Suviseurat 2024
Suviseurat 2024.Kuunteletko kesäseuraradiosta suviseurojen lähetyksiä?
Kommentit (358)
Kiinnostava psykologinen ilmiö, että looginen ajattelu näköjään katoaa siinä vaiheessa, jos oma uskomus on uhattuna? Luther kyllä uskoi ja opetti elämänsä loppuun asti, että kasteessa ja ehtoollisessa on syntien anteeksiantamus, se oli ihan keskeisiä oppeja hänellä eikä hän sitä perunut. Jos vl:t sitoutuu puhtaaseen alkuperäiseen Lutherin oppiin, heidän täytyy sitoutua myös tähän.
Kertomus Lutherin "parannuksenteosta" on myös lestadiolaisten keksimää legendaa. Eipä löydy mitään tekstejä tai todisteita sitä tukemaan.
En pahalla kirjoittele näitä, vaikka suoraan sanonkin. Mutta jospa joku heräisi huomaamaan, miten heitä on näissä Luther-asioissakin sumutettu ja venytetty totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan huhtikuussa 2025 vauvoja syntymässä?
Ei, se on kansainvälinen vauvaton kuukausi.
Eniten kristinuskon opissa mietityttää se, että ihminen saisi väliaikaisesta elämästä ikuisen rangaistuksen. Se ei jotenkin käy järkeen. Ainakaan siinä ei voi olla kyse siitä, että ihminen pienistä virheistä tai jopa synneistä tuomittaisiin, kuten vl-oppi tavallaan opettaa. Kyse täytyy olla jostain aivan muusta, esim siitä, että ihminen täydessä ymmärryksessä ei halua elää rakkaudessa tai suorastaan haluaa tehdä pahuutta loputtomasti, Raamattuhan sanoo, että Jumala on rakkaus. Jos ihminen haluaa tehdä pelkästään pahaa, niin ei kai ihminen silloin edes halua olla sellaisen asian läheisyydessä kuin rakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Säälittää nämä ihmiset, jotka on jo lapsena aivopesty tällaiseen kulttiin, joka näennäisesti saarnaa rakkaudesta, mutta todellisuudessa uskonto perustuu synnillä ja helvetillä pelotteluun. Pitää elää niin ja ajattella näin jotta pelastuu, joten haudatkaa oma persoonanne ja ehkä jopa seksuaalisuutenne, ja lukekaa vanhasta kirjasta miten teidän kuuluu ajatella. Älkääkä sekunniksikaan unohtako, että jumala tarkkailee teitä kaiken aikaa, kuuntelee ajatuksenne ja katselee unenne, ja tuomitsee teidät pienimmästäkin virheestä.
*kopkop*
- "Kuka siellä ja mitä asiaa?"
* "Jeesus. Päästä minut sisään niin pelastan sinut."
- "Miltä sinä minut pelastaisit?"
* "Siltä mitä teen sinulle, jos et päästä minua sisään!"
Jos sun talo on tulessa, olet itse sisällä mutta kieltäydyt avaamasta ovea palomiehille, oletko vaarassa palomiesten takia vai tulipalon takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittää nämä ihmiset, jotka on jo lapsena aivopesty tällaiseen kulttiin, joka näennäisesti saarnaa rakkaudesta, mutta todellisuudessa uskonto perustuu synnillä ja helvetillä pelotteluun. Pitää elää niin ja ajattella näin jotta pelastuu, joten haudatkaa oma persoonanne ja ehkä jopa seksuaalisuutenne, ja lukekaa vanhasta kirjasta miten teidän kuuluu ajatella. Älkääkä sekunniksikaan unohtako, että jumala tarkkailee teitä kaiken aikaa, kuuntelee ajatuksenne ja katselee unenne, ja tuomitsee teidät pienimmästäkin virheestä.
*kopkop*
Jos sun talo on tulessa, olet itse sisällä mutta kieltäydyt avaamasta ovea palomiehille, oletko vaarassa palomies
Todella ontuva vastaus, kyse ei ole edes melkein samasta asiasta. Vertaus toimisi, jos palomiehet uhkaisivat sytyttää taloni tuleen jos en avaa ovea. Sillä tavalla se Jeesuskin uhkailee: "jos et rakasta minua, tuomitsen sinut ikuiseen kidutukseen". Lähestymiskieltoahan moiselle hullulle pitäisi hakea. Uskovat sen sijaan toteaa Tukholma-syndrooman vallassa peloissaan että "rakastan rakastan tottakai".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*kopkop*
Jos sun talo on tulessa, olet itse sisällä mutta kieltäydyt a
Kaikki ihmiset on jo tuomittu ikuiseen kadotukseen. Jeesuksen lunastustyöhön uskomalla voi pelastua tältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun seuralaiset ovat alkaneet palata netin ääreen niin kysymys kuuluu: Kuinka paljon käytätte peppua ehkäisytarkoituksessa? Entä esiaviollisessa toiminnassa?
Sinä sen lestadiolaisena tiedät, ainakin omalta osaltasi.
Onko kyse vaietusta aiheesta siinä missä liikkeen sisällä tapahtuva seksuaalinen hyväksikäyttö ja sen peittely? Viranomaiselle ei saa ilmoittaa ellei kyse ole oman liikkeen sisällä toimivasta tahosta joka virkarikoksena pyrkii painamaan villaisella?
Suviseurat on päättyneet.
Jos Jumala suo, niin netin ääressä seuraavan kerran ensi vuonna kuunnellaan seurapuheita.
Vierailija kirjoitti:
Suviseurat on päättyneet.
Jos Jumala suo, niin netin ääressä seuraavan kerran ensi vuonna kuunnellaan seurapuheita.
Ei ole meininki muuttunut vuodesta 1978 : (
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*kopkop*
Jos sun talo on tulessa, olet itse sisällä mutta kieltäydyt a
Todella ontuva vastaus, kyse ei ole edes melkein samasta asiasta. Vertaus toimisi, jos palomiehet uhkaisivat sytyttää taloni tuleen jos en avaa ovea. Sillä tavalla se Jeesuskin uhkailee: "jos et rakasta minua, tuomitsen sinut ikuiseen kidutukseen". Lähestymiskieltoahan moiselle hullulle pitäisi hakea. Uskovat sen sijaan toteaa Tukholma-syndrooman vallassa peloissaan että "rakastan rakastan tottakai".
Tässä päästäänkin siihen, että jokainen ihminen "sytyttää tulipalon" elämänsä aikana alkusynnin seurauksena. Ihmiselle kerrotaan millä tavalla sen saa sammutettua, jokaisella on vapaus valita haluaako sen sammuttaa. Maailma on "tulessa", mutta vain väliaikaisesti. Onhan tuo nähtävissä kun katsoo miten paljon maailmassa on pahuutta. Kömpelö vertaus, mutta jotenkin noin asian ymmärrän. En minäkään ymmärrä, miksi pahuutta ei vaikka kukistettu ihan alkuunsa, mutta eipä näytä kenelläkään olevan mitään järkevämpääkään selitystä kuin minkä kristinusko tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Eniten kristinuskon opissa mietityttää se, että ihminen saisi väliaikaisesta elämästä ikuisen rangaistuksen. Se ei jotenkin käy järkeen. Ainakaan siinä ei voi olla kyse siitä, että ihminen pienistä virheistä tai jopa synneistä tuomittaisiin, kuten vl-oppi tavallaan opettaa. Kyse täytyy olla jostain aivan muusta, esim siitä, että ihminen täydessä ymmärryksessä ei halua elää rakkaudessa tai suorastaan haluaa tehdä pahuutta loputtomasti, Raamattuhan sanoo, että Jumala on rakkaus. Jos ihminen haluaa tehdä pelkästään pahaa, niin ei kai ihminen silloin edes halua olla sellaisen asian läheisyydessä kuin rakkaus.
Ei Jumala tuomitse uskovaista mistään sen jälkeen kun on parannuksen tehnyt. Siis uskonut syntinsä anteeksi uskovaisen puheesta (uskovaisen joita v-lestaadiolasiksi nimitetään ) ja joka ollut välimiehenä. Uskovaisia haukutaan siitäkin että tehdään syntiä ja ry:llä nostetaan kättä pystyyn seurapäivisin ja että on helppoa. Ja niin se onkin helppoa! Näin Jumala on asian tarkoittanutkin että on helppoa. Toisella puolella kun on se omavanhurskaus joka pyrkii hyvillä töillä taivaspaikan ansaitsemaan, mutta kun Jumala ei tätä hyväksy ja näkee asian kuin saastaisena vaatteena edessään.
VL-uskovaisen elämä ei ole (olisi) ollenkaan syntien kyttäämistä, mutta kun ihminen tahtoo olla semmoinen että pitäisi koittaa sitä autuuttaan ansaita. Helposti itse kullakin menee sitten siihen että arvioidaan väärin itseä ja toisia ihmisiä.
Parannuksen tehnyt. Jeesus sanoo Raamatussa aivan selkeästi, että taivasten valtakuntaan pääsee ne, jotka tekevät taivaallisen Isän tahdon. Siellä sanotaan myös, että jokainen tuomitaan tekojensa mukaan. En usko, että asia on alkuunkaan noin mustavalkoinen kuin vl-liike antaa ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi tolppa oli ihmisten keskellä. Vastuu on tilaisuuden järjestäjällä."
Telian rakennelma näytti olevan, olisiko nyt se paljon mainostettu turvallisuus testattu!
"Eli toisin sanoen: se, että vanhoillislestadiolaisuus on todellinen seurakunta, on uskon asia, ja jos et sitä näe, niin voi voi, olet tämän maailman lapsi. Tokihan asian voi näin selittää, mutta siinä on vain se ongelma, että aivan samaa voivat sanoa esikoislestadiolaiset, House of Yahweh, al-Qaida tai mikä tahansa maailman muista lahkoista. Plus että Laestadiukselle Lapin Marian tapaamisen jälkeen avautunut näköala ei ollut vl-eksklusiivinen, vaan yleispietistisen inklusiivinen: En epäile, etteikö baptistien joukossa olisi enemmän totisia kristittyjä kuin valtiokirkossa, sanoi Lars Levi. SRK kumoaa itse itsensä.
Mitä siis jää jäljelle vanhoillislestadiolaisesta eksklusivismista? Ei mitään ulkoista kriteeriä, vaan ainoastaan mielivaltainen subjektivistinen fideismi. Valde Palola selittää eksklusivismiaan omalla kokemuksellaan ja ajattelullaan: Kun koin, että Jumalan valtakunta minua siinä lähestyi ja minulle julistettiin Pyhässä Hengessä evankeliumi, joka vastasi rauhalla omalletunnolleni, minun on vaikea ajatella, mistä muualta kuin täältä olisin sen löytänyt.
Ajattelun vaikeus ei kuitenkaan todista muusta kuin ajattelun vaikeudesta. Tunnen toisia vanhoillislestadiolaisia, jotka ovat saaneet rauhan vl-seuroissa mutta pitävät itsestään selvänä sitä, että joku muu voi saada saman jossain muualla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tolppa oli ihmisten keskellä. Vastuu on tilaisuuden järjestäjällä.
Tolpan paikan on päättänyt ja tolpan pystyttänyt puhelinyhtiöt. Masto oli Telian ja DNA:n yhteinen
Ja jos maston ympärille olisi aidattu iso alue, niin masto ei olisi voinut kaatua kenenkään päälle.
Ei olisi tarvinnut olla edes iso, muutama metri tilaa ympäriinsä olisi riittänyt.
Kiinnostaisi tietää miksi osa vl-yhteisössä vastustaa niin kiivaasti sitä ajatusta, että oikea usko voi olla myös liikkeen ulkopuolella? Miksi? Mikä siinä pelottaa tai häiritsee? Kokeeko joku sen uhkana? Musertaako se oman maailmankuvan jos se olisikin totta? Miksi? Eikö sen päinvastoin pitäisi olla huojentava ajatus, pelastus onkin laajemmin saavutettavissa, voi iloita uskosta, tämä ei ole meidän harteilla? Eikö se olisi turvallinen ajatus? Voisi kertoa niille, joita kiinnostaa, että meillä on tällainen usko ja jos etsit vielä rauhaa niin haluamme tarjota sitä. Ennen kaikkea kiinnostaisi mistä tulee se epälooginen varmuus, ettei Jumala tee työtä vl-liikkeen ulkopuolella? Eikö ole vaarallista esittää tuollaista arvioita? Ihminenhän ei voi sitä päättää.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää miksi osa vl-yhteisössä vastustaa niin kiivaasti sitä ajatusta, että oikea usko voi olla myös liikkeen ulkopuolella? Miksi? Mikä siinä pelottaa tai häiritsee? Kokeeko joku sen uhkana? Musertaako se oman maailmankuvan jos se olisikin totta? Miksi? Eikö sen päinvastoin pitäisi olla huojentava ajatus, pelastus onkin laajemmin saavutettavissa, voi iloita uskosta, tämä ei ole meidän harteilla? Eikö se olisi turvallinen ajatus? Voisi kertoa niille, joita kiinnostaa, että meillä on tällainen usko ja jos etsit vielä rauhaa niin haluamme tarjota sitä. Ennen kaikkea kiinnostaisi mistä tulee se epälooginen varmuus, ettei Jumala tee työtä vl-liikkeen ulkopuolella? Eikö ole vaarallista esittää tuollaista arvioita? Ihminenhän ei voi sitä päättää.
Minusta olet nyt käsittänyt väärin. Itse ainakin toivon, että löytyisi samalla tavalla uskovia, joista emme vielä tiedä. Esim. Venäjän Samarasta löytyi tällainen porukka vuosia sitten.
Raamatun mukaisesti he kuitenkin etsivät seurakuntayhteyttä toisiin uskovaisiin (etsikää Jumalan valtakuntaa) ja lopulta löysivät Suomen uskovaiset. Keskustelujen jälkeen selvisi, että he uskovat juuri samalla tavalla (kuten meidän mielestä Raamattu opettaa).
Yt. Vl
Vierailija kirjoitti:
Minä en sinuna välittäisi siitä, keitä vl:t pitävät uskovaisina. Anna heidän olla ja ole itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olet nyt käsittänyt väärin. Itse ainakin toivon, että löytyisi samalla tavalla uskovia, joista emme vielä t
Ei ei, et ymmärtänyt mitä tarkoitin. Maailmassa on 2,4 miljardia kristittyä. Ja vl-yhteisö pystyy sanomaan tapaamatta kaikkia heitä, että kenelläkään ei ole aitoa oikeaa uskoa ja kukaan heistä ei ole Jumalan lapsi ja Jeesuksen sovitustyöstä osallinen? Ja vaikka ihminen sanoisi, että hänelle on rauha Jumalan kanssa, niin vl-yhteisö sanoo itsevarmasti, valhetta, ei ole vl-synninpäästöä saanut joten mahdotonta. Mistä tulee tämä varmuus ja ennen kaikkea mistä tulee halua ajatella tuolla varmuudella? En minä ainakaan halua ajatella, että jos kaikki maailman kristityt ei ajattele prikulleen samalla tavalla kuin minä, niin ovat automaattisesti helvettiin matkalla. Se ei yksinkertaisesti tunnu loogiselta, ei todennäköiseltä, enkä pysty sovittamaan sitä ajatukseen oikeudenmukaisesta ja rakastavasta Jumalasta. Voin tutkia vain itseäni, Jumala tutkii kaikki muut ja toimii tuomarina.
Onkohan huhtikuussa 2025 vauvoja syntymässä?