Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkokeiluun pakottaminen?

Vierailija
27.06.2024 |

Onko kellään kokemuksia työkokeiluun pakottamisesta? Olen keski-ikäinen, työkykyinen työnhakija ja riesanani on nykyisin yli-innokas kuntakokeilun virkailija.

Minulla on elämän varrelta työkokemusta eri aloilta, tutkintoja ja lisäkoulutuksia. Lisäksi takana on myös riittävästi palkatonta työntekoa mm. rekrykoulutusten, työharjoitteluiden ja työssäoppimisen muodossa.

Nyt ei vaan näin vanhana kiinnosta enää lähteä tekemään ilmaistöitä yhdellekään firmalle, jos en kelpaa palkatuksi. En ole kuullut kenestäkään, joka olisi työllistynyt työkokeilun seurauksena. 

Kommentit (202)

Vierailija
41/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen. Menin pikakomennuksella sijaiseksi sellaiseen työhön, josta minulla ei rehellisesti sanoen ollut mitään käsitystä. Olin kuukauden työharjoittelijana /-kokeilijana tai mitä sitten virallisesti olinkaan sen aikaa, kun edellinen työntekijä oli vielä töissä ja perehdytti minua. Nyt olen ollut vakityössä. Ikää 60+ ja työ asiantuntijatyötä, vaikka palkka vain vähän yli 3000€/kk.

Vaadi ehdottomasti, että se virkailija järjestää sinulle sellaisen paikan, jossa oikeasti pääsisit jatkamaan pitempään, ehkä vakituisena.

Ei sellaisia paikkoja ole. Idea on nimenomaan kierrätää kokeilijoita ja pyörittää hommaa ilmaistyöllä

Vierailija
42/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tossa vähän aikaa sitten joku selitti ettei kukaan tee töitä ilmaseksi ja kappas vaan, taas ollaan huutamassa että tehkää muut töitä ilmaiseksi. :D

Mites se olikaan, jos lisät lähtee, te ette nouse edes sängystä? Mutta muitten pitää kyllä raataa ilman palkkaa. Jep jep jep jep jep

Kaksinaismoralismilla ei ole mitään rajaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on työkokeilussa kaupungin yksiköissä toimistotöissä ja näkevät asiakkaiden henkilötunnukset, nimet, osoitteet, puhelinnumerot. Toki on vaitiolovelvollisuus. 

Työttömät kiertävät noissa. 

Vierailija
44/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hoitajat joutuu tekemään sunnuntaina töitä ilman lisiä kohta. 

Ansiosidonnaista leikattiin, omistusasuntoon ei saa enää asumistukea tammikuussa. 

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Vierailija
45/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä omavalmentajalta, mitä menisit sinne työkokeiluun tekemään eli tutustumaan alaan ja ammattiin vai katsomaan, mitä lisäosaamista omalla alallasi tarvitset. Tämä kun pitää olla selvillä ihan ensin. Sitten kysyt, mitä asioita omavalmentajan mielestä työkokeilun aikana pitää kokeilla eikä riitä, että "tutustuminen kaupanalan töihin" vaan ihan yksilöidysti kassan avaaminen, kassatyö, kassan sulkeminen ja rahojen laskeminen, asiakaspalvelu kassatyössä jne.Sitten kysyt, että miten tuo edistää työllistymistä eli mitä vaihtoehtoja on jatkaa alan koulutukseen, tukeeko kunta (kunnan kun pitää 2025 maksaa työllistämistoimista aiheutuvat kulut) jne.

Muistuta omavalmentajalle, että työkokeilu ei ole palkaton koeaika eikä sitä saa sellaisena käyttää! Muistuta siitäkin, että työkokeilussa tehdään aina ohjatusti, ei voida olettaa, että edes minä aikuinen saisin hyllyttää yksin, ei tarvitse. Kaikki tehdään ohjaajan vierellä, joten etsitäänpä sellainen työkokeilupaikka, jossa on varaa siihen, että yhden työntekijän koko työaika kuluu ohjaamiseeni.

Vierailija
46/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy siltä omavalmentajalta, mitä menisit sinne työkokeiluun tekemään eli tutustumaan alaan ja ammattiin vai katsomaan, mitä lisäosaamista omalla alallasi tarvitset. Tämä kun pitää olla selvillä ihan ensin. Sitten kysyt, mitä asioita omavalmentajan mielestä työkokeilun aikana pitää kokeilla eikä riitä, että "tutustuminen kaupanalan töihin" vaan ihan yksilöidysti kassan avaaminen, kassatyö, kassan sulkeminen ja rahojen laskeminen, asiakaspalvelu kassatyössä jne.Sitten kysyt, että miten tuo edistää työllistymistä eli mitä vaihtoehtoja on jatkaa alan koulutukseen, tukeeko kunta (kunnan kun pitää 2025 maksaa työllistämistoimista aiheutuvat kulut) jne.

Muistuta omavalmentajalle, että työkokeilu ei ole palkaton koeaika eikä sitä saa sellaisena käyttää! Muistuta siitäkin, että työkokeilussa tehdään aina ohjatusti, ei voida olettaa, että edes minä aikuinen saisin hyllyttää yksin, ei tarvitse. Kaikki tehdään ohjaajan vierellä, j

Ei se mene noin. Itse tein töitä yksin, kun osastonsihteeri oli sairaslomalla. Minulla oli puhelin jolla kysyä neuvoa toisen osaston sihteeriltä. 

Vierailija
47/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilutyön on oltava uudelta alalta, entinen oma työ ei käy. Tarkoitus on siis alanvaihto. Tarkoitus EI ole tehdä ilmaistöitä, vaan kokeilijalla on oltava ohjaaja ja kokeilija vain kokeilee uutta alaa.

Vierailija
48/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen. Menin pikakomennuksella sijaiseksi sellaiseen työhön, josta minulla ei rehellisesti sanoen ollut mitään käsitystä. Olin kuukauden työharjoittelijana /-kokeilijana tai mitä sitten virallisesti olinkaan sen aikaa, kun edellinen työntekijä oli vielä töissä ja perehdytti minua. Nyt olen ollut vakityössä. Ikää 60+ ja työ asiantuntijatyötä, vaikka palkka vain vähän yli 3000€/kk.

Vaadi ehdottomasti, että se virkailija järjestää sinulle sellaisen paikan, jossa oikeasti pääsisit jatkamaan pitempään, ehkä vakituisena.

Työkokeilussa ei ole tarkoitus, että siellä saisi jatkaa työsuhteessa, tarkoitus on lähteä opiskelemaan tai täydentämään osaamista.

Vierailija
49/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin eli ei huvita mutta tukia pitää saada ? Sinne vaan tai jättäydy tukien ulkopuolelle. Minäkin olen ollut 48 vuotiaana työkokeilussa, vaikka töitä olen tehnyt paljon, olin ollut muutaman kuukauden silloin työttömänä 

Minun käsittääkseni voit itse hankkia mieluisen työkokeilupaikan jolloin välttyisit menemästä sinne minne et halua mennä. Käskyttämiseltä ja pakottamiselta työtön välttyy olemalla itse aloitteellinen ja aina pari askelta työvoimavirkaijoilta edellä. Jos et halua tehdä mitään sinun pitää jättätyä tukien ulkopuolelle ja keksittävä keino millä kustannat elämisesi ja olemisesi.

Vierailija
50/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilussa ei ole tarkoitus, että siellä saisi jatkaa työsuhteessa, tarkoitus on lähteä opiskelemaan tai täydentämään osaamista.

Itsellä oli AMK tutkinto. 

Vierailija
51/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista leikattiin, omistusasuntoon ei saa enää asumistukea tammikuussa. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Miksi minun pitäisi maksaa sinun toimeentulotukesi, jos sinulla on miljoonaomaisuus?

Vierailija
52/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistuta omavalmentajalle, että työkokeilu ei ole palkaton koeaika eikä sitä saa sellaisena käyttää! Muistuta siitäkin, että työkokeilussa tehdään aina ohjatusti, ei voida olettaa, että edes minä aikuinen saisin hyllyttää yksin,

Siinä tapauksessa lakia rikottiin. Ottakaa selvää oikeuksistanne ja vaatikaa niitä!

Vierailija
53/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeiluun voidaan laittaa kuka tahansa, vaikka olisi AMK tutkinto ja 20 vuotta työkokemusta. 

Tosin jatkossa työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa sakkomaksuihin, vain ansiotyö kelpaa. Joten ehkä ne vähenevät. 

Vierailija
54/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi maksaa sinun toimeentulotukesi, jos sinulla on miljoonaomaisuus?

En saa toimeentulotukea, puoliso tienaa 2200 brutto ja 2 lasta. Saan pelkän työmarkkinatuen 595 netto kuukaudessa. 

Irtisanomissuojaa heikennetään, toivottavasti myös sinä pärjäät tolla rahamäärällä perheesi kanssa. 

Vierailija
55/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta saa irtisanoa vakituisia helposti, syyksi riittää myöhästyminen tai virhe työtehtävässä. 

Vierailija
56/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saa toimeentulotukea, puoliso tienaa 2200 brutto ja 2 lasta. Saan pelkän työmarkkinatuen 595 netto kuukaudessa. 

Irtisanomissuojaa heikennetään, toivottavasti myös sinä pärjäät tolla rahamäärällä perheesi kanssa. 

Kohta saa irtisanoa vakituisia myös julkisella ja valtiolla. 

Olen käskenyt säästää puskurin. 

Tuet on tosi pienet. 

Vierailija
57/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa. Suunnitelmaa tehdessä sanot, että olet kiinnostunut palkkatyöstä. Sanot, että olet aikuinen ihminen ja tarvitset työstä palkan, koeajalla katsotaan puolin ja toisin vastaako työ kuvausta ja sopiiko työntekijä töihin. 

Nämä loisiksi syyttelijät eivät älyä, että ihan samoista verorahoista ne työkokeilun ajan tuetkin maksetaan.

Nuorilla ehkä ymmärrän lyhyen kokeilun, mutta onhan tuo 9 euroa ihan todella pieni summa päivästä korvauksena.

Vierailija
58/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta saa irtisanoa vakituisia helposti, enää ei tarvita painavaa syytä irtisanomiseen vaan riittää myöhästyminen tai virhe työtehtävässä.

Ja alle 50 hengen työpaikoilla ei ole enää takaisinottovelvoitetta. 

Vierailija
59/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaisia paikkoja ole. Idea on nimenomaan kierrätää kokeilijoita ja pyörittää hommaa ilmaistyöllä

Jos poistetaan low-end työt, niin aika usein nämä paikat ovat yhdistyksissä tai säätiöissä, joilla ei ole vakituista rahoitusvirtaa, eikä täten edes teoreettista mahdollisuutta vakityöhön, kun muutkin ovat paikassa pätkäsopimuksilla.

Vierailija
60/202 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on työkokeilussa kaupungin yksiköissä toimistotöissä ja näkevät asiakkaiden henkilötunnukset, nimet, osoitteet, puhelinnumerot. Toki on vaitiolovelvollisuus. 

Työttömät kiertävät noissa. 

Vaitiolovelvollisuus koskee työsuhteessa olevia. Jos ei saa palkkaa eikä eläke kerry, ei saa työterveyttä jne niin tuskin työkokeilijakaan puolestaan kohtelee orjuuttajaa kunnioituksella.