Työkokeiluun pakottaminen?
Onko kellään kokemuksia työkokeiluun pakottamisesta? Olen keski-ikäinen, työkykyinen työnhakija ja riesanani on nykyisin yli-innokas kuntakokeilun virkailija.
Minulla on elämän varrelta työkokemusta eri aloilta, tutkintoja ja lisäkoulutuksia. Lisäksi takana on myös riittävästi palkatonta työntekoa mm. rekrykoulutusten, työharjoitteluiden ja työssäoppimisen muodossa.
Nyt ei vaan näin vanhana kiinnosta enää lähteä tekemään ilmaistöitä yhdellekään firmalle, jos en kelpaa palkatuksi. En ole kuullut kenestäkään, joka olisi työllistynyt työkokeilun seurauksena.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Kesämökki on käänteinen ruokaraha eli toimeentulotukea ei saa, jos on kesämökki ja 3 lasta ja tilillä 0 euroa ruokaan.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja omistusasuntoon ei saa enää asumistukea tammikuussa.
Kela saa tietää verottajalta mökin myyntihinnan ja pitää näyttää koko perheen tiliotteet 2 edeltävältä kuukaudelta.
Perhe saa toimeentulotukea ruokaan, kun mökin myyntirahat on käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista leikataan ja soviteltua päivärahaa.
Ihmiset eroavat liitoista.
Liitot voi toimia vain tietyllä jäsenmäärällä.
Kun liitot loppuvat niin ei ole enää työehtosopimuksia.
Tämä on se päätavoite.
Jos et tee töitä 3 euroa tunti niin vaihtoehtona on työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Kun liitot loppuvat niin ei ole enää myöskään ansiosidonnaista.
No onhan se
Millainen ihminen ei saa 30 vuodessa säästöön vähintää 100 000 e?
Vierailija kirjoitti:
Menet hengailemaan ja rohmuat kaiken irtaimen itsellesi. Touhuat ihan hälläväliä tyyliin. Syöt toisten eväät.
Siitä tulee muiden tukien lisäksi huimat 9€/päivä.
Ja eikö tämäkin 9 e poistu ensi vuonna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se päätavoite.
Jos et tee töitä 3 euroa tunti niin vaihtoehtona on työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Kun liitot loppuvat niin ei ole enää myöskään ansiosid
No, jos on pieni palkka ja lapsia eikä puolisolla vakituista työtä.
Kohta saa irtisanoa vakituisia helposti myös valtion ja kaupungin työntekijöiltä ja saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
Vierailija kirjoitti:
Kesämökki on käänteinen ruokaraha eli toimeentulotukea ei saa, jos on kesämökki ja 3 lasta ja tilillä 0 euroa ruokaan.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja omistusasuntoon ei saa enää asumistukea tammikuussa.
Kela saa tietää verottajalta mökin myyntihinnan ja pitää näyttää koko perheen tiliotteet 2 edeltävältä kuukaudelta.
Eli sinusta omaisuutta ei tule ottaa huomioon etuuksia jaettaessa? Minulla on 4 kesämökkiä ja 2 sijoituskämppää, mielestäsi olisin siis oikeutettu toimeentulotukeen, jos minut irtisanotaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet hengailemaan ja rohmuat kaiken irtaimen itsellesi. Touhuat ihan hälläväliä tyyliin. Syöt toisten eväät.
Siitä tulee muiden tukien lisäksi huimat 9€/päivä.
Ja eikö tämäkin 9 e poistu ensi vuonna?
Ei poistu vaan 5 euron aktivointikorvaus jota osa on saanut lisäksi.
Valtio irtisanoo tuhansia virkamiehiä ensi vuonna.
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta ja kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin työvoimakoulutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se päätavoite.
Kun lii
Ei kukaan irtisano hyvää työntekijää ellei firma tee konkurssia. Valtiolta muuten irtisanotaan tänä vuonna yli 7000 työntekijää ja ensi vuonna lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinusta omaisuutta ei tule ottaa huomioon etuuksia jaettaessa? Minulla on 4 kesämökkiä ja 2 sijoituskämppää, mielestäsi olisin siis oikeutettu toimeentulotukeen, jos minut irtisanotaan?
No, monella on vain 1 kesämökki.
Irtisanomissuojaa heikennetään ja kohta saa valtio kesämökkejä Turun saaristosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se päätavoite.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottorip
Kyllä varmasti irtisanotaan.
Myynnit laskevat ja vanhoilla työntekijöillä voi olla kertynyt ikälisiä.
Hallitus lisä myös palkkatukea yrityksille eli valtio maksaa 50 % palkasta 10 kuukautta.
Yritysten myynneistä lähtee 800 miljoonaa.
Yrittäjä ei saa enää asumistukea omistusasuntoon tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
M E N E T Ö I H I N
Töiden teosta tulisi kyllä maksaa asianmukainen palkka.
Mun mielestäni koko orjatyö nimeltä työkokeilu pitäisi lopettaa, tai palkaksi pitäisi laittaa edes sen verran, että se kannattaa vastaanottaa, vaikka 30 euroa/päivä eikä leikkaa työttömyyskorvausta. 9 euroa päivässä ei kata pääkaupunkiseudulla edes matkakuluja. Oikein kokoomuksen älynväläys ja inhottavaa orjuuttamista. IHMISKAUPPAA!
Ap, ymmärtääkseni sitä ei ole pakko vastaanottaa, vaan se on vapaaehtoista. Itse sanoisin virkailijalle, että jos pakotat minua tuohon, nostan syytteen sinua vastaan ihmiskaupasta. Minusta pitäisi oikeudessa määritellä, mitä työkokeilu aikuisen oikeasti on, jos ihminen tekee siellä samoja töitä kuin muutkin. Ei muka ole työsuhde! https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi ansiosidonnaista ja soviteltua päivärahaa ja asumistukea 800 miljoonaa, se on kaikki mennyt ihmisillä kulutukseen.
Itse sain työtä, mutta leikkaan hiukset itse ja eväät töihin.
En osta muuta kuin ruokaa kaupasta.
Palkkarahat säästän työttömyysajan ruokaa, koska ansiosidonnaista leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi ansiosidonnaista ja soviteltua päivärahaa ja asumistukea 800 miljoonaa, se on kaikki mennyt ihmisillä kulutukseen.
Itse sain työtä, mutta leikkaan hiukset itse ja eväät töihin.
En osta muuta kuin ruokaa kaupasta.
Palkkarahat säästän työttömyysajan ruokaa, koska ansiosidonnaista leikataan.
Leikkaan hiukset itse ja laitan hiukset kiinni nutturalle, letille tai ponnarille töihin.
60 000 ihmistä kuolee vuodessa ja asiakkaat senkun vähenevät.
Jos laittaa hiukset nutturalle kiinni niin hiusten latvat ei näy ollenkaan.
Eli voi leikata hiukset itse ja laittaa ne nutturalle kiinni töihin.
Parturissa käydään, jos saadaan vakituinen kokoaikatyö.
Sitä odotellessa leikataan hiukset itse.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaista ja ne rahat lähtevät yrityksiltä.
Työkokeilupaikkani haluaisi minut takaisin, jos olisi uusi kokeilu tai palkkatuki. Eli töihin kelpaa, kunhan ei tarvitsisi maksaa mitään tai mahdollisimman vähän ja mieluiten veronmaksajien rahoilla. En oikein tiedä, miten tällainen työhön meneminen hyödyttää, koska palaa vain lisää veronmaksajien rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos laittaa hiukset nutturalle kiinni niin hiusten latvat ei näy ollenkaan.
Eli voi leikata hiukset itse ja laittaa ne nutturalle kiinni töihin.
Parturissa käydään, jos saadaan vakituinen kokoaikatyö.
Sitä odotellessa leikataan hiukset itse.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaista ja ne rahat lähtevät yrityksiltä.
Haluaisitko tuon lisäksi kommentoida alkuperäistä kysymystä?
60 000 ihmistä kuolee vuodessa, ei ne taida enää mennä parturiin tai ostaa työlounasta.
Ja parturissa ja työlounaalla voi käydä jatkossa vain, jos saa vakituisen kokoaikatyön.
Jos on määräaikainen työ niin hiukset leikataan itse ja eväät töihin.
Enää ei saa ansiosidonnaista.
Kannattaa tehdä niin kuin moni tekee eli etsi tuttu, sukulainen tms., jolla on yritys. Pyydä, että työkokeilusopimus tehdään hänen kanssaan. Työkokeilupaikan tarjoajalle ei tule sinusta kuluja, sinä voit viettää 1-6 kk "työkokeilussa, jota ei ole", eli saat 9 e/pv lisäkorvausta, vaikka et ole yrityksessä päivääkään. Arviolta 15% työkokeiluista on tällaisia.
Kunnasta todella harvoin perään kysellään!