Työkokeiluun pakottaminen?
Onko kellään kokemuksia työkokeiluun pakottamisesta? Olen keski-ikäinen, työkykyinen työnhakija ja riesanani on nykyisin yli-innokas kuntakokeilun virkailija.
Minulla on elämän varrelta työkokemusta eri aloilta, tutkintoja ja lisäkoulutuksia. Lisäksi takana on myös riittävästi palkatonta työntekoa mm. rekrykoulutusten, työharjoitteluiden ja työssäoppimisen muodossa.
Nyt ei vaan näin vanhana kiinnosta enää lähteä tekemään ilmaistöitä yhdellekään firmalle, jos en kelpaa palkatuksi. En ole kuullut kenestäkään, joka olisi työllistynyt työkokeilun seurauksena.
Kommentit (202)
Ette te mitään toimeentulotukea saa, jos puolisonnne tienaa 2200 brutto ja 2 lasta.
Joku oli luullut, että kaikki työttömät saa toimeentulotukea, no ei saa. Pelkkä työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeiluun voidaan laittaa kuka tahansa, vaikka olisi AMK tutkinto ja 20 vuotta työkokemusta.
Tosin jatkossa työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa sakkomaksuihin, vain ansiotyö kelpaa. Joten ehkä ne vähenevät.
Voi yrittää laittaa. Kun ihmiset pelkäävät, he eivät osaa pitää puoliaan tyranniaa vastaan ja homma toimii. Ja yksinelävälle tietysti pelote lähes aina riittää, kun elämä on 100 % tukien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hoitajat joutuu tekemään sunnuntaina töitä ilman lisiä kohta.
Ansiosidonnaista leikattiin, omistusasuntoon ei saa enää asumistukea tammikuussa.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Miksi minun pitäisi maksaa sinun toimeentulotukesi, jos sinulla on miljoonaomaisuus?
En saa toimeentulotukea, puoliso tienaa 2200 brutto ja 2 lasta. Saan pelkän työmarkkinatuen 595 netto kuukaudessa.
Irtisanomissuojaa heikennetään, toivottavasti myös sinä pärjäät tolla rahamäärällä perheesi kanssa.
Miksi en pärjäisi, puskurirahastoissa on yli 200 000 e ja lisäksi osakkeita. Olin 10 vuotta yrittäjänä, siinä rikastui, sinunkin kannattaisi kokeilla. Kaikki eivät elä kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Kohta saa irtisanoa vakituisia helposti, enää ei tarvita painavaa syytä irtisanomiseen vaan riittää myöhästyminen tai virhe työtehtävässä.
Ja alle 50 hengen työpaikoilla ei ole enää takaisinottovelvoitetta.
Edelleenkin firmat pyörivät hyvien työntekijöiden ansiosta, ei huonojen. Hyviä ei irtisanota siksi, että he tekevät tuloksen. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy siltä omavalmentajalta, mitä menisit sinne työkokeiluun tekemään eli tutustumaan alaan ja ammattiin vai katsomaan, mitä lisäosaamista omalla alallasi tarvitset. Tämä kun pitää olla selvillä ihan ensin. Sitten kysyt, mitä asioita omavalmentajan mielestä työkokeilun aikana pitää kokeilla eikä riitä, että "tutustuminen kaupanalan töihin" vaan ihan yksilöidysti kassan avaaminen, kassatyö, kassan sulkeminen ja rahojen laskeminen, asiakaspalvelu kassatyössä jne.Sitten kysyt, että miten tuo edistää työllistymistä eli mitä vaihtoehtoja on jatkaa alan koulutukseen, tukeeko kunta (kunnan kun pitää 2025 maksaa työllistämistoimista aiheutuvat kulut) jne.
Muistuta omavalmentajalle, että työkokeilu ei ole palkaton koeaika eikä sitä saa sellaisena käyttää! Muistuta siitäkin, että työkokeilussa tehdään aina ohjatusti, ei voida olettaa, että edes minä aikuinen saisin hyllyttää yksin,
Kyllä se menee noin. Sinä vain toimit kuten tyhmät työttömät tekevät eli kuvittelit, että noin tulee tehdä. Ei tule. Työkokeilusopimus olisi pitänyt kirjoittaa uusiksi, sinulle nimetä uusi ohjaaja. Ei sinun olisi tarvinnut tehdä yhtään mitään yksin. Työkokeilija ei saa karenssia, jos työkokeilun tarjoaja ilmoittaa, että sopimus päättyy tähän, koska et tee palkatonta työtä.
Luetteko te edes niitä työkokeilusopimuksia?
Vierailija kirjoitti:
M E N E T Ö I H I N
Riikka, ole hiljaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen. Menin pikakomennuksella sijaiseksi sellaiseen työhön, josta minulla ei rehellisesti sanoen ollut mitään käsitystä. Olin kuukauden työharjoittelijana /-kokeilijana tai mitä sitten virallisesti olinkaan sen aikaa, kun edellinen työntekijä oli vielä töissä ja perehdytti minua. Nyt olen ollut vakityössä. Ikää 60+ ja työ asiantuntijatyötä, vaikka palkka vain vähän yli 3000€/kk.
Vaadi ehdottomasti, että se virkailija järjestää sinulle sellaisen paikan, jossa oikeasti pääsisit jatkamaan pitempään, ehkä vakituisena.
Ei sellaisia paikkoja ole. Idea on nimenomaan kierrätää kokeilijoita ja pyörittää hommaa ilmaistyöllä
Ei työkokeilija tee töitä, hän tutustuu alaan. Enemmän työkokeilijoista on haittaa kuin hyötyä.
Toki aina on niitä, jotka kuvittelevat, että tästä saa vakipaikan. He eivät ole lukutaitoisia, koska eivät osaa lukea työkokeilusopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen. Menin pikakomennuksella sijaiseksi sellaiseen työhön, josta minulla ei rehellisesti sanoen ollut mitään käsitystä. Olin kuukauden työharjoittelijana /-kokeilijana tai mitä sitten virallisesti olinkaan sen aikaa, kun edellinen työntekijä oli vielä töissä ja perehdytti minua. Nyt olen ollut vakityössä. Ikää 60+ ja työ asiantuntijatyötä, vaikka palkka vain vähän yli 3000€/kk.
Vaadi ehdottomasti, että se virkailija järjestää sinulle sellaisen paikan, jossa oikeasti pääsisit jatkamaan pitempään, ehkä vakituisena.
Ei sellaisia paikkoja ole. Idea on nimenomaan kierrätää kokeilijoita ja pyörittää hommaa ilmaistyöllä
Ei työkokeilija tee töitä, hän tutustuu alaan. Enemmän työkokeilijoista on haittaa kuin hyötyä.
Toki aina on niitä, jotka kuvittelevat, että tä
Tein samoja töitä kuin vakituiset eikä niitä kukaan ehtinyt tarkistaa.
"Eläkkeitä maksetaan 36,7 miljardia." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 1,9 miljardia euroa https://www.tyj.fi/tilastot/
Vaadi työkokeilun jatkavan työsuhteena ja vaadi että soppari tehdään ennen työkokeilun aloittamista. Loppuu se pakottaminen.
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla. "
Eläkkeitä maksetaan 36,7 miljardia nyt työssäkäyvien palkoista ja tutkinnon suorittaneiden pitäisi mennä työkokeiluun 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella ja 9 euron kulukorvauksella.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. Jännä nähdä kuka perikunnan asunnot ostaa.
Rehellisyyden nimissä jotain vikaahan sulla asenteessa ON, koska työkokeilu odottaa. Se on keino potkia persuksille. Olet tainnut olla ronkeli valkatessa. Nyt tarkoitus on osoittaa, että ei niiden työpaikkojen palkkaus niin perseestä lopulta ollutkaan, kun pääset kokeilemaan mitä se on tehdä yhdeksällä eurolla per päivä. Toivottavasti löydät työmotivaatiosi, sillä ei täällä muiden kuulu aikuista ihmistä elättää.
Miten noi eläkkeet jatkossa maksetaan.
Työkokeilusta ei kerry eläkettä eikä mene eläkemaksua.
Muutenkin on tulossa paikallinen sopiminen ja palkkojen alennus. Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Miten noi eläkkeet jatkossa maksetaan.
Työkokeilusta ei kerry eläkettä eikä mene eläkemaksua.
Muutenkin on tulossa paikallinen sopiminen ja palkkojen alennus. Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta.
Eläkkeitä maksetaan 36,7 miljardia vuodessa eli 200 miljardin rahasto riittää 7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki aina on niitä, jotka kuvittelevat, että tä
Silti omavalmentajat markkinoivat työkokeiluja mahdollisuutena näyttää osaamistaan potentiaalisille työllistäjille. Olen itse ollut todistajana, kun näin on tapahtunut.
Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta joista miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkeläistä.
Netissä luki, että ihmiset ei ole varautunut perintöverojen maksuun. Jos leski elossa niin asuntoa ei voi myydä ja et saa toimeentulotukea, koska omistat osan tosta asunnosta.
Suomessa 181000 on työkyvyttömyyseläkkeellä.
Miten naapurit tietävät kuka on työkyvyttömyyseläkkeellä ja kuka työtön?
Työkkärin virkailija saa hyvät bonukset kun saa sinut paska duuniin 9 e / pvä