuksi. En ole kuullut kenestäkään, joka olisi työllistynyt työkokeilun seurauksena.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laittaa hiukset nutturalle kiinni niin hiusten latvat ei näy ollenkaan.
Eli voi leikata hiukset itse ja laittaa ne nutturalle kiinni töihin.
Parturissa käydään, jos saadaan vakituinen kokoaikatyö.
Sitä odotellessa leikataan hiukset itse.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaista ja ne rahat lähtevät yrityksiltä.
Haluaisitko tuon lisäksi kommentoida alkuperäistä kysymystä?
Juu, myös työkokeilussa, kun on kaupassa hyllyttämässä tavaroita ja kassalla tai kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn leikataan hiukset itse ja laitetaan ponnarille tai letille tai nutturalle.
Kun ei saa palkkaa.
Jännä ettei kovaa tulosta takovilla firmoilla ole palkallista työtä tarjota, mutta yhä suuremman osan työttömistä kelpuuttaa orjaksi. Kysehän on orjuudesta sen tyypillisimmässä muodossa ja riistämisestä.
Älkää suostuko sitä sinne suunnitelmaan laittamaan.
Töitä tehdään palkkaa vastaan, työtön tarvitsee rahaa siinä missä työllinen.
Koko laki pitäisi muuttaa että orjuus ei olisi mahdollista.
Jos joutuu siihen kaikesta huolimatta, sitten vetelehtien, vahinkoja sattuen.
Vierailija kirjoitti:
Jännä ettei kovaa tulosta takovilla firmoilla ole palkallista työtä tarjota, mutta yhä suuremman osan työttömistä kelpuuttaa orjaksi. Kysehän on orjuudesta sen tyypillisimmässä muodossa ja riistämisestä.
Perikunnat ei saa myytyä tulevaisuudessa asuntoja mihinkään.
Asuntolainaa ei saa työkokeiluilla, palkkatukitöissä, kuntouttavassa työtoiminnassa ja kursseilla eikä osa-aikatöillä eikä nolla-sopimuksilla.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Valtio irtisanoo tuhansia virkamiehiä ensi vuonna.
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta ja kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin työvoimakoulutuksiin.
Virkapirkkojen irtisanominen on vaan hyvä asia valtion talouden ja hallintoalamaisten kannalta. Tuhannet ei vaan riitä vaan pitää irtisanoa satoja tuhansia että sillä on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainaa ei saa työkokeiluilla, palkkatukitöissä, kuntouttavassa työtoiminnassa ja kursseilla eikä osa-aikatöillä eikä nolla-sopimuksilla.
Kohta saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
Ei silläkään asuntolainaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisyyden nimissä jotain vikaahan sulla asenteessa ON, koska työkokeilu odottaa. Se on keino potkia persuksille. Olet tainnut olla ronkeli valkatessa. Nyt tarkoitus on osoittaa, että ei niiden työpaikkojen palkkaus niin perseestä lopulta ollutkaan, kun pääset kokeilemaan mitä se on tehdä yhdeksällä eurolla per päivä. Toivottavasti löydät työmotivaatiosi, sillä ei täällä muiden kuulu aikuista ihmistä elättää.
Muuthan sitä työkokeilijaa juuri elättää. Ei sitä 9 Euroa työnantaja maksa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M E N E T Ö I H I N
Haista nyt jo vttu tuon vajaan huutelusi kanssa
Menetkö sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisyyden nimissä jotain vikaahan sulla asenteessa ON, koska työkokeilu odottaa. Se on keino potkia persuksille. Olet tainnut olla ronkeli valkatessa. Nyt tarkoitus on osoittaa, että ei niiden työpaikkojen palkkaus niin perseestä lopulta ollutkaan, kun pääset kokeilemaan mitä se on tehdä yhdeksällä eurolla per päivä. Toivottavasti löydät työmotivaatiosi, sillä ei täällä muiden kuulu aikuista ihmistä elättää.
Muuthan sitä työkokeilijaa juuri elättää. Ei sitä 9 Euroa työnantaja maksa!
Lisäksi myös työnantaja saa kulukorvausta 10 euroa työpäivä.
Työkokeilijoita on kaupungin yksiköissä, valtiolla, yrityksissä.
Vierailija kirjoitti:
Kesämökki on käänteinen ruokaraha eli toimeentulotukea ei saa, jos on kesämökki ja 3 lasta ja tilillä 0 euroa ruokaan.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja omistusasuntoon ei saa enää asumistukea tammikuussa.
Kela saa tietää verottajalta mökin myyntihinnan ja pitää näyttää koko perheen tiliotteet 2 edeltävältä kuukaudelta.
Niin, oliko tässä jollekin jotain epäselvää?
Jos työkokeilua EI ole kirjoitettu aktivointi-/työllistymissuunnitelmaan niin ei ole mikään pakko mennä, eikä edes rahat tipu. Ikinä ei pidä suostua siihen että se kirjoitetaan ylös . Työkokeilu sopii ainoastaan nuorille tai pitkän tauon jälkeen työelämään palaaville sairaille yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, myös työkokeilussa, kun on kaupassa hyllyttämässä tavaroita ja kassalla tai kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn leikataan hiukset itse ja laitetaan ponnarille tai letille tai nutturalle.
Kun ei saa palkkaa.
Minä olen ollut jo monta vuotta työttömänä ja käyn säännöllisesti kampaajalla leikkauttamassa ja värjäyttämässä/raidoittamassa hiukset.
Minulla on paljon kokemusta työttömyydestä ja työkkärin asiakkuudesta. Ei, työkokeilua ei ole pakko sisällyttää omaan suunnitelmaansa, mutta jos sen siihen hyväksyy, sitä pitää sitten noudattaa. Ja kun suunnitelmaa tehdään, jos ei halua työkokeilua, siihen pitää keksiä jotain muuta täytteeksi, mitä tekee työllistymisensä edistämiseksi. Ei se suunnitelma nykyään voi olla enää pelkkä "haen töitä ja toivon parasta".
Olen itse työskennellyt 10 vuotta työttömien parissa, joten tiedän kyllä siltäkin kantilta nämä asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesämökki on käänteinen ruokaraha eli toimeentulotukea ei saa, jos on kesämökki ja 3 lasta ja tilillä 0 euroa ruokaan.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja omistusasuntoon ei saa enää asumistukea tammikuussa.
Kela saa tietää verottajalta mökin myyntihinnan ja pitää näyttää koko perheen tiliotteet 2 edeltävältä kuukaudelta.
Niin, oliko tässä jollekin jotain epäselvää?
Ei, irtisanomisiä on tulossa esim. hotelli - ja ravintola-alalle.
En usko, että hotellipäälliköillä olisi kesämökkiä joten no hätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitäisi saada loisia vastikkeetta, kun muutkin tekevät työtä elämisensä eteen?
No jos sitä työtä on niin miksei siitä makseta palkkaa josta kertyy eläkettä ja saa työterveydenhuollon jne? Miksi toiset joutuu tekemään töitä että saavat tukia kun toiset tekee samoja töitä ja saavat siitä palkan kaikkine etuineen?
Siksi ettei tarkoitus olekaan että ihmisillä on töitä, vaan heidän riisto. Onnekkaat saa töistään palkkaa, ja reservistä otetaan loput orjatyöhön, jotta rikkaat rikastuu köyhien kustannuksella. Luulisi että tämän jo jokainen hiffaisi.
www.hs.fi/talous/art-2000010481048.html
tuossa vähän kontenttia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo eläke tuohon liittyy? Minä olen ansiosidonnaisella ja OVE:lla. Yhteistyössä olen virkailijan kanssa miettinyt suunnitelmani ja yhtä paikkaa/kk täytyy hakea. Koskaan ei ole edes noita "orjatöitä" edes ehdotettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei saa palkkaa.
Minä olen ollut jo monta
9
No, kaikki työttömät ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.
Moni luopuu myös autosta eikä tee enää vuorotyö sijaisuuksia, koska ansiosidonnaista leikataan eikä vuorotyö osa-aikatyötä, hallitus leikkasi soviteltua päivärahaa eikä ole rahaa pitää autoa.
Linja-autot ei kulje aikaisin aamulla eikä myöhään illalla.
Autosta menee vakuutusmaksut, katsastus, auton käyttömaksu, öljynvaihto, bensat, remontit.
Sitten voi ehkä jäädä rahaa parturiin, kun lopetetaan toi hyväntekeväisyys työ.
Ei saa vaan sitten sijaisia esim. sairaalaan laitoshuoltajaksi eikä osa-aikatyötä tekeviä kauppoihin eikä ravintoloihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa. Suunnitelmaa tehdessä sanot, että olet kiinnostunut palkkatyöstä. Sanot, että olet aikuinen ihminen ja tarvitset työstä palkan, koeajalla katsotaan puolin ja toisin vastaako työ kuvausta ja sopiiko työntekijä töihin.
Nämä loisiksi syyttelijät eivät älyä, että ihan samoista verorahoista ne työkokeilun ajan tuetkin maksetaan.
Nuorilla ehkä ymmärrän lyhyen kokeilun, mutta onhan tuo 9 euroa ihan todella pieni summa päivästä korvauksena.
Kyllä. Ei ole aikuisten hommaa käydä töissä ilman palkkaa. Vastasin, kun minulle tuota ehdotettiin, että kiinnostaa kokeilla kuule palkan saantia jos jotain pitää kokeilla. Olen ollut töissä ja minulla on yliopistotutkinto. Minulla on vuokra mikä pitää maksaa ja muita aikuisen ihmisen laskuja. En voi käydä töissä ilman palkkaa sen enempää kuin töissäkäyvät ihmiset. Haluan asuntolainan ja varaa hankkia lapsia. Ei minulla ole aikaa kokeilla työntekoa kuin joku eläkkeelle kuuluva v a m m a i n e n eli "mene töihin" -huutelija.
Ovessa ikäraja nousee 62-vuotiaaseen, se saatetaan myös poistaa, koska työssäkäyvät nostaa sitä.
Mistä sait mielikuvan, ettei ap olisi hakenut? Kaikille ei riitä töitä.